Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ut ifra det du skriver her virker det ikke som at du kunne vært sammen med en alkoholiker heller? jeg synes på ingen måte det er greit å røyke/ta ulovelige stoffer, men jeg prøver å vise litt takhøyde for at folk har havnet der de er for en grunn, og istede for å dømme prøver jeg heller å hjelpe.

Anonymous poster hash: a4ea9...851

Som sagt: selvsagt kunne jeg ikke vært sammen med en alkoholiker. Det handler aldri om å dømme. Jeg dømmer ikke andre når jeg sier at jeg aldri kunne vært sammen med noen som bare spilte PC spill hele dagen heller. Folk skal få lov til å være narkomane og alkoholikere, men det er ikke lurt å være sammen med dem i grunn for de som er friske. Det er en enorm belastning for pårørende og spesielt da for kjæreste og kone/mann. Det har jeg erfaring med på jobb. Jeg vet hva både alkoholisme og narkotika gjør med mennesker. 

Anonymous poster hash: b6c79...5e6

Videoannonse
Annonse
Gjest Mocchhaa
Skrevet (endret)

Om du røyker hasj 1-2 ganger i uken har du hele tiden THC i kroppen.

Drikker du 1-2 ganger i uken elimineres dette fra kroppen i løpet av få timer.

Røyker du hasj 1-2 ganger i uken vil THC akkumulere i kroppen.

Drikker du 1-2 ganger i uken, så har du promille noen timer 1-2 ganger i uken.

Hasj endrer adferd mye raskere enn alkohol, og alkohol kan nytes uten rusformål.

At man bryter andre lover er ikke noe argument for at man skal bryte enda flere. Hvorfor tror dere vi har lover, egentlig?

Anonymous poster hash: b82cc...db6

Ja, det er jeg klar over. Men det betyr ikke at man ikke kan være normal. Ikke alle blir sløve og slække av å røyke hasj. Alt med måte, sier nå jeg. 

At det endrer adferd mye raskere er mye mulig, men en som er stabil mentalt, og har ett greit forhold til hasj trenger ikke påvirkes så lett. Alkohol går også lettere utover andre, (skaper utrivsel, eller har en truende adferd mot andre) som kan være skremmende og ubehagelig. De fleste med ett sunt forhold til akohol er jo selvfølgelig helt greie mennesker, men jeg selv har aldri likt fulle mennesker, de jeg stoler på eller ikke. Steine mennesker derrimot, slenger seg i sofaen, setter på en film og chiller til en legger seg. De som drikker lager ofte bråk og støy om man blir full. 

Endret av Mocchhaa
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt: selvsagt kunne jeg ikke vært sammen med en alkoholiker. Det handler aldri om å dømme. Jeg dømmer ikke andre når jeg sier at jeg aldri kunne vært sammen med noen som bare spilte PC spill hele dagen heller. Folk skal få lov til å være narkomane og alkoholikere, men det er ikke lurt å være sammen med dem i grunn for de som er friske. Det er en enorm belastning for pårørende og spesielt da for kjæreste og kone/mann. Det har jeg erfaring med på jobb. Jeg vet hva både alkoholisme og narkotika gjør med mennesker. 

Sett deg litt i posisjonen til den som er alkoholiker/narkoman. Hvor langt tror du de kan komme med familie og støtte, i forhold til uten familie og støtte? Ja, det er en enorm belastning for de friske og pårørende - men hvis du virkelig elsker personen vil du gjøre alt for den som er i den situasjonen. Ville du dumpet din elskede om h*n ble alkoholiker, eller narkoman? 

Alkoholisme og narkomane er en sykdom, en alvorlig sykdom som trenger oppfølging og behandling. Det er feil å si at man ikke bør/kan være sammen med en som sliter med denne sykdommen. Jeg tror aldri du kunne dumpet kjæresten din om h*n fikk kreft? Det er tre forskjellige sykdommer, men en enorm belastning er det jo likevel for de pårørende? Jeg sier ikke at kreft og alkoholisme er det samme overhodet, jeg prøver bare å sette det litt på spissen for å vise at de som sliter med disse problemene (alkoholisme/narkotiske stoffer) er vanlige mennesker som det har gått litt skjeivt for, og som trenger hjelp for å komme opp på beina igjen.

Jeg er kun 16 år så rett på meg om jeg tar feil, men utifra mitt synspunkt er det slik det er.

AnonymBruker
Skrevet

Sett deg litt i posisjonen til den som er alkoholiker/narkoman. Hvor langt tror du de kan komme med familie og støtte, i forhold til uten familie og støtte? Ja, det er en enorm belastning for de friske og pårørende - men hvis du virkelig elsker personen vil du gjøre alt for den som er i den situasjonen. Ville du dumpet din elskede om h*n ble alkoholiker, eller narkoman? 

Alkoholisme og narkomane er en sykdom, en alvorlig sykdom som trenger oppfølging og behandling. Det er feil å si at man ikke bør/kan være sammen med en som sliter med denne sykdommen. Jeg tror aldri du kunne dumpet kjæresten din om h*n fikk kreft? Det er tre forskjellige sykdommer, men en enorm belastning er det jo likevel for de pårørende? Jeg sier ikke at kreft og alkoholisme er det samme overhodet, jeg prøver bare å sette det litt på spissen for å vise at de som sliter med disse problemene (alkoholisme/narkotiske stoffer) er vanlige mennesker som det har gått litt skjeivt for, og som trenger hjelp for å komme opp på beina igjen.

Jeg er kun 16 år så rett på meg om jeg tar feil, men utifra mitt synspunkt er det slik det er.

Tror de som tenker slik (ikke deg) har ett svart-hvitt syn på ting. 

Anonymous poster hash: 75b5c...ce1

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Ja, det er jeg klar over. Men det betyr ikke at man ikke kan være normal. Ikke alle blir sløve og slække av å røyke hasj. Alt med måte, sier nå jeg. 

At det endrer adferd mye raskere er mye mulig, men en som er stabil mentalt, og har ett greit forhold til hasj trenger ikke påvirkes så lett. Alkohol går også lettere utover andre, (skaper utrivsel, eller har en truende adferd mot andre) som kan være skremmende og ubehagelig. De fleste med ett sunt forhold til akohol er jo selvfølgelig helt greie mennesker, men jeg selv har aldri likt fulle mennesker, de jeg stoler på eller ikke. Steine mennesker derrimot, slenger seg i sofaen, setter på en film og chiller til en legger seg. De som drikker lager ofte bråk og støy om man blir full. 

Hvorfor klarer dere aldri å sammenligne cannabis og alkohol på annen måte enn direkte toksisitet?

Det er IKKE en relevant sammenligning. Dere hopper bukk over de variablene som forteller noe om at en sammenligning egentlig ikke er særlig relevant fordi begge stoffer gjør store skade hos kroniske brukere.

At alkohol er sunnere er en sannhet med modifikasjoner, fordi den tar utgangspunkt i premisser som ikke alene er avgjørende, og overser resten.

Endret av Bond
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor klarer dere aldri å sammenligne cannabis og alkohol på annen måte enn direkte toksisitet?

Det er IKKE en relevant sammenligning. Dere hopper bukk over de variablene som forteller noe om at en sammenligning egentlig ikke er særlig relevant fordi begge stoffer gjør store skade hos kroniske brukere.

At alkohol er sunnere er en sannhet med modifikasjoner, fordi den tar utgangspunkt i premisser som ikke alene er avgjørende, og overser resten.Anonymous poster hash: b82cc...db6

...farligere....

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er han ellers? Går det utover jobb/skole? Blir han annerledes av røykingen, for eksempel slappere/latere? For meg hadde det ikke gjort noe så lenge han viste måtehold, og ikke ble påvirket i noen negativ retning av bruken. Dersom du ikke er komfortabel med røykingen ville jeg snakket med ham om det, og bedt ham slutte, evt. ikke gjøre det når han er med deg.

Anonymous poster hash: 5e742...aa3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er han ellers? Går det utover jobb/skole? Blir han annerledes av røykingen, for eksempel slappere/latere? For meg hadde det ikke gjort noe så lenge han viste måtehold, og ikke ble påvirket i noen negativ retning av bruken. Dersom du ikke er komfortabel med røykingen ville jeg snakket med ham om det, og bedt ham slutte, evt. ikke gjøre det når han er med deg.

Han er helt normal i formen og slikt! Går på skole og jobber, så merker det jo ikke sånn sett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du ikke er komfortabel med det fordi det er ulovlig, og at du har lært at hasj er narkotika. Forståelig nok. Jeg hadde tenkt litt på hvorfor du ikke er komfortabel med det, og om du egentlig synes det har noe å si for forholdet deres.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg hadde selvsagt dumpet en person som ble alkoholiker eller narkoman. Jeg ville aldri utsatt mine barn for slikt heller, og jeg hadde ikke orket et slikt liv. Jeg vil ha et liv med en mann som er sunn og frisk både fysisk og psykisk. 

Det blir veldig dumt at du sammenligner kreft med en alkoholikere og narkomane. Det er et hån mot alle de som har kreft. 

Tror du de som har kreft kan for det selv? Tror du at du kan for det selv når du drikker alkohol eller røyker hasj? 

Dette klarer du nok å tenke deg til selv, og du kan ikke unnskylde deg her med at du er 16 år. 

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg må jeg også si: I et forhold så holder det ikke bare å være glade i hverandre. Dette kommer du nok til å se når du får erfaring fra forhold. Du kan være glad i en mann som slår deg eller voldtar deg også. Det er det mange som er. På hvilket grunnlag man velger å dumpe noen er opp til hver enkelt. Hvis du ikke ville levd et liv og fått barn med en rusmisbruker bare fordi du var glad i personen, så er det opp til deg, men du og skjønner at du ville hatt et relativt bedre liv sammen med noen som ikke var rusmisbruker. Det er lov å tenke på seg selv når en vurderer hva slags liv en vil ha. 

Skrevet

Jeg hadde dumpet han om han ikke ville kuttet hasjen.

Skrevet

Tråden ryddet for oppfordringer, tilrettelegging og forherligse av lovbrudd, samt avsporing. 

Bond, forumansvarlig

AnonymBruker
Skrevet

Om du røyker hasj 1-2 ganger i uken har du hele tiden THC i kroppen.

Drikker du 1-2 ganger i uken elimineres dette fra kroppen i løpet av få timer.

Røyker du hasj 1-2 ganger i uken vil THC akkumulere i kroppen.

Drikker du 1-2 ganger i uken, så har du promille noen timer 1-2 ganger i uken.

Hasj endrer adferd mye raskere enn alkohol, og alkohol kan nytes uten rusformål.

At man bryter andre lover er ikke noe argument for at man skal bryte enda flere. Hvorfor tror dere vi har lover, egentlig?

Ser at du tror du har peiling, men dette er noe av det dummeste jeg har lest.

Tror virkelig at man går rundt smått beruset hele uka fordi man røyker cannabis i ny og ne?

Du er ikke beruset etter maksimalt 4-5 timer etter du har røyket det...

Det er forøvrig metabolitten og ikke det aktive virkestoffet thc man detekterer ved f.eks. en urinprøve.

I likhet som kan kan spore etanol mye lenger enn man kan måle promillen.

Det er forøvrig mye sunnere å røyke hasj på daglig basis kontra å drikke alkohol.

Anonymous poster hash: d7097...179

AnonymBruker
Skrevet

Ser at du tror du har peiling, men dette er noe av det dummeste jeg har lest.Tror virkelig at man går rundt smått beruset hele uka fordi man røyker cannabis i ny og ne?Du er ikke beruset etter maksimalt 4-5 timer etter du har røyket det... Det er forøvrig metabolitten og ikke det aktive virkestoffet thc man detekterer ved f.eks. en urinprøve.I likhet som kan kan spore etanol mye lenger enn man kan måle promillen. Det er forøvrig mye sunnere å røyke hasj på daglig basis kontra å drikke alkohol. Anonymous poster hash: d7097...179

Det står ikke noe sted at man er under kronisk påvirkning, men at stoffet finnes i kroppen. THC og 11-OH-THC deponeres raskt i fettvev, og frisettes langsomt tilbake til blodbanen, og skilles ut med avføringen, hvorav en god del reabsorberes til lever. Derfor er den terminale halveringstiden så lang (gjennomsnittlig 4.1 døgn, med store variasjoner). Derfor er blodprøver særdeles uegnet til å avgjøre konsentrasjon, siden plasmanivåene svinger voldsomt og uforutsigbart. På grunn av den lange terminale halveringstiden, vil stoffene akkumulere i kroppen, og dette kan ha sammenheng med det såkalte amotivasjonssyndromet - hvilket man enda ikke helt har klarlagt. Det har vært spekulert i om hurtig og massiv lipolyse kan utløse reintoksikasjon.

Både THC og 11-OH-THC er psykoaktive. Det du påpeker, er at det man tester for ved urinprøver er THC-COOH (egentlig 11-nor-9-carboxy-tetrahydrocannabinol) som er en inaktiv metabolitt. Denne utskilles relativt jevnt, og er lett å påvise. På grunn av dette tror mange at det kun er inaktive metabolitter igjen når den akutte rusfasen har gitt seg. Det er galt. Dette er bare et laboratorieteknisk anliggende fordi de aktive stoffene er vanskelige å måle, og slike analyser er svært dyre.

Når eliminasjonsfasen går mot slutten kan man se positive og negative prøver om hverandre. For å kunne fastslå om det har vært nylig inntak må man derfor sammenholde konsentrasjonen med ck clearance, men det er en annen historie.

På grunn av den uforutsigbare eliminasjonen, er cannabis lite egnet som rekreasjonelt rusmiddel, og det er vanskelig å forutse varigheten av klinisk påvirkning, samt at dette vil kunne svinge noe mot slutten av den akutte rusfasen.

For nærmere informasjon kan du se på Marilyn Huestis glimrende gjennomgang av farmakokinetikken fra 2009:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2689518/

Jeg anbefaler deg for fremtiden å ikke være så skråsikker, og at du slutter å bruke ordet sunt i forbindelse med rusmidler. Det er fortsatt umulig å gjøre en direkte sammenligning mellom cannabis og alkohol.

Skrevet

Hva gjør man når man ender opp i den situasjonen at kjæresten har begynt å røyke hasj fast?

la han røyke. finnes værre ting enn å smoke hasj. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi kan se nærmere på kronisk påvirkning:

"Although definitive conclusions about the acute and lingering effects of the drug have been elusive, there is now a large body of evidence to sup- port the persistence of neurocognitive impairment lasting from hours to weeks. It is important to note that in repeated studies, subjects who reported a marijuana “high” were most likely or most profoundly affected by the drug. This supports the link between THC concen- tration and neurocognitive dysfunction. Residual effects, however, continued in subjects who no longer felt the drug’s effect. Thus, subjective return to baseline mental status may not ensure full return of neurocognitive function."

"There has been some testing in the airline industry that correlates with driving impairment. In one simulator study, the number of aileron, elevator, and throttle changes, the magnitude of control changes, variation from the center of the runway on landing, and lateral and vertical deviation from an ideal glideslope and center line over the final mile of the landing approach were all impaired at 1, 4, and 24 hours after consumption of marijuana."

"The findings on transportation safety have been generalized through other lines of research. These include tests demonstrating that, at very high dose, the drug causes persistent, negative effects on verbal and visual memory, executive functioning, visuoperception, psychomotor speed, and manual dexterity. This level of use was shown to be associated with decrements in neurocognitive performance even after 28 days of abstinence. This persistence is generally linked to very heavy use of the drug. Although other reports sug- gest that neurocognitive and withdrawal affects do not extend beyond 25 days, performance and safety could conceivably be compromised even after a several-week period of abstinence. Although available research is not yet sufficiently nuanced, it may be possible in the future to separate acute from nonacute manifestations of marijuana use."

"Studies have linked mari- juana use directly with an increased prevalence of workplace injury. Normand and Salyards, for example, found that postal workers who tested positive for marijuana on a preemployment urine drug test had 55% more industrial accidents, 85% more injuries, and a 75% higher absenteeism rate, compared with those who tested negative."

Kilder:

Goldsmith et al: Medical marijuana in the workplace, JOEM, vol. 57, number 5, May 2015 pp. 518 - 525

Crane et al: Effects of cannabis on neurocognitive functioning: recent advances, neurodevelopmental influences and sex differences. Neuropsychol Rev. 2013;23:117-137

Bolla et al: Dose-related neurocognitive effects of marijuana use. Neurology 2002;59:1337-1343

Yesavage et al: Carry-over effects of marijuana intoxication on aircraft pilot performance: a preliminary report Am J Psychiatry. 1985;142:1325-1329

Schreiner & Dunn: Residual effects of cannabis use on neurocognitive performance after prolonged abstinence: a meta-analysis. Exp Clin Psychopharmacol. 2012;20:42-429

Normand & Salyard: An empirical evaluation of preemployment drug testing in the United States Postal Service: Interim report of findings. Drugs in the workplace: Research and evaluation data.

National institute on drug abuse, 1989: NIDA research monograph 91: 11-138

Skrevet

Nå har ikke jeg lest hele tråden og sett om du faktisk har fått noen råd TS, men jeg tenker at her gjelder det samme som ellers; snakk med kjæresten din. Forklar at du ikke ønsker å være sammen med noen som ruser seg på ulovlige stoffer

Skrevet

Nå har ikke jeg lest hele tråden og sett om du faktisk har fått noen råd TS, men jeg tenker at her gjelder det samme som ellers; snakk med kjæresten din. Forklar at du ikke ønsker å være sammen med noen som ruser seg på ulovlige stoffer

Eller at det er helt greit, så lenge det ikke blir et problem :) Det kan jo være greit å nevne. TS virker ikke som et dømmende menneske så det går nok bra dette.

AnonymBruker
Skrevet

la han røyke. finnes værre ting enn å smoke hasj. 

Finnes verre ting enn å bli slått også. At det finnes verre ting i et forhold, betyr ikke at man skal tolerere det. 

Så det er egentlig det dummeste argumentet jeg har hørt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...