Gå til innhold

Hva gjør du for miljøet? Tipstråd!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De 2 mest miljøvennlige tingene du kan gjøre er egenrlig ganske enkle:

1. Ikke spis kjøtt eller melkeprodukter.

2. Ikke få barn.

Anonymous poster hash: bfbcd...a87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt tøybind i mange år.

 

Flerbrukskaffefilter av stoff som jeg putter i oppvaskmaskina eller skyller ved behov

 

Tøynett når jeg handler.

 

Resirkulerer plast, metall,papir

 

Shampobar kjøpt på f.eks Lush

 

Ellers ellers bruker jeg div. oljer (kokosolje, mandelolje. sheasmør osv) til hår -og hudpleie istedenfor disse ferdigproduktene som fås kjøpt i butikker og frisører.  Billigere, renere og bedre for både hud, hår og miljø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bruker bilen så lite som mulig

Slår av lys

Stort sett er varmekablene på badet av.

Resirkulerer

Bruker mobiltelefon og PC så lenge som mulig (bytter ikke ut i nye modeller)

Kjøper lite klær, og bruker lite sminke og pleieprodukter (er ikke sjuskete)

Lager mye mat fra bunnen av, og unngår emballasje

2 vegetar dager i uken, og aldri kjøtt/pølse på skiven

Vil ikke ha barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke spist kjøtt på mange år.

Dyrker enkelte grønnsaker selv.

Lager kompost av alt matavfall.

Pusser opp et lite hus med gjenbruk av vinduer etc (som jeg har fått gratis av andre)

Bruker også mine egne nett når jeg handler, stort sett.

Resirkulerer flasker og metall. Og sjølsagt papir og plast.

Slår av lys i rom jeg ikke bruker.

Reiser lite med fly.

Er flink å bruke restemat, og bruker alt jeg har i skapene før jeg kjøper nytt.

Leverer ofte til Fretex og gjenbruk.

Sluttet å kjøpe klær. Enkelte små unntak.

 

Syns jeg gjør mye for miljøet, jeg. MEN, så har jeg den store synderen; bilen. Prøver å ikke overdrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygger fuglekasser. 

Og henger ut fuglemat. 

Aner ikke om det hjelper miljøet eller ikke. 

Men det er hyggelig.

Jeg hadde lenge en bråta med spekkboller og frøposer på verandaen, og det var et yrende fugleliv tidlig på høsten. Og et stykke utover vinteren. Men så begynte det å tynnes litt ut. Inntil en dag det landet en hauk (den var også veldig pen, på en rovdyraktig måte) på rekkverket. Og da gikk det opp for meg at jeg ikke bare hadde drevet en matestasjon for gjøk og sisik, trost og stær, men også hauk. Indirekte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører ikke bil. Ikke av miljøvennlige hensyn dog, mer av økonomiske.

Slår av lys i rom jeg ikke er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er veganer. 

 

Dusjer ikke oftere/lenger enn nødvendig.

 

Går når jeg skal til skolen/på jobb/andre steder (så langt det er mulig, selvsagt).

 

Begrenser forbruket av plast. 

 

 



Anonymous poster hash: 8710d...860
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyr sjeldent og så og si aldri i privat sammenheng. Siden jeg byttet jobb for 4 år siden har jeg fløyet 1 gang og det var innenriks.

 

Spiller ingen rolle om man resirkulerer plastposer, ikke spiser kjøtt, men bare økologisk grønnsaker osv, hvis man tar seg en tur til syden med fly et par ganger i løpet av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyr sjeldent og så og si aldri i privat sammenheng. Siden jeg byttet jobb for 4 år siden har jeg fløyet 1 gang og det var innenriks.

 

Spiller ingen rolle om man resirkulerer plastposer, ikke spiser kjøtt, men bare økologisk grønnsaker osv, hvis man tar seg en tur til syden med fly et par ganger i løpet av livet.

 

Selvsagt gjør det det. Man forurenser mer om man eter store mengder kjøtt og driter i kildesortering og har sydenferier, enn om man kutter ut kjøtt, er flink på resirkulering, og flyr til syden... Du ville vel ikke sagt til en som slanker seg at om hun spiser en sjokoladebit kan hun like gjerne bælme nedpå med cola og chips i tillegg. 

Anonymous poster hash: c1432...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selvsagt gjør det det. Man forurenser mer om man eter store mengder kjøtt og driter i kildesortering og har sydenferier, enn om man kutter ut kjøtt, er flink på resirkulering, og flyr til syden... Du ville vel ikke sagt til en som slanker seg at om hun spiser en sjokoladebit kan hun like gjerne bælme nedpå med cola og chips i tillegg. 

Anonymous poster hash: c1432...754

 

 

Spiller egentlig ikke noen rolle.

 

I Norge er det nesten 3 innenlands flyreiser for hver innbygger (hele aldersspekteret), HVERT år. I tillegg kommer utenriks luftfart.

 

Ser man bare på innenriks alene så flyr jeg altså langt mindre enn gjennomsnittsnordmannen og det faktum at bare en eneste spart flyreise utgjør mangfoldige år med resirkulering og kjøttspising så gjør det meg mange ganger så klimavennlig som gjennomsnittsnordmannen, selv om jeg spiser kjøtt og kaster avfallet i plastposer (som forresten går til forbrenning og gir fjernvarme).

 

Veganerlivsstil er selvsagt klimavennlig det, men dersom man skeier ut med en flyreise et par ganger i livet så utgjør veganertuller uvesentlig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at vi har malt oss inne i et hjørne slik det økonomiske systemet er bygget opp. De fleste grep vi gjør for miljøet vil samtidig få økonomien til å gå .. unnskyld uttrykket.. rett i dass.

 

Still deg selv spørsmålet: Tror du at du ville hatt jobben din om 5 år, hvis alle over natta reduserte forbruket sitt til bare det absolutt nødvendigste? Tenk deg at alle sluttet å fly, vi kjøpte ikke lenger noen luksusartikler, kjøttsalget opphørte, vi reiste bare kollektivt eller med sykkel osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at vi har malt oss inne i et hjørne slik det økonomiske systemet er bygget opp. De fleste grep vi gjør for miljøet vil samtidig få økonomien til å gå .. unnskyld uttrykket.. rett i dass.

 

Still deg selv spørsmålet: Tror du at du ville hatt jobben din om 5 år, hvis alle over natta reduserte forbruket sitt til bare det absolutt nødvendigste? Tenk deg at alle sluttet å fly, vi kjøpte ikke lenger noen luksusartikler, kjøttsalget opphørte, vi reiste bare kollektivt eller med sykkel osv. osv.

 

Slik er det faktisk.

 

Skal man gjøre noe for miljøet så er det fellesnevneren man må gjøre noe med. Forbrukeren og konsumenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går i stedet for å kjøre, elelr bruke offentlig transport.

passer bedre på vannet.

miljønett/Miljøposer (Håper det har en effekt).

resirkulerer. det er jeg faktisk best på.



Anonymous poster hash: 8a8a2...04d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...