AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #21 Skrevet 9. juli 2015 Det som er greia er at hun ikke hører etter når jeg snakker, hjelper ikke til med en dritt når jeg spør henne og er sur og stygg med meg fordi hun kjeder seg.. Det er da feil å belønne henne med å kjøre henne til venninna i stedet for å be henne sykle.. Det er jo totalt feil å kjøre henne når hun ikke gidder å gjøre den minste ting for meg! Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 Dessuten så kan en sykkeltur ute i frisk luft gjøre godt for en tiåring som sitter inne hver dag i ferien med iphonen sin og sutrer.. Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 6
Biloba Skrevet 9. juli 2015 #22 Skrevet 9. juli 2015 (endret) Det som er greia er at hun ikke hører etter når jeg snakker, hjelper ikke til med en dritt når jeg spør henne og er sur og stygg med meg fordi hun kjeder seg.. Det er da feil å belønne henne med å kjøre henne til venninna i stedet for å be henne sykle.. Det er jo totalt feil å kjøre henne når hun ikke gidder å gjøre den minste ting for meg!Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 Og hun synes det er feil å oppføre seg fint når du ikke gidder å gjøre henne en liten tjeneste, derfor trakker hun på minstens leker siden hun ikke har noen maktmidler som å være den eneste som kan kjøre. Hun er 10, du er voksen. Endret 9. juli 2015 av Biloba 7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #23 Skrevet 9. juli 2015 Og hun synes det er feil å oppføre seg fint når du ikke gidder å gjøre henne en liten tjeneste, derfor trakker hun på minstens leker siden hun ikke har noen maktmidler som å være den eneste som kan kjøre. Hun er 10, du er voksen. Eh.. Jeg tar meg av henne og er hyggelig og snill så langt det rekker.. Jeg hjelper henne med å organisere rommet, jeg lager det hun vil ha til middag, prøver å finne på aktiviteter som hun kan gjøre, rydder etter henne, noe hun kunne gjort selv, uten en mine.. Jeg har laget en pallekant som hun har fått sådd sin egen hage i.. Når hun kjedet seg her om dagen så sa jeg at hun kunne jo luke og gjøre hagen fin.. Hun kunne sette opp pinner til sukkerertene sine og høste reddikker som var modne.. Jeg har vist henne hvordan hun gjør dette også. I tillegg så ba jeg henne om å ta ut av oppvaskemaskinen, og da hadde hun å holde på med til jeg var hjemme fra jobb så kunne hun bli med å hente treåringen i barnehagen.. Da jeg kom hjem satt hun på samme sted uten å ha flyttet på seg. Jeg gjør henne tjenester hele dagene, men får ingenting tilbake.. Da mener jeg at hun kan få komme seg til venninnene sine selv, på sykkel.. Og etter en hel dag inne så kan det være godt med en sykkeltur.. Jeg ser jo venninnene hennes på sykkel hele tiden.. Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #24 Skrevet 9. juli 2015 Eh.. Jeg tar meg av henne og er hyggelig og snill så langt det rekker.. Jeg hjelper henne med å organisere rommet, jeg lager det hun vil ha til middag, prøver å finne på aktiviteter som hun kan gjøre, rydder etter henne, noe hun kunne gjort selv, uten en mine.. Jeg har laget en pallekant som hun har fått sådd sin egen hage i.. Når hun kjedet seg her om dagen så sa jeg at hun kunne jo luke og gjøre hagen fin.. Hun kunne sette opp pinner til sukkerertene sine og høste reddikker som var modne.. Jeg har vist henne hvordan hun gjør dette også. I tillegg så ba jeg henne om å ta ut av oppvaskemaskinen, og da hadde hun å holde på med til jeg var hjemme fra jobb så kunne hun bli med å hente treåringen i barnehagen.. Da jeg kom hjem satt hun på samme sted uten å ha flyttet på seg. Jeg gjør henne tjenester hele dagene, men får ingenting tilbake.. Da mener jeg at hun kan få komme seg til venninnene sine selv, på sykkel.. Og etter en hel dag inne så kan det være godt med en sykkeltur.. Jeg ser jo venninnene hennes på sykkel hele tiden.. Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 Unnskyld, men du høres ikke det spor bedre ut enn 10 åringen... Anonymous poster hash: 66815...76b 8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #25 Skrevet 9. juli 2015 Unnskyld, men du høres ikke det spor bedre ut enn 10 åringen... Anonymous poster hash: 66815...76b Hvorfor det?? Hvordan har du det hjemme med dine barn?? Gjør du alt selv, uten å be den/lære dem å hjelpe til i hjemmet. Og i tillegg skjemmer dem bort med all slags service utenom? Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 11
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #26 Skrevet 9. juli 2015 Det er ikke så rart at hun kjeder seg hvis hun er alene hjemme hele dagen. Anonymous poster hash: fe9a7...7f2 Ja.. det er jeg enig i.. Men nå har det seg sånn at dette er det faren som har bestemt. Jeg har faktisk foreslått at han sender henne til sin søsters barn på "ferie" ett stykke unna som også kjeder seg hjemme... Men han vil jo se henne mens de er hos oss på samvær. Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 2
Biloba Skrevet 9. juli 2015 #27 Skrevet 9. juli 2015 Eh.. Jeg tar meg av henne og er hyggelig og snill så langt det rekker.. Jeg hjelper henne med å organisere rommet, jeg lager det hun vil ha til middag, prøver å finne på aktiviteter som hun kan gjøre, rydder etter henne, noe hun kunne gjort selv, uten en mine.. Jeg har laget en pallekant som hun har fått sådd sin egen hage i.. Når hun kjedet seg her om dagen så sa jeg at hun kunne jo luke og gjøre hagen fin.. Hun kunne sette opp pinner til sukkerertene sine og høste reddikker som var modne.. Jeg har vist henne hvordan hun gjør dette også. I tillegg så ba jeg henne om å ta ut av oppvaskemaskinen, og da hadde hun å holde på med til jeg var hjemme fra jobb så kunne hun bli med å hente treåringen i barnehagen.. Da jeg kom hjem satt hun på samme sted uten å ha flyttet på seg. Jeg gjør henne tjenester hele dagene, men får ingenting tilbake.. Da mener jeg at hun kan få komme seg til venninnene sine selv, på sykkel.. Og etter en hel dag inne så kan det være godt med en sykkeltur.. Jeg ser jo venninnene hennes på sykkel hele tiden..Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 Jeg holder fortsatt på at hun hadde fått dekket sine sosiale behov og sikkert vært blidere etterpå og du hadde fått de sure minene ut av huset litt. Hvis dere ellers har en god tone, er nok ikke dette et problem. Men fortell far at hun er en annen jente når hun får så lite søvn, og at det ødelegger dagene. 5
Luckiness Skrevet 9. juli 2015 #28 Skrevet 9. juli 2015 Hva med å la henne invitere en eller to venner hjem om formiddagen når hun er alene? De fleste blir i bedre humør av å sosialisere seg. I tillegg er det nok bra for henne å være mer med personer på sin alder enn å sitte alene/være med en voksen + 3åring hele dagen. Eller så kan hun jo ha besøk av en venn eller fler om ettermiddagene så hun har noe kjekt å gjøre mens du og 3åringen er ute å leker. Er nok ikke særlig stas å sitte ute å leke med en 3åring når man er 10år. Noen liker det sikkert, men når dere bor i samme hus går man nok fort lei. 6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #29 Skrevet 9. juli 2015 Hva med å la henne invitere en eller to venner hjem om formiddagen når hun er alene? De fleste blir i bedre humør av å sosialisere seg. I tillegg er det nok bra for henne å være mer med personer på sin alder enn å sitte alene/være med en voksen + 3åring hele dagen. Eller så kan hun jo ha besøk av en venn eller fler om ettermiddagene så hun har noe kjekt å gjøre mens du og 3åringen er ute å leker. Er nok ikke særlig stas å sitte ute å leke med en 3åring når man er 10år. Noen liker det sikkert, men når dere bor i samme hus går man nok fort lei. Jeg har spurt, tro meg.. Nei.. hun vil på besøk.. Hun har også en venninne som bor i nabohuset.. Hun er ikke bra nok.. Men når hun ikke oppfører seg, så gjør jeg heller ikke den tjenesten med å kjøre henne.. Og det med at hun ikke vil sykle, er bare fordi hun vil ha viljen sin med å bli kjørt. Stabeist, som meg Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #30 Skrevet 9. juli 2015 "Nei, vet du så frekk som du har vært i dag, så har jeg ikke lyst til å kjøre deg til venninnen din. Om du klarer å komme deg i seng i normal tid i dag, og oppfører deg som folk i morgen, så er det mye hyggeligere å gjøre slike ting for deg." Og så lurer jeg på hvorfor hun legger seg kl 12-halv ett. Er det fordi far vil ha tid med henne? Hvis han vil ha tid med henne, så er det faktisk han som må "ta" av sin arbeidstid. Ikke barnet som må "ta" av sin nattesøvn!! Begynner han sent da, siden han kommer så sent hjem? Har de ikke tid sammen da om formiddagen? Eller ligger han og sover da? Skjønner ikke hvorfor far skal ha samvære med en unge som må være oppe om natten for at han skal gidde å sette av tid til henne! Anonymous poster hash: ab488...0a8 17
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #31 Skrevet 9. juli 2015 "Nei, vet du så frekk som du har vært i dag, så har jeg ikke lyst til å kjøre deg til venninnen din. Om du klarer å komme deg i seng i normal tid i dag, og oppfører deg som folk i morgen, så er det mye hyggeligere å gjøre slike ting for deg." Og så lurer jeg på hvorfor hun legger seg kl 12-halv ett. Er det fordi far vil ha tid med henne? Hvis han vil ha tid med henne, så er det faktisk han som må "ta" av sin arbeidstid. Ikke barnet som må "ta" av sin nattesøvn!! Begynner han sent da, siden han kommer så sent hjem? Har de ikke tid sammen da om formiddagen? Eller ligger han og sover da? Skjønner ikke hvorfor far skal ha samvære med en unge som må være oppe om natten for at han skal gidde å sette av tid til henne! Anonymous poster hash: ab488...0a8 Ja.. Jeg har jo sagt det på den måten.. Jeg sier jo ikke nei uten å begrunne det.. Faren jobber skift.. To uker, så tre uker fri.. For moren passet det seg slik at barna var hos oss nå.. Men vi reiser på ferie sammen alle sammen så snart faren går på friperioden sin. Anonymous poster hash: 20e9b...8f8
Rararara Skrevet 9. juli 2015 #32 Skrevet 9. juli 2015 Du høres ikke akkurat ut som du er så blid du heller da.. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #33 Skrevet 9. juli 2015 Ja.. Jeg har jo sagt det på den måten.. Jeg sier jo ikke nei uten å begrunne det.. Faren jobber skift.. To uker, så tre uker fri.. For moren passet det seg slik at barna var hos oss nå.. Men vi reiser på ferie sammen alle sammen så snart faren går på friperioden sin. Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 Vel, nå har du jo fått en rekke konkrete og nyttige råd: 1. Gi far beskjed om å få ungen i seng til normal tid hver kveld. Helg som hverdag, ferien gjennom. Far er far her, og dere må samarbeide. Ingen av dere trenger like det. Bare gjør det. Greier dere ikke samarbeide og det går utover barnet (som det i største grad gjør nå) så må dere faktisk oppsøke proff hjelp. Krangel i heimen har barn ikkenoe med. 2. Få en dialog med barnet. Hun er 10 år og ser ikke veien ut av en ond sirkel. Du kan være strengt oppdragende alt du vil, men når dere starter å grave dere ned i hver deres skyttergraver er det alltid DU som må avbryte situasjonen. Start her: Hun vil ikke møte venninnen i nabohuset og de andre vennene hennes sykler rundt uten å invitere med henne. Dette lukter 10-åringsdrama lang lei. Oppklar hva det er og gi barnet kompetanse til å løse floken. 3. Sett av en (hel) dag til barnet på 10. En dag behøver ikke å være "jeg og 3-åringen gjør våre ting - hun andre henger seg på". Den kan være lagt opp etter 10-åringens ønsker. 3-åringen har bare godt av å henge på slep. Anonymous poster hash: 9f59e...1f6 8
Luckiness Skrevet 9. juli 2015 #34 Skrevet 9. juli 2015 Jeg har spurt, tro meg.. Nei.. hun vil på besøk.. Hun har også en venninne som bor i nabohuset.. Hun er ikke bra nok.. Men når hun ikke oppfører seg, så gjør jeg heller ikke den tjenesten med å kjøre henne.. Og det med at hun ikke vil sykle, er bare fordi hun vil ha viljen sin med å bli kjørt. Stabeist, som meg Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 Kanskje hun føler det ikke er så attraktivt for venner å være hos henne? Mange barn er jo litt "rare" når det gjelder å ha besøk i sitt eget hus. De fleste liker vel heller å dra til andre. Kanskje du kunne hjulpet henne med å gjøre det litt mer attraktivit å være hos dere? La de leie en film på tven, kjøpe inn enkel mat de kan lage sammen til lunsj, foreslå aktiviteter eller noe? Ellers så bør du kanskje være veldig tydelig på hva du forventer av henne dersom du skal kjøre henne. Med en gang hun nevner noe om å dra til en venn, så bør du si at du kan kjøre henne, men kun dersom hun gjør det som er forventet hjemme (være blid, respektere andres ting, hjelpe til osv). Da vet hun at det venter et nei til kjøring dersom hun ikke følger "reglene" Dere burde vel også laget noen husregler som gjelder for alle Lag en liste og heng opp på kjøleskapet eller et annet sted. Da kan både du gi beskjed når hun ikke følger dem og hun kan gi beskjed til deg dersom hun føler du ikke følger dem. Så står man på lik linje 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #35 Skrevet 9. juli 2015 Vel, nå har du jo fått en rekke konkrete og nyttige råd: 1. Gi far beskjed om å få ungen i seng til normal tid hver kveld. Helg som hverdag, ferien gjennom. Far er far her, og dere må samarbeide. Ingen av dere trenger like det. Bare gjør det. Greier dere ikke samarbeide og det går utover barnet (som det i største grad gjør nå) så må dere faktisk oppsøke proff hjelp. Krangel i heimen har barn ikkenoe med. 2. Få en dialog med barnet. Hun er 10 år og ser ikke veien ut av en ond sirkel. Du kan være strengt oppdragende alt du vil, men når dere starter å grave dere ned i hver deres skyttergraver er det alltid DU som må avbryte situasjonen. Start her: Hun vil ikke møte venninnen i nabohuset og de andre vennene hennes sykler rundt uten å invitere med henne. Dette lukter 10-åringsdrama lang lei. Oppklar hva det er og gi barnet kompetanse til å løse floken. 3. Sett av en (hel) dag til barnet på 10. En dag behøver ikke å være "jeg og 3-åringen gjør våre ting - hun andre henger seg på". Den kan være lagt opp etter 10-åringens ønsker. 3-åringen har bare godt av å henge på slep. Anonymous poster hash: 9f59e...1f6 Masse flotte råd her!! :D Ja, du må få bestemme at hun skal tidlig i seng, når det er du som tar deg av henne på ettermiddag/kveld til han kommer hjem! Enig med at man ikke kan styre hvem en skal være med. Jeg hadde ei nabo"venninne" som jeg ble "spleiset" sammen med. Vi hadde overhodet ikke noe til felles, og jeg mistrives veldig sammen med henne. Nok søvn vil nok hjelpe litt også! Anonymous poster hash: ab488...0a8
WubWub Skrevet 9. juli 2015 #36 Skrevet 9. juli 2015 (endret) Syntes TS burde oppføre seg som den voksne parten og ikke være like trassig som en 10 åring. Høres ut som to unger som bikkjekrangler bak i bilen til pappa og mamma. Har ikke noe å si "hvem som starta" , det er ikke voksent å reagere på samme måte som en pre-pubertal unge med trass og anklager om hvem som startet for så å sette seg på bakbeina. dette fører bare til at ungen vil like deg enda mindre og relasjonen deres vil bli verre istedetfor bedre. denne "lærepengen" du prøver lære ungen om at å være trassig fører til konsekvenser kommer til å bite deg i ræva Endret 9. juli 2015 av WubWub 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #37 Skrevet 9. juli 2015 Om mine unger hadde måtte aktivisert seg selv hele dagen, og deretter måtte forholde seg til at jeg var sliten og sur, og var knallklar til å ta de på hver minste ting når jeg kom hjem, tror jeg stemning i mitt hjem også hadde vært ganske laber. Unger er umodne, de trenger hjelp og veiledning om hvordan ting fungerer og hvordan ting kan løses. Det er relativt fåfengt å forvente at de skal skjønne ting av seg selv, for å å straffe dem når de ikke gjør det. Anonymous poster hash: 46920...45f 7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #38 Skrevet 9. juli 2015 Om mine unger hadde måtte aktivisert seg selv hele dagen, og deretter måtte forholde seg til at jeg var sliten og sur, og var knallklar til å ta de på hver minste ting når jeg kom hjem, tror jeg stemning i mitt hjem også hadde vært ganske laber. Unger er umodne, de trenger hjelp og veiledning om hvordan ting fungerer og hvordan ting kan løses. Det er relativt fåfengt å forvente at de skal skjønne ting av seg selv, for å å straffe dem når de ikke gjør det.Anonymous poster hash: 46920...45f men dette har vi gått igjennom som familie mange ganger.. At dersom de vil bli kjørt til venner/trening eller gjøre glye ting sammen så må de høre etter og hjelpe til hjemme.. Så veiledning har de fått i massevis.. Hun har fått høre dette nå også.. Anonymous poster hash: 20e9b...8f8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #39 Skrevet 9. juli 2015 Syntes TS burde oppføre seg som den voksne parten og ikke være like trassig som en 10 åring. Høres ut som to unger som bikkjekrangler bak i bilen til pappa og mamma. Har ikke noe å si "hvem som starta" , det er ikke voksent å reagere på samme måte som en pre-pubertal unge med trass og anklager om hvem som startet for så å sette seg på bakbeina. dette fører bare til at ungen vil like deg enda mindre og relasjonen deres vil bli verre istedetfor bedre. denne "lærepengen" du prøver lære ungen om at å være trassig fører til konsekvenser kommer til å bite deg i ræva Hmm.. Her føler jeg at jeg gjør en god jobb som stemor. Stiller opp og hjelper til.. I følge deg så er jeg en fiasko.. Så veldig at det beste er å la barna være igjen alene hos far som er på skift til halv åtte om kvelden..Anonymous poster hash: 20e9b...8f8
WubWub Skrevet 9. juli 2015 #40 Skrevet 9. juli 2015 Hmm.. Her føler jeg at jeg gjør en god jobb som stemor. Stiller opp og hjelper til.. I følge deg så er jeg en fiasko.. Så veldig at det beste er å la barna være igjen alene hos far som er på skift til halv åtte om kvelden..Anonymous poster hash: 20e9b...8f8 Kan vel ikke akkurat kalle det god jobb om hu bare er sur og mistrives hos deg som du SELV sier og tilogmed lager en tråd om. Kanskje det er et bedre alternativ å la hu være alene hos far ja. Men det beste alternativet hadde selvfølgelig vært om du var den voksne parten og brøt av en ond sirkel. Om du ikke jobber hardere for at dere skal komme overens kan det meget vel føre til at relasjonen mellom deg og far går dukken til syvende og sist. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå