Gå til innhold

Kan jeg ha kvinnelig aspergers? (dame på 34 år)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan jeg ha kvinnelig aspergers? Kjenner meg SÅ igjen i dette ...

 

Jeg var aldri opptatt av å sminke meg eller kle meg pent som tenåring, og hadde store problem med at kroppen min forandret seg fra jente til kvinne.

Jeg likte ikke å se på gutter som andre, selv om det er gutter jeg er tiltrukket av.
Alltid vært stille og sjenert...

Jeg pratet aldri hverken hjemme eller på skolen, og pratet aldri om følelser. Jeg bar alt inni meg, og sa ikke et eneste ord. Jeg gråt mye i smug, og gråt meg i søvn hver natt i tenårene og gjennom 20-årene.

Jeg hadde problem med å få venner, så har alltid vært mye alene... Ingen nære venner idag, selv om jeg ønsker å være sosial under trygge rammer.

Jeg har allitd vært oppegående og smart, og er veldig begavet innen musikk og kunst. Dette var de eneste fagene jeg likte på skolen, men jeg kunne jobbe bra innen fag som interesserte meg som naturfag, historie, språk...

 

Idag bor jeg hjemme med mamma, sliter med å leve normalt, og vet ikke hva jeg skal gjøre av meg ... lever på NAV på AAP, men jobber i en skjermet bedrift med oppegående mennesker.

 

http://aspermamma.blogspot.no/2013/04/liste-over-kvinnelige-symptomer-pa.html



Anonymous poster hash: 54ca6...6aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du leter etter symptomer...

Kvinner kan fint ha Aspergers syndrom, og jeg vil tenke meg du hadde fått diagnosen ganske tidlig...

Om du likevel "er sikker" så gå til fastlegen din og se om h*n mener det er nødvendig med en utredning



Anonymous poster hash: 795df...dc2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det stemte prikk likt på meg og men jeg betviler faktisk at jeg har Aspergers likevel.

Anonymous poster hash: ac4b1...563

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe kvinnelig og mannlig aspergers, både menn og kvinner kan ha det, dog er det vanligst hos menn. Alle er ulike og har ulike "symptomer". Alle kan kjenne seg igjen av mange av de, men hvis man har ganske mange så kan det hende at aspergers er årsaken. Mitt råd er å nevne det for legen og be om en utredning, kan være godt å få litt svar og en bekreftelse på hvorfor man føler som man gjør. 



Anonymous poster hash: 0e962...884
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leter etter symptomer...Kvinner kan fint ha Aspergers syndrom, og jeg vil tenke meg du hadde fått diagnosen ganske tidlig...Om du likevel "er sikker" så gå til fastlegen din og se om h*n mener det er nødvendig med en utredning Anonymous poster hash: 795df...dc2

Det er ikke noen selvfølge at folk i 30-årene har fått en psykiatrisk diagnose tidlig, for det var ikke det store fokuset på psykisk helse den gangen vi i 30-årene vokste opp. Man fikk ikke nødvendogvis hjelp eller den graden av tilpasning på skolen som man får i dag.

Det kan godt hende du har en diagnose, ts, hvilken er umulig å si på et forum. Det viktige med å få en diagnose er jo nettopp at man kan få hjelp. Det rette stedet å begynne, er å ta en utskrift av det du har skrevet i innlegget og vose til fastlegen, så hn kan henvise deg videre.

Anonymous poster hash: 77628...aca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble diagnostisert 25 år gammel med mildere form for autisme (asberger), så det er ikke noe man bare får som ung.

sel vom jeg var alvorlig psykisk syk (deprimert, angst, selvskader) i hele barndommen fikk jeg aldri hjelp, da mine foreldre ikke ønsket jeg skulle gå til utredning, for da ville det kommet i lyset at de bruke psykisk og fysisk vold mot meg,



Anonymous poster hash: d9a5f...f7f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Om jeg hadde gått på barneskolen idag, så ville de nok skjønt at det var noe.
Men da jeg gikk på barneskolen fra 1988-1994, var det jo ingen som visste noe særlig om dette.

Det var kun de som skilte seg skarpt ut som de skjønte det var noe med.

På ungdomsskolen kunne de godt ha grepet inn, så inneslutta og stille og rar som jeg var ... men neida, de satte meg i spesialklasse med de som hadde læreproblemer på skolen.
Jeg var flink på skolen, og hadde som regel M, så det var rart å sitte i klasse med de som slet på skolen.

Snille, stille, og pliktoppfyllende piker var bare positivt på skolen, selv om vi hadde store problemer inni oss.

De fanget kun opp jenter som skilte seg markant ut, og gutter var lette og oppdage i forhold til jenter.



Anonymous poster hash: 54ca6...6aa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ble diagnostisert 25 år gammel med mildere form for autisme (asberger), så det er ikke noe man bare får som ung.

sel vom jeg var alvorlig psykisk syk (deprimert, angst, selvskader) i hele barndommen fikk jeg aldri hjelp, da mine foreldre ikke ønsket jeg skulle gå til utredning, for da ville det kommet i lyset at de bruke psykisk og fysisk vold mot meg,

Anonymous poster hash: d9a5f...f7f

 

 

Så foreldrene dine skjønte at du hadde problemer pga at de brukte psykisk og fysisk vold mot deg?

Hvorfor gjorde de dette mot deg om de skjønte at det skadet deg sånn?

Anonymous poster hash: 54ca6...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er ikke noe kvinnelig og mannlig aspergers, både menn og kvinner kan ha det, dog er det vanligst hos menn. Alle er ulike og har ulike "symptomer". Alle kan kjenne seg igjen av mange av de, men hvis man har ganske mange så kan det hende at aspergers er årsaken. Mitt råd er å nevne det for legen og be om en utredning, kan være godt å få litt svar og en bekreftelse på hvorfor man føler som man gjør. 

Anonymous poster hash: 0e962...884

 

 

Jo, aspergers hos kvinner utarter seg annerledes enn hos menn. 

Menn er lettere å oppdage, og er mer utpreget, mens det er vanskeligere å oppdage hos kvinner.

Anonymous poster hash: 54ca6...6aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du leter etter symptomer...

Kvinner kan fint ha Aspergers syndrom, og jeg vil tenke meg du hadde fått diagnosen ganske tidlig...

Om du likevel "er sikker" så gå til fastlegen din og se om h*n mener det er nødvendig med en utredning

Anonymous poster hash: 795df...dc2

 

 

Javel, så jeg er bare født rar og liker å se på at livet går meg forbi?

Anonymous poster hash: 54ca6...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Idag bor jeg hjemme med mamma, sliter med å leve normalt, og vet ikke hva jeg skal gjøre av meg ... lever på NAV på AAP, men jobber i en skjermet bedrift med oppegående mennesker.

 

http://aspermamma.blogspot.no/2013/04/liste-over-kvinnelige-symptomer-pa.html

Anonymous poster hash: 54ca6...6aa

 

Men da har du vært hos psykolog som voksen? Hva sa psykologen og hvor lenge siden var det du snakket med psykolog/lege sist?

Anonymous poster hash: 5c09c...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.Om jeg hadde gått på barneskolen idag, så ville de nok skjønt at det var noe.Men da jeg gikk på barneskolen fra 1988-1994, var det jo ingen som visste noe særlig om dette.Det var kun de som skilte seg skarpt ut som de skjønte det var noe med.På ungdomsskolen kunne de godt ha grepet inn, så inneslutta og stille og rar som jeg var ... men neida, de satte meg i spesialklasse med de som hadde læreproblemer på skolen.Jeg var flink på skolen, og hadde som regel M, så det var rart å sitte i klasse med de som slet på skolen.

Snille, stille, og pliktoppfyllende piker var bare positivt på skolen, selv om vi hadde store problemer inni oss.De fanget kun opp jenter som skilte seg markant ut, og gutter var lette og oppdage i forhold til jenter.

Anonymous poster hash: 54ca6...6aa

Er så enig, så enig. Var en av de stille jentene selv. Først i tredveårene fikk jeg en utredning og fikk vite at grunnen til at jeg slet var at jeg hadde borderline. Det er så mye som er ødelagt i livet mitt nå, skulle gitt alt for å få en tidlig diganose og tidlig hjelp. Men sånn var det jo ikke den gangen, bare bråkmakerne eller dramaqueens fikk hjelp. Prøver å ikke være bitter...

Håper du får hjelp, ts, det fortjener du!

Anonymous poster hash: 77628...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, aspergers hos kvinner utarter seg annerledes enn hos menn. Menn er lettere å oppdage, og er mer utpreget, mens det er vanskeligere å oppdage hos kvinner. Anonymous poster hash: 54ca6...6aa

Og aspergers hos en mann utarter seg forskjellig hos en annen mann.

Visst er det forskjell mellom kvinner og menn, men diagnosen er jo den samme.

Anonymous poster hash: 0e962...884

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Javel, så jeg er bare født rar og liker å se på at livet går meg forbi?

Anonymous poster hash: 54ca6...6aa

 

Nei, herregud å tett går det an å bli?

 

GÅ TIL LEGEN DIN OM DU TROR DU HAR DET

 

Drive og se på symptomer på nett, så kan jo alle ha både det ene og det andre

Anonymous poster hash: 795df...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, herregud å tett går det an å bli?

 

GÅ TIL LEGEN DIN OM DU TROR DU HAR DET

 

Drive og se på symptomer på nett, så kan jo alle ha både det ene og det andre

Anonymous poster hash: 795df...dc2

 

 

Slapp av.

 

La nå damen få klage litt her inne. 

Tror hun er oppegående nok til å skjønne at hun må til legen, men hun vil jo gjerne lufte tankene og stille de dummeste spørsmålene her inne først. Er en grunn til at vi har forum og at forum er populært. Her kan man anonymt få ut all søpla man bærer inni seg. Så kan man være mer konstruktiv når det gjelder. :)

 

Lykke til TS!

Håper du får den hjelpen du trenger. Kanskje er det ikke asbergers du har, men noe annet. Og en diagnose er jo et godt utgangspunkt for å jobbe med å bedre dine symptomer videre i livet. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du er klar over hva en slik diagnose innebærer. Det kan jo ødelegge hele livet ditt.
 



Anonymous poster hash: a5bbf...b32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Håper du er klar over hva en slik diagnose innebærer. Det kan jo ødelegge hele livet ditt.

 

Anonymous poster hash: a5bbf...b32

 

Hvordan kan den ødelegge? 

Anonymous poster hash: 67a72...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så foreldrene dine skjønte at du hadde problemer pga at de brukte psykisk og fysisk vold mot deg?

Hvorfor gjorde de dette mot deg om de skjønte at det skadet deg sånn?

Anonymous poster hash: 54ca6...6aa

 

Ikke alle har snille og omsorgsfulle foreldre... Hvordan skal AB klare å svare på "hvorfor" de gjorde det? Blir så frustrert over slike som setter spørsmålstegn ved den vonde fortiden til andre, istedet for å glede seg over at det går bra med den nå.

Anonymous poster hash: d7369...0a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du er klar over hva en slik diagnose innebærer. Det kan jo ødelegge hele livet ditt.  Anonymous poster hash: a5bbf...b32

Ødelegegr man livet sitt om man får satt en diagnose på plagene sine, sånn at man kan få best mulig behandling? Det må du virkelig forklare nærmere.

Anonymous poster hash: 77628...aca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en alvorlig diagnose å få, det går jo på det intellektuelle, men en IQ test vil jo forklare om TS er  sånn eller ikke. Men er det sånn vil jo TS  få all den hjelp og behandling hun trenger.
 



Anonymous poster hash: a5bbf...b32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...