Gå til innhold

Hyttedrama

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det gjør man ikke, og barnemidhandling er det ikke.

Jeg hadde ikke reagert i det hele tatt om nugattien hadde vært på brødskivene, men jeg reagerte på at de fikk lov til å maule flere tuber nugatti til frokost.

Anonymous poster hash: 558dd...aed

Og vi er på ferie nå, hvor mitt barn spiste to safarikjeks og tre biter sjokolade til "frokost", en time før vi spiste skikkelig sammen. Gurimalla! 

Anonymous poster hash: 86401...7da

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og vi er på ferie nå, hvor mitt barn spiste to safarikjeks og tre biter sjokolade til "frokost", en time før vi spiste skikkelig sammen. Gurimalla! 

Det er sjeldent jeg føler meg som en sukker-fanatiker,  men det gjør jeg når det blir sett på som greit at to barn deler på en halv boks sukkerpålegg som en del av et måltid.

Gjest Dorey
Skrevet

Jeg synes ikke fri flyt av sukker med påfølgende blodsukkerstigning og -fall gjør en særlig hyggelig ferie. Greit med litt mer dessert og is, men det blir etter normal mat.

AnonymBruker
Skrevet

Det er sjeldent jeg føler meg som en sukker-fanatiker,  men det gjør jeg når det blir sett på som greit at to barn deler på en halv boks sukkerpålegg som en del av et måltid.

Men hva gjør det en gang iblant? Tenk om de har en regel om at på den ene ferieturen de tar i året så får barna gjøre dette første frokosten på hotell? Du vet ingenting om hvor ofte det skjer, så hvorfor reagere så ille da? 

Hjelper ikke mye at du først sier de fikk en porsjonstube hver, før du skriver at det var flere tuber til frokost, og nå en halv boks? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hva gjør det en gang iblant? Tenk om de har en regel om at på den ene ferieturen de tar i året så får barna gjøre dette første frokosten på hotell? Du vet ingenting om hvor ofte det skjer, så hvorfor reagere så ille da? 

Hjelper ikke mye at du først sier de fikk en porsjonstube hver, før du skriver at det var flere tuber til frokost, og nå en halv boks? 

Hvis du leser det jeg skriver, står det at de først spiste en tube mens foreldrene hentet mat.  Og da foreldrene kom til bordet med frokosten hadde de med seg flere tuber som også ble maulet.

Til sammen tilsvarte mengden jeg så at de maulet en halv boks.

Det kan godt hende at dette var unntaket, det har jeg ingen forutsetninger for å mene noe om, men ja, jeg synes dette var et ubehagelig syn selv om jeg aldri har hatt problemer med å gi barna mine en sjokoladebit etter frokost en , en is etter lunsj osv. i feriene.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du leser det jeg skriver, står det at de først spiste en tube mens foreldrene hentet mat.  Og da foreldrene kom til bordet med frokosten hadde de med seg flere tuber som også ble maulet.

Til sammen tilsvarte mengden jeg så at de maulet en halv boks.

Det kan godt hende at dette var unntaket, det har jeg ingen forutsetninger for å mene noe om, men ja, jeg synes dette var et ubehagelig syn selv om jeg aldri har hatt problemer med å gi barna mine en sjokoladebit etter frokost en , en is etter lunsj osv. i feriene.

Og jeg har ikke noe problem med å gi en sjokoladebit FØR frokost, det skjer så sjelden at det ikke har noe å si for kostholdet uansett. :) Vi er alle forskjellige, men vi skal være forsiktig med å dømme andre og deres valg. Det kan hende det er noe som skjer en gang i året, og da tror jeg alle er enige i at det ikke er noen big deal. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke folk få gjøre akkurat slik de vil da? Uten at andre skal være bedrevitere og fortelle hva man bør/ikke bør gjøre. Herlighet, det finnes da verre ting i verden å henge seg opp i enn ei godteriskål og nugatti på brødskiva... Hvis ungene vil da det, så la dem få det da vel. Blir nok skikkelige folk av dem likevel. Er så lei av dette maset om oppdragelse, restriksjoner og strenghet. Vær en veileder for barnet istedenfor en diktator. Det er det de tar etter og lærer av. Og om ungen hadde spist godteri hver dag i noen uker, så vil de ikke bli overvektige og få et usunt kosthold for all fremtid av den grunn.

Anonymous poster hash: f72ec...b67
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

her er det mye diskusjon ang. sukker og usunn mat. Er det ingen som tenker at her må man gjøre det slik at man har en kjekk ferie sammen? Det er enklere å ta bort snopet og heller gi det senere, enn å holde borte tre-åringen. Å gi barna nugatti på skive til middag i stedet for en skikkelig middag med grønnsaker er også unødvendig når det er andre barn til stede. Først får man smake på middagen. 

Her er det slutt på nugatti i huset. Ene datteren fikk det i fjor i en ferie, men da måtte hun først spise en skive med et nytt pålegg (altså et pålegg hun ikke hadde smakt før). Dette gikk fint i flere dager, men ble glemt da vi kom hjem og boksen ble etterhvert kastet. Snop står ikke fremme her og de får ikke snop før de har vært på tur eller har spist grønnsaker. For her er det sånn at de hadde kastet seg over det uansett. Og de har ikke godt av det.

Anonymous poster hash: 63444...379
AnonymBruker
Skrevet

TS får la være å ta med ungene til en hytte hun ikke eier, da, dersom hytteeierne har regler hun ikke kan leve med. Gid a meg - ekstra godteri og Nuggis i ferien! Uff, a meg, så gruuuuusomt!

Anonymous poster hash: 3f725...fdb
Skrevet

Hysteri.

Ferie er ferie.

Jeg har akkurat kommet hjem fra ferie i utlandet sammen med familie, og blant barna var bl.a. kongen av Nugatti. Alle ungene spiste det de ville til frokost, og det gikk mye i pannekaker, syltetøy, kjeks og Nugatti, samt varm sjokolade fra automat, uten at noen gadd å lage noen sak av det. Det var herlig avslappende, for ingen av foreldrene laget noen sak av hvor mye is og brus ungene fikk i seg hver dag, eller at de passet på å ikke spise seg stappmette på middag, for de skulle jo ha dessert (slik vi voksne også gjorde). Det sto riktignok ingen snopskåler fremme hverken i leilighetene eller på stranda, av den enkle grunn at det ikke finnes mye godterisnoperier der vi var.

Slik jeg ser det har TS tre valg. Enten å la være å feriere med noen som har et helt annet forhold til ferie og kosthold enn henne selv, å være "hurpemamma" overfor egne og gi de beskjed om at snopet og Nugattien er forbudt område og gi de gulrøtter og leverpostei i stedet, eller å slække helt opp. Det er snakk om veldig få dager.

At snopskåla blir flyttet opp på kjøkkenbenken eller spisestuebordet, og dermed utenfor umiddelbar rekkevidde for tre-åringen på dagtid, har helt sikkert alle forståelse for. Men vær da oppmerksom på at tre-åingen fort begynner å klatre på kjøkkenbenken eller spisestuebordet for å få tak i "det forbudte" når hun er alene i rommet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo ikke bra!! Hva sier du når barnet ditt får diabetes???

En ting er å kutte det helt ut, en annen er å spise hver dag. Begge er overdrivelser..

Anonymous poster hash: 6c4a7...c84

Newsflash: man får ikke diabetes av å spise mye sukker.

Insulintrengende diabetes type 1 kan ikke linkes til høyt sukkerinntak.

Anonymous poster hash: 9615d...c44

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Newsflash: man får ikke diabetes av å spise mye sukker.

Insulintrengende diabetes type 1 kan ikke linkes til høyt sukkerinntak.

Surprise, surprise:

"Mycket sötsaker, fetma, stillasittande, stress är faktorer som kan öka risken för typ 2 diabetes. I USA är på sina håll typ 2 diabetes hos barn väldigt vanligt, upp till 30-40 % av alla nyinsjuknade barn"

Anonymous poster hash: 6fcf1...07b

AnonymBruker
Skrevet

Surprise, surprise:

"Mycket sötsaker, fetma, stillasittande, stress är faktorer som kan öka risken för typ 2 diabetes. I USA är på sina håll typ 2 diabetes hos barn väldigt vanligt, upp till 30-40 % av alla nyinsjuknade barn"

Den "vanlige" formen for diabetes, altså insulinkrevende diabetes type 1 er ikke forårsaket av sukkerinntak.

Type 2 diabetes (livsstilsrelatert) finnes nesten ikke blant barn i Norge. Har ikke hørt om ett tilfelle, og jeg jobber med barn som har diabetes.

Nugatti på brødskiva gir ikke diabetes.

Det er en myte. Som foreldre til barn med diabetes dessverre må forholde seg til. Uvitenhet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Surprise, surprise:

Den "vanlige" formen for diabetes, altså insulinkrevende diabetes type 1 er ikke forårsaket av sukkerinntak.

Type 2 diabetes (livsstilsrelatert) finnes nesten ikke blant barn i Norge. Har ikke hørt om ett tilfelle, og jeg jobber med barn som har diabetes.

Det er en myte. Som foreldre til barn med diabetes dessverre må forholde seg til. Uvitenhet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Surprise, surprise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Feil igjen!

http://m.dinside.no/350498/diabetesfare-for-norske-barn

Eeeh, nei, det jeg har skrevet er ikke feil.

Det står i artikkelen at "flere norske barn STÅR I FARE FOR å utvikle diabetes 2". Det betyr at det per i dag ikke er en eksisterende situasjon. Som sagt, jeg jobber i en barneavdeling på et sykehus, vi får inn og følger opp ALLE barn i fylket som får/har diabetes, og dette er IKKE en problemstilling. Barn i Norge får type 1, og den er ikke utløst av sukker. Eller, i vårt fylke er det slik, kanskje vi er spesielt flinke til å unngå nugatti ;-)

Jeg har ikke skrevet noe som er feil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eeeh, nei, det jeg har skrevet er ikke feil.

Det står i artikkelen at "flere norske barn STÅR I FARE FOR å utvikle diabetes 2". Det betyr at det per i dag ikke er en eksisterende situasjon. Som sagt, jeg jobber i en barneavdeling på et sykehus, vi får inn og følger opp ALLE barn i fylket som får/har diabetes, og dette er IKKE en problemstilling. Barn i Norge får type 1, og den er ikke utløst av sukker. Eller, i vårt fylke er det slik, kanskje vi er spesielt flinke til å unngå nugatti ;-)

Jeg har ikke skrevet noe som er feil.

Rundt årtusenskiftet (jeg husker ikke årstallet) var det 5 barn under 15 år  i Oslo som fikk påvist type 2 diabetes.  Om det var flere på landsbasis vet jeg ikke.

5 stykker er ikke mange, men med tanke på at det i gjennomsnitt påvises 22 nye tilfeller pr år av diabetes type 1 hos barn, var dette nok til at helsemyndighetene innså at det er en eksisterende problemstilling, og satte i gang tiltak.

Jeg synes derfor det er skremmende å se at en som jobber med diabetes ikke tar denne økte trusselen på alvor.

Vi har ikke en epidemi, men hvorfor vente til det har kommet så langt før vi tar grep?

AnonymBruker
Skrevet

Rundt årtusenskiftet (jeg husker ikke årstallet) var det 5 barn under 15 år i Oslo som fikk påvist type 2 diabetes. Om det var flere på landsbasis vet jeg ikke.

5 stykker er ikke mange, men med tanke på at det i gjennomsnitt påvises 22 nye tilfeller pr år av diabetes type 1 hos barn, var dette nok til at helsemyndighetene innså at det er en eksisterende problemstilling, og satte i gang tiltak.

Jeg synes derfor det er skremmende å se at en som jobber med diabetes ikke tar denne økte trusselen på alvor.

Vi har ikke en epidemi, men hvorfor vente til det har kommet så langt før vi tar grep?

Livsstilsrelatert diabetes er faktisk ikke et stort problem blant norske barn per i dag. Det er det eneste jeg har svart på. Fordi foreldre til barn med diabetes type 1 opplever det som en stor belastning at andre tror at de har "foret opp" barna sine på sukker. Noe også svar i denne tråden gjenspeiler.

Barns kosthold bør man selvfølgelig ta på alvor, men nugatti på hytteferien er ikke det som eventuelt utløser diabetes 2-epidemi blant norske barn! For det er jo hytteferie denne tråden handler om. Enig eller vil du kverulere mer?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...