Gå til innhold

Venstrefeltet er som ..


AndreasBR

Anbefalte innlegg

Andreas sier at fartsgrensen er irrelevant ved forbikjøring.

Anonymous poster hash: 83e66...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andreas sier at fartsgrensen er irrelevant ved forbikjøring.

Anonymous poster hash: 83e66...1a7

Haha.... han kan si det til polititet om han blir tatt i fartskontroll  :laugh:  :laugh:  :laugh:  :laugh:  :laugh:  :laugh:

Anonymous poster hash: 83b96...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas sier at fartsgrensen er irrelevant ved forbikjøring.

Anonymous poster hash: 83e66...1a7

Nei? Jeg sier fartsgrensen er irrelevant når man snakker om plikter ved forbikjøring. Det er irrelevant om det er 80, og en bil ligger i 80, så lenge bilen bak signaliserer at den vil forbi.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra deg Andreas: Jeg bare sier at ifb forbikjøring er fartsgrensa irrelevant.

 

Med andre ord, i en forbikjøringssituasjon er det altså irrelevant hva fartsgrensen er. Hvorfor mener du det? Er ikke reglementet om fartsgrenser like viktig for deg som alle andre utdrag fra lovverket du så flittig henviser til? Hvorfor så rigid på alt annet enn f.eks. fart?



Anonymous poster hash: 83e66...1a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sitat fra deg Andreas: Jeg bare sier at ifb forbikjøring er fartsgrensa irrelevant.

 

Med andre ord, i en forbikjøringssituasjon er det altså irrelevant hva fartsgrensen er. Hvorfor mener du det? Er ikke reglementet om fartsgrenser like viktig for deg som alle andre utdrag fra lovverket du så flittig henviser til? Hvorfor så rigid på alt annet enn f.eks. fart?

Anonymous poster hash: 83e66...1a7

 

La meg prøve å si dette med TESKJE, så kanskje du forstår.

 

Om man ligger på veien og en annen bil kommer opp bak og signaliserer at den vil forbi, er det totalt irrelevant om man ligger 20 under, i fartsgrensen, eller 20 over.

Man plikter å underlette forbikjøring for den bilen uavhengig av hvilken fart man har.

Man skal holde så langt til høyre som mulig, og dette vil da si i høyre felt på 4 felts vei.

På 2 felts vei skal man holde så langt mot høyre stripe som mulig (Selvfølgelig uten å krysse stripen.)

Husk også at det ikke er DIN jobb å kalkulere forbikjørings-strekning for den bak, du vet ingenting om hva slags motor den bilen har osv, og hvor lang tid vedkommende bruker på å passere.

Jeg møter ofte på folk som ikke tenker mer enn 20 meter foran bilen, der jeg allerede (På steder hvor det faktisk er mulig...må jo skrive dette, eller så begynner noen å ta ting ut av kontekst..) har sett 150-200 meter foran, og kan kjøre forbi..

 

Et godt eksempel på dette er veien inn til Eidsvoll sentrum.  https://goo.gl/maps/7rzWC

Allerede der (kanskje litt før) kan man se om det kommer biler oppover broen.. Og man kan om man følger foreta en trygg forbikjøring selv om det er en venstresving.

 

Et annet eksempel er folk som bremser og omtrent stopper ved hver bidige rundkjøring for å se om det kommer noen, der jeg allerede har visst i 100 meter at det ikke kommer noen. Enkelte tror visstnok at de er alene på veien og at de slipper tenke før de kommer til rundkjøringen.

 

 

Som noen andre sa om europaveier: Om du må bremse har du ikke planlagt kjøringen godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farten til den forbikjørerende bilen jeg er opptatt av. Er det den sin fart som er irrelevant? Slik jeg tolket ditt sitat, som jeg henviste til i forrige innlegg, er det irrelevant hvilken fart den forbikjørerne holder, siden det er forbikjøring. Det jeg i den forbindelse lurer på er om du Andreas mener at du som en forbikjørernde kan bryte fartsgrenser fritt, i og med at du skriver at i forbindelse med forbikjøring er fartsgrensen irrelevant.

Det virker på meg som om du med vilje misforstår, for så å konstruere mange ulike situasjoner som du skal forklare. Unødvendig.

Anonymous poster hash: 83e66...1a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er farten til den forbikjørerende bilen jeg er opptatt av. Er det den sin fart som er irrelevant? Slik jeg tolket ditt sitat, som jeg henviste til i forrige innlegg, er det irrelevant hvilken fart den forbikjørerne holder, siden det er forbikjøring. Det jeg i den forbindelse lurer på er om du Andreas mener at du som en forbikjørernde kan bryte fartsgrenser fritt, i og med at du skriver at i forbindelse med forbikjøring er fartsgrensen irrelevant.

Det virker på meg som om du med vilje misforstår, for så å konstruere mange ulike situasjoner som du skal forklare. Unødvendig.

Anonymous poster hash: 83e66...1a7

I andre europeiske land er farten delvis irrelevant når du kjører forbi. I Norge er vi mer opptatt av å følge fartsgrensene enn å utføre en trygg forbikjøring. Norge i et nøtteskall der altså.

Anonymous poster hash: ddca0...52d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fri fartsgrense ved forbikjøring? At fartsgrensene ikke er gjeldene?

Anonymous poster hash: 83e66...1a7

 

Nei. 

 

Problemet er at kravet om at du skal kjøre forbi i lovlig hastighet er knyttet til kravet om at den som blir forbikjørt skal gi plass og om nødvendig stoppe for å muliggjøre forbikjøringen.  

 

Man har ett krav på seg til å avhjelpe trafikken, ved at trafikk som kjører fortere enn seg UANSETT hvilken relasjon det er mellom din hastighet og lovlig hastighet, skal slippe fram.

 

Siden man ofte finner at de som blir forbikjørt ignorer dette kravet, er det nødvendig for forbikjører å i ignorer fartsgrensen i øyeblikket for å sikre en forsvarlig og trygg forbikjøring; det store trusselbildet er tiden som brukes i feil kjørefelt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farten til den forbikjørerende bilen jeg er opptatt av. Er det den sin fart som er irrelevant? Slik jeg tolket ditt sitat, som jeg henviste til i forrige innlegg, er det irrelevant hvilken fart den forbikjørerne holder, siden det er forbikjøring. Det jeg i den forbindelse lurer på er om du Andreas mener at du som en forbikjørernde kan bryte fartsgrenser fritt, i og med at du skriver at i forbindelse med forbikjøring er fartsgrensen irrelevant.

Det virker på meg som om du med vilje misforstår, for så å konstruere mange ulike situasjoner som du skal forklare. Unødvendig.

Anonymous poster hash: 83e66...1a7

 

Det er uhyre sjelden jeg holder med AndreasBR, men her er det faktisk du som er vanskelig. Han har helt rett, og selv jeg (som ikke akkurat pleier å tolke ham i beste mening) skjønte godt hva han mente. 

Anonymous poster hash: ad4ef...9f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er uhyre sjelden jeg holder med AndreasBR, men her er det faktisk du som er vanskelig. Han har helt rett, og selv jeg (som ikke akkurat pleier å tolke ham i beste mening) skjønte godt hva han mente. 

Anonymous poster hash: ad4ef...9f4

 

 

Jeg henviser hele tiden til hans sitat om at i forbindelse med forbikjøringer er fartsgrensen irrelevant. Da stiller jeg videre spørsmål om hvorfor Andreas mener det, når han samtidig er fryktelig rigid vedrørende lovverket generelt (han henviser flittig til lovverket). Dermed er det ikke nødvendig for Andreas å komme med ørten eksempler, når han enkelt og greit kan bekrefte om han selv mener at farten på kjøretøyet ikke er like viktig som resten av lovverket.

Anonymous poster hash: 83e66...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 

 

Problemet er at kravet om at du skal kjøre forbi i lovlig hastighet er knyttet til kravet om at den som blir forbikjørt skal gi plass og om nødvendig stoppe for å muliggjøre forbikjøringen.  

 

Man har ett krav på seg til å avhjelpe trafikken, ved at trafikk som kjører fortere enn seg UANSETT hvilken relasjon det er mellom din hastighet og lovlig hastighet, skal slippe fram.

 

Siden man ofte finner at de som blir forbikjørt ignorer dette kravet, er det nødvendig for forbikjører å i ignorer fartsgrensen i øyeblikket for å sikre en forsvarlig og trygg forbikjøring; det store trusselbildet er tiden som brukes i feil kjørefelt.

 

Jeg er enig i dette, og jeg selv bryter alltid fartsgrensen, og med god margin, ved hver eneste forbikjøring. Unntaket er selvsagt på motorveien hvor man ikke har like stort hastverk med å passere, som på landeveien.

 

Dette er forøvrig på siden av mitt spørsmål til Andreas.



Anonymous poster hash: 83e66...1a7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farten til den forbikjørerende bilen jeg er opptatt av. Er det den sin fart som er irrelevant? Slik jeg tolket ditt sitat, som jeg henviste til i forrige innlegg, er det irrelevant hvilken fart den forbikjørerne holder, siden det er forbikjøring. Det jeg i den forbindelse lurer på er om du Andreas mener at du som en forbikjørernde kan bryte fartsgrenser fritt, i og med at du skriver at i forbindelse med forbikjøring er fartsgrensen irrelevant.

Det virker på meg som om du med vilje misforstår, for så å konstruere mange ulike situasjoner som du skal forklare. Unødvendig.

Anonymous poster hash: 83e66...1a7

Det fremstår på meg, som at DU med vilje misforstår.

Poenget mitt er hverken hvilken hastighet den som kjører forbi har, eller den som blir forbikjørt.

Det er i tillegg totalt irrelevant hva fartsgrensen på stedet er.

Om noen vil forbi, skal den forankjørende vise hensyn, og underlette forbikjøringen til den som vil forbi.

 

Selv om vedkommende som blir forbikjørt holder fartsgrensen.

 

Om du f.eks ligger i 80kmh i 80-sonen, og noen kommer opp bak deg, signaliserer at de vil forbi, plikter du å underlette deres forbikjøring, og holde så langt til høyre som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Om du f.eks ligger i 80kmh i 80-sonen, og noen kommer opp bak deg, signaliserer at de vil forbi, plikter du å underlette deres forbikjøring, og holde så langt til høyre som mulig.

Jeg pleier prinsipielt å skynde meg tilbake i høyrefeltet så fort jeg har sjansen.

Imidlertid kjører jeg ganske ofte i undersjøiske tunneler med forbikjøringsfelt oppover. Mange biler og trailere kjører godt under fartsgrensen i disse tunnelene, og jeg pleier da å kjøre forbi i venstrefelt, noe som går helt fint selv om man holder fartsgrensen.

Når fartsfantomer kommer bak meg og blinker med fjernlysene samtidig som høyrefeltet er blokkert av biler som kjører under fartsgrensen, da får bilen bak meg pent vente til det blir anledning for å skifte felt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet mitt til deg Andreas er om du er like rigid om fartsgrensene som det du er til alt det andre du henviser til i lovverket?

 

Scenarioene om forbikjøring osv er ikke relevant for at du skal kunne gi et svar på et slikt konkret spørsmål.



Anonymous poster hash: 83e66...1a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier prinsipielt å skynde meg tilbake i høyrefeltet så fort jeg har sjansen.

Imidlertid kjører jeg ganske ofte i undersjøiske tunneler med forbikjøringsfelt oppover. Mange biler og trailere kjører godt under fartsgrensen i disse tunnelene, og jeg pleier da å kjøre forbi i venstrefelt, noe som går helt fint selv om man holder fartsgrensen.

Når fartsfantomer kommer bak meg og blinker med fjernlysene samtidig som høyrefeltet er blokkert av biler som kjører under fartsgrensen, da får bilen bak meg pent vente til det blir anledning for å skifte felt.

Nei? Du skal flytte deg. De viser at de vil fram. Om du  må bremse og legge deg inn bak bilene i høyre felt så er det dette du skal gjøre.

 

 

 

Spørsmålet mitt til deg Andreas er om du er like rigid om fartsgrensene som det du er til alt det andre du henviser til i lovverket?

 

Scenarioene om forbikjøring osv er ikke relevant for at du skal kunne gi et svar på et slikt konkret spørsmål.

Anonymous poster hash: 83e66...1a7

 

Jepp, pleier som regel presse folk opp i fart... Folk som ligger under er noe av det verste som finnes.

(Og nei, jeg misforstod ikke hva du mente.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg rett at det er ok å kjøre bak de som kjører i riktig fart, altså 80 i 80-sonen, eller kjører du forbi for å kjøre fortere enn 80?

Anonymous poster hash: 83e66...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forstår jeg deg rett at det er ok å kjøre bak de som kjører i riktig fart, altså 80 i 80-sonen, eller kjører du forbi for å kjøre fortere enn 80?

Anonymous poster hash: 83e66...1a7

Hvor har du det fra at 80 er riktig fart?  

 

Om du mente å si at "Er det ok å kjøre bak de som ligger i 80 i 80'n, så er svaret  ja... Så fremt det er snakk om 80, og ikke deres speedometer-80... Som oftest er 75 eller treigere.

 

Om det f.eks er 100kmh, og det ligger en bil med henger (Som ikke har lov å kjøre fortere enn 80... Selv om mange tror det...) så må, for alt jeg bryr meg, gjerne legge seg i 80 bak denne bilen så fremt det er to felt, og det skjer i høyre felt.

 

Jeg kjørte til midt i Sverige for noen uker siden, og da "utnyttet" jeg saktegående kjøretøy til å spare litt drivstoff.. La meg like gjerne bak vedkommende i høyrefeltet :)

Seriøst dere, ikke bland det å SPERRE folk med det å ligge over fartsgrensa.. Det er så MILEVIS forskjell på det... 

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Det med tunneler og forbikjøringsfelt i oppoverbakken. Dersom man driver med forbikjøring i venstre felt så mener du at man skal bremse ned i la oss si 30 km/t, for så å vente til man kan presse seg mellom tungtransporten som siger oppover i høyrefeltet, for at et fartsfantom skal kjøre forbi. Hva er logikken i det? Hele forbikjøringsfeltet må da bremse ned, i stedet for at første mann kan sige forbi, komme seg inn i høyre felt etter å ha passert saktegående trafikk, og så la resten av bilene i venstre felt gjøre det samme. Dersom alle som har biler bak seg i venstrefeltet skal gjøre slik du foreslår Andreas, så vil det ta år og dag før noen som helst kommer seg ut av tunnelen. Da blir venstrefeltet like saktegående om ikke mer saktegående enn høyrefeltet. Tungtransporten må kanskje også bremse ned for å slippe på en inn i høyrefeltet, slikt resten av køen bak også må stoppe. Hurra, da blir det enda mer kø.

Det er alltid noen som vil kjøre fort, men de må klare å vente på tur, da man ikke kan trylle på veien og hoppe ut av veibanen med det samme et fartsfantom vil rase opp Byfjordtunnelen i 130.

Anonymous poster hash: 83e66...1a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Det med tunneler og forbikjøringsfelt i oppoverbakken.

 

Dersom man driver med forbikjøring i venstre felt så mener du at man skal bremse ned i la oss si 30 km/t, for så å vente til man kan presse seg mellom tungtransporten som siger oppover i høyrefeltet, for at et fartsfantom skal kjøre forbi. Hva er logikken i det?

 

Hele forbikjøringsfeltet må da bremse ned, i stedet for at første mann kan sige forbi, komme seg inn i høyre felt etter å ha passert saktegående trafikk, og så la resten av bilene i venstre felt gjøre det samme. Dersom alle som har biler bak seg i venstrefeltet skal gjøre slik du foreslår Andreas, så vil det ta år og dag før noen som helst kommer seg ut av tunnelen.

 

Da blir venstrefeltet like saktegående om ikke mer saktegående enn høyrefeltet. Tungtransporten må kanskje også bremse ned for å slippe på en inn i høyrefeltet, slikt resten av køen bak også må stoppe. Hurra, da blir det enda mer kø.

Det er alltid noen som vil kjøre fort, men de må klare å vente på tur, da man ikke kan trylle på veien og hoppe ut av veibanen med det samme et fartsfantom vil rase opp Byfjordtunnelen i 130.

Anonymous poster hash: 83e66...1a7

Veeel, akkurat så drastisk mente jeg det ikke da.. Er det ikke plass, så er det ikke plass. 

 

MEN! I utgangspunkt av ditt eksempel her må førstemann i venstrefeltet trykke på gassen om det danner seg kø bak.. Da kjører vedkommende for sakte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid enkelt å vite hva du mener.

Førstemann kjører etter fartsgrensen, og det er lovlig. Det er ikke slik at en må bryte fartsgrensene fordi det danner seg kø. Førstemann vil kjøre forbi køen i venstrefeltet og blinke seg inn når det er mulighet til det. Resten i forbikjøringsfeltet må ligge bak til førstemann kommer seg inn i venstrefeltet.

Som regel oppleves ikke dette som noe problem i slike tunneler. Noen fartsfantom vil alltid finnes, men de må også fatte og begripe at man ikke kan forvente at andre også vil ha et ønske om å miste lappen, ei heller at man kan trylle seg inn i venstrefila med det samme fattsfantomet bak blinker litt med fjernlysene.

Forøvrig er jeg en som gasser ekstra på, for å komme raskest forbi tungtransporten, og dermed komme raskest mulig tilbake i høyrefeltet. Ligger jeg derimot bak en bilist som kjører i henhold til fartsgrensen, så ligger jeg pent bak og venter tålmodig til vedkommende kommer seg inn til høyre. Det er ingen grunn til å blinke eller stresse vedkommende. Det samme hjelder dersom den foran ligger under fartsgrensen. Jeg presser ikke.

Anonymous poster hash: 83e66...1a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...