Gå til innhold

Stedatteren er sur i ferien..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå i ferien har hun fått vert oppe til tolv - ett hver dag.. Greit, nok for jeg går å legger meg når det passer meg, mens far får rangle sammen med henne.

Men hun er så innmari sur.

Ber jeg henne om noe så får jeg bare nei, eller ooooff tilbake.. Mens hun regner med at jeg skal kjøre henne med en gang hun knipser med fingrene.

I går sto hun å balanserte på en veldig "knekkbar" leke som tilhørte en brio togbane som treåringen har fått i gave. Da jeg ga beskjed om at hun ikke skulle gjøre det, roper hun til meg! Sånn: JADA SLUTT Å MAS DET ER IKKE DIN LEKE!

Rett etterpå spør hun om jeg kan kjøre henne til en venninne, men jeg svarer at hun kan sykle dit.. Maks ett kvarter å sykle.. Hun blir hysterisk og sier at hun ikke gidder å sykle så langt..

Når jeg sier at hun da kan være hjemme, så begynner hun å balansere på denne leken igjen på en trassig måte, om dere skjønner.

Dette var gårsdagens episode. Denne gikk jeg bare ifra til slutt. Men i  tillegg så kommenterer hun og kritiserer alt jeg gjør.. Det er akkurat som at hun kjeder seg noe helt forferdelig og må finne på noe til å få tiden til å gå.. Og da går det ut over meg som er hjemme.

Jeg har prøvd å aktivisere henne med forskjellig, men hun er VIRKELIG tiltaksløs og gidder ingenting.

Jeg klikker seriøst snart. Jeg vurderer sterkt å bare stikke av med treåringen til skoleferien er ferdig.

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne for å forklare far hvordan hun er, uten at jeg høres ut som en sladrekjerring, om dere skjønner.. Hun er jo snill å grei å ha med å gjøre ellers, men i disse dager har hun totalforandret seg..

Anonymous poster hash: 20e9b...8f8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det å ha ungdom i hus!

Anonymous poster hash: fe9a7...7f2
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det å ha ungdom i hus!

jeg har jo glemt å skrive hvor gammel hun er! 10 år!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uff, høres akkurat ut som meg i den alderen...  :rodme:

Jeg ville latt det få konsekvenser. Si ifra at enten får hun oppføre seg, eller så blir det inndraging av goder. Ingen tv-tid, slå av wifi (eller endre passord så du fremdeles får brukt det...), osv. 

Det er ganske normalt at unger blir sure og kjeder seg i laaaange ferier, men det betyr ikke at det skal gå ustraffet hen. 

Anonymous poster hash: c27a1...467
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

jeg har jo glemt å skrive hvor gammel hun er! 10 år!

På vei inn i puberteten, ja. Helt normalt.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Uff, høres akkurat ut som meg i den alderen...  :rodme:

Jeg ville latt det få konsekvenser. Si ifra at enten får hun oppføre seg, eller så blir det inndraging av goder. Ingen tv-tid, slå av wifi (eller endre passord så du fremdeles får brukt det...), osv. 

Det er ganske normalt at unger blir sure og kjeder seg i laaaange ferier, men det betyr ikke at det skal gå ustraffet hen. 

Ja, men det hjelper jo ikke at jeg sier noen ting. Hun hører ikke på meg. Og far er ikke hjemme før på kvelden.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det hjelper jo ikke at jeg sier noen ting. Hun hører ikke på meg. Og far er ikke hjemme før på kvelden.

Det er derfor du må gjøre, ikke bare si. Gi advarsel om at hvis hun ikke oppfører seg, så endrer du passord på nettet/inndrar fjernkontroll til tv/konfiskerer mobil/nettbrett. Om hun så fortsetter, gjør du alvor av truslene, og gjør faktisk som du har truet med å gjøre. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er derfor du må gjøre, ikke bare si. Gi advarsel om at hvis hun ikke oppfører seg, så endrer du passord på nettet/inndrar fjernkontroll til tv/konfiskerer mobil/nettbrett. Om hun så fortsetter, gjør du alvor av truslene, og gjør faktisk som du har truet med å gjøre. 

Kan jeg gjøre det som stemor.. ??

Men hva med at hun kritiserer og kommenterer da? Hva kan jeg si til det?

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg gjøre det som stemor.. ??

Men hva med at hun kritiserer og kommenterer da? Hva kan jeg si til det?

Selvfølgelig kan du det. Hvorfor i alle dager skulle du ikke kunne gjøre det? Du er den voksne hjemme, og du bestemmer reglene.

Du kan be henne slutte, og straffe på akkurat samme måte som annen ufyselig oppførsel. Om hun ikke slutter å være ekkel mot deg, så får det konkrete konsekvenser. Punktum. 

Er du heldig løper hun sytende til pappa så snart han kommer hjem, og sladrer dermed på seg selv. 

• Liker 12
Skrevet

Hvorfor har du henne alene i en uke, hvis dere ikke trives sammen?

Si til far at du er rådvill, at hun ikke liker dine forslag, og begge ham snakke med jenta ifht hva hun vil trives med å gjøre om dagene.

Hvis det tar 15 min å sykle, ville det tatt veldig kort tid å kjøre henne. I stedet for at du hjalp henne å få en hyggelig dag med venninnen og litt fri for deg selv, valgte du å vekke mer trass og sur miner hos ungen ved å ikke ville gjøre den lille tjenesten. Så går dere begge og demonstrerer hva dere synes om hverandre. Det er du som er voksen og evt kan bryte den sirkelen. Eller fortsette suksessen...

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke finne ut hvorfor hun er så "sur", og ikke bagatellisere det med at det er "den alderen"?

Anonymous poster hash: c5112...473
  • Liker 4
Skrevet

Alle blir sure av søvnmangel. Tipper tiåringen ikke er vandt til å være oppe så lenge.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å være i forkant, på tilbudssida og komme med forslag til aktivisering?

Hun kjeder seg ja, og formelig SKRIKER etter oppmerksomhet.

Hva med å gi litt oppmerksomhet. Ta henne med i din og tre-åringens hverdag, samt prøve å aktivisere henne med å komme med forslag til ting hun kan gjøre.

Anonymous poster hash: 46920...45f
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå i ferien har hun fått vert oppe til tolv - ett hver dag.. Greit, nok for jeg går å legger meg når det passer meg, mens far får rangle sammen med henne.

Men hun er så innmari sur.

Ber jeg henne om noe så får jeg bare nei, eller ooooff tilbake.. Mens hun regner med at jeg skal kjøre henne med en gang hun knipser med fingrene.

I går sto hun å balanserte på en veldig "knekkbar" leke som tilhørte en brio togbane som treåringen har fått i gave. Da jeg ga beskjed om at hun ikke skulle gjøre det, roper hun til meg! Sånn: JADA SLUTT Å MAS DET ER IKKE DIN LEKE!

Rett etterpå spør hun om jeg kan kjøre henne til en venninne, men jeg svarer at hun kan sykle dit.. Maks ett kvarter å sykle.. Hun blir hysterisk og sier at hun ikke gidder å sykle så langt..

Når jeg sier at hun da kan være hjemme, så begynner hun å balansere på denne leken igjen på en trassig måte, om dere skjønner.

Dette var gårsdagens episode. Denne gikk jeg bare ifra til slutt. Men i  tillegg så kommenterer hun og kritiserer alt jeg gjør.. Det er akkurat som at hun kjeder seg noe helt forferdelig og må finne på noe til å få tiden til å gå.. Og da går det ut over meg som er hjemme.

Jeg har prøvd å aktivisere henne med forskjellig, men hun er VIRKELIG tiltaksløs og gidder ingenting.

Jeg klikker seriøst snart. Jeg vurderer sterkt å bare stikke av med treåringen til skoleferien er ferdig.

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne for å forklare far hvordan hun er, uten at jeg høres ut som en sladrekjerring, om dere skjønner.. Hun er jo snill å grei å ha med å gjøre ellers, men i disse dager har hun totalforandret seg..

Jeg kan ikke fri meg fra tanken på at dette høres ut som to unger som krangler når jeg leser innlegget ditt. Jeg tror du må vokse litt i rollen som voksen sammen med henne.

Anonymous poster hash: c215b...894

• Liker 9
Skrevet

Enig med mio. Dere kan jo prøve å få henne i seng litt før og se om humøret bedrer seg.

Midnatt er for sent for et barn i den alderen. ( mener jeg da. Min hadde ikke hatt godt av det i alle fall. )

• Liker 3
Skrevet

Jeg er voksen, har ferie denne uka og har lagt meg altfor sent og stått opp senere!

Er helt ut av det, giddalaus og dårlig humør! Noen av oss tåler rett og slett ikke dette!

Ellers tenker jeg en plan for hva dere skal gjøre disse dagene er fint! Jeg hadde

nok også kjørt henne bort til denne venninnen, avveksling også er det mye

hyggeligere når hun kommer hjem igjen!

Ta henne med i planleggingen av dagene og snakk med far at hun må legge seg tidligere!

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du henne alene i en uke, hvis dere ikke trives sammen?

Si til far at du er rådvill, at hun ikke liker dine forslag, og begge ham snakke med jenta ifht hva hun vil trives med å gjøre om dagene.

Hvis det tar 15 min å sykle, ville det tatt veldig kort tid å kjøre henne. I stedet for at du hjalp henne å få en hyggelig dag med venninnen og litt fri for deg selv, valgte du å vekke mer trass og sur miner hos ungen ved å ikke ville gjøre den lille tjenesten. Så går dere begge og demonstrerer hva dere synes om hverandre. Det er du som er voksen og evt kan bryte den sirkelen. Eller fortsette suksessen...

Det som er greia er at hun ikke hører etter når jeg snakker, hjelper ikke til med en dritt når jeg spør henne og er sur og stygg med meg fordi hun kjeder seg.. Det er da feil å belønne henne med å kjøre henne til venninna i stedet for å be henne sykle.. Det er jo totalt feil å kjøre henne når hun ikke gidder å gjøre den minste ting for meg!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å være i forkant, på tilbudssida og komme med forslag til aktivisering?

Hun kjeder seg ja, og formelig SKRIKER etter oppmerksomhet.

Hva med å gi litt oppmerksomhet. Ta henne med i din og tre-åringens hverdag, samt prøve å aktivisere henne med å komme med forslag til ting hun kan gjøre.

Anonymous poster hash: 46920...45f

Jeg er jo på jobb om dagene.. er bare innom å gjør klar middag og rydder litt før jeg henter treåringen..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jo på jobb om dagene.. er bare innom å gjør klar middag og rydder litt før jeg henter treåringen..

og om ettermiddagen så går det i ett med middag, utelek(som hun ikke gidder å være med på) og legging.. så kommer far hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så rart at hun kjeder seg hvis hun er alene hjemme hele dagen.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...