Gå til innhold

Islamdebatten er preget av uvitenhet

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Joda, men spørsmålet er jo likevel; er det noe annet disse radikaliserte folkeslag har til felles, enn motstanden mot Israel?

Hva tror du, Sokrates?

Jeg var ikke klar over at hverken Boko Haram, IS eller Taliban var folkeslag. Jeg har alltid trodd at de var ekstremistiske organisasjoner.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tror du, Sokrates?

Jeg var ikke klar over at hverken Boko Haram, IS eller Taliban var folkeslag. Jeg har alltid trodd at de var ekstremistiske organisasjoner.

Nå kan det jo skrives tykke bøker om det du ikke er klar over  :blomst:

Men, Einstein, du skjønte sikkert hva meningen var likevel.

Enda bra at Israel ikke skal ha skylden for all islamistisk radikalisering.

Men, nå da vi har "fjernet" Israel fra likningen, finner du så - bortsett fra konflikt og vanskelige kår - noen fellestrekk ved disse folke-gruppene som syns at sharia er gode greier??

Skrevet

Nå kan det jo skrives tykke bøker om det du ikke er klar over  :blomst:

Men, Einstein, du skjønte sikkert hva meningen var likevel.

Enda bra at Israel ikke skal ha skylden for all islamistisk radikalisering.

Men, nå da vi har "fjernet" Israel fra likningen, finner du så - bortsett fra konflikt og vanskelige kår - noen fellestrekk ved disse folke-gruppene som syns at sharia er gode greier??

De er organisasjoner som samler radikaliserte mennesker som har vært i konflikt over tid, noe som alltid fører til radikalisering. Du kan finne dette fenomenet over alt der det er krig.

IS er en avlegger av Al Quaida i Irak, og radikaliseringen som gjorde at denne gruppen blomstret opp som den gjorde, ville ikke vært mulig uten amerikanernes invasjon der.

Og det samme skjedde under den sovjetiske invasjonen av afghanistan.

Hamas ville vært en parantes i historien om det ikke var for Israels effektive krigføring mot palestinerne i Gaza.

Der det ikke finnes rom for hverken forhandlinger eller siviliserte løsninger, er det bare ekstremistene som vinner frem.

Skrevet

De er organisasjoner som samler radikaliserte mennesker som har vært i konflikt over tid, noe som alltid fører til radikalisering. Du kan finne dette fenomenet over alt der det er krig.

IS er en avlegger av Al Quaida i Irak, og radikaliseringen som gjorde at denne gruppen blomstret opp som den gjorde, ville ikke vært mulig uten amerikanernes invasjon der.

Og det samme skjedde under den sovjetiske invasjonen av afghanistan.

Hamas ville vært en parantes i historien om det ikke var for Israels effektive krigføring mot palestinerne i Gaza.

Der det ikke finnes rom for hverken forhandlinger eller siviliserte løsninger, er det bare ekstremistene som vinner frem.

Ja, det er jo det jeg sier; det er ALLTID DE ANDRES SKYLD!!

Noen andre fellestrekk du kommer på??

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er jo det jeg sier; det er ALLTID DE ANDRES SKYLD!!

Noen andre fellestrekk du kommer på??

Det er nok bare moralisten i deg som snakker. Jeg henviser til situasjonelle faktorer som skaper ekstremisme, og du skriker opp om skyld. Ting blir som de blir fordi det er sånn verden virker. I en noenlunde vel balansert verden der det ikke finnes for mye lidelse og urettferdighet, har ekstremismen dårlige kår.

Skrevet

Det er nok bare moralisten i deg som snakker. Jeg henviser til situasjonelle faktorer som skaper ekstremisme, og du skriker opp om skyld. Ting blir som de blir fordi det er sånn verden virker. I en noenlunde vel balansert verden der det ikke finnes for mye lidelse og urettferdighet, har ekstremismen dårlige kår.

Og, det er altså - ifølge deg - ingen andre årsaker til radikalisering enn nød og ufred.

Men, vi er jo noen som ikke er helt så naive, som mener det er flere faktorer!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Og, det er altså - ifølge deg - ingen andre årsaker til radikalisering enn nød og ufred.

Men, vi er jo noen som ikke er helt så naive, som mener det er flere faktorer!

Først og fremst tenker jeg lidelse og urettferdighet er sentrale årsaker. Som jeg har sagt gjentatte ganger.

Men var det ikke på tide at vi vendte tilbake til det som er trådens egentlige tema? Du pleier jo ellers å være ganske følsom for avsporinger av debatt.

Endret av Mann 42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...