Gå til innhold

Er vant til høflighet. Folk reagerer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror mange bør lese bøker om skikk og bruk.

Dette kan aldri gå av moten.

Tror detter foreldre som har "sviktet" siden mange er så uvitende.

Anonymous poster hash: b8b70...117

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes stort sett barn og ungdom er både hyggelige og høflige jeg. Sier (nesten) alltid takk for maten, takk for turen (når de har kjørt med oss) osv. Det er ofte verre med voksne. Det ser jeg også på restauranter, voksne folk klager oftere og går fra et veldig rotete bord. Du hører aldri ungdom klage, og ofte rydder de etter seg også. Men å ta kjente folk i hånden og takke, ja det er langt over det jeg anser som vanlig høflighet. Det er bare pinlig...

Anonymous poster hash: 89ff0...c4a

Når er det naturlig å ta noen i hånden og takke? ( se bort fra første gang du hilser på folk)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ennå godt da jeg som tenåring passet på min yngre bror og hans kamerat en kveld. Etter jeg hadde servert dem en kjedelig Grandiosa, kom kameraten bort til meg, tok meg i hånden, bukket lett, og takket for et deilig måltid. Syntes det var usedvanlig positivt, og jeg husker det jo fremdeles den dag i dag, tyve år senere. Glimrende ung kar :)

Anonymous poster hash: d1839...8bf
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

...

Men å ta kjente folk i hånden og takke, ja det er langt over det jeg anser som vanlig høflighet. Det er bare pinlig... Anonymous poster hash: 89ff0...c4a

Hva i all verden er pinlig med det?

Når er det naturlig å ta noen i hånden og takke? ( se bort fra første gang du hilser på folk)Anonymous poster hash: b8b70...117

Når du har noe å takke for. Slik du spør, antar jeg at du kanskje burde si takk oftere.

Anonymous poster hash: d20da...709

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når er det naturlig å ta noen i hånden og takke? ( se bort fra første gang du hilser på folk)

Egentlig bare første gang man hilser på folk. I alle fall slik jeg ser det og gjør selv. For meg blir det veldig unaturlig å ta noen jeg kjenner i hånden og takke. Er generelt ikke så veldig glad i å være fysisk med andre enn den helt nærmeste familie. (mann og barn).

AnonymBruker
Skrevet

Hva i all verden er pinlig med det?

Når du har noe å takke for. Slik du spør, antar jeg at du kanskje burde si takk oftere.

Anonymous poster hash: d20da...709

Jeg er ts,og trodde du var den som mente det var pinlig å ta i hånden. Jeg takker alltid.

Takk for svar

AnonymBruker
Skrevet

Her syntes jeg de eldre har mye å jobbe med hvertfall. Jeg jobber i en butikk hvor mange eldre handler og de har ihvertfall ikke et snev av høflighet. Ingen takk eller noe slikt der i gården. Blir jeg spurt i butikken om jeg vil ha pose f eks , svarer jeg "ja takk" eller "nei takk". De eldre begynner som regel å skrike om at de har trillebag eller har med seg egen pose, eller at "ja selvsagt skal jeg ha en pose, hva tror du??". Slitsomt! 

Anonymous poster hash: 14123...339
  • Liker 1
Skrevet

Hver eneste gang man får noe er det naturlig å ta imot det man får, ta dem i hånden og takke. Evt gi en klem og takke om man er veldig nær type besteforeldre, tanter osv.. 

Dersom den enste gangen du tar noen i hånden er når du hilser burde du prøve -  det er faktisk ikke skummelt eller unaturlig i det hele, og de fleste reagerer positivt på det.

• Liker 1
Skrevet

Ja, et klapp i bakhuet pleier som regel å funke fett det. Om du liker å være fysisk mot barn så.

Anonymous poster hash: 8568e...33d

Hæ?

AnonymBruker
Skrevet

Den digitale verden har også fjernet oss fra vanlig høflighet.

Eks sender noen tekstmelding for å takke for julegave.

Her må ungene ringe besteforeldre og tanter, onkler selv å takke. Evt takke selv ved julebesøk.

Noen foreldre sender mld,ringer og takker på hele fam vegne.

Har vi vært i selskap, så ringer jeg vertskapet etterpå og takker.

Noen sender tekstmelding og inviterer både til det ene og andre. Eks dåp har jeg opplevd.

Vi har fått takkekort fra konfirmant i posten, skrevet av foreldre. Når de er konfirmert skriver en kortene selv?

Høflighet, dannelse kan aldri bli feil. Uansett hvor du skal i verden vil du få bruk for det.

Det er et språk alle kan, eller bør kunne

• Liker 1
Skrevet

Ja, et klapp i bakhuet pleier som regel å funke fett det. Om du liker å være fysisk mot barn så.

Anonymous poster hash: 8568e...33d

Mener du virkelig at man ikke kan oppdra høflige og snille barn uten vold??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn som blir oppdrag med vold blir ikke høflige. Vold avler vold

Skrevet

Nå er neppe "et klapp i bakhodet" vold uten at man drar det ut av proposjoner og leser det verste inni betydningen... 

Når det gjelder sms for alt - vi opplevde bli invitert i bryllup via Facebook, gavelisten lå på FB og det ble sagt at de so ikke hadde FB og kunne lese/svare der måtte skaffe seg tilgang selv. I etterkant kom også "takkekortet" på FB - jeg tenker vi like gjerne kunne droppet hele sermonien og tatt den også på FB :P

AnonymBruker
Skrevet

Nå er neppe "et klapp i bakhodet" vold uten at man drar det ut av proposjoner og leser det verste inni betydningen... 

Når det gjelder sms for alt - vi opplevde bli invitert i bryllup via Facebook, gavelisten lå på FB og det ble sagt at de so ikke hadde FB og kunne lese/svare der måtte skaffe seg tilgang selv. I etterkant kom også "takkekortet" på FB - jeg tenker vi like gjerne kunne droppet hele sermonien og tatt den også på FB :P

Det var da en usedvanlig billig og simpel løsning :fnise:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig? Ja det er jo tydelig at noen trenger opplæring i voksen alder.

Når man blir bedt i eks dåp på mld på mobilen, så begynner man å lure hva som rører seg i toppen på folk.

Jeg hadde jobbtlf, og har den ikke med hjem. Jeg skulle også på ferie,men måtte kjøre å levere den først. Det kunne vært sånn at heg ikke hadde sett mld

Skrevet

Toåringen min går rundt og tar folk i hånda og sier "takk for laget" :ler:

Men jeg er enig, man kan komme langt ved at man som minimum slenger på et takk og et smil. Det er også viktig at barna lærere dette.

AnonymBruker
Skrevet

Toåringen min går rundt og tar folk i hånda og sier "takk for laget" :ler:

Men jeg er enig, man kan komme langt ved at man som minimum slenger på et takk og et smil. Det er også viktig at barna lærere dette.

Det er vel forskjell på en toåring og en ungdom?

Tenk så flott folk har syns det har vært om toåringen gjorde det

Skrevet

Det er vel forskjell på en toåring og en ungdom?

Tenk så flott folk har syns det har vært om toåringen gjorde det

Og tenkt så flott om Fjortissen gjør det også :D Ingenting som slår høflig norsk ungdom som viser at de kan..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...