Gå til innhold

Karakter 1 i norsk sidemål Eksamen. Tips til å bestå til jul?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann! :danse: 

 

Nå har det seg sånn at jeg klarte å stryke i norsk sidemål på eksamen denne sommeren. Jeg vet at sidemål alltid har vært et svakt fag for meg men jeg trodde aldri det var mulig å styrke, men der kunne man se det var faktisk mulig. 

 

SÅÅ, det jeg lurte på var om det er noen her inne som vet om gode måter og bli kjempegod i nynorsk? Jeg trenger sårt å bestå da jeg vil studere noe jeg må vente med siden jeg ikke får generell st.kometanse uten bestått eksamen i sidemål.

 

 

All tips tas imot med stor takk!!! :hug:



Anonymous poster hash: 990e6...071
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les nynorske bøker og/eller se filmer/serier med nynorsk teksting :) Ellers er det bare pugging som gjelder, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å endre alle sosiale medier deg går an på, til sidemål! Så kan du også prøve å skrive sidemål til alle vennene dine og familien din på meldinger osv. Tror nok at mengdetrening er det du trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du klaget på karakteren? Kunne jo hende de satt deg opp til 2

er ikke det en lang og krevende prosess å gå igjennom?

Anonymous poster hash: 27f4a...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svarte du på det oppgaven spurte etter? Selv om språket og grammatikken er korrekt, består du ikke om du har besvart noe annet en oppgaveteksten var ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag på karakteren(du har jo ingenting å tape), jeg går høyskole og det er kun et skjema å fylle ut. Fort gjort:)

 

Les så bøker på nynorsk:) Veldig mange begynner å skrive svensk når de skal skrive nynorsk så kan være greit. De trenger ikke være voldsomt tungleste bøker heller. Husk også at du faktisk skal besvare en oppgave, ikke bare skrive nynorsk. Oppgaven er vel så viktig som å skrive riktig.

 

Lykke til TS!



Anonymous poster hash: 12bcb...e4e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte du på det oppgaven spurte etter? Selv om språket og grammatikken er korrekt, består du ikke om du har besvart noe annet en oppgaveteksten var ute etter.

Oppgaven var nok heller ikke noe bedre besvart selv om jeg bare ''godtok'' karakteren og så aldri over etter jeg fikk karakteren. hehe

Anonymous poster hash: 27f4a...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke det en lang og krevende prosess å gå igjennom?

Anonymous poster hash: 27f4a...451

Vil vel tro det er mer krevende å ta opp eksamen igjen. Det er alltids vært et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sensor gir så dårlig karakter, har man enten bommet på oppgaven, skrevet altfor kort eller gjort noen skrivefeil som det forventes at man bør kunne. Det viktigste er å unngå de skrivefeilene som får sensor til å rive seg i håret.

Sørg for å bruke rett pronomen, lag gjerne en liste som du har med. Skriv aldri "jeg", og lær forskjellen på de/dykk/dei.
Ellers er det greit å lage noen huskeregler:
1. Alltid eiendomspronomen etter substantivet, altså "huset mitt" i stedet for "mitt hus".
2. Omtrent ingen ord slutter på "-else" men blir ofte byttet ut med "-ing", f.eks. "forståelse" blir "forståing". 3. Få ord slutter på "-het", enten blir de "-heit" eller "-leik" eller så er ordet ganske forskjellig. Ordene som blir veldig ulike står som oftest bakerst i ordboka.
4. Bruk "ein" i stedet for "man".
5. Prøv å unngå verb som "synes", "finnes" osv, bøyingen på disse er vanskelige og ordene er mer vanlig å bruke på bokmål enn på nynorsk.
6. Aldri skriv "for eksempel", det heter "til dømes".
7. Sett mer punktum enn du vanligvis gjør, og lag enkle og korte setninger. Det nynorske språket blir fort tungt om du bruker mange lange setninger med komma.

Lær deg bøyingen på substantiv:
Intetkjønn = eit menneske - mennesket - menneske - menneska.
Hankjønn = ein forfattar - forfattaren - forattarar - forfattarane.
Hunkjønn = ei novelle - novella - noveller - novellene.

Verb er også viktig, men disse må du gjerne slå opp uansett. Det kan likevel være greit å lære seg bøyningen på verb du vet du ofte bruker, f.eks. skrive, lese, bruke, komme, mene, si, fortelle.
Mange verb kan bøyes på ulike måter, men hold deg alltid til samme bøyningsvariant gjennom hele teksten. Skal du ha toppkarakter må du være konsekvent i ordvalgene. Går du for en konservativ skivestil bruker du alltid de ordene som er konservative, f.eks. "ljos" i stedet for "lys" og "lukkeleg" i stedet for "lykkelig". Det er ingenting galt i å bruke ordene som er mer tilnærmet bokmål, men da må du også være konsekvent på det. Det samme gjelder om du skal bruke f.eks. "då" i stedet for "da".

Ordboka må du uansett bruke for alt den er verdt. Beregn tiden slik at du er ferdig å skrive oppgaven 1-2 timer før tiden, og bruk de siste timene til å gå igjennom hele teksten og slå opp ord. Kjedelig - ja, men det er slik du får en god karakter. Ikke gjør det underveis, det tar mye lengre tid og du blir fortere lei.

Lykke til på eksamen din!


 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv mye nynorsk, for eksempel her på dette forumet. Ha også en fast signatur der du ber folk å rette på nynorsken din. Lover at du kommer til å få mange kommentarer, da folk her elsker å rette på andre. Og det vil helt sikkert gi deg mange tips.



Anonymous poster hash: dd96d...86a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Heisann! :danse: 

 

Nå har det seg sånn at jeg klarte å stryke i norsk sidemål på eksamen denne sommeren. Jeg vet at sidemål alltid har vært et svakt fag for meg men jeg trodde aldri det var mulig å styrke, men der kunne man se det var faktisk mulig. 

 

SÅÅ, det jeg lurte på var om det er noen her inne som vet om gode måter og bli kjempegod i nynorsk? Jeg trenger sårt å bestå da jeg vil studere noe jeg må vente med siden jeg ikke får generell st.kometanse uten bestått eksamen i sidemål.

 

 

All tips tas imot med stor takk!!! :hug:

Anonymous poster hash: 990e6...071

 

 

Mitt beste tips er å i alle fall lære seg hvordan man bøyer substantiv riktig. All slik info finner du på sprakrad.no. Der finnes også øvingsquizer, slik at du kan følge egen framgang og stadig vite hva du må bli bedre på. Men for å stå trenger du jo ikke en gang å kunne alt, så jeg vil tro du kommer langt med å begynne der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er ikke det en lang og krevende prosess å gå igjennom?

Anonymous poster hash: 27f4a...451

 

Lang og krevende prosess? Du skriver "Jeg klager med dette på karakteren ved sidemålseksamen avlagt den xende i xte år 20xx" på et skjema og sender det inn. Jeg overdriver ikke når jeg sier at det tar maks to minutter. Selvsagt blind klagesensur, så du skal ikke akkurat forklare sensor hvorfor du bør gå opp. Bare bekrefte at du vil ha en ny vurdering.

Men jeg regner med at klagefristen har utløpt, siden TS allerede tar det for gitt at hun må ta opp. Veldig, veldig mange går opp ved å klage på videregående, så jeg skulle ønske TS i hvert fall forsøkte. Stryk sitter generelt langt inne også.

For TS' del er det vel uansett bare mengdetrening som gjelder. Du må lese mest mulig nynorsk, enkelt og greit. Å pugge selve ordlisten har neppe noe for seg. I tillegg bør du forsøke å være konsekvent i hvilke former du bruker. På nynorsk har man ofte flere skrivemåter for samme ord ("sommer" kan skrives både "sommar" og "sumar"), og du bør ikke veksle mellom de to i samme tekst. Ellers er det etter min erfaring mange bokmålsfolk som blir altfor fancy når de skal skrive nynorsk, og skriver en slags blanding av svensk og høgnorsk. Mange ting er ganske like. og bare du får inn det mest grunnleggende (som pronomen) skal det ikke være langt til bestått karakter. Målformene ligger ganske tett opptil hverandre. Ikke gjør det vanskeligere enn det er. Ikke bruk "me" i stedet for "vi", for "vi" er også tillatt.

 

Det finnes også et program ved navn NyNo som oversetter bokmålstekster til nynorsk. Du må ikke lene deg for mye på dette programmet, men det er mulig det å se egne bokmålstekster bli oversatt til nynorsk (og dermed se mer konkret hva som skiller målformene) kan hjelpe deg. Jeg hadde fritak på ungdomsskolen siden jeg ikke har norsk som morsmål, men begynte med nynorsk på videregående, og jeg jobbet meg opp til en femmer. Så det er fint mulig. Kanskje ikke et hopp fra stryk til femmer, men å bevge seg et stykke oppover. Det er helt sikkert gørrkjedelig, men sånn er det dessverre bare.

Anonymous poster hash: 1c1da...c0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare angående NyNo: Måten det fungerer på er at du skriver på bokmål, trykker på en knapp og deretter går programmet gjennom ett og ett ord som må oversettes. Dersom du skriver "Jeg kjenner en gutt" vil den stoppe opp på hvert ord på veien og forklare at "Jeg" heter "eg", at "kjenner" kan brukes, at "en" heter "ein" og at "gutt" heter "gut". Dermed ser du hva du bommer på i enkeltsetninger. Dette er et program mange idioter har brukt til eksamensjuks, men du vil jo bare bruke det til å lære. Så lenge det ikke medfører at du tar snarveier ved å bruke dette programmet fremfor å faktisk lære ting kan det hende det kan være nyttig.



Anonymous poster hash: 1c1da...c0f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritiser ALDRI nynorsken.

Skriv aldri noe negativt om at vi har sidemål her i landet,om det kommer opp på eksamen at du skal drøfte rundt dette.

 

Det finnes mange norsklærere som elsker nynorsk,og merker de at du er nedlatende og mener det bare er noe tull,ja så kan det fort gå ut over karakteren.



Anonymous poster hash: 53e50...a1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Prøv å endre alle sosiale medier deg går an på, til sidemål! Så kan du også prøve å skrive sidemål til alle vennene dine og familien din på meldinger osv. Tror nok at mengdetrening er det du trenger :)

Dette gjorde jeg, både å endre språk på sosiale medier til nynorsk og sende nynorskmeldinger til venner og familie. Det hjalp med å innstille hjernen til nynorsk, så dette er et godt tips! Jeg sendte alltid meldinger til mamma og ala: "Eg er svolten".  :fnise:  

Anonymous poster hash: b8a20...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken "Praktisk nynorsk for lærerstudentar" er også et godt tips. Selv om det er beregnet på lærerstudenter, så er den godt egnet for alle som ønsker å bli bedre i nynorsk. Mange praktiske øvelser og bevisstgjørende oppgaver, mange av dem med veldig god forklaring.

 

Et annet tips er å alliere seg med en venn/venn av foreldre etc. som er veldig god i nynorsk, som er i stand til å peke på hva du gjør feil og helst være god nok til å se feilene i sammenheng. En lærer/lærerstudent/språknerd etc. Ellers har du fått mange gode tips her. Det som hjelper er mengdetrening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken "Praktisk nynorsk for lærerstudentar" er også et godt tips. Selv om det er beregnet på lærerstudenter, så er den godt egnet for alle som ønsker å bli bedre i nynorsk. Mange praktiske øvelser og bevisstgjørende oppgaver, mange av dem med veldig god forklaring.

 

Et annet tips er å alliere seg med en venn/venn av foreldre etc. som er veldig god i nynorsk, som er i stand til å peke på hva du gjør feil og helst være god nok til å se feilene i sammenheng. En lærer/lærerstudent/språknerd etc. Ellers har du fått mange gode tips her. Det som hjelper er mengdetrening!

Det samme er boka "Nynorsk for dumskallar" http://www.samlaget.no/nn-no/fakta%20og%20dokumentar/spraak/nynorsk-for-dumskallar/hefta.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...