Gå til innhold

Nærhet fra steforeldre..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, fyr løs.. Er interessert i hvor nære dere steforeldre er ift stebarna deres. Kommer stebarnet inn i sengen på morgenen, får dere klemmer, kan dere reise på småturer uten mor/far, sitter stebarnet på fanget osv? Og til dere andre, hvordan bør forholdet være??

Anonymous poster hash: c9a54...19b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Stebarnet har aldri sluppet andre enn pappa inn på seg.

Anonymous poster hash: d3654...b83

Skrevet

Her i huset er stebarnet ( mitt barn - hans stebarn) for stor til å komme inn i senga, men klemmer gis når det er naturlig, feks ved leggetid. Hun sitter like gjerne i hans armkrok, som i min. Turer er hun med på uavhengig av hvorvidt det er meg eller han som reiser.

Det er i det hele tatt veldig lite som skiller på forelder/steforelder her hjemme, og så vidt jeg vet praktiseres det på samme måte hos pappaen.

AnonymBruker
Skrevet

Vi klemmer og tøyser. Satt på fanget da barnet var mindre, men er nå i ungdomsskolealder og sitter selv og sover i egen seng. Vi reiser ikke på overnattingsturer uten far. Han er aldri bortreist under samvær, og det er mest naturlig at vi er sammen alle tre. Jeg er også mye bortreist med jobb, så vi trenger tid som familie. Jeg prøver å la barnet styre fysisk kontakt, det er jo nærere foreldrene enn meg. Far får gjerne nattaklem uten at barnet tar initiativ overfor meg, f.eks. Det må være opptil barnet, men det kan selvfølgelig også være usikker på hva jeg ønsker. Vi var sammen en kort periode for noen år siden da barnet var mindre, jeg bodde på en annen kant av landet i flere år etter bruddet, og vi fant tilbake til hverandre for noen år siden, brukte god tid på å bli samboere. Barnet og jeg er derfor både gamle kjente og litt nye enda.

Anonymous poster hash: e4fca...f5b

AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre at noen har gode relasjoner til steforeldrene (har vært litt for mye av det motsatte her inne nå). Mine barn har et veldig nært forhold. Vi kan alle 4 ligge å tulle å tøyse lenge i sengen før leggetid (de er i tenårene til og med). Begge to er veldig opptatt av stepappaen, de snakker mye om han når han ikke er tilstede osv. Er nok veldig personavhengig også, fordi stepappaen er veldig til å tøye med de, og er veldig opptatt av de.  Klemmer er også helt naturlig, men de kan også bli sinte på hverandre. Altså, et helt normalt forhold. Og det er jeg så glad for!

• Liker 3
Skrevet

Her blir iallefall jenta behandlet på samme måte som (halv)søstrene sine i begge hjem. Hun var veldig lita da det ble slutt mellom faren og meg. Hun har sovet/kommet oppi senga både hjemme sammen med meg og stefar og hjemme til faren sammen med far og stemor. Kos og klem, sitte i fanget og bli lest for har vært naturlig i begge hjem. Nå er hun ungdom, og hun henvender seg like naturlig til stemor og stefar som til faren og meg. 

Stemor har flere ganger etter at jenta ble eldre tatt henne med på jenteturer til både London og Oslo,og da av og til bare de to uten stemors biologiske barn. Stefar har også vært på tur med begge jentene uten meg. Både daglige turer i skog og mark, og også på besøk hjem til sin familie hvis jeg f.eks har hatt helgevakter. 

Tror mye av årsaken til at alt fungerer så fint som det gjør er at både faren og meg har sluppet til våre partnere fra begynnelsen av. De gir konsekvenser på lik linje som oss, og vi er samstemte om barneoppdragelsen. Jenta bruker å si at hun har fire foreldre :)

• Liker 5
Skrevet

Vi har et nært og fint forhold. Hun er riktignok i ungdomsskolealder nå, så hun sitter ikke så mye på fanget/kommer opp i senga, men vi klemmer mye og er mye nær hverandre. Vi ordner også håret til hverandre, lakker negler  o.l også. :ler: Kan fint reise på tur sammen alene.  

Jeg har ingen egne barn enda, men tror jeg behandler henne som min egen datter, med et lite forbehold fordi hun er såpass stor og det er bare 15 år mellom oss. Vi har henne 100% også, så det har nok hjulpet til for å få et såpass nært og greit forhold, føler jeg. 

Skrevet

Det hender at barnet kommer og legger seg i senga vår, men han har aldri tålmodighet til å ligge lengre enn 5 min. Jeg og barnet kan ligge i senga og prate eller spille på ipad lenge bare vi to. Barnet er hos oss bare annen hver helg, så det har ikke blitt til at vi har dratt på overnattingsturer selv, men han er ofte igjen hjemme med meg hvis faren har noen ærender eller han blir med meg hvis jeg har noen ærender.

Gjest Wilma89
Skrevet

Jeg kan svare motsatt😊 Stemoren min er det kleint å gi en klem, selv når vi ikke har sett hverandre på evigheter. Stefaren min har jeg adoptert som pappa😄 Han har nesten vært viktigere for meg enn min biologiske far😊 Aldri gjort forskjell på meg og sin biologiske datter. Det tror jeg har mye å si😊

AnonymBruker
Skrevet

Fars venninne eller mors venn behandles her som en nabo/lærer/bekjent: høflig og vennlig men litt reservert.

Klem og nærhet gis og fås kun fra far og mor (og deres familier som tanter/onkler/besteforeldre etc.) foreldrene har avtalt 50/50 og såkalt "delt bosted". 😄👍

Anonymous poster hash: 3dffb...782

Skrevet

Fars venninne eller mors venn behandles her som en nabo/lærer/bekjent: høflig og vennlig men litt reservert.

Klem og nærhet gis og fås kun fra far og mor (og deres familier som tanter/onkler/besteforeldre etc.) foreldrene har avtalt 50/50 og såkalt "delt bosted".

Du er en av grunnene til at jeg takker jesus for at typen min ikke har barn fra før. For tenk hvor fælt det hadde blitt for deg om jeg kom inn som stemor og barnet så på meg som noe annet enn en bekjent :hakeslepp: 

Det hadde vel blitt tredje verdenskrig om barnet hadde gitt meg en klem og ble glad i meg.

• Liker 7
Gjest Nanne70
Skrevet (endret)

Klem og nærhet gis og fås kun fra far og mor (og deres familier som tanter/onkler/besteforeldre etc.) foreldrene har avtalt 50/50 og såkalt "delt bosted".

Huff, hva skal man en ny partner for hvis vedkommende konstant skal bli betraktet som utenforstående? Da kan man like gjerne la være, synes jeg. Du høres ut som en veldig kald og reservert person. Er det slik at du nekter - eller ville ha nektet - barna dine å innlede en nær relasjon til en steforelder selv om barnet/barna selv hadde ønsket det?

Endret av Nanne70
AnonymBruker
Skrevet

Klem og nærhet gis og fås kun fra far og mor (og deres familier som tanter/onkler/besteforeldre etc.) foreldrene har avtalt 50/50 og såkalt "delt bosted". Anonymous poster hash: 3dffb...782

Du har da ingen steforeldre til barna dine, hvorfor svarer du i tråden da? Det var ikke spørsmål om HVORDAN steforeldre behandles.

Når det er sagt, hvem er du til å bestemme hvem barna dine får klemme?

Anonymous poster hash: 1a8aa...917

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som lærer kan jeg bare si at det er ganske vanlig å gi lærere en klem også.  :fnise:

Anonymous poster hash: f2135...491
  • Liker 6
Skrevet

Her klemmes det i fleng, både "ste" besteforeldre, stemødre og stefedre. Ingen forskjell overhode.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her klemmer og koser vi alle mann. Når ungene var mindre kom de opp i senga for barne tv på morgen, nå er de så store og minste barnet sover fortsatt i vår seng så det hat stoppet opp. Men jeg er stadig på jentekroppen med stedatteren min på 11, ute stesønnen og fellesbarn. Når ungene er hos oss blir alle behandlet som "våre" barn.

Anonymous poster hash: 86751...74d

AnonymBruker
Skrevet

Blir litt fascinert av holdningen din, så jeg må bare spørre.... Hva med vennene dine, blir de også behandlet høflig men reservert? Og hvorfor er du/dere så veldig reserverte overfor fars/mors venner? Hva er greia her (ja, jeg vet også at alle barn har bare 2 foreldre), og hvorfor blir disse menneskene så til de grader satt på sidelinjen?

AnonymBruker
Skrevet

Du er en av grunnene til at jeg takker jesus for at typen min ikke har barn fra før. For tenk hvor fælt det hadde blitt for deg om jeg kom inn som stemor og barnet så på meg som noe annet enn en bekjent :hakeslepp: 

Det hadde vel blitt tredje verdenskrig om barnet hadde gitt meg en klem og ble glad i meg.

Ja, hadde laget 3. og 4. verdenskrig på en og samme tid. Man vet aldri hva for slags slagg som trekkes inn i barnets hjem. Det er vår plikt som foreldre og passe på at våre barn har det bra og ikke omgås...hvem som helst i sitt eget hjem som har blitt invadert og ikke lengre privat og fritt for barnet.

AnonymBruker
Skrevet

Blir litt fascinert av holdningen din, så jeg må bare spørre.... Hva med vennene dine, blir de også behandlet høflig men reservert? Og hvorfor er du/dere så veldig reserverte overfor fars/mors venner? Hva er greia her (ja, jeg vet også at alle barn har bare 2 foreldre), og hvorfor blir disse menneskene så til de grader satt på sidelinjen?

Nei, venner blir ikke behandlet reservert: fordi de er på besøk hvis vi møtes i hjemmet. Som regel møtes vi ute. Venner invaderer ikke hjemmet og pappaen til barnet.

Fars venninne som invaderer barnets hjem blir behandlet dårlig fordi hun har invadert barnets frie plattform og grunnmur i livet: dets eget hjem.

Saken hadde stilt seg noe annerledes dersom hun bodde i sin egen bolig og ikke var så ofte i barnets hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Som lærer kan jeg bare si at det er ganske vanlig å gi lærere en klem også.  :fnise:

Anonymous poster hash: f2135...491

Ved vår skole skjer det ikke så veldig ofte  men det kan absolutt skje.

Det er ikke så farlig...en lærer har ikke invadert barnets private hjem - det mest private av det private: der man bor og vokser opp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...