Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

det har kommet et forslag om å sette poenggrensen for allmenlærerstudenter på 35 p, samt å kreve at de har minst 3 i norsk og matte fra vgs.

dette kravet ville i så fall utelukke en fjerdedel av dem som allerede er inne på studiet. (noe jeg synes er litt skummelt å tenke på, sånn med hensyn til nasjonens framtid.)

er det urimelig å kreve at lærere skal ha bedre karakter enn 2 i helt sentrale fag?

eller er det greit at det er de mindre begavede blant oss som skal stå for utdanningen av neste generasjon nordmenn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes 3 (som er en helt middelmådig karakter) absolutt bør være et minimumskrav for å komme inn på lærerskolen. Ja, det er skremmende at det kanskje blir mangel på lærere (skjønt, nå har vi jo det eksakt motsatte, så jeg tror ærlig talt ikke dette vil bli noe problem), men jeg synes det er mer skremmende at disse skal lære bort ting de ikke engang kan selv.

Skrevet

Jeg synes også det burde være poenggrenser på lærerstudiet. Grensen som er foreslått er jo ikke særlig høy engang, absolutt akseptabelt synes jeg.

er det greit at det er de mindre begavede blant oss som skal stå for utdanningen av neste generasjon nordmenn

Nei.

Gjest Anonymous
Skrevet

Grensene skulle selvsagt ideelt sett vært betydelig høyere enn lurvete 3'ere.

Gjest Tristessa
Skrevet

Nei, det er absolutt ikke greit at lærerstudenter i dag ikke trenger mer enn bestått i sentrale fag. Alle som husker tilbake til vgs. må vel huske hvor enkelt det er å klare å få 2 i noe?

Det er lærerne som har ansvaret for at norske barn skal få en basiskunnskap som skal følge med dem igjennom i alle fall ungdomsskolen (og i enkelte tilfeller vil jo resultater fra ungdomsskolen spille en avgjørende rolle for hvilken vgs. man skal komme inn på), og det er lærerne som skal være ressurspersoner. Nå skal jeg ikke bli for bastant her, men med 2 i norsk, hvordan skal man da klare å ta seg i nakken tilstrekkelig til å bli en god almennlærer? (Går ut i fra at dette gjelder barneskoleutdannelse, på ungdomstrinnet kreves vel litt mer?)

Æsj, jeg merker at jeg blir litt forbanna nå. Blir skremt av tanken på at kanskje mine barn skal bli undervist av mennesker som ikke har peiling på hva de driver med. Dårlige lærere vil jo dessuten føre til at det i enda større grad enn i dag vil være avgjørende hvem foreldrene dine er...

Gjest Anonymous
Skrevet
Nå skal jeg ikke bli for bastant her, men med 2 i norsk, hvordan skal man da klare å ta seg i nakken tilstrekkelig til å bli en god almennlærer? (Går ut i fra at dette gjelder barneskoleutdannelse, på ungdomstrinnet kreves vel litt mer?)

Nope, har du 4-årig lærerhøgskole er du i prinsippet kvalifisert til å undervise i hva som helst til og med 10. klasse.

Gjest Tristessa
Skrevet

Scheisse, dette blir jo bare verre og verre. Der jeg gikk på ungdomsskole hadde flere av lærerne hovedfag, men det er altså ren luksus? :o

Gjest Anonymous
Skrevet
Scheisse' date=' dette blir jo bare verre og verre. Der jeg gikk på ungdomsskole hadde flere av lærerne hovedfag, men det er altså ren luksus? :o[/quote']

De skolene jeg kjenner best til er relativt bevisste på å ikke la lærere med mindre enn minimum grunnfag/årsenhet undervise i sentrale fag på ungdomstrinnet.

Men dette varierer sikkert - og på små skoler er kompetansen i de ulike fagene naturligvis svært varierende.

Skrevet

Ja, dette burde absolutt gjennomføres. Det er skammelig at _alle_ kommer inn på lærerstudiet.

Per idag er det absolutt ingen status å være lærerstudent, en poenggrense kan være med på å forandre dette. Det kan jo faktisk føre til at flere vil bli lærere.

Skrevet
Ja, dette burde absolutt gjennomføres. Det er skammelig at _alle_ kommer inn på lærerstudiet.

Per idag er det absolutt ingen status å være lærerstudent, en poenggrense kan være med på å forandre dette. Det kan jo faktisk føre til at flere vil bli lærere.

Mange nok vil jo blir lærere for tiden. For tiden utdannes det flere enn vi trenger. Sett ett karakterkrav som gir tilfredsstillende antall ferdigutdannete lærere. Ved NTNU i Trondheim reduserte man antall siving-plasser på flere studier (med mulighet for å slippe inn flere hvis karakterene deres var adekvate), for å få et kunstig høyere karakterkrav. Kunne ikke fortsette med å ta i mot studenter som ikke kunne realfag.

Gjest Anonymous
Skrevet

Grunnen til at karakternivået er så lavt, er jo at personer med bedre karakterer foretrekker andre studier. Tilbud og etterspørsel etter studieplasser.

Resultatet av å øke karakterkravene kan bli at man ikke vil få nok søkere. At man ikke på sikt vil få nok lærere til barna våre.

Yrker som lærer og sykepleier er krevende, samtidig som det er veldig dårlig lønn for strevet. Hvis lønn og arbeidsforhold blir forbedret vil nok karakternivået øke som et resultat av det.

Skrevet

At det er mange på lærerhøyskoler betyr ikke at det er mange som vil bli lærere...

Skrevet
Resultatet av å øke karakterkravene kan bli at man ikke vil få nok søkere. At man ikke på sikt vil få nok lærere til barna våre.

men er det greit så lenge vi har nok lærere hvis de ligger på 2 i norsk og matte? da er de virkelig ganske elendige, og det er jo litt absurd at de da skal lære bort samme fag.

nivået blant lærerstudenter er virkelig lavt nok, har ikke folk fått med seg hvor mange av dem som ikke kan prosentregning engang?

Gjest Anonymous
Skrevet
Yrker som lærer og sykepleier er krevende' date=' samtidig som det er veldig dårlig lønn for strevet. Hvis lønn og arbeidsforhold blir forbedret vil nok karakternivået øke som et resultat av det.[/quote']

50 % rett.

Sykepleiere har lav lønn. Lærere har det ikke.

Likevel:

Hvem som helst kommer inn på lærerutdanning. Nåløyet for å bli sykepleier er derimot svært trangt.

Ergo:

Ingen sammenheng slik som beskrevet. MEd mindre man vil hevde at å øke sykepleierlønna vil gjøre det lettere å komme inn på sykepleierutdanning...

:wink:

Gjest Madam Felle
Skrevet
At det er mange på lærerhøyskoler betyr ikke at det er mange som vil bli lærere...

Korrekt, og alle må jo huske at de skal igjennom eksamenskravene på lærerhøgskolen også. Det går faktisk fint å lære mer på lærerhøgskolen. :wink:

Skrevet
men er det greit så lenge vi har nok lærere hvis de ligger på 2 i norsk og matte? da er de virkelig ganske elendige' date=' og det er jo litt absurd at de da skal lære bort samme fag.[/quote']

For så vidt sant, det. Men husk at de faktisk skal bestå eksamen på lærerskolen også, da - og den er på et vesentlig høyere nivå enn tilsvarende 2 på vgs.

Skrevet
For så vidt sant' date=' det. Men husk at de faktisk skal bestå eksamen på lærerskolen også, da - og den er på et vesentlig høyere nivå enn tilsvarende 2 på vgs.[/quote']

Er den det?

Er ikke f.eks matten på videregående mer avansert enn hva de lærer på lærerhøyskolen?

Det er jo skremmende å se hva de ikke klarer på testene deres.

Gjest Anonymous
Skrevet

Korrekt, og alle må jo huske at de skal igjennom eksamenskravene på lærerhøgskolen også.

Til tross for dette var det noen som syntes det var trist med over 5000 arbeidsledige lærere i en tråd for en tid siden.

Skrevet
Er ikke f.eks matten på videregående mer avansert enn hva de lærer på lærerhøyskolen?

Det er jo skremmende å se hva de ikke klarer på testene deres.

Hvis du har matte etter førstegym, så vil den etter hvert være på samme nivå. Men det mannen min drev og regnet i første på lærerskolen, er mye mer avansert enn det jeg noen gang kom borti på vgs (jeg droppet matte etter første).

Skrevet

Jeg har blitt overrasket de senere år selv. Jeg ante ikke at det var såpass lave krav til lærerstudentene.

Da jeg var yngre og var elev, trodde jeg at alle lærerne var så flinke faglig sett fordi de var lærere. Men i ettertid etter å ha studert ved universiteter selv, for så å jobbe som lærervikar ved en videregående skole og ungdomsskole, gikk det opp et lys..Det er mye de ikke kan faglig sett....

Jeg synes jo at den gruppen som skal utdanne barna våre bør være meget gode faglig sett (også). Kravene etter Kristin Clemets reformer er fortsatt svært lave: burde ikke en lærer-student ha minst karakteren 4 i alle fag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...