Arca Skrevet 21. juli 2015 #61 Skrevet 21. juli 2015 Liker mange typer alkohol og også rusen i moderate mengder. Er ikke skeptisk til de som drikker eller de som ikke gjør det. Etter at jeg sluttet å drikke alkohol for to år siden har jeg ikke savnet det. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #62 Skrevet 22. juli 2015 Poenget er at det er godt Synes DU, ikke jeg.Anonymous poster hash: eca5d...457 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #63 Skrevet 22. juli 2015 Jeg sluttet å drikke da jeg var 19 år. Jeg syns det smaker dårlig, jeg blir så jæææævlig fyllesyk (gjerne samme kveld også etter kort tid), jeg har et problem med å stoppe når jeg først er i siget, jeg liker ikke å miste kontrollen, jeg liker ikke hvordan jeg blir når jeg er full, jeg blir kvalm, jeg får hodepine, jeg syns fylla er kjedelig: samtaler er vanskelige, det er mye støy så man hører ikke etcetc. Kunne listet opp i evigheter. Om folk er skeptiske får de bare være det, men jeg drikker faen ikke alkohol for å "passe" inn noe sted. Anonymous poster hash: d0324...578 6
OPIgirl Skrevet 22. juli 2015 #64 Skrevet 22. juli 2015 Har du drukket noe særlig alkohol da? Jeg har faktisk det. Men etter å ha sett hvor utrolig mye faenskap det fører med seg sluttet jeg. Folk som utsetter meg for drikkepress hever jeg meg glatt over. De er ikke verdt å kaste bort tid på.
Gjest Sunflower-Delight Skrevet 22. juli 2015 #65 Skrevet 22. juli 2015 (endret) Jeg liker ikke å drikke alkohol fordi jeg ikke liker smaken. Har prøvd å drikke litt forskjellige typer alkohol men for meg smaker det meste mye av det samme. Jeg synes ikke at det er godt, så da ser jeg ikke vitsen i å drikke alkohol. Om jeg besøker folk som tilbyr alkohol så kan jeg like godt få drikke vann, ville vært dumt om en må tvinge gjester til å spise mat eller drikke som de ikke liker. Klart det burde være en form for høflighet, men jeg ville heller ikke hatt lyst til å finne ut seinere gjennom andre at noen gjester vi hadde over ikke likte en del av maten og drikke som de fikk hos oss. De fleste respekterer dette, det burde heller ikke være krise om noen sier nei til noe de ikke liker. Hvis det får andre til å tro og tenke at jeg er kjedelig så får de da bare tenke slik. Jeg kan klare meg fint uten dem, og de som er virkelig verdt det vil like meg for den jeg er og ikke se det som et stort hinder at jeg ikke liker å drikke alkohol. At jeg ikke drikker alkohol forandrer ikke plutselig hvordan jeg er som person, og jeg kan fortsatt ha det gøy og å kose meg også. Hvis personer dømmer deg som kjedelig eller morsom på grunn av det valget om å drikke alkohol eller ikke, så er ikke det det beste grunnlaget for å få seg venner. Det er bedre å ha venner som liker deg slik du er, og som respekterer valgene dine. Endret 22. juli 2015 av Sunflower-Delight
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #66 Skrevet 22. juli 2015 Jeg forstår godt de som ikke ønsker å gå ut på byen og drikke seg dritings. Men jeg forstår ikke hvorfor det eneste alternativet til det må være totalavholds. Jeg har fordommer mot de som "ikke liker" noen alkoholholdige drikker. Det virker for meg som uutviklede smaksløker (litt som de som "ikke liker" fisk, grønnsaker osv). Anonymous poster hash: 8275a...5a5 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #67 Skrevet 22. juli 2015 Bak de fleste avholdsfolk ligger en fæl historie sa samfunnsfag-læreren min. Erfaringen min tilsier at han faktisk hadde rett. Anonymous poster hash: aaec2...989 1
Gjest Sprettballen Skrevet 22. juli 2015 #68 Skrevet 22. juli 2015 . Hadde jeg ikke likt smaken av alkohol ville jeg selvfølgelig takket nei alltid, men utover det skjønner jeg ikke helt motivasjonen for å være prinsippfast avholds. Hva med de som er disponible for alkoholisme? Hva med de som ikke tåler alkohol? (Som får magesmerter eller hodepine ved inntak) Du klarer ikke forstå motivasjonen deres for å ikke drikke? ------------------------------ Jeg gjenkjenner mye av argumentasjonen i denne tråden fra diskusjoner om mat, og spesielle preferanser i matveien. (Vil ikke spise kake fordi de slanker seg, har valgt å spise lavkarbo, glutenfritt, laktosefritt, vegetarmat, liker ikke eller lignende) Og det som er litt spesielt, er at det er høyere toleranse for spesielle valg i matveien, enn for at man velger å ikke drikke alkohol.
Petra75 Skrevet 22. juli 2015 #69 Skrevet 22. juli 2015 Jeg forstår godt de som ikke ønsker å gå ut på byen og drikke seg dritings. Men jeg forstår ikke hvorfor det eneste alternativet til det må være totalavholds. Jeg har fordommer mot de som "ikke liker" noen alkoholholdige drikker. Det virker for meg som uutviklede smaksløker (litt som de som "ikke liker" fisk, grønnsaker osv). Anonymous poster hash: 8275a...5a5 Enig. Jeg likte ikke oliven. Oliven var det verste jeg visste, og jeg kunne ikke fatte vitsen med at folk skulle prakke det på meg, samt si at jeg kom til å lære å like det. Måtte man spise det, liksom?! Vel - etter en stund oppdaget jeg at oliven sammen med fetaost og tomat og en god olje er et fantastisk deilig tilbehør til tapas. Og nå er det et must sammen med god mat. For meg er det det samme med vin. Jeg syns ikke vinen er god fordi det er alkohol i den, men fordi den smaker godt til et velkomponert måltid. 2
Petra75 Skrevet 22. juli 2015 #70 Skrevet 22. juli 2015 Hva med de som er disponible for alkoholisme? Hva med de som ikke tåler alkohol? (Som får magesmerter eller hodepine ved inntak) Du klarer ikke forstå motivasjonen deres for å ikke drikke? ------------------------------ Jeg gjenkjenner mye av argumentasjonen i denne tråden fra diskusjoner om mat, og spesielle preferanser i matveien. (Vil ikke spise kake fordi de slanker seg, har valgt å spise lavkarbo, glutenfritt, laktosefritt, vegetarmat, liker ikke eller lignende) Og det som er litt spesielt, er at det er høyere toleranse for spesielle valg i matveien, enn for at man velger å ikke drikke alkohol. Da er man vel ikke avholds pga prinsipp?
Gjest Sprettballen Skrevet 22. juli 2015 #71 Skrevet 22. juli 2015 Da er man vel ikke avholds pga prinsipp? Det spørs hvordan man ser det. Jeg tenker at så lenge det er et aktivt valg, ligger det også et prinsipp bak. for eksempel: "Alkohol i moderate mengder skader meg ikke, men det gjør meg ikke godt, derfor velger jeg å ikke drikke". Prinsippet her er å ikke gjøre noe/tilføre kroppen noe som ikke gjør en godt.
Petra75 Skrevet 22. juli 2015 #72 Skrevet 22. juli 2015 Det spørs hvordan man ser det. Jeg tenker at så lenge det er et aktivt valg, ligger det også et prinsipp bak. for eksempel: "Alkohol i moderate mengder skader meg ikke, men det gjør meg ikke godt, derfor velger jeg å ikke drikke". Prinsippet her er å ikke gjøre noe/tilføre kroppen noe som ikke gjør en godt. Jeg tenker at når man ikke drikker kun fordi man ikke skal drikke, er man avholds pga prinsipp. Det er vel dette som er den gjengse oppfatningen også, antar jeg.
Gjest Sunflower-Delight Skrevet 22. juli 2015 #73 Skrevet 22. juli 2015 (endret) Hva med de som er disponible for alkoholisme? Hva med de som ikke tåler alkohol? (Som får magesmerter eller hodepine ved inntak) Du klarer ikke forstå motivasjonen deres for å ikke drikke? ------------------------------ Jeg gjenkjenner mye av argumentasjonen i denne tråden fra diskusjoner om mat, og spesielle preferanser i matveien. (Vil ikke spise kake fordi de slanker seg, har valgt å spise lavkarbo, glutenfritt, laktosefritt, vegetarmat, liker ikke eller lignende) Og det som er litt spesielt, er at det er høyere toleranse for spesielle valg i matveien, enn for at man velger å ikke drikke alkohol. På meg så virker det som om folk ønsker å bry seg for mye om hva andre velger, for hvorfor burde det være så nøye hvem som liker å drikke alkohol og hvem som ikke liker det? Det er forskjellige grunner bak valget, men en må vel la folk få bestemme sjølv hva de mener er best for dem. Endret 22. juli 2015 av Sunflower-Delight
Gjest Sprettballen Skrevet 22. juli 2015 #74 Skrevet 22. juli 2015 Jeg tenker at når man ikke drikker kun fordi man ikke skal drikke, er man avholds pga prinsipp. Det er vel dette som er den gjengse oppfatningen også, antar jeg. Og jeg tenker at det alltid ligger noe bak når man velger å ikke drikke alkohol, at det er det som er prinsippet. Og ut i fra de diskusjonene jeg har hatt om temaet trodde jeg dette var den vanlige oppfatningen. Jeg har aldri møtt noen som "ikke drikker kun for ikke å drikke", alle har hatt en begrunnelse for sitt valg, selv om de ikke alltid forteller om årsaken. Og bakgrunnen for at de ikke vil fortelle alle om hvorfor de ikke drikker, er fordi de har erfart at årsaken ikke blir respektert. På meg så virker det som om folk ønsker å bry seg for mye om hva andre velger, for hvorfor burde det være så nøye hvem som liker å drikke alkohol og hvem som ikke liker det? Det er forskjellige grunner bak valget, men en må vel la folk få bestemme sjølv hva de mener er best for dem i mat og drikke veien? Jeg mener dette er riktig, ja.
Erazor Skrevet 22. juli 2015 #75 Skrevet 22. juli 2015 Det finnes flere grunner til å drikke. Noen drikker med det formål å bli beruset. Andre drikker fordi de liker smaken. Dessuten kan vin paret med riktig mat heve et måltid betraktelig. Jeg synes folk må få velge å være avholds om de ønsker det, akkurat som folk må få drikke om de ønsker det. For øvrig har jeg opplevd fordommer fra begge sider. Noen ganger fremstår det som om avholdsfolk mener at alle som drikker bare gjør det for å bli dritings, mens de som drikker mener at alle som ikke drikker er kjedelige. Det finnes mye mellom de to ytterpunktene, men mennesker er flinke til å polarisere. 2
Severus Skrevet 22. juli 2015 #76 Skrevet 22. juli 2015 Jeg foretrekker brus,farris eller en god eplemost fra Ringi. De selger den på polet, står sammen med alkoholfritt
Reveenka Skrevet 22. juli 2015 #77 Skrevet 22. juli 2015 Jeg er avholds nå, ikke fordi jeg har dårlig helse eller av religiøse grunner. Jeg er bare så innmari ferdig med fyll, fylleangst og alt som hører til. Norsk drikkekultur har takken. Det går helt fint ann å kose seg uten å drikke og det gjør jeg i lag med venner som drikker og heldigvis er de oppegående mennesker som ser at det slettes ikke er noe problem. Og siden jeg ikke synes vin eller øl smaker bedre enn iskald pepsi max ser jeg ingen grunn til å ta et glass vin til maten. En soleklar fordel med å være avholds er at jeg nå får billig og bra bilforsikring gjennom Motorførernes avholdsforbund - anbefales!
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #78 Skrevet 22. juli 2015 Det verste med å være avholds, er at folk alltid krever en grunn. Mine grunner er sånne som jeg ikke kan fortelle til hvem som helst: Jeg drakk i helgene før, men klarte ikke å begrense meg. Jeg opplevde hvor lett det er å bli avhengig av alkohol, bare etter noen dager i strekk. Jeg ble også innhentet av barndomsminner med mye alkohol i familien. Må innrømme at jeg har problemer med å forstå folk som sier at de drikker en eller annen alkoholholdig drikke for smakens skyld. Ville de drukket det samme om man ikke fikk en liten rus av det? Anonymous poster hash: 2970c...241 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #79 Skrevet 22. juli 2015 Må innrømme at jeg har problemer med å forstå folk som sier at de drikker en eller annen alkoholholdig drikke for smakens skyld. Ville de drukket det samme om man ikke fikk en liten rus av det? Anonymous poster hash: 2970c...241 Ja, det ville jeg. Men det er nå engang sånn at alkoholen er vesentlig i vin for at smaken skal være der - det vet alle som har prøvd å drikke alkoholfri vin. Hvis det er eneste alternativ, foretrekker jeg vann. Men for å snu litt på det, og svare på spørsmålet ditt på den måten: Om mannen min og jeg åpner en flaske vin til helgemiddagen og det er feil på flasken, altså at det lukter mugg av korken eller at vinen på andre måter ikke smaker helt slik den skal (noe som skjer med jevne mellomrom), så lar vi den være og drikker heller vann til maten. Slik vin med flaskefeil er fint drikkbar, og ikke skadelig å konsumere på noe vis, men siden smaken ikke er som den skal blir det helt uaktuelt og uinteressant for oss å drikke den til maten. For da ødelegger den smaken av måltidet den var valgt ut for å passe til i stedet for å heve smaken. Og da er det ikke som om vi drikker i vei likevel fordi vi må/vil ha alko, liksom. Anonymous poster hash: 729fb...d4e 2
Maleficenta Skrevet 22. juli 2015 #80 Skrevet 22. juli 2015 Det kan man. Men nå tenkte ikke jeg på fest-settingen akkurat. Når man som voksen er på middagsbesøk vil man også få tilbud om alskens alkohol før under og etter maten, og det er en sosial greie å smake på vinen som settes frem, eller ei flaske brennevin som ble kjøpt på ferietur i sommer osv osv. Hadde jeg ikke likt smaken av alkohol ville jeg selvfølgelig takket nei alltid, men utover det skjønner jeg ikke helt motivasjonen for å være prinsippfast avholds. Åja så da mener du man må smake av ren høflighet da selv om man vet man hater smaken. Om du ikke liker whiskey f.eks. takker du likevel ja? Jeg gidder iallefall ikke smake på noe som jeg vet lukter og smaker jævlig bare for å være høfl7g. Visse ting er jelt greit å takke nei til. Om verten mener det er asisial oppførsel så sier det mer om verten 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå