Gå til innhold

Går over på rød mann og "detter ut" i samtaler/film m.m.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har de siste årene (og i oppveksten) vært utsatt for store psykiske belastninger. Jeg har bl.a borderline og alvorlig tilbakvendende depressiv lidelse. Jeg har alltid vært distré ved at jeg har glemt ting og vært fraværende i skoletimer o.l. Men nå er jeg voksen, og jeg opplever at det er enda verre. Jeg har hatt store belastninger de siste årene. Jeg vil egentlig dø, men holder meg i live pga mine nærmeste.

Det mest alvorlige er at jeg flere ganger har gått over fotgjengerfelt selv om det er rød mann. Jeg har nesten blitt påkjørt de gangene. Nå sist gikk jeg rett foran en buss som måtte tute og bråstoppe. Jeg ser liksom ikke den røde mannen, jeg tenker bare at det er et fotgjengerfelt, så her kan jeg gør over, er i mine egne tanker. En gang tenkte jeg at rød betød grønn. Hvordan i all verden er det mulig? Jeg burde vørt normalt oppegående, men noe har tydeligvis tapt seg.

Jeg har også vanskelig i å følge med i serier og filmer jeg og samboeren ser. Han blir veldig oppgitt. Jeg kan se og plutselig forvinne inn i mine egne tanker, og vips så har jeg gått glipp av 3 minutter, og vi må spole tilbake. Tankene kretser rundt vanskelige ting som har skjedd.

Er det noen som har opplevd liknende? Kan det komme av vanskelige opplevelser/traumer? Eller kan det være kognitiv svikt? Er voksen, men ikke gammel, så er jo grusomt om det skulle være demens.

Anonymous poster hash: 35951...cca

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen som har opplevd liknende? Kan det komme av vanskelige opplevelser/traumer? Eller kan det være kognitiv svikt? Er voksen, men ikke gammel, så er jo grusomt om det skulle være demens.

Anonymous poster hash: 35951...cca

Ja, og ja.

Anonymous poster hash: ca6fd...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke demens, jeg har jobbet med demente og det er ikke slik.

Glemsomhet er vanlig ved depresjon men det går seg til litt etter litt når du blir bedre, det har jeg selv erfart. Du kan prøve å løse litt kryssord og sudoku for å få igang hjernen igjen. Blir det for slitsomt/vanskelig legger du det bort en stund og gjør noe annet en halvtime også kan du prøve litt igjen.

At du gikk på rød mann handler nok at du var ufokusert og gikk i dine egne tanker, vær litt mer oppmerksom neste gang du er ute i trafikken så går det bra.

Anonymous poster hash: dd94c...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da antar jeg det dreier seg om konsentrasjonsproblemer, ikke demens.

Anonymous poster hash: 7946b...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du går til behandling, men hvis du gjør det bør de utrede for dissosiering. Evt. oppsøk behandling og fortell hva du opplever. Dissosiering er ikke uvanlig etter man har opplevd traumer i barndom/oppvekst. 



Anonymous poster hash: 29ba5...5ca
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker, on 20 Jul 2015 - 14:28, said:

Vet ikke om du går til behandling, men hvis du gjør det bør de utrede for dissosiering. Evt. oppsøk behandling og fortell hva du opplever. Dissosiering er ikke uvanlig etter man har opplevd traumer i barndom/oppvekst.

Anonymous poster hash: 29ba5...5ca

Dette er neppe dissosiasjon...

Hilsen en som har dissosiativ lidelse Anonymous poster hash: 10786...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du går til behandling, men hvis du gjør det bør de utrede for dissosiering. Evt. oppsøk behandling og fortell hva du opplever. Dissosiering er ikke uvanlig etter man har opplevd traumer i barndom/oppvekst.  Anonymous poster hash: 29ba5...5ca

Det skal jeg spørre om, får behandling utpå høsten. Takk for alle innspill.

Anonymous poster hash: 7946b...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er neppe dissosiasjon...

Hilsen en som har dissosiativ lidelse Anonymous poster hash: 10786...90a

Hvorfor ikke, tror du? Er det kun dissosiering om det kommer i vanskelige/traumatiske situasjoner? Eller kan det komme i slike hverdagslige situasjoner også?

Anonymous poster hash: 7946b...cc8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er neppe dissosiasjon...

Hilsen en som har dissosiativ lidelse Anonymous poster hash: 10786...90a

 

Jeg sier ikke at det er det det er, men det er verdt å undersøke. Jeg vet at reglene på KG sier man ikke skal uttale seg som helsepersonell (og med god grunn), men jeg jobber til daglig med mennesker med dissosiative lidelser, og mener bare at det er verdt å utrede for. 

Anonymous poster hash: 29ba5...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...