Gå til innhold

Stemødre fortjener ros..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er garantert mye urettmessig kritikk og uhøflige responser i vente for de fleste innskrivere, dessverre.

Jeg er heller ikke uskyldig her.

Stemødre er fortsatt ikke en gruppe.

Det er like store individuelle forskjeller her som i andre roller i livet.

At du velger å flytte sammen med barn gjør deg ikke til noen slags helt. Og at du velger å se deg selv som askepott i eget liv understreker bare de fordommer som florerer om stemødre.

De fleste foreldre ønsker å ta vare på barna sine. Gode ressurspersoner er velkomne i livet deres. En kvinne som okker og stønner samtidig som hun selv velger å frata/overtar andres ansvar står det liten respekt av.

En kvinner - derimot - som ser familien sin som familien sin og stiller opp der det er nødvendig trenger ikke en egen tråd om ros. Hun gjør det som føles riktig og naturlig.

Utheving 1

Det gjør en heller ikke til en gribb som forsøker å stjele noens pappa, eller en mammas barn. Det betyr i grunnen for de fleste av oss at vi møtte en mann vi falt for, også gjorde vi den samme risikoanalysen som alle gjør før de innleder et forhold, og kom fram til at plussene var flere enn minusene også forsøker man å deale med det :) Jeg valgte ikke min mann -fordi- han hadde barn, jeg valgte han -på-tross-av- at han hadde barn. Og det handler ikke om barnet, som jeg med hånden på hjerte kan si at jeg i dag elsker. Det handlet om at jeg visste at barnet hadde en mor, og jeg forsto raskt at barnets mor har andre verdier enn meg, noe jeg strevde med i starten, men nå ser på som en gevinst :) (vi bidrar med helt forskjellige ting i barnets liv).

Utheving 2

Noen ganger når man leser på KG, eller møter fordommer ute i den normale verdnen også så kan det kjennes som at alle ressurspersoner utenom den som valgte å bli sammen med barnets far er velkomne.

Dette med å være stemor er noen ganger sårt, noen ganger vanskelig og veldig-veldig givende.Jeg tenker at det er likt med å ha en stemor for sin barn Jeg tror man kommer langt med kommunikasjon og kommunikasjon og atter kommunikasjon, om forventinger, krav og ønsker. Jeg tror at jeg er komfortabel i min rolle fordi mannen min er utrolig flink til å inkludere både meg og barnet. Han overser ingen, og jeg tror vi føler oss "viktigst i livet hans" i perioder begge to (på den bra måten :) ) Det hjelper også at jeg har mødre å snakke med, som har stemødre til sine barn, og jeg tror det hjelper for de å ha det andre veien også. Jeg kan spørre hvordan de vil oppleve ting, og rette meg etter det i et forsøk på å ikke gjøre noen sine tær ømme.

Anonymous poster hash: e2db9...3a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utheving 1

Det gjør en heller ikke til en gribb som forsøker å stjele noens pappa, eller en mammas barn. Det betyr i grunnen for de fleste av oss at vi møtte en mann vi falt for, også gjorde vi den samme risikoanalysen som alle gjør før de innleder et forhold, og kom fram til at plussene var flere enn minusene også forsøker man å deale med det :) Jeg valgte ikke min mann -fordi- han hadde barn, jeg valgte han -på-tross-av- at han hadde barn. Og det handler ikke om barnet, som jeg med hånden på hjerte kan si at jeg i dag elsker. Det handlet om at jeg visste at barnet hadde en mor, og jeg forsto raskt at barnets mor har andre verdier enn meg, noe jeg strevde med i starten, men nå ser på som en gevinst :) (vi bidrar med helt forskjellige ting i barnets liv).

Utheving 2

Noen ganger når man leser på KG, eller møter fordommer ute i den normale verdnen også så kan det kjennes som at alle ressurspersoner utenom den som valgte å bli sammen med barnets far er velkomne.

Dette med å være stemor er noen ganger sårt, noen ganger vanskelig og veldig-veldig givende.Jeg tenker at det er likt med å ha en stemor for sin barn Jeg tror man kommer langt med kommunikasjon og kommunikasjon og atter kommunikasjon, om forventinger, krav og ønsker. Jeg tror at jeg er komfortabel i min rolle fordi mannen min er utrolig flink til å inkludere både meg og barnet. Han overser ingen, og jeg tror vi føler oss "viktigst i livet hans" i perioder begge to (på den bra måten :) ) Det hjelper også at jeg har mødre å snakke med, som har stemødre til sine barn, og jeg tror det hjelper for de å ha det andre veien også. Jeg kan spørre hvordan de vil oppleve ting, og rette meg etter det i et forsøk på å ikke gjøre noen sine tær ømme.

Anonymous poster hash: e2db9...3a4

Jeg eksluderte ikke stemor som en av foreldrene.

Gjest Vena Cava
Skrevet

Hva fortjener dere ros for egentlig?

Synes det ikke har kommet frem noe i denne tråden som gjør at dere fortjener noe mer ros enn andre mødre og fedre.

Når man velger å bli samboer med en med barn fra før, så ser jeg på det som en selvfølge det som står i HI.. ikke noe ekstraordinært som fortjener noe spesielt med ros nei

Anonymous poster hash: 40134...4bd

Det er ingen som sier vi fortjener mer ros enn fedre og mødre. Men hun mener vel at vi trenger mer ros enn vi får fra før da det florerer av diskriminering, negative syn og kommentarer når det gjelder oss stemødre.

Men når du sier det sånn at når man velger noe selv så kan man ikke bli rost for det. Så kan vi jo slutte med å rose folk som er flinke i jobben sin også da. Kvinner som føder. Alle som gjør det bra på skolen. Folk som er rause og engasjerer seg i røde kors eller andre frivillige organisasjoner. Skjønner du hva jeg mener? Der der blir for dumt å si.

Skrevet

En kvinner - derimot - som ser familien sin som familien sin og stiller opp der det er nødvendig trenger ikke en egen tråd om ros. Hun gjør det som føles riktig og naturlig.

Det er godt for alle å bli sett for det de gjør, også for stemødre. Jeg er glad for at mannen viser at han setter pris på meg for min rolle i familien og overfor barnet.

• Liker 3
Skrevet

Det er godt for alle å bli sett for det de gjør, også for stemødre. Jeg er glad for at mannen viser at han setter pris på meg for min rolle i familien og overfor barnet.

Fordi du er den du er og gjør det du gjør. Ikke pga gruppen du tilhører.

• Liker 1
Skrevet

Fordi du er den du er og gjør det du gjør. Ikke pga gruppen du tilhører.

Jo, han er ekstra oppmerksom når jeg viser barnet ekstra omtanke fordi jeg ikke er forelder.

• Liker 1
Skrevet

Jo, han er ekstra oppmerksom når jeg viser barnet ekstra omtanke fordi jeg ikke er forelder.

Ja....som jeg sier..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...