Gå til innhold

Hadde du klart deg ute i naturen??

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Janna

Et hypotetisk spørsmål til dere.....

Sett at noe skjedde i verden som gjorde at alle hus ble jevnet med jorden, alle materialer brent, alle husdyr forsvant og alle samfunnsnormer ble oppløst.

Hva kan du som får deg til å tro at du kunne klart deg alene i naturen??

Jeg aner rett og slett ikke hva jeg ville gjort; jeg har jo gått på speideren i mine barndomsdager, men der lærte vi ikke å gjøre opp ild med pinner/flint, vi lærte heller ikke å lage snarer og feller til å fange små byttedyr i. Ikke lærte jeg å skjelne mellom spiselige og giftige planter heller.

Hvordan i all verden hadde jeg klart meg?? Bare tanken får meg til å skjelve av skrekk, og gir meg en avsindig lyst til å prøve dette; å klare meg alene i skogen en stund og se hvordan det går. Det høres jo helt teit ut, og jeg gjør det ikke før jeg evt. MÅ :wink:

Selvfølgelig er det ganske usannsynlig at vi engang må jakte igjen og finne mat og ly selv; men det må da ligge en viss tilfredsstillelse i å vite at dersom man må, så kan man... Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solskinn

Nöden lärer naken kvinne å spinne, heter det!

Er du ille tvungen tror jeg du lärer deg det ganske greit!

Men det er klart det er greit å ha litt kunnskaper om naturen rundt oss!!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Klare meg i skogen? Jeg? Tror ikke det! For det første så er jeg ikke så stor fan av insekter og ormer, men det har jo ikke noe med saken å gjøre.

Jeg hadde nok klart å bygge ly. Fiske kan jeg også (selvom jeg ikke har hjerte til å avlive fisken selv :roll: ) Et bål.. hmm... Jeg vet jo hvordan det skal gjøres, men det hadde tatt tid! Tror jeg skulle klart meg i en uke. Nei, forresten, jeg VET jeg kunne klart det for en uke! Er ikke en speiderjente, men dette kan da ikke være såå vanskelig :P

(Selvsikkerheten er iallefall ikke noe å si på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv var en av mine største hobbies i mange år, dette med å overnatte ute uten telt og leve fra hånd til munn er ganske interessant.

Har trappet ned litt nå, men for noen få år siden bodde jeg til skogs i stort sett hele min fritid.

Jeg og hundene.

Om sommeren med et lite fiskegarn og fiskestang. Om høsten og vinteren med fiskegarn og hagle.

Våren er vanskelig, lite planteføde, slutt på jakta (unntatt bever, kråke sånn.)

Vinteren er ikke god, man kan ikke regne med å finne mat hver dag, om man baserer seg på jakt. Man må finne seg i å spise andre ting enn hare...

Nyttig å vite litt om hva man kan spise, og ikke minst hvordan man kan søke ly og tenne bål.

Det finnes bøker om "hvordan overleve i norsk villmark". Kjekt å ha.

Ei bok om urter også.

Men, dette er med litt hjelpemidler. Uten dem ble jeg nok ganske mager..

Jeg vet litt om så sette provisoriske feller, men disse er forbudt til vanlig, de fleste av dem.

Er man i nød er saken en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Hege- det hørtes spennende ut!! Omtrent sånn jeg kunne tenkt meg å leve en periode. Bare for å finne ut hvordan det er.

Hvilke hjelpemidler hadde du? Kniv, kroker, snører?

Jeg vet hvordan man lager snare for smådyr (sikkert ulovlig den også, men men, pyttsann) , og jeg har flere urtebøker stående i bokhyllen min. Har alltid interessert meg for temaet, og har lest "Hvordan overleve" bøker over en lav sko hele oppveksten :ler: Jeg kan skjelne mellom mange forskjellige dyrespor, og noen få planter. Har mange ganger kokt brennesle-suppe på primus, for eksempel. Og spist bålstekt fisk til *nam nam*

Hjemme hos foreldrene mine er det sjø like ved, og mange flotte sopp-steder (kantarell primært) og bær i plenty. Jeg er oppvokst med fiskesnøre i hånda.

Har alltid synes det er mer mening i å leve på den måten.

Jeg får en slags følelse av forakt når jeg lager meg til en ferdig pizza eller spiser Toro-supper.... Skal det virkelig være så enkelt??? Det er så mye mer spennende å leve fra hånd til munn. Vi har alt for mye fritid.

Mamma har lært meg å lage syltetøy og saft av alle mulige bærsorter, og mange forskjellige retter av sopp. Pappa har lært meg å ro, fiske og jakte på fugler. (Han drev med jakt på storfugl i sin tid) Lurer på om jeg noengang får bruk for alt det?? Håper inderlig det. Uheldigvis har jeg funnet meg en mann som elsker å bo på hotell og spise fiks ferdig mat uten noen anstrengelser :wink:

SUUUUKK........ Får vel ta med ungen ut i skogen alene etterhvert :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vinga!

Jeg har alltid med meg kniv, noen meter med sterk line, fiskesene og kroker. Og fyrtøy selvfølgelig. Virker ikke lighter'n så bruker jeg flint og stål. Har et stykke med slik flint man kan kjøpe i enkelte overlevelsespakker.

Skal jeg være borte noen dager har jeg også med meg ei lita garnfille.

Har et gammelt ørretgarn som jeg klippet i to. Viktig å bare på minst mulig. Garnet bruker jeg ikke over alt. Det er kun med i sekken i tilfelle jeg ble nødt til å skaffe mat.

Det kan brukes til andre ting enn å fange fisk.

Husk! Dette er for en nødsituasjon! Ellers er det ulovlig.

De fellene jeg kan lage kan man lage av ting man finner i skogen. Jeg vil ikke beskrive disse nærmere her. :wink:

Ei lita presenning er god å ha, men det går bra uten også. Lett å lage gapahuk om du er i skogen.

Skal man ha best sjanse til å klare seg uten særlig utstyr er kysten det beste. Finnes mye godt i sjøen. Som ikke er fisk mener jeg.

En ting til. Om sommeren har jeg en primus i sekken. Man tenner ikke bål i skogen om sommeren! Kun i nødsfall, og man skal tenke over hvor man tenner det.

Har du smakt på maur forresten? Syrlige små krabater..

Skulle hatt en tur sammen vi to. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Janna

Maur? He he, nei :D Men ville gjerne smakt på om jeg var sulten :wink:

Har spist mye rart, men insekter har jeg nok ikke prøvd enda nei. Har hørt at gresshopper stekt over bål er særdeles velsmakende.. *kremte*

Ja jeg fikk veldig lyst til å ta en skogstur sammen med deg, jeg tror du kan mye som jeg ville elsket å lære!

Jeg driver og leser om Ayla for tiden ser du, og det er jo kjempefine bøker for oss naturinteresserte :D

Den snaren jeg kan å lage er særdeles enkel; man lager den av bøyelige, tynne kvister og flettede bark-tråder :sjarmor: Har ikke testet den på levende dyr, kun utløst med pinne. Skader ingenting før jeg evt MÅ. Hva annet enn fisk spiser du som finnes i sjøen? Jeg har smakt kreps og krabber, og tang.

Er sjøanemoner og sjøpølser spiselige? :wink: Sjøpølser høres jo veldig mat-aktig ut da. Det er iallefall mange av dem på steder med mye strøm :ler:

Jeg er litt lei meg fordi kjæresten min ikke deler min interesse for friluftsliv; men men. Får ta meg noen turer alene... Er forresten glad i å tråle Østmarka med hunden min på fritiden! Mange stier og vann der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sjøen finner man blandt annet sjøpølser (høres ikke godt ut, men jeg tror de kan spises.) Man finner kråkeboller og skjell av diverse art. Og tang ja.

Joda, jeg leser om Ayla jeg også. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Aah... kråkeboller og blåskjell tenkte jeg ikke på! Neste gang jeg er i Ålesund skal jeg gå på restaurant og spise kråkebolle :sjarmor: Tør ikke å fange selv... pga miljøgifter o.l, jeg har jo ikke peiling. Smaker det også som kylling tro? (slange gjør nesten det)

Søsteren min hater sjøpølser. En gang vi var på makrell fiske fikk hun BARE sjøpølser som hektet seg fast på kroken (eller var det omvendt?..) og aldri har noe irritert henne så mye som de ekle krekene, sier hun :ler:

Når jeg var liten kalte jeg makrell for kose-fisk forresten :wink: Aner ikke hvorfor. Tror kanskje det var fordi bestefar ga meg en jeg skulle holde fast på, med grønne vakre striper... Det var kose-fisken min hele den turen :o

Jaja, en digresjon bare....

Hva var det som gjorde at du ble så interessert i friluftsliv Hege?

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gjerne svare deg Vinga, men siden det bare er vi to som prater foreslår jeg at vi fortsetter på personlige meldinger, ok? Jeg lager en tråd der jeg. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg blitt sulten nok, så ville jeg vel spist barkebiller jeg også  :hoho:

Garantert!

Har faktisk slaktet ei høne, slukt maur (ikke så værst faktisk), spist gress og "brenneslesuppe" i en uke. Så jeg vet jeg kan, om jeg må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Virvel

Nei, men de er naturmennesker til tusen. Nå går de vel ikke riktig så langt som til å spise maur og slikt, men toppen av lykke for dem er en langhelg i marka med telt og stormkjøkken. Eller som nå, en uke i fjellet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest indiangranny

Hei Dere :)

Ja jeg tror det som gammel speider hadde jeg overlevd,speider speider vær beredt hode og rompa går i ett.

:hoho:

hilsen

indianlady :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!!

Kremt......Øhhhh.......tror nok (les: vet )at jeg hadde slitt litt da ja...............................og barkebiller er liksom ikke helt tingen for meg! Men siden jeg nesten bare spiser grøntfor sånn ellers så hadde jeg kanskje klart meg litt alikevell når det gjelder litt mat??

-Charmina (Vurderer å bli speiderpike.....) :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...