AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #41 Skrevet 9. juli 2015 Om du er like muggen hjemme som du svarer her på tråden så forstår jeg godt hvorfor jentungen er som hun er... Anonymous poster hash: 66815...76b 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #42 Skrevet 9. juli 2015 Kan vel ikke akkurat kalle det god jobb om hu bare er sur og mistrives hos deg som du SELV sier og tilogmed lager en tråd om. Kanskje det er et bedre alternativ å la hu være alene hos far ja. Men det beste alternativet hadde selvfølgelig vært om du var den voksne parten og brøt av en ond sirkel. Om du ikke jobber hardere for at dere skal komme overens kan det meget vel føre til at relasjonen mellom deg og far går dukken til syvende og sist. Jeg jobber hardt jeg.. Men jeg nekter å bli tråkket på, være taxisjåffør, hushjelp og selskapsdame uten å få noe som helst i gjengjeld.. Så da er det nok best å gjøre som vurdert.. Stikke av til ferien er over.. Spørs om hun tar sykkelen da Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #43 Skrevet 9. juli 2015 Jeg jobber hardt jeg.. Men jeg nekter å bli tråkket på, være taxisjåffør, hushjelp og selskapsdame uten å få noe som helst i gjengjeld.. Så da er det nok best å gjøre som vurdert.. Stikke av til ferien er over.. Spørs om hun tar sykkelen da Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 Slik er det å være tenåringsmor.. lønnen får vi når barna blir store nok til å forstå;-) Anonymous poster hash: 66815...76b 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #44 Skrevet 9. juli 2015 Slik er det å være tenåringsmor.. lønnen får vi når barna blir store nok til å forstå;-)Anonymous poster hash: 66815...76b Bortsett fra at jeg ikke er tenåringsmor, har ingenting jeg skulle sagt når det gjelder leggetid.. Anonymous poster hash: 20e9b...8f8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #45 Skrevet 9. juli 2015 Hva med at far tar ferie når hans datter er der?? Anonymous poster hash: 1ddd5...bd0
Patton Skrevet 9. juli 2015 #46 Skrevet 9. juli 2015 Jeg tror ikke jeg var så lenge oppe før jeg begynte på videregående omtrent. Selv i feriene. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #47 Skrevet 9. juli 2015 Det som er greia er at hun ikke hører etter når jeg snakker, hjelper ikke til med en dritt når jeg spør henne og er sur og stygg med meg fordi hun kjeder seg.. Det er da feil å belønne henne med å kjøre henne til venninna i stedet for å be henne sykle.. Det er jo totalt feil å kjøre henne når hun ikke gidder å gjøre den minste ting for meg! Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 Ja, det er noe herk med disse stebarna som ødelegger famileidyllen..... Anonymous poster hash: fc679...6eb 6
WubWub Skrevet 9. juli 2015 #48 Skrevet 9. juli 2015 Jeg jobber hardt jeg.. Men jeg nekter å bli tråkket på, være taxisjåffør, hushjelp og selskapsdame uten å få noe som helst i gjengjeld.. Så da er det nok best å gjøre som vurdert.. Stikke av til ferien er over.. Spørs om hun tar sykkelen da Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 hvorfor lytter du ikke til rådene om å oppføre deg voksent? å stikke av på trass er relativt barnslig. og du får ikke noe til gjengjeld om du legger til rette for at ungen skal trives rundt deg? herremin hatt for en logikk. til gjengjeld vil du få ei blid stedatter som ikke bare føler uhygge hos deg. hu merker nok godt at du bare er sur og klar til å hakke på et eller annet - ikke rart i at hu ikke syntes det er så greit 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #49 Skrevet 9. juli 2015 hvorfor lytter du ikke til rådene om å oppføre deg voksent? å stikke av på trass er relativt barnslig. og du får ikke noe til gjengjeld om du legger til rette for at ungen skal trives rundt deg? herremin hatt for en logikk. til gjengjeld vil du få ei blid stedatter som ikke bare føler uhygge hos deg. hu merker nok godt at du bare er sur og klar til å hakke på et eller annet - ikke rart i at hu ikke syntes det er så greit Hun blir jo ikke blid og oppfører seg bedre om jeg kjører henne.. Har du ikke lest?? Vanligvis så kjører jeg og står på! Men i går gadd jeg rett og slett ikke etter oppførselen..Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #50 Skrevet 9. juli 2015 Hvorfor har du henne alene i en uke, hvis dere ikke trives sammen? Si til far at du er rådvill, at hun ikke liker dine forslag, og begge ham snakke med jenta ifht hva hun vil trives med å gjøre om dagene.Hvis det tar 15 min å sykle, ville det tatt veldig kort tid å kjøre henne. I stedet for at du hjalp henne å få en hyggelig dag med venninnen og litt fri for deg selv, valgte du å vekke mer trass og sur miner hos ungen ved å ikke ville gjøre den lille tjenesten. Så går dere begge og demonstrerer hva dere synes om hverandre. Det er du som er voksen og evt kan bryte den sirkelen. Eller fortsette suksessen... Og hun synes det er feil å oppføre seg fint når du ikke gidder å gjøre henne en liten tjeneste, derfor trakker hun på minstens leker siden hun ikke har noen maktmidler som å være den eneste som kan kjøre. Hun er 10, du er voksen. Skal man gi etter for trassen oppførsel? Det er ikke rart det er så mange bortskjemte og frekke unger der ute dersom de kan grine seg til vilja si. Det tar 15(!) minutter å sykle. Om hun ikke klarer det så kan hun vel ha det så godt. TS skal vel ikke hoppe med en gang hun sier "hopp", og som hun skriver så gjør hun mange tjenester for henne. Kjøper man seg tid alene så vil det bare bli verre, for da vet 10-åringen (som er på vei inn i puberteten) at hun har henne enda mer rundt lillefingeren, og det etter å ikke ha respekt, eller høre på henne fra før. Selvsagt tråkker hun på minstens leker for makt og trass, og i mine øyne så skal ikke slik oppførsel belønnes, tvert i mot. "Åja, du hiver alle tallerkene i gulvet ja, selvsagt skal du få godteri" Selvsagt hadde jeg kjørt stedatra mi til venniner og stilt opp 100%, men med en sånn oppførsel, ikke faen. Anonymous poster hash: e18ab...fef 21
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #51 Skrevet 9. juli 2015 hvorfor lytter du ikke til rådene om å oppføre deg voksent? å stikke av på trass er relativt barnslig. og du får ikke noe til gjengjeld om du legger til rette for at ungen skal trives rundt deg? herremin hatt for en logikk. til gjengjeld vil du få ei blid stedatter som ikke bare føler uhygge hos deg. hu merker nok godt at du bare er sur og klar til å hakke på et eller annet - ikke rart i at hu ikke syntes det er så greit Og jeg er heller ikke sur og hakker på henne.. Det er omvendt.. Jeg er blid og orker ikke glefse til henne for å lage enda mer drama.. Men når hun ikke oppfører seg og deretter ber meg om tjenester så er jeg ikke villig til å hjelpe nei..Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #52 Skrevet 9. juli 2015 Skal man gi etter for trassen oppførsel? Det er ikke rart det er så mange bortskjemte og frekke unger der ute dersom de kan grine seg til vilja si. Det tar 15(!) minutter å sykle. Om hun ikke klarer det så kan hun vel ha det så godt. TS skal vel ikke hoppe med en gang hun sier "hopp", og som hun skriver så gjør hun mange tjenester for henne. Kjøper man seg tid alene så vil det bare bli verre, for da vet 10-åringen (som er på vei inn i puberteten) at hun har henne enda mer rundt lillefingeren, og det etter å ikke ha respekt, eller høre på henne fra før. Selvsagt tråkker hun på minstens leker for makt og trass, og i mine øyne så skal ikke slik oppførsel belønnes, tvert i mot. "Åja, du hiver alle tallerkene i gulvet ja, selvsagt skal du få godteri" Selvsagt hadde jeg kjørt stedatra mi til venniner og stilt opp 100%, men med en sånn oppførsel, ikke faen.Anonymous poster hash: e18ab...fef Wow!! Du er den aller første som kommenterer som mest sansynlig har veloppdratte barn Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 10
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #53 Skrevet 9. juli 2015 Og jeg er heller ikke sur og hakker på henne.. Det er omvendt.. Jeg er blid og orker ikke glefse til henne for å lage enda mer drama.. Men når hun ikke oppfører seg og deretter ber meg om tjenester så er jeg ikke villig til å hjelpe nei..Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 Men hvordan har du planer om å takle 3-åringen når denne kommer i samme alder? Anonymous poster hash: fc679...6eb 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #54 Skrevet 9. juli 2015 Men hvordan har du planer om å takle 3-åringen når denne kommer i samme alder?Anonymous poster hash: fc679...6eb På samme måten.. Men der har jeg mer jeg skulle sagt og kan begynne tidligere..Anonymous poster hash: 20e9b...8f8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #55 Skrevet 9. juli 2015 I denne tråden var det mange dumme mennesker samlet på et sted. Anonymous poster hash: 51c67...e52 9
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #56 Skrevet 9. juli 2015 Jeg ville sagt til henne at dersom leken ble ødelagt, skulle hun ha fått erstatte den med sine egne penger. Anonymous poster hash: 843ef...99a 2
Gjest Nanne70 Skrevet 9. juli 2015 #57 Skrevet 9. juli 2015 Jeg jobber hardt jeg.. Men jeg nekter å bli tråkket på, være taxisjåffør, hushjelp og selskapsdame uten å få noe som helst i gjengjeld.. Så da er det nok best å gjøre som vurdert.. Stikke av til ferien er over.. Spørs om hun tar sykkelen da Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 Unnskyld meg, men hva er det slags innstilling? Jenta er 10 år, hun er et barn! Hadde det vært en tenåring det var snakk om, hadde det selvfølgelig stilt seg annerledes. Og hva i all verden er det du mener du har krav på "til gjengjeld"? Jeg synes faktisk at dere voksne har lagt opp til denne situasjonen når dere lar henne være alene hjemme hele dagen og ikke får henne i seng til ordentlig tid. Det er ikke rart at hun kjeder seg og er i dårlig humør og ikke vil samarbeide. Det med leggetidene bør du for øvrig snakke med faren om. Har du forresten prøvd å snakke med henne og ikke bare til henne? Du skriver at hun er snill og grei ellers, så det er jo tydelig at det er noe med situasjonen akkurat nå som plager henne. Du som voksen må faktisk ta ansvaret for å roe ned situasjonen, ikke la deg provosere av henne (hun er faktisk i en slags trassalder nå) og snakke med henne på en ordentlig måte. Kaver hun seg opp, kan dere ta en time-out, det fungerte utmerket på min stedatter når hun var i den alderen. Faren hennes eller jeg ba henne med helt rolig, nøytral stemme om å gå på rommet sitt til hun hadde roet seg, så kunne vi snakke etterpå om hvorfor hun var så sint. Du sier at du lager den maten hun liker, hva med å la henne bidra i matlagingen? Veldig mange barn synes det er stas å slippe til på kjøkkenet. Og hva med å skaffe barnevakt til 3-åringen innimellom sånn at du og stedatteren din kan ha litt jentetid sammen? Se en film hun liker, dra på kafè og spise is sammen bare dere to osv. Du skal ikke se bort fra at det kan hjelpe både deg og henne å gjøre koselig ting sammen.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #58 Skrevet 9. juli 2015 Og jeg er heller ikke sur og hakker på henne.. Det er omvendt.. Jeg er blid og orker ikke glefse til henne for å lage enda mer drama.. Men når hun ikke oppfører seg og deretter ber meg om tjenester så er jeg ikke villig til å hjelpe nei..Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 Virker som dere har kommet inn i en ond sirkel. Er helt enig i at du ikke skal belønne negativ atferd. Ignorer henne når hun er på sitt verste, og ikke gjør henne tjenester utover det som er "forventet". Og belønn og ros henne når hun er på sitt beste. Fortell henne at dersom hun oppfører seg på en bra måte så er det mye hyggeligere å gjøre henne tjenester. "Belønn" henne med å gjøre noe hyggelig uoppfordret. Med en gang hun gjør noe bra og det er god stemning, spør om hun har lyst til å bli kjørt til venninna, eller at dere gjør noe hun setter pris på. Hun trenger nok grenser, og man må streng, men rettferdig. Synes du gjør det helt riktig, men at det kommer til ett punkt der dere begge skyter ut pigger mot hverandre. Balanserer hun på 3-åringens ting, si at dersom det blir ødelagt så får hun betale det med ukepengene sine, og at ting får konsenkvenser, og gjør det klinkende klart at du på ingen måte vil være hjelpsom og gjøre henne tjenester så lenge hun oppfører seg på den måten. Det er nok ikke lett for henne heller, men grenser er viktig, både for henne og dere. Å forlange at du skal kjøre henne høres ut som en maktdemonstrasjon og testing. Det tar 15 minutter å sykle, enhver frisk 10-åring klarer det, det er vel trass, styring og mangel på vilje det går på. Synes du gjør en god jobb! Andre hadde kanskje tenkt at dersom de ga etter så ville det bli husfred og at man kunne vært alene noen timer, men det du gjør er lite egoistisk og viser at du setter grenser. Det er forskjell på å være snill og gi etter. Anonymous poster hash: e18ab...fef 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #59 Skrevet 9. juli 2015 Unnskyld meg, men hva er det slags innstilling? Jenta er 10 år, hun er et barn! Hadde det vært en tenåring det var snakk om, hadde det selvfølgelig stilt seg annerledes. Og hva i all verden er det du mener du har krav på "til gjengjeld"? Jeg synes faktisk at dere voksne har lagt opp til denne situasjonen når dere lar henne være alene hjemme hele dagen og ikke får henne i seng til ordentlig tid. Det er ikke rart at hun kjeder seg og er i dårlig humør og ikke vil samarbeide. Det med leggetidene bør du for øvrig snakke med faren om. Har du forresten prøvd å snakke med henne og ikke bare til henne? Du skriver at hun er snill og grei ellers, så det er jo tydelig at det er noe med situasjonen akkurat nå som plager henne. Du som voksen må faktisk ta ansvaret for å roe ned situasjonen, ikke la deg provosere av henne (hun er faktisk i en slags trassalder nå) og snakke med henne på en ordentlig måte. Kaver hun seg opp, kan dere ta en time-out, det fungerte utmerket på min stedatter når hun var i den alderen. Faren hennes eller jeg ba henne med helt rolig, nøytral stemme om å gå på rommet sitt til hun hadde roet seg, så kunne vi snakke etterpå om hvorfor hun var så sint. Du sier at du lager den maten hun liker, hva med å la henne bidra i matlagingen? Veldig mange barn synes det er stas å slippe til på kjøkkenet. Og hva med å skaffe barnevakt til 3-åringen innimellom sånn at du og stedatteren din kan ha litt jentetid sammen? Se en film hun liker, dra på kafè og spise is sammen bare dere to osv. Du skal ikke se bort fra at det kan hjelpe både deg og henne å gjøre koselig ting sammen. Jeg oppfordrer jo til å bidra og hjelpe til ofte! Men hun gidder ikke..Anonymous poster hash: 20e9b...8f8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #60 Skrevet 9. juli 2015 Virker som dere har kommet inn i en ond sirkel. Er helt enig i at du ikke skal belønne negativ atferd. Ignorer henne når hun er på sitt verste, og ikke gjør henne tjenester utover det som er "forventet". Og belønn og ros henne når hun er på sitt beste. Fortell henne at dersom hun oppfører seg på en bra måte så er det mye hyggeligere å gjøre henne tjenester. "Belønn" henne med å gjøre noe hyggelig uoppfordret. Med en gang hun gjør noe bra og det er god stemning, spør om hun har lyst til å bli kjørt til venninna, eller at dere gjør noe hun setter pris på. Hun trenger nok grenser, og man må streng, men rettferdig. Synes du gjør det helt riktig, men at det kommer til ett punkt der dere begge skyter ut pigger mot hverandre. Balanserer hun på 3-åringens ting, si at dersom det blir ødelagt så får hun betale det med ukepengene sine, og at ting får konsenkvenser, og gjør det klinkende klart at du på ingen måte vil være hjelpsom og gjøre henne tjenester så lenge hun oppfører seg på den måten. Det er nok ikke lett for henne heller, men grenser er viktig, både for henne og dere. Å forlange at du skal kjøre henne høres ut som en maktdemonstrasjon og testing. Det tar 15 minutter å sykle, enhver frisk 10-åring klarer det, det er vel trass, styring og mangel på vilje det går på. Synes du gjør en god jobb! Andre hadde kanskje tenkt at dersom de ga etter så ville det bli husfred og at man kunne vært alene noen timer, men det du gjør er lite egoistisk og viser at du setter grenser. Det er forskjell på å være snill og gi etter.Anonymous poster hash: e18ab...fef Takk Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå