AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #1 Skrevet 10. juli 2015 Samboeren min har hytte sammen med søsteren sin og foreldrene. Jeg, min samboer, vårt felles barn og hans to barn fra tidligere er ofte på hytta.. Denne gangen skulle vi dra sammen med søsteren hans og familien. De har barn på alder med "våre" to største. Søsteren har en greie med at godteri skal stå fremme hele tiden, og alle sammen kan plukke det de vil ha, når de vil ha det. Det samme gjelder nugatti. Hos dem er det tydeligvis lov med nugatti til hvert eneste måltid. Datteren hennes dropper middag for brødskive med nugatti(jeg vil si nugatti med brødskive da men) Hos oss har vi nugatti kun i helgene. Ferie eller ikke. Men.. Jeg ga beskjed om at jeg ikke liker at godteriet står fremme hele tiden. Spesielt med tanke på treåringen som gikk å gomlet i seg hele dagen. Og så spurte jeg om det virkelig var nødvendig med nugatti til alle måltider, hver dag.. Treåringen vil jo selvfølgelig ha det alle de andre barna spiser på brødskiva. Og godteriet som står på stuebordet er det vanskelig å holde henne unna dersom en ikke følger med hele tiden.. Jeg fikk til svar at slik var det på hytta dems, og at jeg i stedet kunne lære treåringen at livet ikke alltid er så rettferdig. Og at av og til fikk de største spise godteri, men ikke de minste.. Jeg ble helt paff jeg... Er det jeg som er helt idiot her?? Anonymous poster hash: 6c4a7...c84 3
Gjest Magdalene Skrevet 10. juli 2015 #2 Skrevet 10. juli 2015 Er det ikke bare å sette detgodteriet et sted som treåringen ikke ser? Å være så sta, og stå på sitt for at godteskolen skal kunne stå fremme hele dagen syns jeg er tøvete. 7
Sannerlig Skrevet 10. juli 2015 #3 Skrevet 10. juli 2015 (endret) Du er ikke på hytta deres/hennes om hun innbiller seg det. Dette får du ta opp med din mann som er medeier, så i plenum hvor du sier hva du mener, og tar et oppgjør med oppførselen hennes. Og du, du ferierer selvfølgelig ikke med det trollet der mere, nå benytter du anledningen til å finne ulike uker og lage avtale på det. Ingen grunn til å gå overens med sånne, som tydeligvis ikke har noen grenser verken overnfor sine barn, andres eller klarer respektere andre voksne. Stå på Ts:) Endret 10. juli 2015 av Sannerlig 15
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #4 Skrevet 10. juli 2015 Du er ikke på hytta deres/hennes om hun innbiller seg det. Dette får du ta opp med din mann som er medeier, så i plenum hvor du sier hva du mener, og tar et oppgjør med oppførselen hennes. Og du, du ferierer selvfølgelig ikke med det trollet der mere, nå benytter du anledningen til å finne ulike uker og lage avtale på det. Ingen grunn til å gå overens med sånne, som tydeligvis ikke har noen grenser verken overnfor sine barn, andres eller klarer respektere andre voksne. Stå på Ts:) Takk... jeg syns det er så unødvendig med så mye sukker.. Ingen, hverken barn eller voksne har jo godt av å gumle godterier og nugatti hele dagen. Selv om en er på ferie. Anonymous poster hash: 6c4a7...c84 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #5 Skrevet 10. juli 2015 Jeg synes ikke du har noe med å legge deg opp i hva hennes barn på ha på brødskiva. Der må du bare lage regler for egne barn, og lære dem at det er dere som lager reglene for dem, og tante som lager reglene for søskenbarna, og sånn er det. Når det gjelder snop som står fremme synes jeg du har rett til å si ifra, for det ER ikke bare å lære en treåring til å la være å ta, og å vokte over at egne barn ikke går oppi. Du kan ikke overvåke godteskåla 24/7. Kan du be henne sette godteskåla på deres eget rom? Så har hennes barn fri tilgang der, mens treåringen ikke kommer til? Eller sette det i et eget skap, så hennes kan forsyne seg der? Anonymous poster hash: 2bb75...9f1 27
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #6 Skrevet 10. juli 2015 Ulik oppdragelse og vaner kan gjerne skape irritasjon og konflikter... Føler med deg og synes du gjør det veldig riktig i å si ifra til henne. Hun virker påståelig og ikke helt til å ville forstå din side, så jeg ville rett og slett kun anbefalt deg å si fra til deres to eldste om at det er ulik oppdragelse og at de får finne annet pålegg/ikke ta fra skålen og hvorfor dere velger dette. For den minste nå du si fra om at denne får legges et annet sted. Hun må virkelig respektere at en 3-åring ikke skal fristes til noe som ikke er lov for henne. Makan til å skulle gi ungene hull i tennene, og for mye sukker i hverdagen! Kjøp inn frukt og bytt ut skålen! Ferie og ferie... Hun virker ikke helt klok på hva godteri og sjokoladepålegg gjør... Anonymous poster hash: e4ed2...3d8 3
Sannerlig Skrevet 10. juli 2015 #7 Skrevet 10. juli 2015 (endret) Takk... jeg syns det er så unødvendig med så mye sukker.. Ingen, hverken barn eller voksne har jo godt av å gumle godterier og nugatti hele dagen. Selv om en er på ferie. Anonymous poster hash: 6c4a7...c84 Har sett folk gjøre dette selv, fore ungene med sånt på ferier. Stort sett de samme foreldrene som syter og klager over at ungene aldri vil legge seg, at de er umulige, kanskje har ADHD, og at de må kjefte så mye. Sånne håpløse fjols til foreldre skal settes på plass for deres manglende evner til å sette grenser, om det går utover ditt ve og vel og dine barn. , Altså om det går utover deg, og dine, husk det;) Endret 10. juli 2015 av Sannerlig 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #8 Skrevet 10. juli 2015 Har sett folk gjøre dette selv, fore ungene med sånt på ferier. Stort sett de samme foreldrene som syter og klager over at ungene aldri vil legge seg, at de er umulige, kanskje har ADHD, og at de må kjefte så mye. Sånne håpløse fjols til foreldre skal settes på plass for deres manglende evner til å sette grenser, om det går utover ditt ve og vel og dine barn. , Altså om det går utover deg, og dine, husk det;) Og min spiser nugatti daglig, men ikke godteri, uten problemer med hverken oppdragelse, søvn eller hyperaktivitet. Man trenger ikke bannlyse alt med sukker, og hva andre gjør i sin ferie kan man nesten ikke legge seg oppi. At godteriskåla plasseres i en bokhylle som er for høy til treåringen er en selvfølge, resten bør du svelge unna TS, det er ikke din sak. Anonymous poster hash: 86401...7da 16
Biloba Skrevet 10. juli 2015 #9 Skrevet 10. juli 2015 Du kan ikke diktere at søsteren din ikke får lov til å ha godteskålen framme eller gi barna sine hva de vil på skiven. Du kan sette grenser for egne barn, f.eks si at de kan få Nuggatti på maks to skiver per dag, eller gi dem en liten mengde snop i hver sin skål og si at de må spare utover dagen for de har ikke lov til å ta av den andre skålen. Det blir veldig vanskelig å være like streng som vanlig når en ferierer med andre barn som har fri tilgang, så jeg ville lempet det til litt. 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #10 Skrevet 10. juli 2015 Og min spiser nugatti daglig, men ikke godteri, uten problemer med hverken oppdragelse, søvn eller hyperaktivitet. Man trenger ikke bannlyse alt med sukker, og hva andre gjør i sin ferie kan man nesten ikke legge seg oppi. At godteriskåla plasseres i en bokhylle som er for høy til treåringen er en selvfølge, resten bør du svelge unna TS, det er ikke din sak. Anonymous poster hash: 86401...7da Dette er jo ikke bra!! Hva sier du når barnet ditt får diabetes??? En ting er å kutte det helt ut, en annen er å spise hver dag. Begge er overdrivelser.. Anonymous poster hash: 6c4a7...c84 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #11 Skrevet 10. juli 2015 Dette er jo ikke bra!! Hva sier du når barnet ditt får diabetes??? En ting er å kutte det helt ut, en annen er å spise hver dag. Begge er overdrivelser.. Anonymous poster hash: 6c4a7...c84 Man får ikke diabetes av en skive nugatti daglig... Da ville vi hatt langt flere diabetikere i 30-årsalderen. For da jeg vokste opp på 80-tallet var banos, hapå, sjokoladepålegg, og syltetøy hverdagspålegg, både for meg og for omtrent allt andre unger... Anonymous poster hash: 2bb75...9f1 25
SiMa Skrevet 10. juli 2015 #12 Skrevet 10. juli 2015 Det er helt greit å lempe på reglene i ferier, særlig sammen med fettere og kusiner/andre barn/besteforeldre. Hva med å prøve noen kompromisser? Barna må spise en brødskive med noe ikke-søtt før de får nugatti? (Kanskje 1/2 for treåringen, jeg vet ikke hvor mye hun spiser.) Eller maks en brødskive med nugatti til hvert måltid? Middag er middag, er det noe barna absolutt ikke liker kan de få tilbud om en brødskive med ost el, de fleste barn vil velge loff med nugatti fremfor middag. Godteskålen settes ikke frem før etter middag? Den fylles ikke med så mye, og når det er tomt blir det ikke påfyll før etter neste måltid? Den settes bort et par timer før middag? Den settes et sted treåringen ikke får tak i den? Du skjærer opp litt frisk frukt og setter frem? 7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #13 Skrevet 10. juli 2015 "Det er tante Frida og de sin snop. Vi skal ha snop på lørdag" "Tante Frida bestemmer hva Knut og Truls kan ha på skiven, vi har mye annet godt å ha på skiven. Nugatti kan dere få på lørdag" Ellers er jeg enig i at de kan ta den skålen opp på en disk eller noe så 3-åringen ikke rekker opp. Ja, det er samboeren din sin hytte også, men søsteren hans dikterer vel ikke hva dere skal spise? Anonymous poster hash: 5f8e6...bb9 6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #14 Skrevet 10. juli 2015 Dette er jo ikke bra!! Hva sier du når barnet ditt får diabetes??? En ting er å kutte det helt ut, en annen er å spise hver dag. Begge er overdrivelser.. Anonymous poster hash: 6c4a7...c84 Se svaret under deg Nei, man får ikke diabetes av det. Det er et vanvittig hysteri over sukker, og hadde alt vært sant så hadde absolutt alle som var født og oppvokst på 80/tidlig 90-tallet ligget med alvorlig diabetes nå. Verre med disse som gir ungene saft hele tiden! Anonymous poster hash: 86401...7da 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #15 Skrevet 10. juli 2015 Ts får heller bare bite i det sure eplet og fortelle sine barn hva hennes regler er og at de må forholde seg til det. Urettferdig? Kanskje det, men det er like urettferdig om ts skal diktere reglene for svigerinnens barn... Anonymous poster hash: a149b...7a8 4
Sannerlig Skrevet 10. juli 2015 #16 Skrevet 10. juli 2015 Man får ikke diabetes av en skive nugatti daglig... Da ville vi hatt langt flere diabetikere i 30-årsalderen. For da jeg vokste opp på 80-tallet var banos, hapå, sjokoladepålegg, og syltetøy hverdagspålegg, både for meg og for omtrent allt andre unger... Anonymous poster hash: 2bb75...9f1 Altså, du gir ungen din Nugatti daglig? Nugatti inneholder mye sukker, mye fett, har høyt kaloriinnhold, ingen vitaminer og mineraler og er tilnærmet fritt for proteiner, men du gir ungen det daglig. Virker som en mor som vet å fronte sunne holdninger du:/ 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #17 Skrevet 10. juli 2015 Altså, du gir ungen din Nugatti daglig? Nugatti inneholder mye sukker, mye fett, har høyt kaloriinnhold, ingen vitaminer og mineraler og er tilnærmet fritt for proteiner, men du gir ungen det daglig. Virker som en mor som vet å fronte sunne holdninger du:/ Jeg har ikke unger, ikke meg som sa jeg ga ungen det daglig... OM jeg hadde hatt det hadde jeg ikke gitt dem det daglig, nettopp pga det du sier. Det jeg svarte på, som du også siterte, er at man ikke får diabetes om man spiser en skive daglig... Sukker er ikke gift. Det er ikke sunt, men en liten dose daglig er faktisk ikke noe å være hysterisk over. Alt med måte. Å være helt sukkernazi har ikke noe for seg. Det er mengdene som teller, og én skive er ikke noe å ta på vei for. Om man gir fri tilgang til både nugatti, snop, is og kaker, hver dag, derimot, og gjerne brus eller saft å skylle ned med, så er det en helt annen sak. Anonymous poster hash: 2bb75...9f1 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #18 Skrevet 10. juli 2015 Det er vel bare de barna som har strenge restriksjoner som ikke klarer å moderere seg med tanke på både Nugatti og godis. De som er vant til at det er tilgjengelig har gjerne litt lavere skuldre når det kommer til å hive seg over det. Her står det bestandig godis fremme uten at noen går og stapper i seg av den grunn. Anonymous poster hash: 38f2c...eef 6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #19 Skrevet 10. juli 2015 Altså, du gir ungen din Nugatti daglig? Nugatti inneholder mye sukker, mye fett, har høyt kaloriinnhold, ingen vitaminer og mineraler og er tilnærmet fritt for proteiner, men du gir ungen det daglig. Virker som en mor som vet å fronte sunne holdninger du:/ Du blander anonyme. JEG gjør det, ikke hun du siterte. Og jeg har et aktivt barn i helt normalvekt, som driver med idrett, aldri har hatt hull i tennene og spiser grønnsaker daglig. Det å gi nugatti daglig er ikke synonymt med å ha usunn livsstil. Mitt barn får feks. ikke lov å drikke juice, slik mange andre barn får. Juice er like ille som cola, både i sukkermengde og syrlighet for tennene. (Tør påstå det er MYE sunnere med en brødskive nugatti daglig enn å la barnet dritt to glass juice daglig.) Anonymous poster hash: 86401...7da 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #20 Skrevet 10. juli 2015 Uff, skulle selvfølelig stå drikke, ikke dritt Anonymous poster hash: 86401...7da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå