Gå til innhold

Folk(som regel kvinner) som "rammes" av ytre omstendigheter


Gjest Walden

Anbefalte innlegg

Gjest Walden

Hva er egentlig greia med det?

Var en tråd med ei som nettop hadde begynt å spare EK til bolig, også synes hun at hun rammes så hardt fordi hun studerer til noe som er vedlig vanskelig å få jobb som..

 

Typisk eksempel. Altså..så når ei kvinne har valgt å studere noe (inneforstått at ingen har holdt en pistol mot hodet hennes) og hun til og med VET at det er et yrke det ikke er noe lett å få jobb som, så "rammes" hun? Hvem er det egentlig som rammer henne? Er det menn? Er det samfunnet? Eller "rammer" hun seg selv ved å tenke like kort som ei marihøne? 

 

Hva skjedde egentlig med å ta ansvar for eget liv og ta de konsekvensene det innebærer? Er det 2000-late? Rammes vi alle sammen nå om dagen?

 

Djeeez

 

*Slår litt med jå*

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at det er for dumt å si at man "rammes" hvis man velger en utdannelse som er håpløs/vanskelig å få jobb innenfor. Da har man tatt et valg om å studere det man forhåpentligvis ånder og brenner for, og innstillingen til hvordan man skal få det til å gå rundt BØR være deretter, i hvertfall 99% av tida. Alle har dårlige dager, og det er greit, men det er som sagt et valg man tar å starte livet i oppoverbakke.

 

Nå er det vel kanskje slik at du som mann legger merke til kvinner som gjør eller sier slike ting, og jeg kan forsikre deg om at jeg legger mest merke til menn som gjør det - ikke i forhold til karrierevalg, men svært ofte i forhold til kvinner.

 

"Jeg er en snill mann, hvorfor vil ingen ha meg"-syndromet, for eksempel. Poenget mitt er med andre ord at her er det nok ikke kjønn som bestemmer hvilke mennesker som "rammes" av ulike "urettferdigheter" i livet, men en type menneske som mangler et sett med verktøy som vi andre heldigvis er så velsignet med ; ) 

 

Selvinnsikt, positivitet, stå-på-vilje, med mer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nå bare typisk kvinner. de er alltid ofre. trenger aldri påta seg ansvar for noe.  når kvinner ikke er ledere rammes de av glasstak. når kvinner ikke er fornøyd med kroppen sin så rammes de av kroppspress. de legger alltid skylden på noe annet enn seg selv om dumme valg.



Anonymous poster hash: 10731...ed8
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Det er enklere for kvinner å skylde på menn når ting ikke går deres vei. Enn og ta ansvar for sine egne liv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også dette er ganske likt for både kvinner og menn. Jeg var sånn selv når jeg var yngre, men en dag fikk jeg nok og innså at jeg aldri ville komme noen vei på den måten. Ofte kan man ikke velge hva som skjer i livet, men man kan velge hvordan man håndterer det. Det kan kanskje føles urettferdig om man føler at man har mer uhell/sykdom/hindre i livet enn andre, men da er det jo enda mer å være stolt av (for sin egen del) om man klarer seg gjennom det og får et godt liv!

Noen ganger blir jeg så imponert av mennesker som ved første blikk virker som de har vært utrolig heldige i livet. De har oppnådd masse, og har en positiv og fin personlighet. Og så viser det seg at de har måttet kjempe for alt de har, og har opplevd mye vondt på veien. Og alikevel fikk de resultater, uten å bli bitre eller uspiselige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh jaaa...hva med alle disse innleggene om stakkars arbeidermenn som har det så hardt da? Har ikke de ansvar for seg selv og sitt liv eller? Nei,det er vel kvinnenes feil det og,fordi de "velger dem bort"

Jaja...

Det er svært få ganger ytre omstendigheter har noe med ditt eget liv å gjøre,selvom de fleste har lett for å skylde på andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er enklere for kvinner å skylde på menn når ting ikke går deres vei. Enn og ta ansvar for sine egne liv

Det er like enkelt for menn å skylde på sine koner. Alle de mannfolka som velger bort koner og unger fordi de må tenke på seg selv og hva de EGENTLIG vil!

Hører mye skjeldnere om damer som velger bort familien sin...

Og det er vel ikke slik at noen har truet disse mannfolka til å gifte seg eller droppe kondomen?!

Anonymous poster hash: 80531...4f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, med unntak at dette er spesifikt for kvinner. Jeg tror derimot at kvinner og menn reagerer noe ulikt når de opplever motgang. Kvinner kan direkte omfavne offerrollen og bli komfortable med dem, menn reagerer oftere med sinne mot de som begår dem urett (kvinner eller "samfunnet") - se bare diverse andre fora og kommentarfelt.

 

Essensen i det hele er det samme - 'det er andres feil at jeg sliter'. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden har kvinner svart med innsikt, mens menn har svart med rumpehullet. Ser lovende ut....



Anonymous poster hash: 7207f...76f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, med unntak at dette er spesifikt for kvinner. Jeg tror derimot at kvinner og menn reagerer noe ulikt når de opplever motgang. Kvinner kan direkte omfavne offerrollen og bli komfortable med dem, menn reagerer oftere med sinne mot de som begår dem urett (kvinner eller "samfunnet") - se bare diverse andre fora og kommentarfelt.

Essensen i det hele er det samme - 'det er andres feil at jeg sliter'.

Nå ja. Kjenner da flere menn som går inn i offerrollen, for ikke å snakke om at de bare stikker fra ansvar.

Anonymous poster hash: 732ad...fec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også ergret meg over folk som fraskriver seg alt ansvar for egne valg og handlinger, for så å hevde noen andre har skylden. Hvorvidt kvinner her er verre enn menn vet jeg ingenting om, men jeg tror nok det i allefall gir seg utslag på litt forskjellige måter. Å skylde på at man blir rammet av diskriminering og kroppspress er åpenbart mye vanligere for kvinner, i allefall gjennom medier osv. Det trenger ikke ha så mye med norske kvinner som sådan å gjøre, men at det tross alt står et bredt utvalg statsstøttede kvinnesaksorganisasjoner parat til å formidle kvinners elendige situasjon, mens vi i liten grad har tilsvarende for menn. Dette medfører ikke nødvendigvis at den jevne kvinne her er verre enn den jevne mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Det er like enkelt for menn å skylde på sine koner. Alle de mannfolka som velger bort koner og unger fordi de må tenke på seg selv og hva de EGENTLIG vil!

Hører mye skjeldnere om damer som velger bort familien sin...

Og det er vel ikke slik at noen har truet disse mannfolka til å gifte seg eller droppe kondomen?!

Anonymous poster hash: 80531...4f4

 

Ja det er det

 

Men denne tråden handlet om kvinner ikke menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det

Men denne tråden handlet om kvinner ikke menn.

Den heter FOLK som "rammes" av omstendigheter. Er ikke menn folk?!

Anonymous poster hash: 80531...4f4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har da faktisk forskning bevist at menn generelt attribuerer sin ulykke til ytre omstendigheter og sine suksesser til indre egenskaper, mens kvinner attribuerer ulykke innover (skylder på seg selv hvis noe går galt) og attribuerer hell til ytre omstendigheter (f.eks. å attribuere noe bra i livet til flaks, heller enn å vedgi at det skyldes egen innsats eller prestasjoner). At én kvinne i én forumspost syter over at det er vanskelig å skaffe egenkapital kan knapt generaliseres til å være et fenomen som gjelder alle kvinner, eller som kun gjelder kvinner.

 

Kjenner slike poster som dette, som komplett mangler grunnlag, irriterer meg. 



Anonymous poster hash: 89772...e5d
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også ergret meg over folk som fraskriver seg alt ansvar for egne valg og handlinger, for så å hevde noen andre har skylden. Hvorvidt kvinner her er verre enn menn vet jeg ingenting om, men jeg tror nok det i allefall gir seg utslag på litt forskjellige måter. Å skylde på at man blir rammet av diskriminering og kroppspress er åpenbart mye vanligere for kvinner, i allefall gjennom medier osv. Det trenger ikke ha så mye med norske kvinner som sådan å gjøre, men at det tross alt står et bredt utvalg statsstøttede kvinnesaksorganisasjoner parat til å formidle kvinners elendige situasjon, mens vi i liten grad har tilsvarende for menn. Dette medfører ikke nødvendigvis at den jevne kvinne her er verre enn den jevne mann.

Jeg har faktisk aldri møtt en kvinne som skylder noe på diskriminering eller mener at hun har blitt "offer" for kroppspress. Jeg LESER om de hele tiden, bare kjenner ingen det faktisk gjelder. Så jeg nekter å tro at det er så vanlig som media skal ha det til. De kvinnene jeg kjenner som har jobber på en mannsdominert arbeidsplass har aldri snakket om diskriminering, bare at spøkene kan være litt grovere og at miljøet er mer avslappet. Av de som har lav selvtillit for hvordan de ser ut gjelder det ofte kommentarer fra kjærester eller venninner.

Det er selvfølgelig bare hvordan jeg opplever min omgangskrets, men uansett mener jeg at media overdriver dette.

Akkurat som at hvis man leser her inne på kg får man inntrykk av at det finnes ekstremt mange menn som blir "valgt bort" (incels?) og DE(!!!) er det virkelig synd på. Hele verden er imot dem, og det er kvinnenes oppgave å gjøre noe med dette. Slutte med shittestene og del ut sex/forhold til disse stakkars guttene. Men heldigvis ser man svært få av disse personene i den virkelige verden. Puh og takk for det! Det finnes kanskje endel stakkarslige menn rundt om kring, men heldigvis er de færreste så ille som man får inntrykk av på kg:)

Endret av Wonderbitch
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri møtt en kvinne som skylder noe på diskriminering eller mener at hun har blitt "offer" for kroppspress. Jeg LESER om de hele tiden, bare kjenner ingen det faktisk gjelder. Så jeg nekter å tro at det er så vanlig som media skal ha det til. De kvinnene jeg kjenner som har jobber på en mannsdominert arbeidsplass har aldri snakket om diskriminering, bare at spøkene kan være litt grovere og at miljøet er mer avslappet. Av de som har lav selvtillit for hvordan de ser ut gjelder det ofte kommentarer fra kjærester eller venninner.

Det er selvfølgelig bare hvordan jeg opplever min omgangskrets, men uansett mener jeg at media overdriver dette.

Akkurat som at hvis man leser her inne på kg får man inntrykk av at det finnes ekstremt mange menn som blir "valgt bort" (incels?) og DE(!!!) er det virkelig synd på. Hele verden er imot dem, og det er kvinnenes oppgave å gjøre noe med dette. Slutte med shittestene og del ut sex/forhold til disse stakkars guttene. Men heldigvis ser man svært få av disse personene i den virkelige verden. Puh og takk for det! Det finnes kanskje endel stakkarslige menn rundt om kring, men heldigvis er de færreste så ille som man får inntrykk av på kg:)

 

Ligger nok mye i dette. Jeg kommer ikke på noen venninner av meg som har klaget på kroppspress eller diskriminering, og det har både vært i akademia og mannsdominerte arbeidsplasser. I sistnevnte tilfelle var de godt fornøyd med hvordan de ble behandlet som en av gutta og slapp å bli diskriminert i den ene eller andre retningen. 

 

Jeg tror som nevnt mye av grunnen er at det er såpass mange som lever av å formidle kvinners lidelser og problemer, og at disse er nødt til å klage i mediene og til politikere for å rettferdiggjøre egen eksistens. Dermed kommer kvinner over som mer sutrete og mer utsatte, mens realiteten fort kan være en helt annen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har faktisk aldri møtt en kvinne som skylder noe på diskriminering eller mener at hun har blitt "offer" for kroppspress. Jeg LESER om de hele tiden, bare kjenner ingen det faktisk gjelder. Så jeg nekter å tro at det er så vanlig som media skal ha det til. De kvinnene jeg kjenner som har jobber på en mannsdominert arbeidsplass har aldri snakket om diskriminering, bare at spøkene kan være litt grovere og at miljøet er mer avslappet. Av de som har lav selvtillit for hvordan de ser ut gjelder det ofte kommentarer fra kjærester eller venninner.

Det er selvfølgelig bare hvordan jeg opplever min omgangskrets, men uansett mener jeg at media overdriver dette.

Akkurat som at hvis man leser her inne på kg får man inntrykk av at det finnes ekstremt mange menn som blir "valgt bort" (incels?) og DE(!!!) er det virkelig synd på. Hele verden er imot dem, og det er kvinnenes oppgave å gjøre noe med dette. Slutte med shittestene og del ut sex/forhold til disse stakkars guttene. Men heldigvis ser man svært få av disse personene i den virkelige verden. Puh og takk for det! Det finnes kanskje endel stakkarslige menn rundt om kring, men heldigvis er de færreste så ille som man får inntrykk av på kg:)

Jeg har opplevd diskriminering flere ganger i mannsdominert yrke (som eneste kvinne på arbeidsplassen). Jobben er jo så fin, men når jeg har opplevd det jeg har gjort vil jeg ikke jobbe der mer. Ikke kjekt å bli sett på som et stykke kjøtt. At du ikke kjenner en kvinne som har fortalt deg at hun har blitt diskriminert, betyr ikke det at det ikke skjer vet du. Jeg forteller ikke alt og alle hva jeg har opplevd på jobb jeg heller. Betyr ikke at det ikke skjer. 

Anonymous poster hash: 2a293...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har opplevd diskriminering flere ganger i mannsdominert yrke (som eneste kvinne på arbeidsplassen). Jobben er jo så fin, men når jeg har opplevd det jeg har gjort vil jeg ikke jobbe der mer. Ikke kjekt å bli sett på som et stykke kjøtt. At du ikke kjenner en kvinne som har fortalt deg at hun har blitt diskriminert, betyr ikke det at det ikke skjer vet du. Jeg forteller ikke alt og alle hva jeg har opplevd på jobb jeg heller. Betyr ikke at det ikke skjer. 

Anonymous poster hash: 2a293...594

 

 

Jeg tror ikke noen hevder at det ikke finnes kvinner som klager på kropspress eller diskriminering, ei heller at det aldri forekommer. Poenget er at en i mange tilfeller overkommuniserer en del problemer som rammer kvinner, og at kvinner dermed fremstår som de klager mer, selv om dette kanskje ikke er representativt for den jevne kvinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har opplevd diskriminering flere ganger i mannsdominert yrke (som eneste kvinne på arbeidsplassen). Jobben er jo så fin, men når jeg har opplevd det jeg har gjort vil jeg ikke jobbe der mer. Ikke kjekt å bli sett på som et stykke kjøtt. At du ikke kjenner en kvinne som har fortalt deg at hun har blitt diskriminert, betyr ikke det at det ikke skjer vet du. Jeg forteller ikke alt og alle hva jeg har opplevd på jobb jeg heller. Betyr ikke at det ikke skjer. 

Anonymous poster hash: 2a293...594

 

Jreg tror du har fullstendig misforstått hele begrepet "diskriminering".

Å bli diskriminert ville være å bli forbigått til oppgaver du var (mer enn) kvalifisert for,  fordi noen mente at ei jente som du ikke kunne gjøre den jobben.

 

Trakkasering er noe helt annet.

Anonymous poster hash: 8b2d7...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd diskriminering flere ganger i mannsdominert yrke (som eneste kvinne på arbeidsplassen). Jobben er jo så fin, men når jeg har opplevd det jeg har gjort vil jeg ikke jobbe der mer. Ikke kjekt å bli sett på som et stykke kjøtt. At du ikke kjenner en kvinne som har fortalt deg at hun har blitt diskriminert, betyr ikke det at det ikke skjer vet du. Jeg forteller ikke alt og alle hva jeg har opplevd på jobb jeg heller. Betyr ikke at det ikke skjer.

Anonymous poster hash: 2a293...594

Det er synd at du har opplevd det:( Jeg mener ikke at det aldri skjer, bare at det ikke skjer så ofte som media gir inntrykk av. Jeg begynte å tenke over det når jeg leste denne tråden, for jeg også hadde trodde (pga medias fremstilling) at diskriminering og kroppspress er noe "alle" kvinner opplever og lider under. Men når jeg tenkte meg om kjenner jeg jo ikke en eneste én! Men det kan jo hende at flertallet utenfor min vennekrets opplever dette da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...