AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #21 Skrevet 10. juli 2015 Hvis BV "føler" at barn av en eller annen grunn lider overlast på en eller annen måte, og det er vanskelig å dokumentere, da konstruerer de problemer. Disse "følelsene" som rammer enkelte saksbehandlere er et kjent fenomen blandt adovkater og er i stor grad forbeholdt kvinner. Og det er også stor kollegial lojalitet blandt dem, slik at det én mener, mener de andre også. Og i slike tilfeller samles alle relativt små bagateller til se ut som at hjemmet ikke holder mål. Så sånn kan det være, og det er nokså godt dokumentert. Men det ser ut til at folk flest velger å ignorere dette, kanskje fordi det er vanskelig å tro på at myndighetene våre ikke er bedre. Det er greit å være skeptisk, men gir en ikke fullmakt til å hetse og trakkasere de som våger og fortelle om sin opplevelse på nett, og fastslå at alle som havner i slike situasjoner er mennesker fulle av feil og mangler, og som er ute av stand til å se det selv. Men når alt dette er sagt, det er ikke noe alternativ å være uten Barnevernet, det finnes mange mennesker der som gjør en uvurderlig jobb for barn som har det vanskelig. Anonymous poster hash: a7fee...184 Jeg vet ikke helt om jeg forsto hva du ville fram til, men jeg mente på ingen måte å hetse eller trakassere de som skriver om sin opplevelse på nettet? Det er helt greit at folk gjør det. Det jeg reagerer på, er alle de som henger seg på og skriver hat rettet mot barnevernet. Jeg reagerer på at mennesker som kun vet en brøkdel av saken, tar det som en selvfølge at det er barnevernet som har gjort feil. I noen tilfeller er det barnevernet som gjør feil. Tenk hvor mange bekymringsmeldinger de mottar hver eneste dag. Det er mange som kommenterer at det finnes folk som sender ut bekymringsmeldinger kun for å få hevn. Og ja, dette er et kjent fenomen. MEN, hvordan skal de som mottar bekymringsmeldingene forstå hva som er sant eller usant? Hvordan skal barnevernet vite om det er en eksvenninne som er irritert og sur som har sendt inn meldingen som hevn, eller om det er en bekymret eksvenninne som rett og slett har innsett at barnet ikke har det bra hjemme? Er det ikke bedre at de tar alle meldingene de får alvorlig? Jeg vet at barnevernet har gjort feil, og feil forekommer fortsatt. Først klager folk over at barnevernet tar for mange barn, og først når det forekommer en sak i media hvor en far har slått ihjel sin sønn, da kommer alle kommentarene om at det tar for lang tid for barnevernet å ta et barn. Jeg har ikke noe imot de som skriver om sin opplevelse og sak med barnevernet. Det får de bare gjøre. Det jeg som sagt ikke synes er greit, er at denne saken som oftest blir delt av hele vennelista, og plutselig sitter folk på andre siden av landet og kommenterer dritt om barnevernet og støtte til foreldrene, uvitende om hvordan barnet faktisk har det, og hva saken faktisk dreier seg om. Ts Anonymous poster hash: 1e4c2...0ba 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #22 Skrevet 10. juli 2015 (endret) Den er ikke brutt slapp helt av. Bra at du sier hvordan det er. Moren min jobbet også i barnevernet og hadde mange forferdelige historier å å fortelle. Det er værre en folk tror der ute. Sannheten er ganske enkelt at dessverre lever mange barn under omsorgssvikt. Enkelte blir misbrukt, andre utsatt for oppdragervold, andre sjikanert av rusa foreldre, osv. Foreldre som utøver vold mot barn kommer ikke bare i en utgave, de er like forskjellige som resten av oss, og er som regel veldig vanskelig å avsløre. Innlegg redigert som del av rydding. Marr, mod. Anonymous poster hash: 2232c...cc8 Endret 11. juli 2015 av Marr 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #23 Skrevet 10. juli 2015 er klar over det. Blir bare så provosert når enkelte mennesker absolutt skal fokusere på svada og gå helt bort fra tema bare for å kverulere. Temaet er så viktig at jeg ikke skjønner hvorfor noen skal begynne å krangle på flisespikkeri. Sannheten er ganske enkelt at dessverre lever mange barn under omsorgssvikt. Enkelte blir misbrukt, andre utsatt for oppdragervold, andre sjikanert av rusa foreldre, osv. Foreldre som utøver vold mot barn kommer ikke bare i en utgave, de er like forskjellige som resten av oss, og er som regel veldig vanskelig å avsløre. Anonymous poster hash: 2232c...cc8 Veldig mange opplagte ting du skriver her, hvorfor presenteres det som nyheter? Får litt sånn Jan Thomas følelse av dette. Anonymous poster hash: 33660...2da
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #24 Skrevet 10. juli 2015 Veldig mange opplagte ting du skriver her, hvorfor presenteres det som nyheter? Får litt sånn Jan Thomas følelse av dette. Anonymous poster hash: 33660...2da du viser deg mer og mer som en klassisk nettmobber. Synd du ødelegger en saklig tråd om et utrolig viktig tema. Jeg rusler videre.. har ikke tenkt å la en som gjemmer seg bak anonymitet få ødelegge kvelden min med hersketeknikker og kvalme. Lykke til videre, ts! Jeg er glad du ble hørt av din far og bv. Sterk er du! Anonymous poster hash: 2232c...cc8 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #25 Skrevet 10. juli 2015 Det er på ingen måte brudd på taushetsplikten. Mvh En som jobber med det samme. Anonymous poster hash: 58eae...9ba Men det står jo også at barnet har spurt om å få bo I barnehagen. Dette er jo en detalj som er ganske utgivende om mann legger to og to sammen tenker nå jeg.Anonymous poster hash: 43e3e...dab 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #26 Skrevet 10. juli 2015 Jeg koker når jeg leser fuck helsevesnet jeg, de fleste er uvitende mennesker som uttaler seg som om de skulle vært eksperter, sikkert samme idioter som uttaler seg sånn om barnevernet. Mennesker som i sine egne øyne er perfekte. Anonymous poster hash: ea97f...2ec 1
Jobbermedbarn Skrevet 10. juli 2015 #27 Skrevet 10. juli 2015 Veldig mange opplagte ting du skriver her, hvorfor presenteres det som nyheter? Får litt sånn Jan Thomas følelse av dette. Anonymous poster hash: 33660...2da Er veldig uenig med deg! Vi som jobber med barn dgl vet mye om dette, men jeg skal love deg at det er utrolig mange mennesker der ute som ikke aner og heller ikke klarer å tro på hva noen foreldre kan gjøre mot barna sine...De ser fasaden og forstår ikje hva som kan gjemme seg bak der! 2
grinchen Skrevet 10. juli 2015 #28 Skrevet 10. juli 2015 Hvorfor er det egentlig så mye negativitet rettet mot barnevernet? Jeg kjenner jeg blir varm i topplokket, og jeg må virkelig kjempe for å ikke skrive noe når jeg ser hat mot barnevernet. Selvfølgelig forstår jeg at familier som har opplevd at det har skjedd en feil, er irritert og oppgitt. Selvfølgelig forstår jeg at man blir lei seg når barnevernet blir koblet inn. Selvfølgelig er det sårt for en mor eller far når de mister omsorgen for et barn. Det jeg derimot IKKE forstår, er alle kommentarene som lyder noe sånn som "FUCK barnevernet!!!! stå på, støtter deg fullt ut!!!!" fra mennesker som overhodet ikke kjenner til saken. Jeg kjenner jeg blir oppgitt over hvor mange som uten å vite noe som helst om saken, allerede har gjort seg opp en mening om at det er barnevernet som tar feil. Hva vet vi egentlig om saken? Selv om en mor eller far oppdaterer facebook/KG og skriver sin historie og sin side av saken, så vet vi faktisk ikke noe som helst. Vi vet ikke om det mor/far skriver er sant. Om en mor blir fratatt barnet på grunnlag av at hun er voldelig mot barnet, tror dere faktisk at moren innrømmer dette på den lange facebookstatusen hun skriver om hvor mye hun hater barnevernet? Nei, hovedårsaken blir som regel unnlatt å skrive noe om. Jeg leste en tråd i går, om en mor som ble innkalt til samtale med barnevernet. Hun virket, ut ifra det hun skrev, som en ærlig og ordentlig person. Først ble jeg overrasket og faktisk ganske glad over at kommentarene var positive og inneholdt råd. Etter hvert som tiden gikk, kom det flere kommentarer om at "barnevernet kommer til å ta henne" og "med en gang det kommer inn en bekymringsmelding begynner de å tenke på omsorgsovertakelse". Altså, NEI! Hvor har folk dette fra? Når barnevernet tar et barn, er det siste utvei, og det er heller ikke barnevernet som har siste ord når det gjelder om de får lov eller ikke. Tror folk virkelig at det sitter en dame som på forhånd har bestemt seg for at "nei, dette barnet skal vi ta" FØR hun har hatt en samtale med foreldrene? Jeg har et spørsmål. Et spørsmål til dere som uten å en gang kjenne til saken, støtter foreldrene og kommer med hat mot barnevernet. Et spørsmål til dere som mener at barn alltid har det best hos sine egne foreldre. Hva om moren/faren faktisk er voldelig mot barnet, hva om barnet gråter seg i søvn hver natt. Mener dere fortsatt at barn har det best hos sine foreldre? Nettopp. Anonymous poster hash: 1e4c2...0ba Anonymous poster hash: 1e4c2...0ba mitt svar til deg er at jeg tror ikke de fleste sakene som barnevernet fremmer er slik som du fremstiller at barnet gråter seg i søvn hver natt eller at foreldrene er voldelig. Norge er det landet i verden som bruker mest penger per capita på barnevern jeg ser ingen grunn til at barn i Norge har det verst i verden. Barnevernet i Norge har fått et dårlig rykte på seg og ikke uten grunn. Statistikken viser også at det går svært dårlig med barna som blir plassert i barnevernet. selvfølgelig fins det saker hvor barnevernet skal og bør gripe inn. Men når det er sagt forstår jeg godt folks skepsis til barnevernet. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #29 Skrevet 10. juli 2015 mitt svar til deg er at jeg tror ikke de fleste sakene som barnevernet fremmer er slik som du fremstiller at barnet gråter seg i søvn hver natt eller at foreldrene er voldelig. Norge er det landet i verden som bruker mest penger per capita på barnevern jeg ser ingen grunn til at barn i Norge har det verst i verden. Barnevernet i Norge har fått et dårlig rykte på seg og ikke uten grunn. Statistikken viser også at det går svært dårlig med barna som blir plassert i barnevernet. selvfølgelig fins det saker hvor barnevernet skal og bør gripe inn. Men når det er sagt forstår jeg godt folks skepsis til barnevernet. Anonymous poster hash: 1e4c2...0ba
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #30 Skrevet 10. juli 2015 Men det står jo også at barnet har spurt om å få bo I barnehagen. Dette er jo en detalj som er ganske utgivende om mann legger to og to sammen tenker nå jeg.Anonymous poster hash: 43e3e...dab Hør nå. Jeg jobber med det samme og man skulle tro at jeg har et godt utgangspunkt for å finne ut hvem dette er. Men det er ikke sjans at jeg klarer det ettersom det ikke var detaljert nok; selv om det for enkelte kan virke sånn. For å sette det i perspektiv. Det blir som en politimann skriver "jeg arresterte en mann i midten av 20- åra for vold mot kjæresten. Han kjører en blå golf og bor i et hvitt hus". Umulig å finne ut av selv om man kjenner en som passer beskrivelsen. Det er kort og godt for vanlig, dessverre. Anonymous poster hash: 58eae...9ba 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #31 Skrevet 10. juli 2015 mitt svar til deg er at jeg tror ikke de fleste sakene som barnevernet fremmer er slik som du fremstiller at barnet gråter seg i søvn hver natt eller at foreldrene er voldelig. Norge er det landet i verden som bruker mest penger per capita på barnevern jeg ser ingen grunn til at barn i Norge har det verst i verden. Barnevernet i Norge har fått et dårlig rykte på seg og ikke uten grunn. Statistikken viser også at det går svært dårlig med barna som blir plassert i barnevernet. selvfølgelig fins det saker hvor barnevernet skal og bør gripe inn. Men når det er sagt forstår jeg godt folks skepsis til barnevernet. Jeg mener heller ikke at de fleste sakene handler om at barnet gråter seg i søvn eller at foreldrene er voldelige. Det var et eksempel. Årsakene er mange. Du skriver at Norge bruker mye penger på barnevern, og at du derfor ikke ser noen grunn til at barn i Norge har det verst i verden. Jeg har aldri påstått at barn i Norge har det verst, men handler det egentlig om å ha det "verst"? Er det virkelig slik at selv om et barn sliter hjemme og har det vondt, så er det bra nok fordi noen har det verre? "Statistikken viser at det går svært dårlig med barn som er i barnevernet", det er ikke rart barnet har det vondt. Tenk på alt det har vært gjennom. Men hadde det virkelig vært bedre at barnet skulle fortsatt å være hjemme, hvor barnet ikke har det bra? Samme med foreldre som ruser seg foran barna, barna er fortsatt glad i foreldrene og barnet vil jo helst bo hjemme. Men er det egentlig det som er best for barnet? Å bo med noen som ruser seg? Anonymous poster hash: 1e4c2...0ba 6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #32 Skrevet 10. juli 2015 Jeg sammarbeider mye med barnevernet, kan lovene de jobber ut i fra etc. Det eneste jeg har å utsette på barnevernet er at de noen gangen gjør lite og lar barna bli boende for lenge, vi har klaget på dette to ganger. Oftest handler dette om lite ressurser, men noen ganger også om lite dyktige saksbehandlere som ikke har guts nok til å ta en sak til fylkesnemda. Men dette tilhører skjeldenhetene. I de fleste tilfeller gjør de en flott jobb, og tar ikke saker som ikke burde være der til nemda. Fra kanskje 20 sammarbeid med barnevernet har bard 3 av disse vært i nemda og bare to mista omsorgen. En av foreldrene fikk tilbake omsorgen også etter en tid. Så jeg har mye erfaring med barnevernet som hjelpetiltak og ikle et organ som tenker flytting av barna først. Jeg har også erfaring med hvor mye som skal til for at nemda fratar foreldreretten og er enige med barnevernet. I en sak var det horibelt at et barn måtte hjem til alkoholisert barn og fortsette å passe på ham mens han daglig skjellte henne ut for hvor udugelig hun vsr. Han drakk ikke ofte nok eller var ikke sterk nok i sin psykiske vold til at fylkesnemda fratok foreldreretten. Så om noen foreldre mister retten til egne barn vet jeg at det skal fordømt mye til, og heldigvis mindre til når de er babyer og viser tydelige tegn på misstrivsel. Foreldrene kan ikke få tre-seks-åtte mnd ekstra på tiltak da, for da risikerer man at barnet allerede er totalt ødelagt og dette gjelder selv når vold ikke er inne i bildet. Det handler om barnevern, og mine dårlige opplevelser handler altså mer om at foreldrene får beholde barna for ofte, frem til det blir ille nok,IKKE at foreldre fratas brna over en lav sko. Jeg opplever at lovverket gjør at vi har et foreldrevern noen ganger og ikke et barnevern, ofte må barnevernet vente til det er ille nok desverre...Anonymous poster hash: c689b...ada 9
grinchen Skrevet 10. juli 2015 #33 Skrevet 10. juli 2015 Jeg mener heller ikke at de fleste sakene handler om at barnet gråter seg i søvn eller at foreldrene er voldelige. Det var et eksempel. Årsakene er mange. Du skriver at Norge bruker mye penger på barnevern, og at du derfor ikke ser noen grunn til at barn i Norge har det verst i verden. Jeg har aldri påstått at barn i Norge har det verst, men handler det egentlig om å ha det "verst"? Er det virkelig slik at selv om et barn sliter hjemme og har det vondt, så er det bra nok fordi noen har det verre? "Statistikken viser at det går svært dårlig med barn som er i barnevernet", det er ikke rart barnet har det vondt. Tenk på alt det har vært gjennom. Men hadde det virkelig vært bedre at barnet skulle fortsatt å være hjemme, hvor barnet ikke har det bra? Samme med foreldre som ruser seg foran barna, barna er fortsatt glad i foreldrene og barnet vil jo helst bo hjemme. Men er det egentlig det som er best for barnet? Å bo med noen som ruser seg? Anonymous poster hash: 1e4c2...0ba Jeg mener heller ikke at de fleste sakene handler om at barnet gråter seg i søvn eller at foreldrene er voldelige. Det var et eksempel. Årsakene er mange. Du skriver at Norge bruker mye penger på barnevern, og at du derfor ikke ser noen grunn til at barn i Norge har det verst i verden. Jeg har aldri påstått at barn i Norge har det verst, men handler det egentlig om å ha det "verst"? Er det virkelig slik at selv om et barn sliter hjemme og har det vondt, så er det bra nok fordi noen har det verre? "Statistikken viser at det går svært dårlig med barn som er i barnevernet", det er ikke rart barnet har det vondt. Tenk på alt det har vært gjennom. Men hadde det virkelig vært bedre at barnet skulle fortsatt å være hjemme, hvor barnet ikke har det bra? Samme med foreldre som ruser seg foran barna, barna er fortsatt glad i foreldrene og barnet vil jo helst bo hjemme. Men er det egentlig det som er best for barnet? Å bo med noen som ruser seg? Anonymous poster hash: 1e4c2...0ba Du kommer med flere dumme eksempler ser jeg vis det var tilfelle at barnevernet bare grep inn slike saker som du nevner. Ville neppe FN kritisert oss for brudd på menneskerettighetene blant annet på grunn av barnevernet. 2
Jobbermedbarn Skrevet 10. juli 2015 #34 Skrevet 10. juli 2015 (endret) Jeg sammarbeider mye med barnevernet, kan lovene de jobber ut i fra etc. Det eneste jeg har å utsette på barnevernet er at de noen gangen gjør lite og lar barna bli boende for lenge, vi har klaget på dette to ganger. Oftest handler dette om lite ressurser, men noen ganger også om lite dyktige saksbehandlere som ikke har guts nok til å ta en sak til fylkesnemda. Men dette tilhører skjeldenhetene. I de fleste tilfeller gjør de en flott jobb, og tar ikke saker som ikke burde være der til nemda. Fra kanskje 20 sammarbeid med barnevernet har bard 3 av disse vært i nemda og bare to mista omsorgen. En av foreldrene fikk tilbake omsorgen også etter en tid. Så jeg har mye erfaring med barnevernet som hjelpetiltak og ikle et organ som tenker flytting av barna først. Jeg har også erfaring med hvor mye som skal til for at nemda fratar foreldreretten og er enige med barnevernet. I en sak var det horibelt at et barn måtte hjem til alkoholisert barn og fortsette å passe på ham mens han daglig skjellte henne ut for hvor udugelig hun vsr. Han drakk ikke ofte nok eller var ikke sterk nok i sin psykiske vold til at fylkesnemda fratok foreldreretten. Så om noen foreldre mister retten til egne barn vet jeg at det skal fordømt mye til, og heldigvis mindre til når de er babyer og viser tydelige tegn på misstrivsel. Foreldrene kan ikke få tre-seks-åtte mnd ekstra på tiltak da, for da risikerer man at barnet allerede er totalt ødelagt og dette gjelder selv når vold ikke er inne i bildet. Det handler om barnevern, og mine dårlige opplevelser handler altså mer om at foreldrene får beholde barna for ofte, frem til det blir ille nok,IKKE at foreldre fratas brna over en lav sko. Jeg opplever at lovverket gjør at vi har et foreldrevern noen ganger og ikke et barnevern, ofte må barnevernet vente til det er ille nok desverre...Anonymous poster hash: c689b...ada Akkurat de samme opplevelsene jeg og mine kollegaer har! Er det noe å utsette på BV er det at det går for langt før de griper inn! Som du skriver at foreldrevernet er for stort... Endret 10. juli 2015 av Jobbermedbarn 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #35 Skrevet 10. juli 2015 mitt svar til deg er at jeg tror ikke de fleste sakene som barnevernet fremmer er slik som du fremstiller at barnet gråter seg i søvn hver natt eller at foreldrene er voldelig. Norge er det landet i verden som bruker mest penger per capita på barnevern jeg ser ingen grunn til at barn i Norge har det verst i verden. Barnevernet i Norge har fått et dårlig rykte på seg og ikke uten grunn. Statistikken viser også at det går svært dårlig med barna som blir plassert i barnevernet. selvfølgelig fins det saker hvor barnevernet skal og bør gripe inn. Men når det er sagt forstår jeg godt folks skepsis til barnevernet. Du snakker om hvilke saker barnevernet fremmer for fylkesnemda sant? Hvilke saker tror du det er da? De jeg har vitna i (som nevnt over; gjennomsnittlig ca 3 av 20 saker) har vært noe ala (omskriver litt for å bevare taushetsplikt) - barn 10 år, vold, slått med belte gjentatte ganger. - barn 9 år. Har store atferdsvansker fordi h*n gjentatte ganger har funnet far dritings hjemme, han har kjørt barnet i fylla, barnet måtte stoppe ham fra å fyllekjøre en gang, barnet er redd for å gå hjem men ville selv bo hos pappa (for å kunne passe på) - Barn 13 år, går ikke på skolen, mulig utsatt for noe vold, foreldre med noe rusvansker, skittne klær ingen lekseabeid i lang tid, startet å henge i dårlige miljø uten at foreldre hadde kontroll, dypt deprimert umgdom men foreldre klarte ikke følge til psykolog feks, tiltak forsøkt ut i mange mange år først. Blandt de som IKKE blit stillt for nemda, hvor det ikke er snakk om det en gang er saker hvor -forelder har STORE psykiske vansker, forelderen er alene med barna uten nettverk, klarer ikke følge opp på fritid eller skole, periodevis innlagt, barna må ta seg av forelderen pga psynisk sykdom. Begge barna sliter med skole pga lite overskudd - forelder dypt deprimert, misstanke om noe rus, fysiske krangler mellom mor og barn, masse krangling dagen lang. Ikke snakk om overtakelse for barna klarer seg bra til tross for syk forelder som bor i ei rønne - barn 8 år Foreldre skremmer barnet med at barnevernet skal komme. Barnet har store vansker fordi det tilsynelatende er redd for foreldrene uten at det er bevis for hv dette handler om - Hendikappet gutt med store atferdsvansker vansker, går ikke på skolen, bedriver rus og utsvevende liv, forelder sier den ikke ønsker barnet. Her skal tiltak fortsatt prøves ut i lang tid. Det er ikke snakk om enkle saker som kommer til nemda, det et alvårlige og tunge saker. I de sakene det er hjelpetiltak inne har barnevernet tro på at foreldrene kan endre seg med rett tiltak, eller at det er værre for barnet å måtte flytte. Som dere ser er det ikke snakk om et slemt barnevern som fører saker for nemda pga skittentøy og rotete hus. Jeg har vitna i flere saker enn det som er beakrevet her og det har alltis vært snakk om vold, rus eller alvårlig omsorgssvikt, og i de fleste av disse sakene har tiltak vært forsøkt lenge. Barnevernet får definitivt mye ufortjent tyn av konspirasjonsteoretikere. Det er klart det ikke går godt med disse barna statistisk sett, vi vet jo nok om hva som skjer med barns utvikling når de har levd under omsorgssvikt. Nettopp defor er reglene strengere når det gjelder spedbarn, for de kan man jo faktisk klare å redde om man kommer tidlig nok inn slik at de ikke blir en del av den fæle statistikken. Skal vi godta at spedbarn er deprimerte og ikke utvikler seg og med det skader hjernen hver dag fordi foreldrene må få tid til å forsøke å endre seg først, og i løpet av den tiden skade barnet enda mer?Anonymous poster hash: c689b...ada 9
Jobbermedbarn Skrevet 10. juli 2015 #36 Skrevet 10. juli 2015 Til det siste du skriver her ab over her; opplevde et lite barn som var forsinket i utviklingen pga omsorgssvikt, men etter bare noen mnd i beredskapshjem/fosterhjem hadde barnet tatt igjen utviklingen! Satt og grein etterpå på kontoret, tror jeg virkelig da forstod hvor utrolig viktig det er med omsorgspersoner som ser barnet! Det betyr så vanvittig mye! 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #37 Skrevet 10. juli 2015 mitt svar til deg er at jeg tror ikke de fleste sakene som barnevernet fremmer er slik som du fremstiller at barnet gråter seg i søvn hver natt eller at foreldrene er voldelig. Norge er det landet i verden som bruker mest penger per capita på barnevern jeg ser ingen grunn til at barn i Norge har det verst i verden. Barnevernet i Norge har fått et dårlig rykte på seg og ikke uten grunn. Statistikken viser også at det går svært dårlig med barna som blir plassert i barnevernet. selvfølgelig fins det saker hvor barnevernet skal og bør gripe inn. Men når det er sagt forstår jeg godt folks skepsis til barnevernet. DETTE er typisk retorikk for barnevernshaterne... Og det er så langt bak mål at jeg har ikke ord for det!! Årsaken til at det går "dårlig" med barnevernsbarn og at de scorer høyt på psykiske problemer er at barnevernet i Norge har en lovfestet plikt til å sette inn hjelpetiltak FØR de vurderer omsorgsovertakelse. Dermed går årene. De aller fleste barna som er under barnevernets omsorg har rukket å bli ungdommer. En barndom er forbi og ingen hjalp dem ut av en dårlig situasjon. Slikt får konsekvenser for hvordan man klarer seg senere i livet. Mvh en som har lest seg opp på forskningen gjort på området.Anonymous poster hash: 18257...b69 7
sunberrytoddy Skrevet 10. juli 2015 #38 Skrevet 10. juli 2015 Hver eneste dag, så blir en eller annen unge mishandlet i Norge. Hver eneste dag sulter et barn i Mumbai. Hvert eneste år blir en albino-unge voldtatt et sted i Afrika av en HIV-infisert neger, som skal kvitte seg med sykdommen (tror han). For hver prosent unge som blir reddet av barnevernet, blir en prosent av foreldre feilaktig fratatt ungen sin. Det er usikkert hva forholdet er. Jeg bryr meg om å ikke miste ungen min. Jo mindre A4 man er, f.eks kunstner, musiker, forfatter, whatever, jo mer snakkis er man. Barnevernet består av mennesker, og mennesker er mottakelige for snakkis. Jeg bryr meg mye mindre om de barna som blir utsatt for vold, enten det er Afrika, Asia eller Norge, enn jeg bryr meg om å forsikre meg om at jeg får råderetten over egne barn. Av den grunn ønsker jeg barnevernet dit pepperen gror. Kan legge til at folk som jobber i barnevernet, neppe er den gjengen som fikk 5ere og 6ere på skolen, bare øker sannsynligheten for mongo-vurderinger. Dette er hva jeg ville tenkt om jeg var pappa til unger jeg visste om. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #39 Skrevet 11. juli 2015 (endret) Dersom ikke barn hadde hatt barnevernet så hadde det alltid kunnet bli i mer naturlige omgivelser. Slik som det var i gamle dager, og slik som det er i mange andre land så er det eldre søsken, naboer og øvrig familie som kan trå til litt dersom ikke alt er "på stell" hjemme Innlegg redigert som ledd i rydding. Marr, mod.Anonymous poster hash: d89fc...25c Endret 11. juli 2015 av Marr
Brimi Skrevet 11. juli 2015 #40 Skrevet 11. juli 2015 Dersom ikke barn hadde hatt barnevernet så hadde det alltid kunnet bli i mer naturlige omgivelser. Slik som det var i gamle dager, og slik som det er i mange andre land så er det eldre søsken, naboer og øvrig familie som kan trå til litt dersom ikke alt er "på stell" hjemme Anonymous poster hash: d89fc...25c Og hvem skulle bestemt det? For far og mor vil som oftest ikke gi fra seg omsorgen til noen. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå