Bootybuilder Skrevet 15. juli 2015 #81 Skrevet 15. juli 2015 (endret) Finnes ikke fasit på mennesker, vi er ulike, tar ulike valg vett du… si meg dere "menn" som rakker ned på den måten dere gjør, hva med å utvide horisonten litt? Ser situasjonen,å ha barn krever alt-men her er en mor som er villig til å ofre alt også-HVA er det da som er gale? Skjønner ikke hvorfor du ser deg nødt til å ta i bruk tåpelige hersketeknikker som "dere menn" for å kunne diskutere. Jeg er selv alene med et barn, og vet godt hva dette går ut på. Det vi snakker om her er ikke om Rannveig er skikket som mor eller ikke, for det er hun. Det er situasjonen og den hverdagen hun setter barna til verden i. Folk tar ulike valg ja, men hun har vært i denne situasjonen så mange ganger før, og jeg mener man må lytte til det barnets far også vil, og de barna man allerede har. Det er ikke en heldig situasjon. Det handler ikke om Rannveig. Endret 15. juli 2015 av Bootybuilder 5
Bootybuilder Skrevet 15. juli 2015 #82 Skrevet 15. juli 2015 Du vet ikke hva som er best for fremmede mennesker, psykisk er det vanskeligere hvis de ev sliter med abort, sosialt kan det gå veldig bra- de har nettverk, fysisk? ..samfunnsmessig og økonomisk kan hun fint jobbe etterhvert. Tror nok ikke du kommer til å forstå poenget her, så det er bedre å bare forbli uenige. 3
Bootybuilder Skrevet 15. juli 2015 #83 Skrevet 15. juli 2015 Nei, det blir ikke feil i det hele tatt. Hvilke situasjon mener du? Å bli født inn i en famile der en er ønsket av mor og flotte søsken? Støttende foreldre og fedre som deltar i barnas liv er det visst og... Norge er et stabilt trygt land for barn og vokse opp i. Alle mennesker har rett til å velge sitt eget liv uten at noen skal dømme, skjønner ikke folk som bruker så mye energi på å bli sinte på andres valg……………………………………………………….. Og igjen, det er ingen som blir sinte på andres vegne og bruker masse energi på det. Igjen, tåpelig hersketeknikk. Vi diskuterer situasjonen rundt det hele. Vi diskuterer ikke Rannveigs evner til å være god mor. 3
Gjesten29 Skrevet 15. juli 2015 #84 Skrevet 15. juli 2015 Skjønner ikke hvorfor du ser deg nødt til å ta i bruk tåpelige hersketeknikker som "dere menn" for å kunne diskutere. Jeg er selv alene med et barn, og vet godt hva dette går ut på. Det vi snakker om her er ikke om Rannveig er skikket som mor eller ikke, for det er hun. Det er situasjonen og den hverdagen hun setter barna til verden i. Folk tar ulike valg ja, men hun har vært i denne situasjonen så mange ganger før, og jeg mener man må lytte til det barnets far også vil, og de barna man allerede har. Det er ikke en heldig situasjon. Det handler ikke om Rannveig. Er bare trøtt blitt, og ser ikke helt hvorfor folk hyler om andres liv. Tenk hvis ditt liv ble diskutert på nett?
Gjesten29 Skrevet 15. juli 2015 #85 Skrevet 15. juli 2015 Og igjen, det er ingen som blir sinte på andres vegne og bruker masse energi på det. Igjen, tåpelig hersketeknikk. Vi diskuterer situasjonen rundt det hele. Vi diskuterer ikke Rannveigs evner til å være god mor. Neivel, men så er det nå slik at alle mennesker skal få lov til å bestemme over egne liv UTEN at andre skal legge seg oppi det. 1
Gjesten29 Skrevet 15. juli 2015 #86 Skrevet 15. juli 2015 Tror nok ikke du kommer til å forstå poenget her, så det er bedre å bare forbli uenige. Men dette er ett annet mennskes liv- hva gir deg rett til å dømme det? 2
Gjest imperio Skrevet 15. juli 2015 #87 Skrevet 15. juli 2015 (endret) synes synd på barna jeg. Nå vet ikke jeg hvordan det er å vokse opp i en familie hvor du har dine, mine og våre Men kan ikke tenke meg at det er så kult å vite at moren din har barn med tre forskjellige menn. Og samtidig være så ung, og aldri vært gift eller lenge sammen med de mennene. Og oppå alt det så er ALT brettet ut for alle og enhver til å lese på nett. Det hun gjør i sitt stille sinn er jo mer enn nok. Men det at hun da bretter det ut på nett, det er det jeg reagerer på ihvertfall. Endret 15. juli 2015 av imperio
skyflakes Skrevet 16. juli 2015 #88 Skrevet 16. juli 2015 Neivel, men så er det nå slik at alle mennesker skal få lov til å bestemme over egne liv UTEN at andre skal legge seg oppi det. Det er da ingen som har bestemt noe på Rannveigs vegne? Og ingen kommer med usaklig hets til henne? Så hva er det egentlig du snakker om? 9
Gjesten29 Skrevet 16. juli 2015 #89 Skrevet 16. juli 2015 Det er da ingen som har bestemt noe på Rannveigs vegne? Og ingen kommer med usaklig hets til henne? Så hva er det egentlig du snakker om? Hvis du leser i sammenheng fostår du god hva eg snakker om, det er for mye fordommer mot det som er annerledes. 1
Speedmaster Skrevet 16. juli 2015 #90 Skrevet 16. juli 2015 si meg dere "menn" som rakker ned på den måten dere gjør, hva med å utvide horisonten litt? OK, nå skal du høre... Eller nei... Vet du hva.... Dette gidder jeg ikke. Konkluderer med at RH får de støttespillerne hun fortjener. 9
Gjesten29 Skrevet 16. juli 2015 #91 Skrevet 16. juli 2015 OK, nå skal du høre... Eller nei... Vet du hva.... Dette gidder jeg ikke. Konkluderer med at RH får de støttespillerne hun fortjener. Noe annet er vel ikke ventet fra den fronten;) 1
Gjest Zeitgeist Skrevet 16. juli 2015 #92 Skrevet 16. juli 2015 Er bare trøtt blitt, og ser ikke helt hvorfor folk hyler om andres liv. Tenk hvis ditt liv ble diskutert på nett? A) Bootybuilder hyler ikke. H*n kommer med gode argumenter. Tidvis riktignok med en liten piskesnert på slutten, men h*n sier det som mange tenker. B) RH har velvillig og bevisst valgt å blottlegge både seg og sitt liv for allmennt skue. Hun har altså selv oppsøkt det offentlige rom, og deler mer enn gjerne det som strengt tatt tilhører privatsfæren. Derfor blir det søkt å komme med argumenter som "hva hvis det var deg, ditt, og dine som ble diskutert" siden utgangspunktet for denne type debatt er fullstendig ulikt. Å få barn er for de fleste kvinner ingen heksekunst. Det kreves temmelig lite når man tenker etter. Men å kunne gi barn en form for ballast utover morskjærlighet er faktisk uhyre viktig for barnets intellektuelle såvel som sosiale utvikling. Man blir ikke automatisk ei god mor hvis man har (universitetes)utdannelse, men det kan hjelpe på en rekke veivalg i livet.
Miranda16 Skrevet 16. juli 2015 #93 Skrevet 16. juli 2015 Jeg synes situasjonen Rannveig er oppe i er dypt tragisk, selv om jeg mener at hun kunne unngått det. Å ha 3 ikke planlagte svangerskap er for meg uforstående. I dag velger mange såkalte ressursterke å få flere barn, men når ressursvake mennesker velger å kommer opp i en slik situasjon så er det svært mange barn som må lide på et mer komplekst plan. Så vil noen dra frem kortet om at mange fra "ressurssterke" hjem også kan mangle omsorg, . Poenget mitt er at at oddsen for å lykkes som foreldre som ikke kan sørge øk, utdannngs- og helsemessig, er mye lavere om de overnevnte ikke er tilstede. Alle disse komponentene henger sammen og kan ikke ses på enkeltvis. Av det jeg har blitt kjent med Rannveig, så mener jeg hun ikke har tatt på seg et ansvar for styrke oppvekst vilkårene for barna sine, og plutselig kommer barn nummer 3. Å føde barn inn i fattigdom bevisst er bare tragisk. Mange av disse foreldrene har også dårlig helse, nettverk og lav eller ingen utdannelse.De står i fare for å bli outsidere som faller utenfor, ekluderes av de "vanlige" sosiale nettverk både av de overnevnte og av økonomiske grunner. Når en forelder må velge mellom mat og å sende barnet sitt på fotball trening eller leirskole, da er det bare ett valg Når man leser en blogg kan man få inntrykk av at ja barna får alt det de trenger materielt sett på kort sikt. På lengre sikt vil en mor uten utdannelse eller jobb ikke kunne sørge for barna. Økonomi og utdannelse henger ofte sammen med helse. Økonomiske bekymringer og det stresset en person med et enorm ansvar vil kunne gå på helsa løs og da er man inne i en ond sirkel. Hvordan kan folk sitte å si at hun gir barna tilstrekkelig omsorg og stabilitet utfra klesplagg og turer til lekeland? Folk som tror at stønader for barn og bidrag lever fett økonomisk er uvitende. Til syvende og sist er jeg på alle måter bekymret for disse barna og håper Rannveig har ett godt nettverk rundt seg både av det offentlige og det private nettverket. 26
Bootybuilder Skrevet 16. juli 2015 #94 Skrevet 16. juli 2015 (endret) Er bare trøtt blitt, og ser ikke helt hvorfor folk hyler om andres liv. Tenk hvis ditt liv ble diskutert på nett? Nå har ikke jeg valgt å blottlegge livet mitt slik R blottlegger sitt. Da blir man diskutert. Og du må slutte å bruke fordommer-kortet, det er ikke det dette handler om. Synd du ikke klarer å sette deg inn i diskusjonen på en saklig måte, og kan se situasjonen fra begge sider. Endret 16. juli 2015 av Bootybuilder 5
Honey Dew Skrevet 16. juli 2015 #95 Skrevet 16. juli 2015 Jeg synes situasjonen Rannveig er oppe i er dypt tragisk, selv om jeg mener at hun kunne unngått det. Å ha 3 ikke planlagte svangerskap er for meg uforstående. I dag velger mange såkalte ressursterke å få flere barn, men når ressursvake mennesker velger å kommer opp i en slik situasjon så er det svært mange barn som må lide på et mer komplekst plan. Så vil noen dra frem kortet om at mange fra "ressurssterke" hjem også kan mangle omsorg, . Poenget mitt er at at oddsen for å lykkes som foreldre som ikke kan sørge øk, utdannngs- og helsemessig, er mye lavere om de overnevnte ikke er tilstede. Alle disse komponentene henger sammen og kan ikke ses på enkeltvis. Av det jeg har blitt kjent med Rannveig, så mener jeg hun ikke har tatt på seg et ansvar for styrke oppvekst vilkårene for barna sine, og plutselig kommer barn nummer 3. Å føde barn inn i fattigdom bevisst er bare tragisk. Mange av disse foreldrene har også dårlig helse, nettverk og lav eller ingen utdannelse.De står i fare for å bli outsidere som faller utenfor, ekluderes av de "vanlige" sosiale nettverk både av de overnevnte og av økonomiske grunner. Når en forelder må velge mellom mat og å sende barnet sitt på fotball trening eller leirskole, da er det bare ett valg Når man leser en blogg kan man få inntrykk av at ja barna får alt det de trenger materielt sett på kort sikt. På lengre sikt vil en mor uten utdannelse eller jobb ikke kunne sørge for barna. Økonomi og utdannelse henger ofte sammen med helse. Økonomiske bekymringer og det stresset en person med et enorm ansvar vil kunne gå på helsa løs og da er man inne i en ond sirkel. Hvordan kan folk sitte å si at hun gir barna tilstrekkelig omsorg og stabilitet utfra klesplagg og turer til lekeland? Folk som tror at stønader for barn og bidrag lever fett økonomisk er uvitende. Til syvende og sist er jeg på alle måter bekymret for disse barna og håper Rannveig har ett godt nettverk rundt seg både av det offentlige og det private nettverket. Amen! 1
AngryBird_7 Skrevet 16. juli 2015 #96 Skrevet 16. juli 2015 Får dere prosenter av det hun tjener på bloggen? I tilfelle ikke synes jeg dere skal kreve det. 1
Gjest Zeitgeist Skrevet 16. juli 2015 #97 Skrevet 16. juli 2015 Jeg synes situasjonen Rannveig er oppe i er dypt tragisk, selv om jeg mener at hun kunne unngått det. Å ha 3 ikke planlagte svangerskap er for meg uforstående. I dag velger mange såkalte ressursterke å få flere barn, men når ressursvake mennesker velger å kommer opp i en slik situasjon så er det svært mange barn som må lide på et mer komplekst plan. Så vil noen dra frem kortet om at mange fra "ressurssterke" hjem også kan mangle omsorg, . Poenget mitt er at at oddsen for å lykkes som foreldre som ikke kan sørge øk, utdannngs- og helsemessig, er mye lavere om de overnevnte ikke er tilstede. Alle disse komponentene henger sammen og kan ikke ses på enkeltvis. Av det jeg har blitt kjent med Rannveig, så mener jeg hun ikke har tatt på seg et ansvar for styrke oppvekst vilkårene for barna sine, og plutselig kommer barn nummer 3. Å føde barn inn i fattigdom bevisst er bare tragisk. Mange av disse foreldrene har også dårlig helse, nettverk og lav eller ingen utdannelse.De står i fare for å bli outsidere som faller utenfor, ekluderes av de "vanlige" sosiale nettverk både av de overnevnte og av økonomiske grunner. Når en forelder må velge mellom mat og å sende barnet sitt på fotball trening eller leirskole, da er det bare ett valg Når man leser en blogg kan man få inntrykk av at ja barna får alt det de trenger materielt sett på kort sikt. På lengre sikt vil en mor uten utdannelse eller jobb ikke kunne sørge for barna. Økonomi og utdannelse henger ofte sammen med helse. Økonomiske bekymringer og det stresset en person med et enorm ansvar vil kunne gå på helsa løs og da er man inne i en ond sirkel. Hvordan kan folk sitte å si at hun gir barna tilstrekkelig omsorg og stabilitet utfra klesplagg og turer til lekeland? Folk som tror at stønader for barn og bidrag lever fett økonomisk er uvitende. Til syvende og sist er jeg på alle måter bekymret for disse barna og håper Rannveig har ett godt nettverk rundt seg både av det offentlige og det private nettverket. Veldig bra skrevet, Miranda16!
Miranda16 Skrevet 16. juli 2015 #98 Skrevet 16. juli 2015 Takk, har jobbet noen år i sosialtjenesten og der får man ganske god innsikt i såkalte ressurssvake menneskers komplekse problemer( økonomisk, utdanningsmessige, helseproblemer etc)for å si det mildt. Slike diskusjoner vitner ofte om uvitenhet og svart-hvitt tenking og er viktig å sette søkelys på. Dessverre er det knapphet på tid og det er umulig kunne hjelpe hver enkelt med alle de utfordringene de har dessverre annet enn å prøve og tilrettelegge for hjelp fra andre offentlige instanser å gi økonomisk råd og veiledning. (Aner ikke hva som skjedde med linje skiften?) 3
Miranda16 Skrevet 16. juli 2015 #99 Skrevet 16. juli 2015 Ville bare påpeke at det handler selvfølgelig også om jobb ikke kun utdannelse, selv om det er viktig at hun har et fundament der. Såvidt jeg vet så har hun ikke klart å holde på en jobb tid og veien med å fullføre videregående og/eller få seg en jobb med det presset hun har med 3 barn er også bekymringsverdig. 3
Bootybuilder Skrevet 16. juli 2015 #100 Skrevet 16. juli 2015 (endret) Ville bare påpeke at det handler selvfølgelig også om jobb ikke kun utdannelse, selv om det er viktig at hun har et fundament der. Såvidt jeg vet så har hun ikke klart å holde på en jobb tid og veien med å fullføre videregående og/eller få seg en jobb med det presset hun har med 3 barn er også bekymringsverdig. Det er det som er så synd. Dette gjør at hun og barna faller "utenfor" samfunnet, og må leve på stønader og trygd, noe som er tøft når man skal mette 3 barn med klær, mat osv i tillegg til seg selv. Bloggen hennes varer ikke evig, og det er ikke mye hun tjener på den lenger. En ting er at hun ikke ser for seg mer utdanning, men en jobb burde hun kunne klare å holde på både for seg selv og barnas del. Det koster å ha barn. Så kommer det til bosituasjonen. Hun flytter jo veldig mye. Hun bor alene på østlandet med snart 3 små barn uten noe familie som kan hjelpe. Når hun har tatt de valgene hun nå har tatt med å bli alenemor for tredje gang, burde hun også tenke igjennom hva som er best for barna hennes, og familien hun har skapt med tanke på bosted. Er det det beste for barna å bo så langt unna familien i Alta, som har mulighet til å hjelpe, og ikke minst støtte henne. Selvom det å bo på østlandet nær Oslo er best for rannveig, så er det ikke sikkert det er best for den lille familien og oppvekst kårene til barna. Når hun nå skal bli alenemor for tredje gang kommer hun til å trenge hjelp, det er ikke tvil om det. Her er hun nødt til å sette barna først og ikke seg selv. Endret 16. juli 2015 av Bootybuilder 2
Anbefalte innlegg