Gå til innhold

Hva feiler det kunder i norske butikker? Frekke som f****...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje det har noe med butikken å gjøre.

"Jeg skal ha roser" høres for meg innmari uhøflig ut. De som sier dette sier sjeldent hei, de smiler ikke og er generelt mugne. Hadde vel vært noe annet om de var blid som ei lerke til meg.

Og er de mugne, hadde de vel blitt oppfattet som uhøflige hvis de hadde sagt i en gretten tone "kan jeg få roser?"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som mener at "vær så snill" oppfattes som tigging vet ikke hva normal høflighet er, og har tydeligvis ikke fått god nok oppdragelse hjemme. Ikke kommer de fra hjem med møbler heller. :P

Anonymous poster hash: d83ba...83f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som mener at "vær så snill" oppfattes som tigging vet ikke hva normal høflighet er, og har tydeligvis ikke fått god nok oppdragelse hjemme. Ikke kommer de fra hjem med møbler heller. :P

Anonymous poster hash: d83ba...83f

Joda. Vi hadde en sofa fra IKEA.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at "hei , Ha det, takk for meg, kan jeg få, takk og vær så god" var obligatorisk i oppdragelsen i allefall i et par generasjoner nå? Og så er det et nummer at en skal si "jeg skal ha" eller helst ikke et eneste ord fordi man er så grusomt sliten... Ikke rart nordmenn blir sett på som litt rare dyr. 



Anonymous poster hash: e23fc...a2c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg aller nådigst være så snill å få lov til å kjøpe en Cola, hvis det ikke er til for meget bry for hennes majestet?



Anonymous poster hash: 41910...0f6
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er de mugne, hadde de vel blitt oppfattet som uhøflige hvis de hadde sagt i en gretten tone "kan jeg få roser?"

Vel ja, å være muggen til fremmede mennesker er ganske uhøflig det også. Det er da klart.

Det er normal folkeskikk å si "kan jeg få" og "takk skal du ha". Noe annet er uhøflig. Er man så sliten at det er vanskelig å si "hei" eller "kan" istedenfor "skal", så burde man kanskje ikke gått ut av huset i første omgang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel ja, å være muggen til fremmede mennesker er ganske uhøflig det også. Det er da klart.

Det er normal folkeskikk å si "kan jeg få" og "takk skal du ha". Noe annet er uhøflig. Er man så sliten at det er vanskelig å si "hei" eller "kan" istedenfor "skal", så burde man kanskje ikke gått ut av huset i første omgang.

Poenget mitt er ikke at det er hva som blir sagt som er uhøflig, men måten det sies på.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man sier "Kan jeg få en cola?" så spør man jo om man kan få den. Skal man kjøpe den, så synes jeg det passer bedre med "Og så skal jeg ha en cola", så lenge man følger opp med et smil. Skjønner at det oppfattes som frekt hvis noen er frekk i tonefallet og bare ser stygt på den som sitter i kassa mens man sier det, men å si det på en hyggelig måte må da være greit?

Jeg er oppdratt høflig, og prøver å være høflig til de som sitter i kassa, men "jeg skal ha en cola :) " synes jeg ikke er frekt. Man skal tross alt kjøpe den.

 

Jeg ser for meg at de som oppfattes som uhøflige er stressa. Å dra på butikken er bare en plikt man har i mellom slagene med 8-timers jobb, innom barnehage og plukke opp ungene, hjem og lage middag, legge ungene og vaske hus og gjøre alt annet man har å gjøre. Butikken er bare et stressmoment ekstra, og de tenker kanskje ikke over at man samtidig skal være høflig. Når det er sagt så er jeg høflig og smiler så langt det lar seg gjøre. Har jeg en dårlig dag (noe jeg har når jeg er alvorlig deprimert med jevne mellomrom), så klarer jeg ikke å sette på meg noen maske og være hyggelig mot folk jeg møter, enten de sitter i kassa eller ikke, så da oppfattes jeg kanskje som frekk.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er ikke at det er hva som blir sagt som er uhøflig, men måten det sies på.

Ok. Jeg synes fortsatt det er frekt å si "jeg skal ha", og er glad for at verken meg eller mine sier sånt.

Anonymous poster hash: 973e8...3e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg synes fortsatt det er frekt å si "jeg skal ha", og er glad for at verken meg eller mine sier sånt.

Anonymous poster hash: 973e8...3e5

Og heg syns det er uhøflig hvis en butikkansatt blir furten når jeg sier Hei, jeg skal ha...
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere jobbet maaaaange, lange år i service. Min oppfatning er at nordmenn generelt er veldig høflige, men det kommer helt an på hvordan kundebehandler er. En solstråle av en butikkansatt opplever sjeldnere kjipe kunder, har jeg erfart.

 

Jeg opplever ikke "jeg skal ha..." som frekt, og gjorde heller aldri det da jeg jobbet i service. Det er ikke nødvendigvis mangel på høflighet, jeg oppfattet det heller som en satt frase. Det har blitt en helt vanlig måte å spørre etter noe på. Jeg bet meg derimot veldig merke i de som aldri takket eller var avvisende. Heldigvis vil jeg si at flertallet av kundene jeg opplevde var veldig hyggelige og høflige.

 

Jeg er et utpreget servicemenneske selv, og selv om jeg fikk smake mine kjipe og sure kunder, så merket jeg meg at det var et flertall av mine kunder som ble smittet av humøret mitt. Det gjorde opp for de få sure og uhøflige kundene jeg noen ganger måtte ta stilling til! 

 

Jeg elsker mennesker om er høflige og fantastiske mot butikkansatte, og prøver alltid å være en av dem selv! Dette med høflighet skal gå begge veier, og butikkansatte fortjener også et stort smil og en hyggelig opplevelse. Det er ingen som oppsøker deg på kontoret for å slenge med leppa, derfor skal du legge fra deg det dårlige humøret ditt utenfor døra i en butikk.

Endret av Cathj
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår din frustrasjon, bortsett fra en ting: Når jeg er i butikken for å kjøpe en cola, sier jeg "Jeg skal ha en cola". Hadde jeg fått denne colaen av butikken, hadde jeg spurt pent om "kan jeg få en cola, takk", men så lenge jeg må betale overpris for den har jeg ingen problemer med å si at jeg skal ha.

Jeg skulle kjøpe slush på Narvesen. Og prøvde å være hyggelig og litt jovial. Og sa kan jeg få en slush av deg? Stod med pengene klar og den sure megga svarte meg "nei. Du skal få kjøpe den!" Jeg la pengene ned i pungen og sa at slike sure ansatte kjøper ikke jeg slush av. Så gikk jeg på mix i stede.

Anonymous poster hash: 36949...cbd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk... Kjenner meg igjen. :( Jobbet i elektronikkbutikk og har god peiling på varer som selges der. HVER dag, menn på 40+ med første setnkng: 《Er det ingen MENN som jobber her som kan hjelpe?》 eller 《Nå tror jeg ikke du kan dette, men...》 ELLER 《Dette kan vel ikke du, men jeg så ingen andre ansatte her, så...》. Faen ta disse mannsjovenistiske drittsekkene! Og ja, satt alle på plass! Og DET var litt deilig :)

Anonymous poster hash: 664c0...828

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akk... Kjenner meg igjen. :( Jobbet i elektronikkbutikk og har god peiling på varer som selges der. HVER dag, menn på 40+ med første setnkng: 《Er det ingen MENN som jobber her som kan hjelpe?》 eller 《Nå tror jeg ikke du kan dette, men...》 ELLER 《Dette kan vel ikke du, men jeg så ingen andre ansatte her, så...》. Faen ta disse mannsjovenistiske drittsekkene! Og ja, satt alle på plass! Og DET var litt deilig :)

Anonymous poster hash: 664c0...828

 

Hva faen, du kødder nå, eller?? Gud, jeg hadde blitt rasende! :sinna:

Anonymous poster hash: 69667...8e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere jobbet maaaaange, lange år i service. Min oppfatning er at nordmenn generelt er veldig høflige, men det kommer helt an på hvordan kundebehandler er. En solstråle av en butikkansatt opplever sjeldnere kjipe kunder, har jeg erfart.

 

Jeg opplever ikke "jeg skal ha..." som frekt, og gjorde heller aldri det da jeg jobbet i service. Det er ikke nødvendigvis mangel på høflighet, jeg oppfattet det heller som en satt frase. Det har blitt en helt vanlig måte å spørre etter noe på. Jeg bet meg derimot veldig merke i de som aldri takket eller var avvisende. Heldigvis vil jeg si at flertallet av kundene jeg opplevde var veldig hyggelige og høflige.

 

Jeg er et utpreget servicemenneske selv, og selv om jeg fikk smake mine kjipe og sure kunder, så merket jeg meg at det var et flertall av mine kunder som ble smittet av humøret mitt. Det gjorde opp for de få sure og uhøflige kundene jeg noen ganger måtte ta stilling til! 

 

Jeg elsker mennesker om er høflige og fantastiske mot butikkansatte, og prøver alltid å være en av dem selv! Dette med høflighet skal gå begge veier, og butikkansatte fortjener også et stort smil og en hyggelig opplevelse. Det er ingen som oppsøker deg på kontoret for å slenge med leppa, derfor skal du legge fra deg det dårlige humøret ditt utenfor døra i en butikk.

Til den siste setningen din: Vel, du har neppe jobbet mye i førstelinje...

Anonymous poster hash: a135f...b5e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen, du kødder nå, eller?? Gud, jeg hadde blitt rasende! :sinna:

Anonymous poster hash: 69667...8e6

Dessverre ikke tull. Ble selv forbannet. Sjefen vurderte boksesekk på pauserommet for oss i servicebransjen. ;)

Svarte av og til noen av dem med mindre fine kommentarer... eller stilte spørsmål om hvorfor de mente jeg ikke skulle kunne vite det, med et alvorlig blikk. Noen ble rød i ansiktet, noen ble lettere irritert og gikk, mens andre stilte spørsmålet på nytt med finere tone.

Anonymous poster hash: 664c0...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Til den siste setningen din: Vel, du har neppe jobbet mye i førstelinje...

Anonymous poster hash: a135f...b5e

 

 

Haha, kan ikke skryte på meg det. Men du skjønner poenget mitt? Ingen utenforstående bør få lov til å oppsøke deg på arbeidsplassen din for å bruke seg på deg. Det skjer titt og ofte i service. Og i flere andre jobber, helt sikkert. Men disse adm.dir. 40+ typene som ofte er verst, vil jeg banne på ikke opplever dette på sin arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv opplevd, når jeg sto der med snø oppunder armene i -20 klokka 0300 på natta å bli oppringt av full og pompøs dritt fra Oslobygda som skjelte meg opp og ned og hit og dit og i mente for han ikke hadde fått tilbake strømmen på hytta si... Det er ikke alltid like lett å være kundevennlig.



Anonymous poster hash: 2f67a...150
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt slik er en slektning av meg fra Oslos beste vest. Hun er "stinn av gryn" og ter seg for det meste meget bra. Likevel blir jeg sjokkert når hun er med på restaurant/pub/whatever og sier "Jeg skal ha ***", altså, vi sier bare ikke at vi "skal ha", men i hennes verden så er det måten man snakker når man bestiller hva det nå skal være. Kulturkræsj? Jeg kaller det dårlig folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå jobbet snart syv år i klesbutikk, før det jobbet jeg noen år i restaurantbransjen. Opplever at mange har dårlige dager, litt sure dager, og jeg forstår jo det godt - det er frekkheten og spydighetene jeg pleier å bli litt satt ut av. Noen mennesker er frekke og uhøflige - men du har også de som er glade som solstråler, som blir glade for å se at akkurat du er på jobb. 



Anonymous poster hash: f9afe...f24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...