Gå til innhold

karakterkrav til lærerstudenter

ivanka

Anbefalte innlegg

Eg tykkjer det er ein del svartmaling ute og går her... Eg er allmennlærar, og hadde reint karaktersnitt på 4,8. Kravet på den lærarskulen eg gjekk var 4,5 fordi det var så mange søkarar. Og det er faktisk ikkje slik at det er like lett å komme seg ut frå lærarskulen med vitnemål heller...

Ein annan ting er at dei med best karakterar ikkje nødvendigvis blir dei beste lærarane. De må hugse at minimalt av lærarjobben i dag faktisk består i å undervise, veldig mykje er sosialarbeid... Og dei fleste lærarane på min skule har meir enn 4 år på høgskule, fortener vi ikkje 280 000 i årsløn då??? Er dette mykje meir enn sjukepleiarane, i forhold til utdanning??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, som de ser er eg heilt fersk i dette spelet, har nett fått skaffa meg ein pc, fordi det blei litt for mange menneske på dei to pc'ane lærarane har på jobben min... Ca 15 personar pr maskin... Og no testar eg ut slikt som dette :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Eg tykkjer det er ein del svartmaling ute og går her... Eg er allmennlærar, og hadde reint karaktersnitt på 4,8. Kravet på den lærarskulen eg gjekk var 4,5 fordi det var så mange søkarar. Og det er faktisk ikkje slik at det er like lett å komme seg ut frå lærarskulen med vitnemål heller...

Ein annan ting er at dei med best karakterar ikkje nødvendigvis blir dei beste lærarane. De må hugse at minimalt av lærarjobben i dag faktisk består i å undervise, veldig mykje er sosialarbeid... Og dei fleste lærarane på min skule har meir enn 4 år på høgskule, fortener vi ikkje 280 000 i årsløn då??? Er dette mykje meir enn sjukepleiarane, i forhold til utdanning??

Nei, ikke nødvendigvis. I Norge er det gjerne slik at næringslivet belønner godt de med 1 år fra Næringsakademiet, mens en person med 6 år fra universitetene vet de lite hva de skal gjøre med.

De fleste lærere har 3 år fra Lærerhøgskolen (4 etter at den økte med ett år).

Jeg synes ikke lærere fortjener mer lønn enn de med hovedfag: og de med hovedfag tjener heller ikke stort mer enn den lønnen du nevnte over her (som begynnerlønn staten).

I næringslivet derimot, kan en person med høyere utdanning tjene 1 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skulen tener sjølvsagt lektorane (dei med hovudfag) meir enn adjunktane (dei med 4 års høgskule) som igjen tener meir enn førskulelærarane/ lærarane/ faglærarane som har 3 år. Tidlegare er det også nevnt at vi har funksjonstillegg, og det har vi. Vi som er kontaktlærarar, som får telefonar heim på kveldstid, har 13 timar med foreldrekonferansar, skriv PPT rapportar og held foreldremøter får litt ekstra for dette, og noko anna hadde vel vore litt rart... Den timen vi har nedslag brukar vi til elevsamtalar, telefonar heim,møter, anmerkningar og fråver, samt mykje meir

Eg kan godt vere med på at det burde vore 4 i snitt for å komme inn på lærarskulen, men dei fleste skulane eg har eit forhold til har i praksis ei slik grense fordi det er eit visst antal plassar og søkarmengda driv karakterane opp. Men kva då med dei som blir lærarar via universitetet? Før kunne ein cand.mag ta ped.sem og bli lærar, der er jo studia opne.

Poenget mitt er at denne debatten er svært prega av eit negativt lærar og skulesyn, eg prøver berre å nyansere det litt. Eg har heller ikkje krevd høgare løn, eg er ganske nøgd med det eg har, men eg vil ikkje sei at vi har veldig høg løn samanlikna med andre yrkesgrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøffelhelten skrev:

Lilleba, Lilleba:

Finnes det nyutdannede lærere med 3-årig utdanning som får jobb? Kjenner du til skoler som ansetter lærere med mindre enn 4-årig lærerhøgskole?

Hvis du skal gjøre et sammenlikning med snev av relevans, så må du sammenlikne adjunkter med f.eks. spesialsykepleiere eller andre høgskoleutdannede med minimum ett års tilleggsutdanning

.

Trøffel, Trøffel:

Det er godt mulig det ikke lenger finnes nyutdannede lærere med bare tre år- (er den tre-årige faglærerutdanningen helt borte?), men den finnes i tariffavtalen og det forholder jeg meg til. En annen ting er at du kan være sikker på at kommunen ville ansatt dem hvis de fantes, fordi de er billigst! Men det er en annen sak.

Jeg sammenlignet bare dem du snakket om-sykepleiere og lærere.

Hvis du vil sammenligne adjunkter (4-årig lærerskole eller utdanning fra universitet) og høyskoleutdannede (bla. sykepleiere) "med ytterligere spesialutdanning", så sier tariffen i kommunen dette:

Spes.sykepleier (og andre med høyskole + tilleggsutd.):

0 år: 278 000

10 år: 316 000

Adjunkt:

0 år: 285 000

10 år: 321 000

Ikke den voldsomme forskjellen, akkurat?

Men adjunkten stiger videre, noe som er dradd med fra det statlige området:

16 år: 349 000 som er litt bedre, men neppe noe å rope hurra over?

Trøffelhelten skrev:

Du vil oppdage at det er vesentlige forskjeller i lønn, og at lønnsforskjellene blir større jo eldre og mer utdaterte lærerne blir.

Mener du i ramme alvor at lærere som blir eldre, samtidig blir utdaterte? Mener du det samme om folk i andre yrkesgrupper, f.eks. sykepleiere??

Trøffelhelten skrev:

I tillegg kunne man tatt med alle funksjonstilleggene som lærerne har for faktisk å gjøre noe i arbeidstiden, noe som ikke finnes i andre grupper - men det er en annen og - for lærerne - betydelig sårere diskusjon.

Funksjonstilleggene i skolen er et objektivt kriterium for ansvar og blir, stort sett, gitt ved lokale forhandlinger. Sykepleierne får også lokale lønnstillegg "for å gjøre jobben sin", men hvordan de velges ut vet jeg ikke, kanskje trynetillegg?

Jeg har aldri oppfattet at funksjonstilleggene var en "sår diskusjon" for lærerne. Hvor i alle dager har du det i fra? Tvertimot, de fleste er godt fornøyd over denne muligheten til å oppnå litt variasjon i lønnen avhengig av hvilket ansvar man tar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøffel: Angående lærere og lønn, siden du nevner diverse tillegg de kan få (kontaktlærertillegg, koordinator tillegg, etc) så er dette lønn for merarbeid. Sykepleiere har mulighet til å ta helge- og kveldsvakter som jeg tror de får ganske mye bedre betalt for enn det lærerne får for sitt tilleggsarbeide..

Og hvorfor diskutere lærere kontra sykepleiere? Vi kan jo heller diskutere lektorer i forhold til leger?!

Eller lærere kontra håndtverkere som har 3 år på yrkesfag, null i studielån, færre år på skolebenken. Hva tjener de i forhold til lærere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På den ene siden er jeg veldig enig i at man burde ha disse kravene, men er de virkelig nødvendige? Norsk kan jeg godt skjønne. God norsk er noe alle i landet burde kunne, og i hvertfall de som faktisk underviser.

Jeg har nettopp startet på lektorutdanningen på UiO. Der måtte man ha 43 poeng eller noe slikt for å komme inn i år, det er vel rundt ett gjennomsnitt på ca 4? Var en god del som søkte som ikke klarte å komme inn på linjen i år.

Forøvrig gikk jeg ut fra vgs med 5 i norsk og 4 i 3mx, men fatter ikke hva det skal ha å si for en lærerutdanning? Skal ikke undervise i verken matte eller norsk!

Hvorfor skal en historielærer ha gode mattekarakterer? Bare jeg som ikke ser logikken…?

Om jeg var Clemet ville jeg heller ha satt inn et krav om at alle burde minimum ha 4 (eller kanskje 5) i faget de tenker å undervise i. Da hadde nok skolen faktisk blitt bedre, enn om vi sitter med en rekke historielærere med gode mattekarakterer…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...