Gå til innhold

Innleggelse på akuttpsykiatrisk uten å være til fare for seg selv eller andre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg leser over alt at man må være suisidal eller til fare for andre for å bli innlagt akutt på psykiatrisk. Jeg har væt der fler ganger uten å være til fare for meg eller andre. Og jeg har også møtt andre der som virker helt greie sånn sett. Slik jeg har sett det så er det bare et fåtall av dem som er på akuttavdeling som er til fare for seg selv eller andre.

 

Kan ikke det være med på å være redd for å søke hjelp når det "trengs" selvom man ikke er til fare? Liksom at man kan bagatellisere seg selv selv om det ikke gjelder liv og død liksom... så burde jo folk få lov til å kjenne på å søke hjelp uten å være redd for at man ikke har det ille nok før man er farlig. skjønner dere hva jeg mener?

 

Andre her som har samme erfaring eller er enig med meg, eller uenig?



Anonymous poster hash: 759c6...741
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg hadde ALDRI lag meg selv inn. Ikke da jeg sto på kanten av en bru i fylla.

ALDRI. 



Anonymous poster hash: ef0cd...896
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

jeg leser over alt at man må være suisidal eller til fare for andre for å bli innlagt akutt på psykiatrisk. Jeg har væt der fler ganger uten å være til fare for meg eller andre. Og jeg har også møtt andre der som virker helt greie sånn sett. Slik jeg har sett det så er det bare et fåtall av dem som er på akuttavdeling som er til fare for seg selv eller andre.

 

Kan ikke det være med på å være redd for å søke hjelp når det "trengs" selvom man ikke er til fare? Liksom at man kan bagatellisere seg selv selv om det ikke gjelder liv og død liksom... så burde jo folk få lov til å kjenne på å søke hjelp uten å være redd for at man ikke har det ille nok før man er farlig. skjønner dere hva jeg mener?

 

Andre her som har samme erfaring eller er enig med meg, eller uenig?

Anonymous poster hash: 759c6...741

 

Det ligger noe i ordet akutt synes jeg da. 

Anonymous poster hash: 3b0cd...acb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men akutt trenger jo ikke å stå på liv eller død? å ha det akutt forjævlig med brutale tanker som skremmer vettet av en kan jo være akutt og trenge noen rundt seg uten å kunne klare å vente i ukevis på en planlagt innleggelse? jeg har vært innlagt noen ganger på akutt uten å være til fare, men hatt det veldig vanskelig. men terskelen er så himla høy for å dra dit når det sies hele tiden at man må være til fare for seg selv eller andre for å kunne få hjelp der, når jeg har møtt mange som ikke har vært innlagt av den grunn.

 

Man kan vel legge seg inn selvom man ikke er farlig? men fordi man sliter og har tanker om å gjøre seg selv noe?



Anonymous poster hash: 759c6...741
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde ALDRI lag meg selv inn. Ikke da jeg sto på kanten av en bru i fylla.

ALDRI.

Anonymous poster hash: ef0cd...896

Da ser du ikke hva som kan være bra for deg. Dessuten , så er det ikke alltid frivillig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

ja, men akutt trenger jo ikke å stå på liv eller død? å ha det akutt forjævlig med brutale tanker som skremmer vettet av en kan jo være akutt og trenge noen rundt seg uten å kunne klare å vente i ukevis på en planlagt innleggelse? jeg har vært innlagt noen ganger på akutt uten å være til fare, men hatt det veldig vanskelig. men terskelen er så himla høy for å dra dit når det sies hele tiden at man må være til fare for seg selv eller andre for å kunne få hjelp der, når jeg har møtt mange som ikke har vært innlagt av den grunn.

 

Man kan vel legge seg inn selvom man ikke er farlig? men fordi man sliter og har tanker om å gjøre seg selv noe?

Anonymous poster hash: 759c6...741

 

Det er jo en selv som må gjøre 1 vurdering her og så antar jeg at innleggelsesstedet står for den reelle vurderigen. Hvem er det som sier hele tiden? 

Anonymous poster hash: 3b0cd...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg vurderer å legge meg inn i natt. det skjer mye skummelt i hodet mitt som ikke er friskt, og det er temmlig ustabilt. men så er jeg redd for at det ikke skal være ille nok for å få hjelp der. men jeg trenger noen å prate med og noen som kan passe på at jeg ikke kutter meg. plutselig så bare skjer det, og nå er det liksom sånn litt ut og inn av den bobla jeg kommer i der jeg ikke vet hva jeg gjør. men hva om jeg kommer dit og er stabil men kan bare fortelle om de ville tankene. de kan ikke se at jeg er syk men de kan høre om hva som skjer i hodet



Anonymous poster hash: 759c6...741
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

jeg vurderer å legge meg inn i natt. det skjer mye skummelt i hodet mitt som ikke er friskt, og det er temmlig ustabilt. men så er jeg redd for at det ikke skal være ille nok for å få hjelp der. men jeg trenger noen å prate med og noen som kan passe på at jeg ikke kutter meg. plutselig så bare skjer det, og nå er det liksom sånn litt ut og inn av den bobla jeg kommer i der jeg ikke vet hva jeg gjør. men hva om jeg kommer dit og er stabil men kan bare fortelle om de ville tankene. de kan ikke se at jeg er syk men de kan høre om hva som skjer i hodet

Anonymous poster hash: 759c6...741

 

Jeg synes du skal ta kontakt med dem og la dem ta avgjørelsen på hva som bør gjøres, Fortell akkurat hvordan du har det. 

Anonymous poster hash: 3b0cd...acb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er jo en selv som må gjøre 1 vurdering her og så antar jeg at innleggelsesstedet står for den reelle vurderigen. Hvem er det som sier hele tiden? 

Anonymous poster hash: 3b0cd...acb

 

 

 

jeg syns jeg leser det over alt. at man må være til fare for å få hjelp der. sånn som nå så er jeg redd for at jeg skl kunne komme til å kutte meg. men jeg virker helt stabil utenpå. men noen ganger så har jeg bare kutta meg selvom jeg virker helt stabil. jeg syns det er vanskelig å søke hjelp når jeg trenger det fordi at jeg ikke har det ille nok

Anonymous poster hash: 759c6...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

jeg syns jeg leser det over alt. at man må være til fare for å få hjelp der. sånn som nå så er jeg redd for at jeg skl kunne komme til å kutte meg. men jeg virker helt stabil utenpå. men noen ganger så har jeg bare kutta meg selvom jeg virker helt stabil. jeg syns det er vanskelig å søke hjelp når jeg trenger det fordi at jeg ikke har det ille nok

Anonymous poster hash: 759c6...741

 

Som jeg skrev. Ta kontakt og la andre gjøre den vurderingen for deg. Fortell hvordan du har det. 

Anonymous poster hash: 3b0cd...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke være akutt eller aktiv suicidal for å bli lagt inn på akuttpsykiatrisk. Man trenger  jo ikke være dødssyk for å komme på akuttmottaket på sykehuset heller, det holder at man har en skade/sykdom som er så alvorlig at man må ha hjelp med en gang. 

 

Dersom du har det så vanskelig at du tror du kommer til å skade deg selv hvis du ikke får hjelp, er det abosolutt akutt. Jeg synes du skal be om hjelp, det høres ut som om du trenger det.



Anonymous poster hash: 639d7...a56
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du her om å bli tvangsinnlagt? For å gjøre et vedtak om å holde et menneske i institusjon mot sin vilje må visse kriterier være tilstede: enten behandlingskriteriet eller farekriteriet, altså at du enten får din utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller det er stor sannsynlighet for at du i nær framtid får din tilstand vesentlig forverret. Farekriteriet innebærer at du utgjør en fare for eget eller andres liv eller helse.

De aller fleste som blir innlagt på tvang i psykiatrien er underlagt det såkalte behandlingskriteriet, som altså innebærer at pasienten vurderes til ikke å være til fare for verken eget eller andres liv eller helse. Tall fra sintef viser at 78% av tvangsinnlagte (tall fra 2007)er innlagt på grunn av behandlingskriteriet.

Poenget er at du trenger ikke være suicidal eller farlig for å bli lagt inn i psykiatrien. For å bli tvangsinnlagt gjelder visse regler som jeg har forklart over. Men for å få hjelp frivillig er det nok at du er syk i hodet og ønsker hjelp.

Endret av tøydokka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar alle samen

 

jeg vil jo ikke reise dit for å bli tvangsinnlagt men bare sånn at det blir vanskeligere for meg å kunne skade meg. jeg kan ha veldig skadetrang. og noen ganger kan jeg virke helt stabil men plutselig har jeg kutta meg masse uten at jeg kan huske det. nå har jeg brutale tanker i hodet. men jeg er redd de ikke vil tro meg fordi jeg er så stabil og fin utenpå. det ække gøy å komme for ingenting liksom.

 

jeg kjenner at jeg trenger å ha noen å prate med å noen som kan se til meg av og til at jeg ikke kutter meg. tør ikke å legge meg for jeg er så redd for at jeg plutselig skal gjøre det i søvne på en måte. men utenpå så er jeg helt vanlig. før jeg åpner kjeften da selvfølgelig men jeg er høffelig og flink til å snakke for meg. så jeg virker helt normal og stabil og da er jeg redd for å bli avvist når jeg ikke er til fare for meg selv eller andre. åssen kan de liksom tro at når jeg er så stabil og flink til å prate for meg at jeg kan gjøre noe farlig eller trenge hjelp



Anonymous poster hash: 759c6...741
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldigvis så har vi et strengt regelverk i forhold til tvangsinnleggelse. Da må en jo være psykotisk, suicidal fare for seg selv eller andre. Men hvis det går på selvskading, så kan en sikkert bli lagt inn, men antar at det er frivillig. Men du bør kontakte legevakten.

 

 



Anonymous poster hash: 2da68...39a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo de fleste må være det. Jeg vet ikke hvem du oppsøker for å bli lagt inn, er det dem direkte? Fordi leger ellers vil ikke sende deg deg dit med mindre du er en fare for deg selv eller andre. Jeg vet om flere som har  trengt å bli lagt inn, men som ikke ble det på grunn av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må være til fare for seg selv eller andre for å bli tvangsinnlagt. Mange blir også avvist fra akuttpsykiatrisk fordi de vurderes som at de ikke er i en akutt nok situasjon.



Anonymous poster hash: 082f8...f1b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært innlagt mange ganger uten å være til fare for meg selv eller andre, men hvis noen andre trenger plassen må jeg naturligvis ut. Men dette er noe de på akutten vet og vi har avtale om at jeg kan komme når jeg er sliten og trenger hjelp til å jobbe med behandlingen jeg går i.

 

Hvordan går det nå ts?



Anonymous poster hash: 3bd36...853
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du tok motet til deg og oppsøkte legevakten. Der er det først legen som tar en vurdering av deg som deretter konfererer med vakthavende på psykiatrisk akuttmottak om innleggelse er nødvendig. Ofte kan det være stort press på akuttavdelinger og de må ha X antall plasser ledig for virkelig akutte tilfeller (som tvangsinnlagte), men om de har kapasitet, kan du nok bli innlagt.

På en akuttavdeling, er det etter min erfaring, lite mulighet for samtale på nattestid. Der er de mest opptatt av å se til at du ikke gjør deg noe. De har som regel ikke kapasitet til en til en-samtaler lenge av gangen.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...