Gå til innhold

Hyttedrama

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver det. Akkurat der.

Anonymous poster hash: 83365...32f

Jeg skriver at en skive med nugatti er sunnere enn å drikke to glass juice daglig. 

Ikke at nugatti er sunnere enn juice. To forskjellige ting.

Anonymous poster hash: 86401...7da

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare å sette detgodteriet et sted som treåringen ikke ser?

Å være så sta, og stå på sitt for at godteskolen skal kunne stå fremme hele dagen syns jeg er tøvete.

Treåringen vil jo uansett få med seg at de andre spiser godteri hele tiden.

Dustete voksne dette...de er vel røykere og kunnskapsløse generelt også?

Tåpelig med Nugatti hver du at og alt det godteriet!

Anonymous poster hash: 15517...7b0

AnonymBruker
Skrevet

I vårt hus har det aldri vært nulltoleranse for snop og brus. Det står i skuffer og skap året rundt. Barna på 11 og 13 har aldri opplevd at snop er fyfy eller fått kjeft for å spise godteri i ukedagene. Om de tar en liten bit sjokolade en onsdag, hva så?

Her i huset så spises det faktisk minimalt med snop. Det samme snopet kan stå urørt i ukevis uten at noen vil ha det. Og ingen her i huset er overvektige.

Har flere i bekjentskapskretsen som aldri kjøper snop utenom lørdager, da bittebittelittegrann til hver. For godteri og brus er fyfy. Hva skjer når slike barn plutselig får "fri tilgang" til snop? Joda, da eter de som om de aldri har sett hverken mat eller godteri i sitt liv. Har nemlig opplevd det, at slike unger kommer på besøk til oss, med det resultat at de raider alt av skåler og fat som måtte stå framme.

Har også opplevd at de har tømt skapet.

Og det er jo såklart en konsekvens av at de aldri får slikt hjemme.

Forbuden frukt smaker jo som kjent best.

Opplevde i et selskap at noen unger spiste en hel kake hver til sammen, to av dem kastet opp over bordet til slutt. Hadde det skjedd om foreldrene, i likhet med meg og min mann var litt mindre nazi mtp snop? Neppe. Da hadde de ikke fått slik oksehunger at de ikke klarte å styre seg selv når det søte endelig var tilgjengelig.

Anonymous poster hash: f1042...e99

Hadde foreldrene (eller den som har de på besøk!) satt grenser ville de ikke fått lov til å gå så bananas, det er hva det koker ned til. Min får sjelden godteri, hovedsaklig fordi jeg spiser så lite selv. Men hun liker det godt, og forsyner seg såklart når det er servert. Men her setter jeg grenser, og også uten meg tilstede så har hun folkeskikk nok til å ikke bøtte i seg. Skulle hun begynne, så håper jeg i det minste de voksne har vett på å si fra, og ikke la henne gjøre det..

Men jeg er enig i at det spiller liten rolle om det tas en sjokoladebit på onsdag eller en is på søndag, så lenge mengdene er moderate. Jeg gidder ikke "lørdagsgodt" fordi "man må", vi spiser når vi har lyst på.

Anonymous poster hash: 4acc8...537

Skrevet

Barn er forskjellige. Min eldste kunne fint ha levd i et hus med godteskåler på bordet og tatt en bit annenhver dag. Min yngste hadde spist til hun ble som gutten i Charlie og sjokoladefabrikken. Hadde vi satt godteskålen så andre barn, men ikke hun fikk tak i den så hadde det blitt konstant hyling.

Vi velger å ikke tilbringe ferien med slekta, blant annet pga ulike måter å organisere familielivet. Ferie skal være kos for alle, ikke stress fordi man må gå på nåler og avlede barn som føler seg urettferdig behandlet.

AnonymBruker
Skrevet

I vårt hus har det aldri vært nulltoleranse for snop og brus. Det står i skuffer og skap året rundt. Barna på 11 og 13 har aldri opplevd at snop er fyfy eller fått kjeft for å spise godteri i ukedagene. Om de tar en liten bit sjokolade en onsdag, hva så?

Her i huset så spises det faktisk minimalt med snop. Det samme snopet kan stå urørt i ukevis uten at noen vil ha det. Og ingen her i huset er overvektige.

Har flere i bekjentskapskretsen som aldri kjøper snop utenom lørdager, da bittebittelittegrann til hver. For godteri og brus er fyfy. Hva skjer når slike barn plutselig får "fri tilgang" til snop? Joda, da eter de som om de aldri har sett hverken mat eller godteri i sitt liv. Har nemlig opplevd det, at slike unger kommer på besøk til oss, med det resultat at de raider alt av skåler og fat som måtte stå framme.

Opplevde i et selskap at noen unger spiste en hel kake hver til sammen, to av dem kastet opp over bordet til slutt. Hadde det skjedd om foreldrene, i likhet med meg og min mann var litt mindre nazi mtp snop? Neppe. Da hadde de ikke fått slik oksehunger at de ikke klarte å styre seg selv når det søte endelig var tilgjengelig.

Barn er forskjellige, uavhengig av foreldrenes regler, også. Har to søsken i her i huset. Det ene kan spise noen biter med godteri og så leke videre mens det andre barnet er som en støvsuger - stapper i seg til alt er borte og vil så ha mer. På grunn av dette barnet må vi ha vi begrensninger på godteri på hverdager her i huset.

Anonymous poster hash: 6fcf1...07b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke satt pris på om godteri var satt frem til alle døgnets tider.

Mine barn fikk ofte sjokoladepålegg på brødskiva, sjokolademelk før de gikk på skolen (når de ikke hadde lyst på frokost), brødet var hjemmebakt grovbrød. Honnikorn hadde vi bare av og til og var regnet som dessert. Når de spurte sa jeg bare at nei, vi kan ikke spise det hver dag. Når vi var hos oldemor fikk de rømmevafler med syltetøy (hjemmelaget men fulle av sukker), var vi på familiegården fikk de også syltetøy og vafler av en gammel tante.

Alt dette til frokost før en aktiv dag.

Sent på kveldene var det bedre og naturlig å bremse sukkerinntaket selv om det likevel var sene kvelder.

Iskrem til lunsjen etter brødskiver med ost, kjøtt, egg og fisk og salat var også vanlig, men ikke hver dag.

Selve godteriskålen var ikke fremme hele tiden og aldri før etter middag. Men i feriene var middag ofte etterfulgt av dessert (jordbær og krem, is, vafler, puddinger og kaker). Vi fulgte egentlig det samme opplegget som da jeg vokste opp, brunost på brødskiva, turer på conditoriet en gang i uka og lørdagsgodt (ofte hjemmelaget)

Ingen ble overvektige.

En treåring ville jeg begrenset litt. Det er fornuftig å ikke innføre snop før de er gamle nok til å håndtere lommepenger.

Anonymous poster hash: 33f40...64d
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme erfaring som deg. Hos oss har det vært tilgang på godteri stort sett hele tiden. Jeg har til slutt måttet kaste godterier når jeg har kjøpt inn for mye, etter påske og jul for eksempel.

Når vi fikk besøk av barn fra familier hvor barna kun fikk litt godt på lørdag, hev de seg over bollen som ulver. 

En venninne har fire barn, hun hadde tidligere samme syn på det som oss, og barna hennes kunne ta seg en godbit når de følte for det. Så ble hun plutselig motsatt og ungene skulle fikk hverken søtt pålegg, eller godt i ukedagene. De ungene gikk fra å gå forbi godteskålen her, til å tømme den hver gang de kom. Og dette vedvarte over år. 

Jeg forstår at det kan være unger som er som støvsugere uansett, og er det slik så bør man jo ikke ha dette tilgjengelig til enhver tid. Men det å gi seg over for en brødskive med nugatti, og en sjokolade på tirsdag, synes jeg det lukter litt hysteri av.

Når det er sagt, så synes jeg søsteren til samboeren er vanskelig, det bør ikke stå godteskåler tilgjengelig for en treåring. Det burde det være mulig å finne andre løsninger på.

Men hva de har på brødskiven kan man ikke legge seg opp i. 

Anonymous poster hash: 3e40b...edc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver at en skive med nugatti er sunnere enn å drikke to glass juice daglig.

Ikke at nugatti er sunnere enn juice. To forskjellige ting.

Hvordan mener du at en skive med nugatti om dagen kan være sunnere enn to glass juice?? :klo:

Please enlighten me.

Anonymous poster hash: 9483e...120

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan mener du at en skive med nugatti om dagen kan være sunnere enn to glass juice?? :klo:

Please enlighten me.

To glass med juice inneholder som regel fryktelig mye sukker iallfall, og er ikke stort bedre en to glass med brus.

Anonymous poster hash: 3e40b...edc

• Liker 2
Skrevet

Istedet for å spørre svigerinnen din, burde du bare flyttet godteskålen høyt opp. Om hun kommenterte eller flyttet tilbake, så flytt den igjen og si du vil ha den utenfor rekkevidde av 3-åringen så du slipper være gestapo hele ferien. Ikke spør, fortell hva du vil. Nugattien til hennes barn styrer du ikke med, si til dine barn hva de får lov til.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Please enlighten me.

En brødskive er sunn, det er vi vel alle enige i. Et lag nugatti er en mye mindre mengde enn juice, og nugattien har sukkeret som "fiende". Juice har både syre og sukker (evt fruktsukker) og det er frarådet å få i seg mer enn max ett glass juice daglig. Juice i seg selv er ikke nyttig på noe vis, vitaminer får de fleste i seg av andre hold og ikke bli man mett av det. En skive nugatti har en nyttefunksjon, man blir mett. Ikke etser det bort emaljen på tennene heller. 

Les deg opp på linkene jeg la ved! :) Hadde du valgt å gi ungen to glass cola daglig? For den eneste forskjellen er noen få vitaminer, som man heller bør få fra frisk frukt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom til å tenke på denne tråden da jeg spiste frokost på et hotell.

Frokostbuffet, foreldrene plasserer barna (ca 3-4 år) ved bordet, gir dem hver deres lille porsjonstube med nugatti, hvorpå barna begynner å spise rett fra tubene, mens foreldrene går og henter mat til familien.

Og det var så tydelig at dette ikke var første gangen de gjorde dette!  De behøvde ingen instrukser for å vite hva de skulle gjøre med tubene.

Noen minutter senere kom foreldrene med mat, inkludert enda flere tuber med nugatti.

Jeg ble helt fasinert.  I løpet av noen få minutter hadde hvert av barna spist nærmere 50 g nugatti - og det nesten allerede før de hadde startet dagen.

Anonymous poster hash: 558dd...aed
AnonymBruker
Skrevet

Frokostbuffet, foreldrene plasserer barna (ca 3-4 år) ved bordet, gir dem hver deres lille porsjonstube med nugatti, hvorpå barna begynner å spise rett fra tubene, mens foreldrene går og henter mat til familien.

Og det var så tydelig at dette ikke var første gangen de gjorde dette! De behøvde ingen instrukser for å vite hva de skulle gjøre med tubene.

Noen minutter senere kom foreldrene med mat, inkludert enda flere tuber med nugatti.

Jeg ble helt fasinert. I løpet av noen få minutter hadde hvert av barna spist nærmere 50 g nugatti - og det nesten allerede før de hadde startet dagen.

Barnemisshandling?

Anonymous poster hash: 6c4a7...c84

Skrevet

Og det var så tydelig at dette ikke var første gangen de gjorde dette! De behøvde ingen instrukser for å vite hva de skulle gjøre med tubene.

Jeg ble helt fasinert. I løpet av noen få minutter hadde hvert av barna spist nærmere 50 g nugatti - og det nesten allerede før de hadde startet dagen.

Men de ligger vel ikke på hotell 365 dager i året?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å tenke at ferie er ferie og bare go with the flow. Ingen blir syke eller stryker med av å ta seg en ordentlig ferie. Altså gjøre alt man ikke gjør til vanlig. Nugatti på skiva og godteri absolutt hver dag- fantastisk jo - skikkelig ferie :)

Anonymous poster hash: 840c2...03a
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Samboeren min har hytte sammen med søsteren sin og foreldrene.

Jeg, min samboer, vårt felles barn og hans to barn fra tidligere er ofte på hytta.. Denne gangen skulle vi dra sammen med søsteren hans og familien. De har barn på alder med "våre" to største.

Søsteren har en greie med at godteri skal stå fremme hele tiden, og alle sammen kan plukke det de vil ha, når de vil ha det.

Det samme gjelder nugatti. Hos dem er det tydeligvis lov med nugatti til hvert eneste måltid. Datteren hennes dropper middag for brødskive med nugatti(jeg vil si nugatti med brødskive da men) Hos oss har vi nugatti kun i helgene. Ferie eller ikke.

Men.. Jeg ga beskjed om at jeg ikke liker at godteriet står fremme hele tiden. Spesielt med tanke på treåringen som gikk å gomlet i seg hele dagen. 

Og så spurte jeg om det virkelig var nødvendig med nugatti til alle måltider, hver dag..

Treåringen vil jo selvfølgelig ha det alle de andre barna spiser på brødskiva. Og godteriet som står på stuebordet er det vanskelig å holde henne unna dersom en ikke følger med hele tiden..

Jeg fikk til svar at slik var det på hytta dems, og at jeg i stedet kunne lære treåringen at livet ikke alltid er så rettferdig. Og at av og til fikk de største spise godteri, men ikke de minste..

Jeg ble helt paff jeg... Er det jeg som er helt idiot her??

Hvorfor skal treåringen din ødelegge for alle? 

Endret av Queen of the world
  • Liker 4
Skrevet

Mange som overreagerer litt her synes jeg. Er ikke ok å hoppe over middag for å få nugattibrødskive, men jeg synes en skive nugatti om dagen er greit på ferier i det minste. Når jeg vaks opp pleide vi og å ha godteskåla framme når vi var på hytta, som faktisk gjorde at vi forsynte oss mindre, siden det alltid var tilgjengelig. Kan godt hende at det ikke er sånn for svigerinna sine barn, men det er sånn jeg har observert det hos de fleste. Er jo bare å sette skåla høyere oppe eller noe. Og forresten, dere som snakket om hyperaktivitet pga sukker, dere vet vel at det bare er en myte? ;)

http://www.theguardian.com/lifeandstyle/wordofmouth/2014/feb/25/do-children-really-get-sugar-rush-hyperactivity

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å tenke at ferie er ferie og bare go with the flow. Ingen blir syke eller stryker med av å ta seg en ordentlig ferie. Altså gjøre alt man ikke gjør til vanlig. Nugatti på skiva og godteri absolutt hver dag- fantastisk jo - skikkelig ferie :)

Anonymous poster hash: 840c2...03a

Helt enig.. er det ferie så er det ferie!!

På hytta tar jeg gjerne  baileys i kaffen til frokost- vin til lunch etc, gjør meg vel ikke til alkoholliker for det?

( har selvsagt ikke barn med )

Anonymous poster hash: eda09...5fb

• Liker 1
Gjest SykkelJenny
Skrevet

Den eneste gangen barna mine fikk nugatti var når vi var på hytta. Jeg ser overhode ikke problem med å la barna ha et annet kosthold i ferien. Husker fra min barndom at vi fikk o`Boy når vi var på hytta - noe vi aldri hadde hjemme. Det er jo slikt som er med på å skape hyggelige barndomsminner. 

AnonymBruker
Skrevet

Barnemisshandling?

Men de ligger vel ikke på hotell 365 dager i året?

Det gjør man ikke, og barnemidhandling er det ikke.

Jeg hadde ikke reagert i det hele tatt om nugattien hadde vært på brødskivene, men jeg reagerte på at de fikk lov til å maule flere tuber nugatti til frokost.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...