Gå til innhold

Er vant til høflighet. Folk reagerer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da ikke negativt,men blir overasket over høflighet.

At treåringen sier tusen takk for mat. Hjemme,borte. Også når servitører rydder bort på bordet.

At 12 og 15 åringen tar vertskapet i hånden, og sier: takk for deilig mat,takk for at jeg fikk komme. Veldig hyggelig.

Jeg lærer de at om noen skryter av de,så sier de takk,for så å komme med noe positivt til giver.

Ungene er normale,men høflige

Jeg er av den mening så kommer man langt. Uansett hva du gjør,så vær høflig.

Spiller ingen rolle hva du gjør,hvem du er. Høflighet er noe folk merker seg.

Jeg ser jo unger fjerner seg fra matbordet uten et ord.

Er de på besøk,så bare går de. Kan jo komme et ha det.

Får de skryt,så sier de ikke noe tilbake.

Hvor stor vekt har dere lagt vekt på dette?

Anonymous poster hash: b8b70...117

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å takke og å vise høflighet, vennlighet og omtanke for andre mennesker koster ingenting, men det gir den som takkes noe og ikke kan kjøpes eller skaffes på annen måte. En viktig verdi de fleste i dag har glemt.

Viktige verdier å ha med seg videre i livet, kan heller ikke kjøpes!

Anonymous poster hash: b1e1c...b3a

• Liker 11
Skrevet

Synes det er veldig positivt :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De bør jo ikke se ut som de har gått på engelsk kostskole heller, da. I dag så ser det latterlig ut med neiing og bukking, den tiden er forbi.

Anonymous poster hash: 835ca...991
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Da ikke negativt,men blir overasket over høflighet.

At treåringen sier tusen takk for mat. Hjemme,borte. Også når servitører rydder bort på bordet.

At 12 og 15 åringen tar vertskapet i hånden, og sier: takk for deilig mat,takk for at jeg fikk komme. Veldig hyggelig.

Jeg lærer de at om noen skryter av de,så sier de takk,for så å komme med noe positivt til giver.

Ungene er normale,men høflige

Jeg er av den mening så kommer man langt. Uansett hva du gjør,så vær høflig.

Spiller ingen rolle hva du gjør,hvem du er. Høflighet er noe folk merker seg.

Jeg ser jo unger fjerner seg fra matbordet uten et ord.

Er de på besøk,så bare går de. Kan jo komme et ha det.

Får de skryt,så sier de ikke noe tilbake.

Hvor stor vekt har dere lagt vekt på dette?

Anonymous poster hash: b8b70...117

Forventer høflighet av meg selv og andre.

Opplever det norske samfunnet som særdeles uhøflig overalt (ja, jeg er etnisk norsk men har bodd 4 år u andre vest-europeiske land).

Synes det er vel særnorsk å si "takk for maten"...vet ikke om det er vankig så mnange andre steder enn i Norge og i baptistmenigheter.

"Takk for middag" er kanskje greit...bedre er det med "dette smakte nydelig/godt!", "vi sees ved..", "Takk for hyggelig prat! - men å takke direkte for selve maten blir for meg veldig kristelig som i en bønn der man sier "å du som metter liten fugl, amen".

Anonymous poster hash: d0193...a1d

Gjest Angry Man
Skrevet

"At 12 og 15 åringen tar vertskapet i hånden, og sier: takk for deilig mat,takk for at jeg fikk komme. Veldig hyggelig."

Hvis en 12 åring hadde sagt alt dette til meg hadde jeg følt at det ble for overdrevent, og at det heller representerer foreldrene enn barnet.

Høflighet er bra men det du beskriver virker simpelthen for stivt for meg.

Skrevet (endret)

Selv ble jeg opplært til å takke vertskapet med å ta dem i hånden og takke for meg, men jeg følte dette alltid unaturlig og stivt, så det er ikke noe vi vil lære vår datter.

Men høflighet er viktig.

Jenta vår er 2,5, og vi terper veldig på det å takke. Hun sier alltid "takk for maten", husker nesten alltid "nei takk" og "ja takk", og takker alltid for gaver. Vi øver fremdeles på "takk for i dag" og "takk for meg", men det kommer nok inn det også.

Selv blir jeg helt sjokkert når jeg hører voksne mennesker som bare svarer ja eller nei på et spørsmål om de vil ha noe, og det skjer stadig vekk. Syns det virker som at 90% av alle på butikken bare svarer "ja" når personen i kassen spør de ønsker en pose. Er det så vanskelig å slenge på et lite takk?

Har vi unger på besøk og de ikke takker når de får noe ber jeg dem alltid om å takke. Håper andre minner vår unge på det samme om hun glemmer seg.

Endret av Lillemini
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det takkes altfor lite i vårt samfunn i dag. Jeg opplever som deg at folk skryter og er overrasket når mine takker for maten eller takker etter besøk. Jeg mener det bør være naturlig høflighet!

Anonymous poster hash: bab74...0d6

• Liker 11
Gjest Morello
Skrevet

Her i huset spiser alle som griser og "takk for maten" sies ved å spise seg så stappa at du ligger på sofaen og fiser i tre timer etterpå. 

Har ikke unger da, men vennene mine er mentalt 12 år gamle så det telles vel litt. ^^

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er trist å lese at folk blir overasket over høflighet. Jeg er bare 24 år og som jenteunge ble jeg lært opp til å neie når jeg takket for noe (sluttet vel da jeg ble eldre tenåring..) husker ikke helt om jeg tok vertskapet i hånden, men gikk da alltid bort og takket for meg. takk for mate, ja/nei takk ++ de vanlige tingene. Jeg synes også man kan dra på seg et lite smil jeg da.. Når man for eks takker for seg/maten/håndhilser hos gjester..  Kommer til å oppdra datteren min likt som meg. Skal nok ikke tvinge henne til å være den eneste som neier kanskje..  

Det er ikke alltid jeg føler for å være høflig, men jeg ser virkelig ingen grunn til å ikke være det? For eksempel de som jobber i kassa, de er ikke alltid høflige og noen har jo ikke blikkkontakt engang. Men jeg bør være like høflig for det, jeg tror at sånt kan smitte! Kanskje mange ikke 'gidder' mer? 

Som andre sier: det koster så lite! Jeg har full forståelse for at både voksne og barn kan glemme seg, men når jeg er rundt mennesker som svarer som en snurt tenåring konstant rundt matbordet/ i butikker ++ så blir jeg litt satt ut.. 

Det er jo selvfølgelig forskjell på hvem man er sammen med og hva anledningen er, det skal jo ikke bli til noe negativt heller. 

Anonymous poster hash: 45107...8f2
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

At det å si "takk for maten,takk for meg det var hyggelig",  blir sett på som "for stivt" og "for mye" sier jo litt på hvor dårlige manerer mange har. Det er til å grøsse av at disse dårlige vanene blir gitt videre til deres barn. Slik høflighet som TS beskriver er absolutt et pluss, og viser til høflige barn og god oppdragelse fra foreldre.  Blir fortsatt paff når jeg ser eldre stå på bussen uten sitteplass, for alle de unge har tatt setene og ikke er høflige nok til å tilby plass, ikke sier takk for maten, ikke sier takk for seg etter selskap/familietreff ol, ikke sier takk til folk som serverer dem osv.  
JA TAKK til flere høflige barn!!

Anonymous poster hash: ca7c2...00f
  • Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

min treåring henger litt igjen på språket, men det begynner virkelig å komme seg nå, men hun er høflig og sier takk, du er fin i dag og klapper når noen andre inner i f.eks ballspill. Høflighet og folkeskikk er gratis, og dette er viktig for meg. Glemmer hun det så minner jeg henne på det:) 

Anonymous poster hash: b1d9c...571
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid vært sjenert (ekstremt), men det å si "Takk" har jeg alltid gjort. Gått bort til venners foreldre og takket for meg osv :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selv blir jeg helt sjokkert når jeg hører voksne mennesker som bare svarer ja eller nei på et spørsmål om de vil ha noe, og det skjer stadig vekk. Syns det virker som at 90% av alle på butikken bare svarer "ja" når personen i kassen spør de ønsker en pose. Er det så vanskelig å slenge på et lite takk?

Har vi unger på besøk og de ikke takker når de får noe ber jeg dem alltid om å takke. Håper andre minner vår unge på det samme om hun glemmer seg.

Det er merkelig at voksne folk opptrer seg på den måten, altså at de ikke takker for maten og ikke svarer "nei, takk" eller "ja, takk." Jeg blir ikke sjokkert, men får et dårlig inntrykk av slike mennesker.

Dette er noe de fleste lærer når de er barn. Litt manerer og folkeskikk forventer en at voksne (oppegående) mennesker har. 

Anonymous poster hash: e802b...2a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At det å si "takk for maten,takk for meg det var hyggelig",  blir sett på som "for stivt" og "for mye" sier jo litt på hvor dårlige manerer mange har. Det er til å grøsse av at disse dårlige vanene blir gitt videre til deres barn. Slik høflighet som TS beskriver er absolutt et pluss, og viser til høflige barn og god oppdragelse fra foreldre.  Blir fortsatt paff når jeg ser eldre stå på bussen uten sitteplass, for alle de unge har tatt setene og ikke er høflige nok til å tilby plass, ikke sier takk for maten, ikke sier takk for seg etter selskap/familietreff ol, ikke sier takk til folk som serverer dem osv.  

JA TAKK til flere høflige barn!!

Anonymous poster hash: ca7c2...00f

Enig. Hva som er så stivt med å si "takk for maten!" eller svare høflig enten "Nei takk" eller "Ja takk"? Det viser jo ikke akkurat en god oppdragelse, men heller en dårlig oppdragelse å ikke kunne slike grunnleggende høflighetsfraser eller se på høflighetsfraser som "stivt" og "for mye."

Minner meg litt om barna til en tante av meg, de har ikke manerer og sier aldri takk til noe som helst, men nå er tanten min familiens sorte får, og er vel ikke akkurat særlig høflig og har ikke grunnleggende manerer. 

Anonymous poster hash: e802b...2a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er få høflige mennesker for tiden. Jeg er selv godt oppdratt på den fronten, mens min samboer har fullstendig mangelfull oppdragelse på sånt. Blir nesten kleint når vi er i besøk der fordi jeg er den eneste som takker for mat osv. Helt trist.

Anonymous poster hash: 006fd...94e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble oppdratt til å takke.

Jeg ble også oppdratt til å hedre min far og min mor og til å ikke vise egne følelser.

Høflighet må ikke verdsettes på bekostning av å se barnet.

Også har du dem som sier de ser barnet ditt men de klarer det ikk, kunstige gallionsfigurer sykelig opptatt av hvordan de fremstår for omverdenen.

Anonymous poster hash: d76bc...694

• Liker 1
Skrevet

Forventer høflighet av meg selv og andre. Opplever det norske samfunnet som særdeles uhøflig overalt (ja, jeg er etnisk norsk men har bodd 4 år u andre vest-europeiske land). Synes det er vel særnorsk å si "takk for maten"...vet ikke om det er vankig så mnange andre steder enn i Norge og i baptistmenigheter. "Takk for middag" er kanskje greit...bedre er det med "dette smakte nydelig/godt!", "vi sees ved..", "Takk for hyggelig prat! - men å takke direkte for selve maten blir for meg veldig kristelig som i en bønn der man sier "å du som metter liten fugl, amen".   Anonymous poster hash: d0193...a1d

Jeg er uenig med deg. Å takke for maten er en fin vane. Man trenger absolutt ikke å tilhører noen menighet for å kunne gjøre det. Dessuten blander du kortene. Når man takker for maten, så addresseres det til vertskapet. I bordbønnen "Å du som metter liten fugl" er det Gud man takker for mat og omsorg. Er du i et miljø der det synges for maten, så må du i tillegg takke vertskapet for maten etterpå. Det har du ikke gjort i bordbønnen.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du blir sjokkert over det tror jeg du må slite i dagens samfunn. Kom deg over det. (Jeg sier personlig "ja takk" for slike ting selv, men synes da det er helt ok at andre ikke gjør det.)

Føles barnas takknemlighet (de barna som ikke er dine) godt for deg når du "fremprovoserer" den?

Anonymous poster hash: b5132...fd0

• Liker 1
Skrevet

Takknemlighet og høflighet er en selvfølge her i huset. Jeg vil betegne sånt som normal og vettug folkeskikk!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...