Gå til innhold

Hva feiler det kunder i norske butikker? Frekke som f****...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke de i kassen som bestemmer priser da? Du kan jo si om så var "jeg skal kjøpe en cola" :) hehe

Se over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Hei, jeg skal ha en cola, jeg!". Levert med et smil. Hva i huleste er uhøflig med det? Jeg betaler jo for den, jeg får den jo ikke, så da syns jeg "kan jeg være så snill og få" blir feil.

 

Joda, jeg tar poenget ditt. Det er bare det at "jeg skal ha" lyder frekt i mine ører uansett sammenheng.

 

Jeg sier aldri "kan jeg vær så snill å få", jeg sier "kan jeg få en cola?". Enkelt og greit. Jeg kryper jo ikke for dem heller. :ler:

Anonymous poster hash: 69667...8e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er rart å si "jeg skal ha" så lenge det sies på en vennlig og ordentlig måte - det jeg reagerer mer på er ordlyden -- jeg skal FÅ ditt og datt. Man skal ikke FÅ noen ting, man skal da betale for det 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, det er ikke bare i butikker folk. Jeg er sykepleier og folk behandler meg som en slave. Takk er ihvertfall et fremmed ord for mange. Når man endelig får en pasient som er hyggelig/høflig/normal så er vakten min reddet. 

 

Forventer ikke at syke folk skal være super hyggelige, absolutt ikke. Men et lite smil eller i det minste ikke å være frekk hjelper mye. 



Anonymous poster hash: 5b584...37c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, kunder. Savner de nesten. De beste var disse:

Meg: "Hei!"
Kunde: "..."

Meg: *slår inn varer* "det blir 154, 50!
Kunde: *holder fram bankkort*

Meg: "Vil du ha pose?"

Kunde: "NEI!!!"

Meg: "..Ha en fin dag!"
Kunde: "..."

 

Hadde faktisk overraskende mange sånne :P

Men så var det jo de supertrivelige kundene som lyste opp hele dagen også, da :mrgreen:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kundene har ofte en stressende hverdag, og de kan ha tankene helt andre steder når de kommer til deg. Kanskje de planlegger henting og bringing av barn, matlagning, oppgaver på jobben eller noe helt annet vi aldri kunne gjettet oss til. De kan ha sykdommer, en psykopatisk eller udugelig sjef, et dårlig ekteskap, skakkjørt økonomi, demente foreldre eller barn med problemer. Det er selvsagt ikke bra at de lar det gå ut over deg, men prøv i det minste å tenke at det ofte bunner i frustrasjon og misnøye som ikke har noe med deg å gjøre. Handleturen er gjerne én av flere etapper i et stressende løp der målet er å rekke alt før man endelig kan dette apatisk ned i sofaen og glo på TV.

 

Veldig godt poeng. Mange har mye dritt å slite med. Om det er egne kollegaer, dødsfall i familien, mobbing, PSTD, angst, lavt selvbilde, stress, psykisk utviklingshemmet osv osv. Det er som regel ikke noe personlig rettet mot den som sitter i kassa.

 

Alle har dager innimellom der vi bare ikke orker å opprettholde fasaden, men vi er tom for mat. Til og med TS. Det kan gi et skeivt bilde for den som sitter i kassa om at alle er sure, da han bare møter dem den ene dagen, eller kanskje det året en person går gjennom noe tøft.

 

I noen tilfeller kunne kanskje folk skjerpet seg litt, men jeg syns man skal fokusere mer på å prøve å sette seg inn i andres hoder, enn å bli sur fordi man synes noen er frekk eller sur. Da blir man mye mindre frustert og man lærer mye om hvordan folk tenker

Anonymous poster hash: d0e82...d21

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VET!!!

Har aldri jobbet i butikk, men når jeg står ved disker i kiosk, barer og på gatekjøkken og hører andre kunder bestille noe, får jeg nesten fnatt.

"Jeg skal ha...", "jeg skal få....".

 

Skal?! Dette synes jeg er kjempefrekt. De tenker sikkert ikke over det, men jeg skal i hvert fall oppdra mine barn til så si "kan jeg få..." eller noe. Ikke noe "skal få"!

Også skal barna mine lære seg å takke når de får det de har bestilt. I ingen andre land jeg har vært i, er folk så frekke som i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har gitt opp både hei og hade, for det et sjeldent jeg får svar i kassa der jeg handler. Om personen smiler og ser opp når jeg kommer derimot, så hilser jeg.

Men mesteparten av tiden orker jeg ikke lengre.

Må innrømme at jeg så irritert når de ikke svarer ved "hei!", at jeg har sluttet å si det på nye steder for å spare meg for irritasjon. Jeg er en av de som legger varene på båndet, ser på telefon, betaler, pakker og går uten et ord, OM ingen sier hei til meg først, for jeg gidder ikke belære folk i kassa om høflighet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har gitt opp både hei og hade, for det et sjeldent jeg får svar i kassa der jeg handler. Om personen smiler og ser opp når jeg kommer derimot, så hilser jeg.

Men mesteparten av tiden orker jeg ikke lengre.

Må innrømme at jeg så irritert når de ikke svarer ved "hei!", at jeg har sluttet å si det på nye steder for å spare meg for irritasjon. Jeg er en av de som legger varene på båndet, ser på telefon, betaler, pakker og går uten et ord, OM ingen sier hei til meg først, for jeg gidder ikke belære folk i kassa om høflighet.

Dette.

For øvrig handler veldig mange på vei hjem fra jobb. Selv er jeg sliten da, og vil bare komme meg hjem. Stenger gjerne verden ute med lydbok. Og svarer litt i hytt og pine. Ikke noe jeg gjør for å være uhøflig, men har da vært ute sv huset i rundt 10 timer og er sliten i hodet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler ikke kunder som sier "jeg skal ha" og "jeg skal få". Det er så uhøflig. Du skal ingenting skal jeg si deg, spør pent. Skulle bare mangle at folk er høflig mot meg når jeg er så høflig mot dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mye rart i Trøgstad.

Anonymous poster hash: ec585...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler ikke kunder som sier "jeg skal ha" og "jeg skal få". Det er så uhøflig. Du skal ingenting skal jeg si deg, spør pent. Skulle bare mangle at folk er høflig mot meg når jeg er så høflig mot dem.

Man spør om det er noe man ønsker å få

En kunde går faktisk til butikken for å kjøpe noe de trenger og da skal en ansatt drite i om kunden sier at den skal ha det

Skulle jo nesten tro at kunder skal krype inn på sine knær å be så pent om å få bruke penger til å kjøpe en vare, nærmest kysse dine tær for å kanskje få lov

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man spør om det er noe man ønsker å få

En kunde går faktisk til butikken for å kjøpe noe de trenger og da skal en ansatt drite i om kunden sier at den skal ha det

Skulle jo nesten tro at kunder skal krype inn på sine knær å be så pent om å få bruke penger til å kjøpe en vare, nærmest kysse dine tær for å kanskje få lov

Nei, men de kan vel snakke ordentlig? Stor forskjell på å si "kan jeg få" og kysse noens tær.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men de kan vel snakke ordentlig? Stor forskjell på å si "kan jeg få" og kysse noens tær.

Når en ansatt spør meg om hva jeg skal ha så svarer jeg at "jeg skal ha en....."

Jeg klarer ikke se hva det er som er så ufattelig galt med det

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler ikke kunder som sier "jeg skal ha" og "jeg skal få". Det er så uhøflig. Du skal ingenting skal jeg si deg, spør pent. Skulle bare mangle at folk er høflig mot meg når jeg er så høflig mot dem.

Så lenge jeg ikke FÅR noe som helst, og dette er jeg fullstendig klar over, så spør jeg heller ikke om jeg kan få. Er jeg på besøk hos venner og har lyst på en skive til under frokosten spør jeg om jeg kan få.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår din frustrasjon, bortsett fra en ting: Når jeg er i butikken for å kjøpe en cola, sier jeg "Jeg skal ha en cola". Hadde jeg fått denne colaen av butikken, hadde jeg spurt pent om "kan jeg få en cola, takk", men så lenge jeg må betale overpris for den har jeg ingen problemer med å si at jeg skal ha.

Jeg sier mer "Kan jeg få denne colaen her, vær så snill?"

"Jeg skal ha.." høres ut som en kommando og det er nesten sånn at jeg ser for meg en person som klasker pengene i disken og tramper hardt ut.

Men nå er det jo faktisk folk mellom 40-60 som er dem som mest bruker "jeg SKAL ha" og ikke "kan jeg få" så AB oppi der som sa at dette er mangel på folkeskikk har helt rett. :ler:

Anonymous poster hash: d83ba...83f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

... Og jeg føler meg heller ikke uhøflig når jeg smiler til personen i kassen, sier hei, for så å si at jeg skal ha en cola.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvilke butikker dere handler på , hvor dere ber kassadama/mannen om varene? På gatekjøkken og restauranter skjønner jeg . Men i butikk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier mer "Kan jeg få denne colaen her, vær så snill?"

Anonymous poster hash: d83ba...83f

Det låter som ren tigging.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det har noe med butikken å gjøre.

"Jeg skal ha roser" høres for meg innmari uhøflig ut. De som sier dette sier sjeldent hei, de smiler ikke og er generelt mugne. Hadde vel vært noe annet om de var blid som ei lerke til meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...