AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #21 Skrevet 10. juli 2015 Jeg har ikke unger, ikke meg som sa jeg ga ungen det daglig... OM jeg hadde hatt det hadde jeg ikke gitt dem det daglig, nettopp pga det du sier. Det jeg svarte på, som du også siterte, er at man ikke får diabetes om man spiser en skive daglig... Sukker er ikke gift. Det er ikke sunt, men en liten dose daglig er faktisk ikke noe å være hysterisk over. Alt med måte. Å være helt sukkernazi har ikke noe for seg. Det er mengdene som teller, og én skive er ikke noe å ta på vei for. Om man gir fri tilgang til både nugatti, snop, is og kaker, hver dag, derimot, og gjerne brus eller saft å skylle ned med, så er det en helt annen sak. Anonymous poster hash: 2bb75...9f1 En kan jo da også gi barnet en snickers daglig også da.. Men da blir det plutselig feil..Vi fåri ossm er enn nok sukker i dag, om en ikke skal fore barna med sjokolade på brødskiva daglig i tillegg.. Anonymous poster hash: 6c4a7...c84 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #22 Skrevet 10. juli 2015 En kan jo da også gi barnet en snickers daglig også da.. Men da blir det plutselig feil..Vi fåri ossm er enn nok sukker i dag, om en ikke skal fore barna med sjokolade på brødskiva daglig i tillegg.. Anonymous poster hash: 6c4a7...c84 Det er vesentlig forskjell på en snickers, og en eller en halv skive med et tynt lag nugatti... Selv kostholdseksperter sier det er ok å spise 1-2 biter sjokolade daglig. En tynt lag nugatti er ikke verre enn dette. Anonymous poster hash: 2bb75...9f1 4
Leanne Skrevet 10. juli 2015 #23 Skrevet 10. juli 2015 Det letteste vil jo være å snakke med egne barn, både de store og små og sette grenser. Vi var på en ukes ferie med min søster og hennes barn tidligere i sommer, der var også godteri og brusforbruket stort. Jeg tok mine til sides og lagde avtaler på at om de vil ha noe må de spørre mamma/pappa, ikke bare ta i mot fra søskenbarn eller tante/onkel. Mine er 8 og 10 og vant til et strengere regime enn sine søskenbarn og godtok dette overraskende greit. Jeg ser jo og at mine spiste mye mer mat til måltidene, og det tenker jeg er et tegn på at mine grenser var rett for mine. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #24 Skrevet 10. juli 2015 Det er vesentlig forskjell på en snickers, og en eller en halv skive med et tynt lag nugatti... Selv kostholdseksperter sier det er ok å spise 1-2 biter sjokolade daglig. En tynt lag nugatti er ikke verre enn dette. Anonymous poster hash: 2bb75...9f1 har du lest på nugattipakken?? er du klar over hvor mye sukker det er oppi?? dessuten så er det få barn som smører ett tynt lag med nugatti :D Anonymous poster hash: 6c4a7...c84 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #25 Skrevet 10. juli 2015 Du er ikke den eneste som blir paff, ts.. Som flere har skrevet her, kan ikke ts bestemme hva de andre skal ha på brødskiven. Jeg tror heller ikke det var det ts mente med denne tråden. Jeg tror heller hun ville få fram hvilke usunne matvaner barna har. Og det er jeg forsåvidt veldig enig i! Jeg jobbet selv i barnehage for en stund tilbake, og nugatti var en gjenganger i matboksen. Jeg vet ikke hvordan måltider fungerer i andre barnehager, men i barnehagen jeg jobbet i fungerte det sånn: Det var forskjellige bord, alt etter hvor gamle de var. Altså, de minste satt på et bord, og de største på et bord. Dette var småbarnsavdelingen, så her var barna 0-3 år gamle. På bordet der de største barna satt, var det alltid et barn som hadde matboksen full av nugatti, kjeks med sjokolade, muffins, boller, ja listen er lang. Jeg har dermed erfart, at det er ikke bare-bare å fortelle en treåring at livet er urettferdig og at han/hun ikke får noe. Jeg synes at søsteren kunne strekt seg litt, og hvertfall ikke ha godteskålen stående fram. Det gjør jo ikke noe om godteskålen plasseres utenfor rekkevidde til treåringen. Nei, jeg synes ikke det er ts som er problemet her.. Anonymous poster hash: 235b1...cc7 2
Sharon90 Skrevet 10. juli 2015 #26 Skrevet 10. juli 2015 Synes ikke det er rart Ts reagerer... Men hun kan nok ikke legge seg opp i den andre oppdragelse..... Det hun bør få lov til å få gjennomslag for, er den godteskålen... Hvis ferien må gå ut på å vokte skålen for treåringen så hadde jeg reist tidlig hjem Og synd det skal bli slik stress med måltidene også da, at dere må forklare hele tiden av deres ikke kan få nugattiskive... Men man kan inngå kompromiss med de små, nugatti ellers, men middag er middag ? 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #27 Skrevet 10. juli 2015 Jeg mener heller ikke at TS kan diktere hva svigerinnen skal gjøre. Og jeg mener at det er dumt at svigerinnen nekter å ta hensyn. Ihvertfall vente litt med godteskålen. Men svigerinnen har rett. Livet er urettferdig. Mange tar ikke hensyn, og dette må barna venne seg til. Bare synd at tanten er en av dem som ikke tar hensyn...... Anonymous poster hash: 5f8e6...bb9 5
Maimira Skrevet 10. juli 2015 #28 Skrevet 10. juli 2015 Jeg har overhodet ingen tro på slike restriksjoner om sukker (eller andre ting). Barn som nesten aldri får snop/nugatti hjemme er oftest de som er mest frempå når det tilbys. Så det er jo et tankekors. På en annen side kan jeg også forstå TS, at hun ikke vil fore ungene sine med sukker til enhver tid. Inntrykket jeg sitter igjen med er at slike hytteturer med familie må være forferdelig kjip. Virker jo som om søsteren eier hytta alene, og bestemmer alle reglene. Tror jeg ville ha vært veldig betenkt med å ferierer sammen med slike mennesker. Men kan ikke dere TS, feriere på hytta andre uker enn når de andre er der da? Ville ha vært mye bedre for alle parter tror jeg. 7
penny_ Skrevet 10. juli 2015 #29 Skrevet 10. juli 2015 Du blander anonyme. JEG gjør det, ikke hun du siterte. Og jeg har et aktivt barn i helt normalvekt, som driver med idrett, aldri har hatt hull i tennene og spiser grønnsaker daglig. Det å gi nugatti daglig er ikke synonymt med å ha usunn livsstil. Mitt barn får feks. ikke lov å drikke juice, slik mange andre barn får. Juice er like ille som cola, både i sukkermengde og syrlighet for tennene. (Tør påstå det er MYE sunnere med en brødskive nugatti daglig enn å la barnet dritt to glass juice daglig.) Anonymous poster hash: 86401...7da Får ikke ungene dine lov til å spise frukt heller da? Det er forskjell på fruktsukker og tilsatt sukker. Håper du mener juice som Kuli osv.
Luckiness Skrevet 10. juli 2015 #30 Skrevet 10. juli 2015 Det er ikke greit å tillate barn til å spise så mye snop og nugatti som de vil. I utgangspunktet så kan skålen stå fremme og du + din mann må snakke med barna om at det er viktig å begrense seg. Lage en avtale om at så og så mange biter sjokolade/snopeting er greit å ta per dag f.eks. Det er egentlig ikke greit at barn spiser snop hver dag, men samtidig utrolig kjedelig å nekte sine barn det mens de må se andre barn få lov. Selv om man snakker med barna om begrensninger, usunt kosthold osv så vil jo det miste effekten hos dem når andre gjør det motsatte foran øynene på dem. Jeg lurer litt på hvor mye søsteren til din mann vet om ernæring hos barn? Man stryker ikke med av litt godteri, men det finnes grenser for hvilken type mat (eller snop er jo ikke mat) man tilbyr barna sine. Samtidig er det jo greit å lære barn å begrense seg og spise med måte. Men snop burde egentlig ikke vært tilgjengelig i ukedager for barn. Tenk hvordan blodsukkeret deres blir? Søvn? "Pyramideeffekten" de får ved å bli våken og giret etter inntak, men deretter trøtt og lei kun kort tid etterpå? Jeg klarer liksom ikke helt å komme med en fornuftig løsning til deg. For når det ikke går an å snakke med henne om det og hun ikke forstår hvor grensen går så er det nesten umulig. Eneste du kan gjøre er å lage en slik avale med barne dine om hvor mye snop/nugatti som er ok. Og selvfølgelig følge med at treåringen ikke tar av snopet (hvertfall ikke ofte). Kanskje din mann kan snakke med sin søster? Kanskje enklere for han å bli litt mer "sur" og kreve mer enn det er for deg? Men hvor mye snop spiser hennes barn i løpet av en dag? Det har jo litt å si. For det er forskjell på 5 biter sjokolade og 10 biter + kjærlighet + noen håndfuller gummigodteri f.eks. Kanskje hennes barn klarer å begrense seg og dermed er det ikke et "problem" for dem? Barn som har det strengt med godteri har en tedens til å kaste seg over søtsaker med en gang anledningen byr seg. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #31 Skrevet 13. juli 2015 Du er ikke den eneste som blir paff, ts.. Som flere har skrevet her, kan ikke ts bestemme hva de andre skal ha på brødskiven. Jeg tror heller ikke det var det ts mente med denne tråden. Jeg tror heller hun ville få fram hvilke usunne matvaner barna har. Og det er jeg forsåvidt veldig enig i! Jeg jobbet selv i barnehage for en stund tilbake, og nugatti var en gjenganger i matboksen. Jeg vet ikke hvordan måltider fungerer i andre barnehager, men i barnehagen jeg jobbet i fungerte det sånn: Det var forskjellige bord, alt etter hvor gamle de var. Altså, de minste satt på et bord, og de største på et bord. Dette var småbarnsavdelingen, så her var barna 0-3 år gamle. På bordet der de største barna satt, var det alltid et barn som hadde matboksen full av nugatti, kjeks med sjokolade, muffins, boller, ja listen er lang. Jeg har dermed erfart, at det er ikke bare-bare å fortelle en treåring at livet er urettferdig og at han/hun ikke får noe. Jeg synes at søsteren kunne strekt seg litt, og hvertfall ikke ha godteskålen stående fram. Det gjør jo ikke noe om godteskålen plasseres utenfor rekkevidde til treåringen. Nei, jeg synes ikke det er ts som er problemet her.. Anonymous poster hash: 235b1...cc7 Jeg er enig med alle her at jeg ikke har noe jeg skulle sagt når det gjelder søsterens barn.. Men en godteskål MÅ ikke stå på bordet 24/7.. Dersom det var meg så hadde jeg inngått kompromiss at vi tok den fra etter at treåringen var lagt for eksempel.. Det MÅ ikke stå godteri fremme hele dagen og kvelden og barna MÅ ikke ha tilgjengelighet på dette hele tiden... Det samme gjelder nugatti.. Barna som nekter å spise middag, kan jo for eksempel spise etter at alle andre har spist.. Det er jo umulig for meg å få i treåringen middag dersom de andre spiser brødskive med nugatti. Men her var det uaktuelt å forhandle.. Hun sto på sitt.. Er det kun sukker det går i hele dagene, så er det jo ikke rart at barna blir sutrete og vanskelige.. Og det gidder jeg ikke med MITT barn på ferie. (Samboers barn legger jeg meg heller ikke borti så lenge vi ikke er hjemme i eget hus, derfor er det vanskelig å la mitt barn være den eneste som ikke får spise godteri 24/7.) Anonymous poster hash: 6c4a7...c84
Rotemor Skrevet 13. juli 2015 #32 Skrevet 13. juli 2015 (endret) Til tross for denvoldsomme sukkerdebatten her vil jeg si at dette er storm i et vannglass. På en hyttetur så e man nødt til å velge bort noen kamper. Godteskåla ville jeg satt i høyden, uten ord. Nugatti kan man inngå kompromisser på.eks en skive med pølse og tre agurkbiter så er nugatti greit. Det gjelder vel å ha en hyggelig ferie også? Endret 13. juli 2015 av Rotemor 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #33 Skrevet 13. juli 2015 Syns det er blitt litt vel sukkerhysteri. Er enig med at godteskåla bør bli plassert et sted 3-åringen ikke kan nå den, og syns svigerinnen oppfører seg litt urimelig. Men å legge seg opp i hva andre barn får spise syns jeg er helt tullete. Selv om de hadde hatt tilgang på sukker og nugatti hver eneste dag, mener jeg at det blir for dumt å være sjokkerte og komme med mange negative påstander; la foreldrene oppdra dem slik de vil med tanke på kostholdet. Er ikke nødvendigvis enig selv, men har ikke noe behov for å komme med formaninger heller. Til slutt vil jeg poengtere at det er ferie, og det er ganske vanlig å kose seg litt ekstra nettopp i disse ukene. Anonymous poster hash: fa514...6d2 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #34 Skrevet 13. juli 2015 Får ikke ungene dine lov til å spise frukt heller da? Det er forskjell på fruktsukker og tilsatt sukker. Håper du mener juice som Kuli osv. Det er liten forskjell på fruktsukker og hvitt sukker, og juice bør virkelig ikke være hverdagsdrikke. Frukt er noe man spiser og derfor en annen diskusjon, men til tørstedrikke bruker man kun vann, til frokost melk. At jeg gir en skive nugatti daglig er ikke verre enn at andre gir barna juice til maten. Eller saft til middag! Og jeg snakker om vanlig appelsinjuice. Anonymous poster hash: 86401...7da
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #35 Skrevet 13. juli 2015 Jeg tipper at dette nok ikke handler så mye om sukker/ikke sukker, men mer om hvordan din svigerinne oppfatter det du sier. Selv om du opplever å være konstruktiv, så tipper jeg hun oppfatter dette som kritikk av henne som mor, og da blir mødre ofte nokså steile. Hun oppfatter muligens deg til å være en bedreviter, en som tror at hun er bedre enn henne selv. Det forklarer i alle fall bedre hennes uvilje til å etterkomme ditt ønske. I selve saken så tenker jeg at du har din fulle rett når det gjelder skåla, for meg hadde dette vært en dealbreaker i forhold til opphold på samme hytte. Nugattien får svigerinnen din styre selv, det har lite med dine barn å gjøre.Anonymous poster hash: f5b8a...326
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #36 Skrevet 13. juli 2015 I vårt hus har det aldri vært nulltoleranse for snop og brus. Det står i skuffer og skap året rundt. Barna på 11 og 13 har aldri opplevd at snop er fyfy eller fått kjeft for å spise godteri i ukedagene. Om de tar en liten bit sjokolade en onsdag, hva så? Her i huset så spises det faktisk minimalt med snop. Det samme snopet kan stå urørt i ukevis uten at noen vil ha det. Og ingen her i huset er overvektige. Har flere i bekjentskapskretsen som aldri kjøper snop utenom lørdager, da bittebittelittegrann til hver. For godteri og brus er fyfy. Hva skjer når slike barn plutselig får "fri tilgang" til snop? Joda, da eter de som om de aldri har sett hverken mat eller godteri i sitt liv. Har nemlig opplevd det, at slike unger kommer på besøk til oss, med det resultat at de raider alt av skåler og fat som måtte stå framme. Har også opplevd at de har tømt skapet. Og det er jo såklart en konsekvens av at de aldri får slikt hjemme. Forbuden frukt smaker jo som kjent best. Opplevde i et selskap at noen unger spiste en hel kake hver til sammen, to av dem kastet opp over bordet til slutt. Hadde det skjedd om foreldrene, i likhet med meg og min mann var litt mindre nazi mtp snop? Neppe. Da hadde de ikke fått slik oksehunger at de ikke klarte å styre seg selv når det søte endelig var tilgjengelig. Anonymous poster hash: f1042...e99 6
penny_ Skrevet 13. juli 2015 #37 Skrevet 13. juli 2015 (endret) Det er liten forskjell på fruktsukker og hvitt sukker, og juice bør virkelig ikke være hverdagsdrikke. Frukt er noe man spiser og derfor en annen diskusjon, men til tørstedrikke bruker man kun vann, til frokost melk. At jeg gir en skive nugatti daglig er ikke verre enn at andre gir barna juice til maten. Eller saft til middag! Og jeg snakker om vanlig appelsinjuice. Anonymous poster hash: 86401...7da Nugatti er nødvendigvis ikke verre enn juice, men du skriver at Nugatti er mye sunnere. Da mener jeg at du tar feil. Juice inneholder vitaminer (og fiber i de med fruktkjøtt). Det er ikke noe galt med et glass juice hver dag. Det kan regnes som 1 av 5 om dagen. Å spise hele frukten slik den er er selvfølgelig det beste, men det betyr ikke at juice isolert sett er usunt. Alt er relativt og må sees i sammenheng. Hvis ungene dine spiser nok frukt og grønt trenger de selvsagt ikke juice. Endret 13. juli 2015 av lisamari 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #38 Skrevet 13. juli 2015 Samboeren min har hytte sammen med søsteren sin og foreldrene. Jeg, min samboer, vårt felles barn og hans to barn fra tidligere er ofte på hytta.. Denne gangen skulle vi dra sammen med søsteren hans og familien. De har barn på alder med "våre" to største. Søsteren har en greie med at godteri skal stå fremme hele tiden, og alle sammen kan plukke det de vil ha, når de vil ha det. Det samme gjelder nugatti. Hos dem er det tydeligvis lov med nugatti til hvert eneste måltid. Datteren hennes dropper middag for brødskive med nugatti(jeg vil si nugatti med brødskive da men) Hos oss har vi nugatti kun i helgene. Ferie eller ikke. Men.. Jeg ga beskjed om at jeg ikke liker at godteriet står fremme hele tiden. Spesielt med tanke på treåringen som gikk å gomlet i seg hele dagen. Og så spurte jeg om det virkelig var nødvendig med nugatti til alle måltider, hver dag.. Treåringen vil jo selvfølgelig ha det alle de andre barna spiser på brødskiva. Og godteriet som står på stuebordet er det vanskelig å holde henne unna dersom en ikke følger med hele tiden.. Jeg fikk til svar at slik var det på hytta dems, og at jeg i stedet kunne lære treåringen at livet ikke alltid er så rettferdig. Og at av og til fikk de største spise godteri, men ikke de minste.. Jeg ble helt paff jeg... Er det jeg som er helt idiot her??Anonymous poster hash: 6c4a7...c84 Man velger den ferieformen man ønsker. Må dere feriere samtidig? Anonymous poster hash: 0e0a2...d83 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #39 Skrevet 13. juli 2015 Nugatti er nødvendigvis ikke verre enn juice, men du skriver at Nugatti er mye sunnere. Da mener jeg at du tar feil. Juice inneholder vitaminer (og fiber i de med fruktkjøtt). Det er ikke noe galt med et glass juice hver dag. Det kan regnes som 1 av 5 om dagen. Å spise hele frukten slik den er er selvfølgelig det beste, men det betyr ikke at juice isolert sett er usunt. Alt er relativt og må sees i sammenheng. Hvis ungene dine spiser nok frukt og grønt trenger de selvsagt ikke juice. Hvor har jeg skrevet dette???? Det jeg skrev var "Tør påstå det er MYE sunnere med en brødskive nugatti daglig enn å la barnet dritt drikke (skrivefeil i opr.innlegg) to glass juice daglig." Dvs en skive brød, med nugatti oppå, er sunnere enn to glass juice daglig. Med tanke på mengden nugatti man bruker, og at med brød så er det faktisk mettende, i motsetning til juice. Juice har ingenting for seg om man har et sunt kosthold, og man bør mye heller spise frukt enn juice, for å få i seg nok vitaminer og slippe all syre og sukker. Og juice isolert sett ER usunt. Man trenger ikke det ene glasset, og et glass juice er anbefalt som max-inntak. Legg også merke til at jeg skrev to, fordi mange lar barnet drikke juice både til frokost og kvelds, eller fylle på nytt glass når man har drukket opp. http://www.kk.no/livsstil/mye-sukker-som-i-brus-16374 http://www.kk.no/livsstil/du-kan-droppe-juicen-24946 Anonymous poster hash: 86401...7da 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #40 Skrevet 13. juli 2015 Hvor har jeg skrevet dette???? Det jeg skrev var "Tør påstå det er MYE sunnere med en brødskive nugatti daglig enn å la barnet dritt drikke (skrivefeil i opr.innlegg) to glass juice daglig."Dvs en skive brød, med nugatti oppå, er sunnere enn to glass juice daglig. Med tanke på mengden nugatti man bruker, og at med brød så er det faktisk mettende, i motsetning til juice. Juice har ingenting for seg om man har et sunt kosthold, og man bør mye heller spise frukt enn juice, for å få i seg nok vitaminer og slippe all syre og sukker. Og juice isolert sett ER usunt. Man trenger ikke det ene glasset, og et glass juice er anbefalt som max-inntak. Legg også merke til at jeg skrev to, fordi mange lar barnet drikke juice både til frokost og kvelds, eller fylle på nytt glass når man har drukket opp. http://www.kk.no/livsstil/mye-sukker-som-i-brus-16374http://www.kk.no/livsstil/du-kan-droppe-juicen-24946Anonymous poster hash: 86401...7da Du skriver det. Akkurat der. Anonymous poster hash: 83365...32f 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå