Gå til innhold

Praksisplass gjennom NAV eller Vikarbyrå.Hva er smartest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en bachelor + noe juss og saksbehandling og er på utkikk etter en jobb innen kontor/saksbehandling.Har ingen arbeidserfaring innen dette fagområdet,så lurer på om det kan være lurt å kontakte NAV og undersøke muligheten for å få en praksispass.Er dette forbeholdt de som allerede er i NAV-systemet,eller kan alle be NAV om hjelp til dette?

 

Er det bedre med praksisplas via NAV enn å f.eks.melde seg inn i et vikarbyrå? Jeg har hørt at det er vanskelig å få slike jobber gjennom byråene om man ikke har praktisk erfaring.



Anonymous poster hash: 1e351...11b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Praksisplass gir ikke ordinær lønn. Det er vel hovedsaklig ment for de som ikke klarer å jobbe normalt eller som har stooooore hull i CV-en. For normale, oppegående personer er det bedre å søke vanlig og få vanlig lønn. Du kan ikke leve av det en praksisplass gir. Men det er godt mulig du må søke på irrelevante jobber. Praksisplass er ikke noe man bruker fordi arbeidsledigheten er høy, det er for å hjelpe de som trenger det.

 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Ungdom/Hvordan+faa+jobb/Hvordan+fa+en+praksisplass

 

Si til veilederen på NAV-kontoret at du er interessert i en praksisplass. Da vurderer NAV om dette kan være aktuelt for deg. Hvis veilederen din mener det er gode grunner til at dette er et riktig tiltak for deg, kan du få hjelp til å finne en praksisplass. Da kan du også velge å selv kontakte et sted du kunne tenke deg å være i praksis.

 

 



Anonymous poster hash: 3737a...406
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Praksisplass gir ikke ordinær lønn. Det er vel hovedsaklig ment for de som ikke klarer å jobbe normalt eller som har stooooore hull i CV-en. For normale, oppegående personer er det bedre å søke vanlig og få vanlig lønn. Du kan ikke leve av det en praksisplass gir. Men det er godt mulig du må søke på irrelevante jobber. Praksisplass er ikke noe man bruker fordi arbeidsledigheten er høy, det er for å hjelpe de som trenger det.

 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Ungdom/Hvordan+faa+jobb/Hvordan+fa+en+praksisplass

 

 

Anonymous poster hash: 3737a...406

 

 

Ok.Jeg har en jobb utenom,så jeg klarer meg økonomisk.Men denne jobben er helt urelevant i forhold til min utdanning og det jeg helst vil jobbe med.Har søkt mange jobber innen kontor men kommer ikke engang til intervju.Jeg tror det skyldes at jeg ikke har relevant erfaring.

 

-ts

Anonymous poster hash: 1e351...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Praksisplass gir ikke ordinær lønn. Det er vel hovedsaklig ment for de som ikke klarer å jobbe normalt eller som har stooooore hull i CV-en. For normale, oppegående personer er det bedre å søke vanlig og få vanlig lønn. Du kan ikke leve av det en praksisplass gir. Men det er godt mulig du må søke på irrelevante jobber. Praksisplass er ikke noe man bruker fordi arbeidsledigheten er høy, det er for å hjelpe de som trenger det.

 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Ungdom/Hvordan+faa+jobb/Hvordan+fa+en+praksisplass

 

 

Anonymous poster hash: 3737a...406

 

Praksisplass er ikke for normale oppegående personer, altså?

Anonymous poster hash: 89dfd...18e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Praksisplass er ikke for normale oppegående personer, altså?

Anonymous poster hash: 89dfd...18e

 

 

Jo, jeg skal i praksisplass til høsten. Er i en skjermet bedrift nå.

Jeg sliter sosialt og har ekstremt dårlig selvtillit, men ellers har jeg null problem med å jobbe. Er oppegående og smart, men jeg har hatt lett for å bli mobbet ... fordi jeg misforstår sosiale situasjoner.

Om du ser meg ser jeg helt normal ut, men har dessverre falt utenfor samfunnet og har et stort hull i CV-en.

Jeg skal i praksisplass for å få meg en jobb, så jeg får en fot innenfor. Har veldig lyst til å studere etterhvert, om jeg får selvtilliten på plass.

Anonymous poster hash: b7a7e...2ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jo, jeg skal i praksisplass til høsten. Er i en skjermet bedrift nå.

Jeg sliter sosialt og har ekstremt dårlig selvtillit, men ellers har jeg null problem med å jobbe. Er oppegående og smart, men jeg har hatt lett for å bli mobbet ... fordi jeg misforstår sosiale situasjoner.

Om du ser meg ser jeg helt normal ut, men har dessverre falt utenfor samfunnet og har et stort hull i CV-en.

Jeg skal i praksisplass for å få meg en jobb, så jeg får en fot innenfor. Har veldig lyst til å studere etterhvert, om jeg får selvtilliten på plass.

Anonymous poster hash: b7a7e...2ea

 

 

Stå på,dette klarer du helt fint!Lykke til med jobb og utdanning :blomst:

Anonymous poster hash: 1e351...11b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jo, jeg skal i praksisplass til høsten. Er i en skjermet bedrift nå.

Jeg sliter sosialt og har ekstremt dårlig selvtillit, men ellers har jeg null problem med å jobbe. Er oppegående og smart, men jeg har hatt lett for å bli mobbet ... fordi jeg misforstår sosiale situasjoner.

Om du ser meg ser jeg helt normal ut, men har dessverre falt utenfor samfunnet og har et stort hull i CV-en.

Jeg skal i praksisplass for å få meg en jobb, så jeg får en fot innenfor. Har veldig lyst til å studere etterhvert, om jeg får selvtilliten på plass.

Anonymous poster hash: b7a7e...2ea

 

Det var et svar til ab406 som sa dette. Synes det var en veldig rar formulering!

Stå på! :blomst:

Anonymous poster hash: 89dfd...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Praksisplass er ikke for normale oppegående personer, altså?

Anonymous poster hash: 89dfd...18e

 

 

Du er sikkert veldig moro å ha med på fest

Anonymous poster hash: 3737a...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du er sikkert veldig moro å ha med på fest

Anonymous poster hash: 3737a...406

 

Veldig, siden dette var et spørsmål til ab406.. Hva med å lese før du skriver? Du er sikkert veldig moro å ha med på fest, da du ikke forstår sarkasme.

Anonymous poster hash: 89dfd...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt vanlig å jobbe gratis i en periode for å skaffe seg relevant erfaring. Om NAV vil hjelpe deg er jeg usikker på da de kanskje har nok med å skaffe praksisplasser til de som mottar ytelser.

 

Men du kan fint ta kontakt selv med bedrifter du kunne tenke deg å få erfaring fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Veldig, siden dette var et spørsmål til ab406.. Hva med å lese før du skriver? Du er sikkert veldig moro å ha med på fest, da du ikke forstår sarkasme.

Anonymous poster hash: 89dfd...18e

 

 

 

Du er sikkert veldig moro å ha med på fest

Anonymous poster hash: 3737a...406

 

 

......

 

Det er ganske selvsagt at ikke oppegående og normal = syk på en eller annen måte i denne sammenhengen.

 

For det andre

 

Letter-K-blue-icon.png

oppe|gående a3 om syk person, pasient: som kan gå oppe, som ikke ligger til sengs; i overført betydning: aktiv, i full vigør

 

Så ja, man kan si at man ikke er helt normal eller oppegående når man er syk. Dersom man syns det er så forferdelig at noen bruker de ordene, så burde man gå litt i seg selv. Det er meningsløs pirking i noe som ikke er relevant til tema og som avsporer bort i tull.

 

 

Anonymous poster hash: 3737a...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

......

 

Det er ganske selvsagt at ikke oppegående og normal = syk på en eller annen måte i denne sammenhengen.

 

For det andre

 

Letter-K-blue-icon.png

oppe|gående a3 om syk person, pasient: som kan gå oppe, som ikke ligger til sengs; i overført betydning: aktiv, i full vigør

 

Så ja, man kan si at man ikke er helt normal eller oppegående når man er syk. Dersom man syns det er så forferdelig at noen bruker de ordene, så burde man gå litt i seg selv. Det er meningsløs pirking i noe som ikke er relevant til tema og som avsporer bort i tull.

 

 

Anonymous poster hash: 3737a...406

 

Selvsagt er en person oppegående og normal i de fleste tilfeller, selv om personen er syk. Det kommer også an på hva personen er syk med da. Om en person er deprimert, og trenger litt tid på å komme inn i arbeidslivet, er personen fortsatt oppegående og normal.

Anonymous poster hash: 89dfd...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at det faktisk var DU som kom med den kommentaren! Virkelig ab406, virkelig..



Anonymous poster hash: 89dfd...18e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ha praksis gjennom nav,og jeg anser meg selv som oppegående og normal selv om jeg sliter med ting som gjør det vanskelig for meg å være inn jobb.

Jeg sliter psykisk og har veldig dårlig selvtillit. Noe som gjorde at jeg droppet ut av studier og kun søkte drittjobber for jeg turte ikke å søke på noe annet.

Jeg har jobbet ganske mye med meg selv,og skal nå prøve meg inn praksis inn et yrke jeg kunne tenke meg. Synes det er en trygg og god måte for meg å komme meg tilbake igjen i arbeidslivet.

Vet ikke helt hva som er smartest,men det er nok lurt å høre med nav om de tror at dette kan være noe for deg.

Anonymous poster hash: d115f...e14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bachelor + noe juss og saksbehandling og er på utkikk etter en jobb innen kontor/saksbehandling.Har ingen arbeidserfaring innen dette fagområdet,så lurer på om det kan være lurt å kontakte NAV og undersøke muligheten for å få en praksispass.Er dette forbeholdt de som allerede er i NAV-systemet,eller kan alle be NAV om hjelp til dette? Er det bedre med praksisplas via NAV enn å f.eks.melde seg inn i et vikarbyrå? Jeg har hørt at det er vanskelig å få slike jobber gjennom byråene om man ikke har praktisk erfaring. Anonymous poster hash: 1e351...11b

Vikarbyråer formidler ikke praksisplasser. Det er vanlig å søke på jobber etter utdanning innen det du har utdanning for. Hvorfor vil du motta dagpenger fra nav mens du er i praksisplass istedenfor å jobbe med det du er utdannet til? Det er ikke sikkert at du får praksisplass fra nav for det tror jeg er forbeholdt de som har problemer med å skaffe seg jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du? Hvis det finnes i ditt område så anbefaler jeg deg å kontakte Bjørg Fjell vikarbyrå. De har nok flere relevante stillinger for deg :)



Anonymous poster hash: 353f9...d41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vikarbyråer formidler ikke praksisplasser. Det er vanlig å søke på jobber etter utdanning innen det du har utdanning for. Hvorfor vil du motta dagpenger fra nav mens du er i praksisplass istedenfor å jobbe med det du er utdannet til? Det er ikke sikkert at du får praksisplass fra nav for det tror jeg er forbeholdt de som har problemer med å skaffe seg jobb.

 

Hæe??? :klo:

Jeg skjønner jo at vikarbyrå ikke formidler praksisplasser.Les innlegget mitt en gang til og det neste også. Som du ser har jeg allerede jobb,så hvor kommer dagpenger inn i bildet???? :forvirra:

 

ts

 

Anonymous poster hash: 1e351...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvor bor du? Hvis det finnes i ditt område så anbefaler jeg deg å kontakte Bjørg Fjell vikarbyrå. De har nok flere relevante stillinger for deg :)

Anonymous poster hash: 353f9...d41

 

 

Takk for tipset :) Jeg bor i Bergen.

 

ts

Anonymous poster hash: 1e351...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæe??? :klo:Jeg skjønner jo at vikarbyrå ikke formidler praksisplasser.Les innlegget mitt en gang til og det neste også. Som du ser har jeg allerede jobb,så hvor kommer dagpenger inn i bildet???? :forvirra: ts Anonymous poster hash: 1e351...11b

Skal man få hjelp fra nav må man gå på aap. Jeg har aldri hørt om folk som får hjelp fra nav når de er i jobb. Men det er best å høre med nav. De vet jo dette best.

Endret av himmeloghav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man få hjelp fra nav må man gå på aap. Jeg har aldri hørt om folk som får hjelp fra nav når de er i jobb. Men det er best å høre med nav. De vet jo dette best.

 

Ok,ja godt mulig det kun er forbeholdt de som er i NAV-systemet fra før.

Anonymous poster hash: 1e351...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...