Gå til innhold

Utale navnet mitt i England


snartsommer

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som heter Kjersti som var au pair i USA et år og hun hadde ikke laget en amerikansk "versjon" av navnet sitt før hun dro. De kalte henne Kørsti, slik som de uttaler navnet Kirsti der borte. Du bare sier at du heter Lise og så uttaler de det slik de hører det. Hvorfor skulle dette bli et problem. Folk fra f eks Sri lanke som heter merkelige ting på 20 bokstaver klarer seg da også i utlandet.



Anonymous poster hash: bcbdd...13f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Morello

Godt med noen som forstår!

 

Haha Morello var jo et kjempe søtt og morsomt navn! Ja, det er jo absolut en mulighet å gjøre det slik! Er bare redd for å da få et klengenavn jeg ikke liker! Å ta saken i egne hender å velge et selv føles litt tryggere, haha! :laugh:

 

Men jeg trenger gode forslag! Selvfølgelig kan jeg jo ende opp med noe helt annet når jeg kommer dit, men hadde vært både hjelpsomt og litt beroliggende å ha noe fint å introdusere seg med på lur før jeg dro.

 

Er jo bare kjempeirriterende å bli kalt noe annet enn det man heter når man ikke vil det, jeg tenker ikke at den engelske versjonen av navnet mitt er noe stygg hvis jeg møter noen som heter det, men klangen gjør navnet helt annerledes og det er ikke navnet mitt i det hele tatt.. Så jeg nekter alltid folk å bruke det med mindre de greier å uttale det riktig :P 

 

Vil du ha noe som ligner på Lise? Hvis ikke er det jo bare å velge noe annet, søk på navnelister eller bare dikt noe opp! ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reist en del, og aldri møtt noen som klarer å uttale det. Det blir alltid "Liz" "Lisø" eller den klassiske "Lisa". Men det kan godt hende jeg har vært uheldig med de jeg har pratet med da. Er bare så lei av å nøye meg med å bli kalt disse tingene fordi jeg blir lei av å rette på dem.

Jeg mener jo også at navnet mitt er bra nok, og LANGT fra særlig kompilsert, men spørsmålstegnene av noen fjes når jeg har introdusert meg har jo fått meg til å lure på om jeg er helt på jordet med å mene det. :(

Fks i England vil Lise bli uttalt som Lisø eller Lisa, evt lice (lajs), spørs vel litt. Men det må du nesten bare finne deg i, de kan ikke noe for det. Men du kan jo bare introdusere deg som Liz :) vet om flere som "skiftet" navn da de bodde i utlandet.

Anonymous poster hash: 404b3...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en internasjonal orgainsasjon med engelsk som hovedspråk, og har også et navn som i Norge avsluttes med e, men i resten av verden med a (for å sette det på spissen). Jeg tenker for meg selv at det er en del av sjarmen, og er ærlig talt litt overrasket over hvor lett det har vært å bli vant til at navnet mitt uttales på ørtenfjørten forskjellige måter ila en dag.

 

Hvis det virkelig er umulig for deg - hva med varianter av etternavnet ditt?



Anonymous poster hash: 14634...7a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt uproblematisk å bli kalt noe som ikke har helt lik uttale jeg. Mitt slutter på A, men på engelsk blir det avsluttet med E. Gjør jo ingenting.

Anonymous poster hash: 94dd6...d12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en av disse navnene som slutter på E som slutter på A i andre land. Plager meg ikke, men jeg har ett veldig kort og enkelt etternavn, så bruker etternavnet mitt istedet, funker fint for meg.



Anonymous poster hash: bdb87...23c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg heter Eirin, og det har aldri vært spesielt enkelt, men jeg bryr meg ikke og lar folk kalle meg hva som helst. Amerikanere sier gjerne Erin, andre Irene med engelsk uttale (type Ay-riin) og i spansktalende land får jeg ofte beskjed om at det var for vanskelig og at de vil kalle meg Irene (uttalt slik vi også uttaler det på norsk.) Andre spansktalende tror det er Eileen. Jada! :) Skulle gjerne hatt et kult kallenavn men har liksom aldri hatt det.



Anonymous poster hash: f9e96...849
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heter Kristine. Får folk til å kalle meg Kristin-eh.

Anonymous poster hash: a5b5c...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liz eller Lizzie. Jeg ser ikke problemet med at du kaller det selv Liz. Det er jo det mest åpenbare. Jeg synes det er ytterst pinlig å si navnet sitt med norsk uttale og amerikanerne kommer med et patetisk forsøk på å etterligne uttalelsen. De kommer absolutt ikke til å klare å si eller stave navnet ditt riktig dersom du sier at du heter "Lise". Jeg ser ikke hvorfor det er så viktig for deg heller. Liz eller Lizzie er langt unna ordet "lice". 



Anonymous poster hash: c84cf...e00
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt navn klarer man å si på norsk, selv om det er fra midtøsten og høres nogenlunde annerledes ut enn på hebraisk. Men det høres bare rart ut på engelsk, så da bruker jeg mellomnavnet mitt i utlandet siden det er internasjonalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til ei som var au pair i noen år. Hun het Jannicke, men der borte ble hun kalt Nicky. 

 

For endel år siden hadde jeg også kontakt med en norsk/halvnorsk mann, og han hadde et typisk engelsk/amerikansk navn, men brukte norsk uttale. Matthew ble faktisk "Matthev" og ikke "Matthju". (Vel, det er ikke navnet hans, men akkurat han velger jeg å anonymisere, selv om jeg selv skriver som anonym her :P

 

Lise... Ja, det er mange varianter. Liz, Lizzie, Liza... Ice?

Elisabeth? :) 

 

Vanskelig å vite hva som er best... Ta turen bort dit, og finn det ut når du er der borte. Fortell hva du heter med norsk uttale, så kan du selv spørre om de ønsker å kalle deg det, - eller om det er et annet navn som er lettere for dem, så kan dere bli enige sammen der :)



Anonymous poster hash: 277df...d25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer også for Liz. Selv om de kan læres til å si Lise, så med mindre det er veldig viktig for deg at de kaller deg Lise, så vil du gjøre det enklere for deg selv med å presentere deg som Liz.

Kunne vært verre,  navn som Randi, Odd, Simen, Gunn er ikke like heldig på engelsk alltid :P

Hva er galt med Gunn? Det blir jo bare våpen? Det er et ikke så uvanlig etternavn i Skottland og en skotsk klan



Anonymous poster hash: dcc7d...e38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liz eller Lizzie ville jeg gått for :)

Anonymous poster hash: b0f1c...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...