Gå til innhold

Folk som ikke drikker alkohol

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig; hva tenker dere om mennesker som er avholds?

Jeg har et inntrykk av at mange mener/tror at folk som ikke drikker enten er hyperreligøs eller rett og slett kjedelig.

Jeg drikker nesten aldri og vurderer nå å kutte alkohol ut helt. Jeg er 23 år og de fleste på min alder drikker alkohol jevnlig. Jeg skal snart i gang med fadderuke på høgskolen, jeg var med på fadderuke i fjor også, og da opplevde jeg et stort drikkepress, alle på min gruppe drakk, og jeg drakk også under fadderuka, men denne gangen tenker jeg å bare droppe drikkingen helt, men er redd for at folk skal tenke at jeg er kjedelig eller en festbrems.

Folk spør ofte hvorfor jeg ikke drikker, men trenger jeg egentlig en grunn for å ikke drikke? Jeg føler ikke noe behov for å drikke, jeg synes ikke smaken er god og tar meg mye heller et glass pepsi max som faktisk smaker godt! Dessuten inneholder alkohol mye kalorier. Jeg er drittlei av spørsmål om hvorfor jeg ikke drikker.

Jeg har ikke noe problem med å snakke med fremmede mennesker og trenger ikke alkohol for å slippe meg løs. Jeg er ikke prippen, jeg er ikke religiøs og håper at jeg ikke oppfattes som kjedelig. Men synes jo det er vanskelig å ha en ordentlig samtale med noen som er dritings, det er ikke gøy å omgås fulle mennsker. Men jeg ønsker fortsatt å være med på fadderuka, jeg ønsker jo å bli kjent med folk på studiet mitt, men jeg frykter at fadderuka kommer til å bestå stort sett av fyll, slik var det sist gang.

Anonymous poster hash: 46141...0ae
  • Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er skeptisk til slike.

• Liker 5
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Jeg har langt flere negative tanker om mennesker som må ha alkohol for å ha det gøy for å si det slik.

• Liker 21
Gjest Sukkerbit
Skrevet

Jeg er selv "avholds". Rett og slett fordi jeg ikke er glad i alkohol. Synes ikke det smaker godt. Så drikker brus eller noe slikt i stedet jeg :) 

Jeg går uansett også på medisiner som ikke skal kombineres med alkohol, men hadde ikke drukket noe mer hadde jeg ikke gått på de medisinene heller. 

Altså, det går greit med en rusbrus 1 gang i halvåret eller noe og det kan være godt når jeg smaker det så sjelden, men jeg er rett og slett ikke interessert i å drikke noe mer enn det. Synes også det er svært ubehagelig å bli brisen.

Selv har jeg bare fått positiv eller likegyldig tilbakemeldinger på det. Det er ingen som bryr seg om at jeg ikke drikker. 

Skrevet

Jeg har et inntrykk av at mange mener/tror at folk som ikke drikker enten er hyperreligøs eller rett og slett kjedelig.

Jeg drikker nesten aldri og vurderer nå å kutte alkohol ut helt. Jeg er 23 år og de fleste på min alder drikker alkohol jevnlig. Jeg skal snart i gang med fadderuke på høgskolen, jeg var med på fadderuke i fjor også, og da opplevde jeg et stort drikkepress, alle på min gruppe drakk, og jeg drakk også under fadderuka, men denne gangen tenker jeg å bare droppe drikkingen helt, men er redd for at folk skal tenke at jeg er kjedelig eller en festbrems.

Folk spør ofte hvorfor jeg ikke drikker, men trenger jeg egentlig en grunn for å ikke drikke? Jeg føler ikke noe behov for å drikke, jeg synes ikke smaken er god og tar meg mye heller et glass pepsi max som faktisk smaker godt! Dessuten inneholder alkohol mye kalorier. Jeg er drittlei av spørsmål om hvorfor jeg ikke drikker.

Jeg har ikke noe problem med å snakke med fremmede mennesker og trenger ikke alkohol for å slippe meg løs. Jeg er ikke prippen, jeg er ikke religiøs og håper at jeg ikke oppfattes som kjedelig. Men synes jo det er vanskelig å ha en ordentlig samtale med noen som er dritings, det er ikke gøy å omgås fulle mennsker. Men jeg ønsker fortsatt å være med på fadderuka, jeg ønsker jo å bli kjent med folk på studiet mitt, men jeg frykter at fadderuka kommer til å bestå stort sett av fyll, slik var det sist gang.

Velkommen til norsk drikkekultur. Husker en gang da jeg var student på fadderuka og fadderen min rett og slett ble sur på meg fordi jeg takket nei til litt rødvin. Vi skulle på pub til pub runde etter vors og jeg hadde egentlig tenkt å ikke drikke påvors siden jeg likevel regnet med at det ble mye på pub til pub runden. Det var tydeligvis ikke bra nok det..

• Liker 4
Skrevet

Jeg har langt flere negative tanker om mennesker som må ha alkohol for å ha det gøy for å si det slik.

Aldri hørt negative holdninger om slike folk

Gjest Ravna
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
Skrevet

Tror de fulle er redde for at den edrue skal se og huske alt det idiotiske de gjorde i fylla

• Liker 11
Skrevet

Avholds selv.

Ja det er ugreit på ting som fadderuke, julebord osv. (Gidder ikke julebord selv).

Er det ikke faddergrupper satt sammen for avholdsfolk? Spør, hvis de ikke har tenkt på det så bør de greie å sette sammen en slik gruppe.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at det kan være mange grunner til at noen ikke drikker, som ikke nødvendigvis betyr at de er religiøse eller kjedelige/pripne. F.eks at de ikke liker smaken, kan ikke pga medisinske årsaker, eller har sluttet fordi de ikke kunne drikke uten å oppføre seg dårlig. Og det burde være helt greit for andre folk. Synd at man skal oppleve sånn drikkepress. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skeptisk til slike.

Hvorfor?

Kan også legge til at jeg ikke dømmer folk som drikker, det kunne kanskje virke sånn i hovedinnlegget. Jeg synes det bare er så synd at "alle" forventer at alle skal drikke og at man blir sett på som et utskudd når man ikke gjør det.

Jeg er selv "avholds". Rett og slett fordi jeg ikke er glad i alkohol. Synes ikke det smaker godt. Så drikker brus eller noe slikt i stedet jeg :)

Jeg går uansett også på medisiner som ikke skal kombineres med alkohol, men hadde ikke drukket noe mer hadde jeg ikke gått på de medisinene heller. 

Altså, det går greit med en rusbrus 1 gang i halvåret eller noe og det kan være godt når jeg smaker det så sjelden, men jeg er rett og slett ikke interessert i å drikke noe mer enn det. Synes også det er svært ubehagelig å bli brisen.

Selv har jeg bare fått positiv eller likegyldig tilbakemeldinger på det. Det er ingen som bryr seg om at jeg ikke drikker. 

Synes også det er ubehagelig å bli full, litt brisen synes jeg er greit, men har egentlig ikke noe behov for å bli det.  Jeg går også på medisiner som helst ikke skal kombineres med alkohol, men det er ikke medisinene som er årsaken til at jeg ikke drikker.

Jeg synes også det er så synd at når man skal finne på noe i helgene så er det stort sett vors og ut på byen. Jeg synes det er så mye gøyere å samle en gjeng å ha spillkveld eller noe i den duren.

Jeg kjenner nesten ingen som ikke drikker, håper veldig på å møte noen likesinnede i studietiden.

Avholds selv.

Ja det er ugreit på ting som fadderuke, julebord osv. (Gidder ikke julebord selv).

Er det ikke faddergrupper satt sammen for avholdsfolk? Spør, hvis de ikke har tenkt på det så bør de greie å sette sammen en slik gruppe.

Vet ikke om det finnes faddergrupper for avholds på min høgskole, men jeg ønsker jo å blir kjent med de som går i min klasse, men det blir jeg kanskje uansett...? Er jo greit å bli kjent med likesinnede. :)

• Liker 4
Skrevet (endret)

Må da være fint å bli ekstra godt kjent med folk som ikke skal være dritings på byen hver helg :-)

Edit: feilquoting.

Endret av Lurium
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er avholds. Mest fordi jeg ikke liker smaken på noe alkohol, og fordi jeg ikke liker den brennende følelsen jeg får når jeg drikker det. Men, jeg er også der mange vil kalle kjedelig. Liker ikke fester og har i en alder av 32 år aldri vært på byen!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i deg TS!

Jeg er 24år og har sluttet å drikke.

Ikke fordi jeg er veldig imot alkohol men rett og slett bare fordi det har blitt sånn.

Gikk på noen medisiner som ikke skulle kombineres med alkohol, og det har rett og slett ikke fristet siden..

Før tok jeg meg gjerne en fest, og hadde mye morro med det -så har ikke noe imot drikking sånn sett.

Selv om jeg prøver å gå inn med en positiv innstilling når det kommer til at jeg har sluttet å drikke, kan jeg likevel ikke riste av meg følelsen av at man blir stemplet som festbrems. Det er ikke til å komme utenom at det er en forventning blandt folk at man skal drikke. Senest nå på sommeravslutningsfest med jobben så endte jeg opp med å gå tidlig (kl tolv ca) hjem fordi folk rett og slett trekker seg litt unna. Tror de blir ukomfortable av at jeg er edru når de selv begynner å få for mye.

Anonymous poster hash: 868aa...b92

• Liker 4
Gjest Peanut
Skrevet

I en slik drikkekultur som man har her til lands tenker jeg bare "respekt!" om de som ikke drikker (og som står imot presset). :3
Skrevet

Jeg drikker, og jeg syns det er fint at folk tørr å stå imot drikkepress, men samtidig syns jeg det er overdrevet å være totalavholds når det finnes så mange gode viner, og man trenger jo ikke drikke mye selv om man velger å nyte vin til maten

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor?

Kan også legge til at jeg ikke dømmer folk som drikker, det kunne kanskje virke sånn i hovedinnlegget. Jeg synes det bare er så synd at "alle" forventer at alle skal drikke og at man blir sett på som et utskudd når man ikke gjør det.

Synes også det er ubehagelig å bli full, litt brisen synes jeg er greit, men har egentlig ikke noe behov for å bli det. Jeg går også på medisiner som helst ikke skal kombineres med alkohol, men det er ikke medisinene som er årsaken til at jeg ikke drikker.

Jeg synes også det er så synd at når man skal finne på noe i helgene så er det stort sett vors og ut på byen. Jeg synes det er så mye gøyere å samle en gjeng å ha spillkveld eller noe i den duren.

Jeg kjenner nesten ingen som ikke drikker, håper veldig på å møte noen likesinnede i studietiden.

Vet ikke om det finnes faddergrupper for avholds på min høgskole, men jeg ønsker jo å blir kjent med de som går i min klasse, men det blir jeg kanskje uansett...? Er jo greit å bli kjent med likesinnede. :)

Svarer på ditt spørsmål til meg :)

Fordi de fleste som ikke drikker alkohol ofte virker å ha en svart/hvitt-tenkning, som man også ser her i tråden. Å drikke alkohol betyr ikke at man må drikke seg drita hver helg, det betyr også å kose seg med et glass vin til et godt måltid, for eksempel. Når man har planlagt et godt måltid med vinen som prikken over i'en, kan man bli litt skuffet når gjesten sier: jeg tar en Pepsi, takk. Særlig når begrunnelsen er er prinsipp og ikke smak.

Jeg syns det er rart når folk sier at de ikke liker smaken av alkohol, når det ikke er noe "alkohol" som smaker likt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror de fulle er redde for at den edrue skal se og huske alt det idiotiske de gjorde i fylla

Redd vet jeg ikke, men det er nå faktisk jævlig irriterende med avholdsfolk på fyllefest. Ekvivalenten til folk som sitter fullt påkledd på nudiststranda og gjør narr av alle de små penisene og hengepattene.

Anonymous poster hash: 65f3f...6f1

• Liker 6
Skrevet

Helt ærlig; hva tenker dere om mennesker som er avholds? Jeg har et inntrykk av at mange mener/tror at folk som ikke drikker enten er hyperreligøs eller rett og slett kjedelig. Jeg drikker nesten aldri og vurderer nå å kutte alkohol ut helt. Jeg er 23 år og de fleste på min alder drikker alkohol jevnlig. Jeg skal snart i gang med fadderuke på høgskolen, jeg var med på fadderuke i fjor også, og da opplevde jeg et stort drikkepress, alle på min gruppe drakk, og jeg drakk også under fadderuka, men denne gangen tenker jeg å bare droppe drikkingen helt, men er redd for at folk skal tenke at jeg er kjedelig eller en festbrems. Folk spør ofte hvorfor jeg ikke drikker, men trenger jeg egentlig en grunn for å ikke drikke? Jeg føler ikke noe behov for å drikke, jeg synes ikke smaken er god og tar meg mye heller et glass pepsi max som faktisk smaker godt! Dessuten inneholder alkohol mye kalorier. Jeg er drittlei av spørsmål om hvorfor jeg ikke drikker. Jeg har ikke noe problem med å snakke med fremmede mennesker og trenger ikke alkohol for å slippe meg løs. Jeg er ikke prippen, jeg er ikke religiøs og håper at jeg ikke oppfattes som kjedelig. Men synes jo det er vanskelig å ha en ordentlig samtale med noen som er dritings, det er ikke gøy å omgås fulle mennsker. Men jeg ønsker fortsatt å være med på fadderuka, jeg ønsker jo å bli kjent med folk på studiet mitt, men jeg frykter at fadderuka kommer til å bestå stort sett av fyll, slik var det sist gang.   Anonymous poster hash: 46141...0ae

Drit i å tenke hva andre synes om at du ikke vil drikke. De er de som har et problem. Ikke du. Fylliker er bare patetiske tapere som ikke takler livet.

Skrevet

Jeg drikker, og jeg syns det er fint at folk tørr å stå imot drikkepress, men samtidig syns jeg det er overdrevet å være totalavholds når det finnes så mange gode viner, og man trenger jo ikke drikke mye selv om man velger å nyte vin til maten

Det finnes jo de som faktisk ikke liker smaken av alkohol. Deriblant meg selv. Da nytter det ikke å komme rekende med at det er overdrevet pga at du synes det finnes så mange gode viner.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...