Gjest i am who i am Skrevet 21. juli 2015 #21 Skrevet 21. juli 2015 (endret) Jeg tenker at det kan være mange grunner til at noen ikke drikker, som ikke nødvendigvis betyr at de er religiøse eller kjedelige/pripne. F.eks at de ikke liker smaken, kan ikke pga medisinske årsaker, eller har sluttet fordi de ikke kunne drikke uten å oppføre seg dårlig. Og det burde være helt greit for andre folk. Synd at man skal oppleve sånn drikkepress. Dette. Synd at man må forsvare hvorfor man ikke ønsker å drikke alkohol. Det er liksom ikke akseptabelt å drikke alkoholfritt. Barnslig og idiotisk at drikkepress er noe som i det hele tatt eksisterer blant voksne mennesker, voksne mennesker som bestemmer fullt og holdent over hva de heller i seg. Samme som at de bestemmer fullt og holdent hva de spiser. Kom over en fin link om nettopp dette: http://queen.nablogg.no/aldri-spor-meg-hvorfor-jeg-ikke-drikker/ Endret 21. juli 2015 av i am who i am 3
Cuntzilla Skrevet 21. juli 2015 #22 Skrevet 21. juli 2015 (endret) Jeg tenker nok kanskje mitt om folk som er totalavholds og ikke kan nyte et glass vin til maten engang pga kalorier eller religion eller hva det nå skal være. Samtidig skjønner jeg at noen ikke liker effekten og har prøvd å kutte litt ned på mengde selv, mest pga at bakrus er noe herk. Det går an å stoppe å drikke før man stuper liksom. Men selv når man har bøttet nedpå og begynner å bli full så blir man utsatt for drikkepress, alltid noen som skal prakke på deg en drink eller som nesten blir sure om man tar et glass vann mellom slagene. Og alle på bordet skal ta en shot, det er ikke noe å diskutere engang. Tror folk liker at alle på festen er på samme nivå, at de ikke var den som var mest dritings eller noe. Vi har en litt dårlig kultur på det, folk skal alltid legge seg opp i hva andre drikker og sjenke hverandre i stedet for å passe på at venner ikke får for mye. Endret 21. juli 2015 av Cuntzilla 2
Gjest Wilma89 Skrevet 21. juli 2015 #23 Skrevet 21. juli 2015 Jeg drikker også veldig sjeldent. Mest fordi jeg blir ekstremt fyllesyk. Samme om jeg tar et glass vin eller en hel flaske. Skjeldent det skjer noe som det er verdt å være syk i 2-3 dager for. Da er det bedre å drikke brus☺️
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #24 Skrevet 21. juli 2015 jeg er avholds, men jeg har drukket hele ungdommen, jeg ser nå at det er mer vanlig å ta seg et glass rødt på en vanlig kveld og helg, dette der prøvde jeg også men det gikk ikke bra for min del å holde på slik mye fordi jeg blir veldig syk av bare ett glass. Til slutt så orket jeg ikke å drikke mer alkohol hverken til middag eller til kos eller på fest. Om andre dømmer meg som kjedelig eller vanskelig så får de gjøre det. Anonymous poster hash: 7dc82...2f3 3
Liberalisten Skrevet 21. juli 2015 #25 Skrevet 21. juli 2015 Forstår godt at folk velger å ikke drikke alkohol. Det er et farlig rusmiddel som gir uheldige bivirkninger for mange mennesker, så helt forståelig. Mange har pga disse bivirkningene fått masse ubehagelige opplevelser, enten pga sin egen rusopplevelse eller kanskje via fulle foreldre i oppveksten. Selv syns jeg alkohol er helt ok, rett og slett fordi det finnes så mange gode viner og ølsorter som naturlig passer med min interesse for mat. Brygger selv litt øl så har det moro med det. Dømmer likevel ingen for å ikke drikke alkohol. Vil ikke røre litt på øyenbrynet engang om noen gjester her i huset takker nei til vin når maten kommer på bordet. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #26 Skrevet 21. juli 2015 Svarer på ditt spørsmål til meg Fordi de fleste som ikke drikker alkohol ofte virker å ha en svart/hvitt-tenkning, som man også ser her i tråden. Hvordan får du "det er greit at andre drikker, men jeg ønsker ikke å gjøre det", til å bli svart/hvitt-tankning? Men la oss si at du har rett, det samme vil i så fall gjelde skeptikerne, som du selv er. Du sier jo i realiteten: "Enten kan du ta deg et glass, eller så er jeg skeptisk til deg." Det er svart/hvitt-tenkning. Egentlig blir det litt komisk. De aller fleste, inkludert de fleste avholdsfolk, mener det er helt greit å ta seg et glass eller tre. Forskjellen er at de som ønsker å ta seg et glass eller tre kritiserer de som er avholds, og de som drikker seg fulle. Selv lot jeg være å drikke av en grunn, og fortsatte av en annen grunn. Nå er det så mange år siden jeg drakk alkohol sist, at det ikke frister lenger. Anonymous poster hash: 3f9b9...d47 6
Gjest Badebuksa Skrevet 21. juli 2015 #27 Skrevet 21. juli 2015 Jeg drikker, og jeg syns det er fint at folk tørr å stå imot drikkepress, men samtidig syns jeg det er overdrevet å være totalavholds når det finnes så mange gode viner, og man trenger jo ikke drikke mye selv om man velger å nyte vin til maten Ikke alle liker vin. Jeg liker ikke vin generelt sett, kun noen få utvalgte som jeg ikke kan drikke. Jeg tåler ikke alkohol, dvs magesekken tåler ikke. Ikke engang en liten øl. Til ts: jeg er faktisk kjedelig.
Petra75 Skrevet 21. juli 2015 #28 Skrevet 21. juli 2015 Hvordan får du "det er greit at andre drikker, men jeg ønsker ikke å gjøre det", til å bli svart/hvitt-tankning? Men la oss si at du har rett, det samme vil i så fall gjelde skeptikerne, som du selv er. Du sier jo i realiteten: "Enten kan du ta deg et glass, eller så er jeg skeptisk til deg." Det er svart/hvitt-tenkning. Egentlig blir det litt komisk. De aller fleste, inkludert de fleste avholdsfolk, mener det er helt greit å ta seg et glass eller tre. Forskjellen er at de som ønsker å ta seg et glass eller tre kritiserer de som er avholds, og de som drikker seg fulle. Selv lot jeg være å drikke av en grunn, og fortsatte av en annen grunn. Nå er det så mange år siden jeg drakk alkohol sist, at det ikke frister lenger. Anonymous poster hash: 3f9b9...d47 Det sto det ikke om i HI, og du kan jo bare lese et par av de andre innleggene i tråden. "Jeg har ikke respekt for folk som må drikke for å ha det gøy", "la fyllikene kose seg med alkoholen sin" osv. Jeg er ingen fyllik selv om jeg liker å toppe et godt måltid med et glass vin. Jeg er ingen fyllik selv om jeg elsker å drikke prosecco i solen. Jeg er heller ingen fyllik selv om jeg liker å drikke alkohol til fest. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #29 Skrevet 21. juli 2015 Jeg drikker veldig sjeldent og ser ikke på det som noe problem at andre drikker. Men hater de som drikker seg sanseløst for da ender det alltid opp at jeg må passe på de. Selv klarer jeg å ha det gøy uten å være brisen. Også føler man seg i fin form dagen derpå Anonymous poster hash: 926e1...e5b 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #30 Skrevet 21. juli 2015 Det sto det ikke om i HI, og du kan jo bare lese et par av de andre innleggene i tråden. "Jeg har ikke respekt for folk som må drikke for å ha det gøy", "la fyllikene kose seg med alkoholen sin" osv. Jeg er ingen fyllik selv om jeg liker å toppe et godt måltid med et glass vin. Jeg er ingen fyllik selv om jeg elsker å drikke prosecco i solen. Jeg er heller ingen fyllik selv om jeg liker å drikke alkohol til fest. Det er mange som selv sier at de må drikke for å ha det gøy, kose seg osv. Er du ikke av dem som må ha alkohol for å kose deg, eller for å ha det gøy, er du heller ikke i målgruppen for denne kommentaren. "La fyllikene kose seg med alkoholen sin". Er du ikke en fyllik? Hvorfor føler du deg da truffet av denne kommentaren? Og bare så det er sagt, trådstarter var veldig nøytral i sitt innlegg, det ble ikke sagt et eneste negativt ord om de som drikker, annet enn at de ikke respekterte andres valg. Det var du som satte tonen da du som første svarer sa at du var skeptisk til folk som ikke drakk. Anonymous poster hash: 3f9b9...d47 2
Petra75 Skrevet 21. juli 2015 #31 Skrevet 21. juli 2015 Det er mange som selv sier at de må drikke for å ha det gøy, kose seg osv. Er du ikke av dem som må ha alkohol for å kose deg, eller for å ha det gøy, er du heller ikke i målgruppen for denne kommentaren. "La fyllikene kose seg med alkoholen sin". Er du ikke en fyllik? Hvorfor føler du deg da truffet av denne kommentaren? Og bare så det er sagt, trådstarter var veldig nøytral i sitt innlegg, det ble ikke sagt et eneste negativt ord om de som drikker, annet enn at de ikke respekterte andres valg. Det var du som satte tonen da du som første svarer sa at du var skeptisk til folk som ikke drakk. Anonymous poster hash: 3f9b9...d47 Ja, da så.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #32 Skrevet 21. juli 2015 Jeg drikker, og jeg syns det er fint at folk tørr å stå imot drikkepress, men samtidig syns jeg det er overdrevet å være totalavholds når det finnes så mange gode viner, og man trenger jo ikke drikke mye selv om man velger å nyte vin til maten Har ikke noe i mot at folk nyter vin til maten. Men har noe i mot at andre forventer at jeg skal gjøre det. Jeg liker ikke vin, jeg klarer absolutt ikke å nyte et glass vin, jeg har prøvd mange ganger, men det er rett og slett ikke noe for meg. Jeg kan tvinge et glass vin i meg, men hva er poenget med det? Svarer på ditt spørsmål til meg Fordi de fleste som ikke drikker alkohol ofte virker å ha en svart/hvitt-tenkning, som man også ser her i tråden. Å drikke alkohol betyr ikke at man må drikke seg drita hver helg, det betyr også å kose seg med et glass vin til et godt måltid, for eksempel. Når man har planlagt et godt måltid med vinen som prikken over i'en, kan man bli litt skuffet når gjesten sier: jeg tar en Pepsi, takk. Særlig når begrunnelsen er er prinsipp og ikke smak. Jeg syns det er rart når folk sier at de ikke liker smaken av alkohol, når det ikke er noe "alkohol" som smaker likt. Det er ikke av prinsipper at jeg ikke drikker. Og jo, man kjenner alkoholsmaken selv om ikke all drikke smaker likt. Jeg kan drikke en rusbrus og synes at det smaker ok, men da kan jeg jo mye heller drikke vanlig brus, for jeg har ikke noen interesse av å bli full eller brisen. Øl og vin liker jeg ikke, har til gode å finne en vin eller en type øl jeg synes smaker godt, jeg har selvsagt ikke prøvd alt der ute. Jeg synes det er helt greit at andre nyter vin når jeg er til stede, jeg er faktisk den eneste i min familie som ikke drikker. Anonymous poster hash: 46141...0ae 5
Petra75 Skrevet 21. juli 2015 #33 Skrevet 21. juli 2015 Har ikke noe i mot at folk nyter vin til maten. Men har noe i mot at andre forventer at jeg skal gjøre det. Jeg liker ikke vin, jeg klarer absolutt ikke å nyte et glass vin, jeg har prøvd mange ganger, men det er rett og slett ikke noe for meg. Jeg kan tvinge et glass vin i meg, men hva er poenget med det? Det er ikke av prinsipper at jeg ikke drikker. Og jo, man kjenner alkoholsmaken selv om ikke all drikke smaker likt. Jeg kan drikke en rusbrus og synes at det smaker ok, men da kan jeg jo mye heller drikke vanlig brus, for jeg har ikke noen interesse av å bli full eller brisen. Øl og vin liker jeg ikke, har til gode å finne en vin eller en type øl jeg synes smaker godt, jeg har selvsagt ikke prøvd alt der ute. Jeg synes det er helt greit at andre nyter vin når jeg er til stede, jeg er faktisk den eneste i min familie som ikke drikker. Anonymous poster hash: 46141...0ae Husk at jeg ikke snakker om deg personlig, men "folk som ikke drikker" generelt 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #34 Skrevet 21. juli 2015 Jeg drikker, og jeg syns det er fint at folk tørr å stå imot drikkepress, men samtidig syns jeg det er overdrevet å være totalavholds når det finnes så mange gode viner, og man trenger jo ikke drikke mye selv om man velger å nyte vin til maten Jeg liker ikke vin. Æsj. Skjønner ikke hvorfor man skal drikke noe man ikke liker.Anonymous poster hash: cb6f9...39e 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #35 Skrevet 21. juli 2015 Drikker ikke. Kanskje en øl eller to til maten på ferie. Jeg har ikke behov for alkohol. Jeg er skeptisk til folk som må ha det. Trist at man kan kun omgås kun med alkohol . Blir aldri bedt til noen en lørdagskveld uten alkohol.Anonymous poster hash: e9b78...c31
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #36 Skrevet 21. juli 2015 Folk må gjøre som de vil tenker jeg. MEN, når de som ikke drikker alkohol kommer med "jeg må ikke drikke for å ha det gøy", "jeg kan snakke med folk uten å drikke alkohol" osv, da tenker jeg at de se ned på folk som drikker alkohol, og mener de ikke kan være sosial og oppføre seg uten å få alkohol. Det er å betegne folk på en svært negativ måte, samtidig som man opphøyer sitt eget standpunkt og sin egen besluttning til noe mer verdig, og forlanger andres respekt for det. Anonymous poster hash: 53cc0...e4c 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #37 Skrevet 21. juli 2015 Svarer på ditt spørsmål til meg Fordi de fleste som ikke drikker alkohol ofte virker å ha en svart/hvitt-tenkning, som man også ser her i tråden. Å drikke alkohol betyr ikke at man må drikke seg drita hver helg, det betyr også å kose seg med et glass vin til et godt måltid, for eksempel. Når man har planlagt et godt måltid med vinen som prikken over i'en, kan man bli litt skuffet når gjesten sier: jeg tar en Pepsi, takk. Særlig når begrunnelsen er er prinsipp og ikke smak. Jeg syns det er rart når folk sier at de ikke liker smaken av alkohol, når det ikke er noe "alkohol" som smaker likt. Ikke meg du siterte, men dette med kosedrikking til maten kjøper jeg ikke alltid, og det er jo i mange tilfeller like sort/hvitt tankegang. Folk på ferie koser seg gjerne med både et og tre glass til måltidene, gjerne akkompagnert av et glass eller to når man slapper av i sola. Men samlet sett kan det like gjerne bli like mye alkohol som en fyllekule på fest. Husk også at det meste av bedre viner som regel er litt sterkere enn øl, så samler man opp det man drikker i løpet av dagen/måltidene blir det raskt mye. Man må faktisk ikke ha vin til god mat, er man redd for stemningen/smaken så kan man servere vann med isbiter og noen sitronbiter i tillegg. Det er også fullt mulig å bli ganske fyllesyk av spesielt rødvin. Blir det selv og blir mer fyllesyk av selv en mild vinkveld enn av en fylletur på byen der det drikkes whisky og annen sprit, så dette er nok ganske individuelt. Dessuten misliker jeg å fly rundt halvbrisen på dagtid (selv på ferie) når man gjør andre aktiviteter som å gå på museer, bade eller noe mer sportslig, så for min del er det bedre med vann til måltidene. Anonymous poster hash: f0ca3...fa6
Gjest Daenerys Skrevet 21. juli 2015 #38 Skrevet 21. juli 2015 Tråden er ryddet for personangrep. Daenerys, mod.
AmandaVI Skrevet 21. juli 2015 #39 Skrevet 21. juli 2015 (endret) Rører aldri en dråpe og er aldri på fest. Broren min og jeg barndommen ødelagt av alkohol. Jeg forbinder alkohol og bråkete fester med vonde ting. Faren min var alkoholiker og både han og de ekle vennene hans var stort sett dritings hele tida når de kom sammen i helgene og feriene. Etter skilsmissen flyttet pappa inn i en toroms enebolig. Jeg husker at når broren min og jeg var der i helgene lå vi på hver vår madrass i det ene soverommet og holdt oss for ørene mens noen hadde høylytt sex i det andre. Det var så ekkelt. Det var ikke noe bedre når "kompisene" stakk, fordi det var når pappa fikk abstinenser at han ble sint og kunne klikke over bagateller, som en flekk på veggen eller sko som ikke sto på hylla. Alt var alle andres skyld. Så kunne han få dårlig samvittighet og komme med tomme løfter, som turer til Tusenfryd eller Danmark. Jeg lærte sammenhengen i det der ganske fort, men broren min ble alltid såret. I pappas liv kom flaska foran alt mulig annet, selv da banken tok huset og barnevernet ungene. Han er edru i dag, men verken jeg eller broren min orker å ha ham i livene våre. Det er klart vi er glade i ham, men vi orker bare ikke, og ingen av oss klandrer den andre for det. De fleste som er avholds enten på grunn av religion, helsetilstand, overbevisning eller rett og slett fordi de synes alkohol smaker hengegnu skjønner at ikke alle som drikker alkohol er alkoholikere. Man må få bestemme selv. Hvis mine grunner til å holde meg til villafarris og rett i koppen gjør at folk blir "skeptisk" til meg er det de som har et problem. Endret 21. juli 2015 av AmandaVI 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #40 Skrevet 21. juli 2015 Jeg drikker veldig sjeldent og jeg har en bror som er avholds. Vi er begge ateister og har ingenting imot bruk av alkohol, men jeg blir litt lei av mennesker som skal drikke seg dritings i helgene fordi det er så forferdelig morsomt. Dessuten liker jeg ikke mennesker som skal presse alkohol på dem som takker nei. Drikke press er faktisk ganske alvorlig, og det sier mye om deg selv som person. Et voksent menneske nyter alkohol på en ansvarlig måte fordi de selv liker det, hva andre gjør får være det samme. Anonymous poster hash: d8173...ef0 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå