Gå til innhold

Kjørelærer og statens vegvesen sier forskjellige ting

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjørelæreren til en venn sier at han må ta teoriprøven før de søker om førerkort...

Statens vegvesen.no sier at man må søke om førerkort før man tar teoroprøven???

Hva er rett?

Anonymous poster hash: 13ad8...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke ta noen teoriprøve og heller ikke øvelseskjøre før du har fått skjekket at vandel, sperrefrist og alt det der er i orden. Først da får du begynne å øvelseskjøre og ta teorien.

Vandel m.m. skjekkes ved å søke om førerkort.

Gjøres enkelt elektronisk, med mindre der er noen avvik på syn, medisinbruke m.m. da gjøres søknaden manuelt.

Anonymous poster hash: 46a35...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ligge inn en søknad om førerkort før man tar teorien. Men vandel trenger ikke å være godkjent. Dette gjelder dersom det er klasse B, ikke for moped.

Det holder å levere søknad samme dag som man vil ta teori.

Dersom det er moped, må det søkes på forhånd, vandel må sjekkes og all opplæring må være tatt før teoriprøven kan tas.

Anonymous poster hash: 1c49a...a9f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ta noen teoriprøve og heller ikke øvelseskjøre før du har fått skjekket at vandel, sperrefrist og alt det der er i orden. Først da får du begynne å øvelseskjøre og ta teorien.

Gjøres enkelt elektronisk, med mindre der er noen avvik på syn, medisinbruke m.m. da gjøres søknaden manuelt.

Øvelseskjøre kan du gjøre når du har tatt trafikalt grunnkurs og fått bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ligge inn en søknad om førerkort før man tar teorien. Men vandel trenger ikke å være godkjent. Dette gjelder dersom det er klasse B, ikke for moped.Det holder å levere søknad samme dag som man vil ta teori. Dersom det er moped, må det søkes på forhånd, vandel må sjekkes og all opplæring må være tatt før teoriprøven kan tas. Anonymous poster hash:

1c49a...a9f

Dette er ikke min erfaring hos Statens Vegvesen.

Min søknad var gått ut, og jeg fikk ikke tatt teorien den dagen jeg kom.

En som stod ved siden av meg, hadde sperrefrist på førerkortet, hun fikk beskjed om å gå til politiet og ikke komme tilbake før sperretiden var ute og hun hadde fått papirer fra politiet på dette.

(Alle kunne høre alt av personlig info i skranken!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øvelseskjører for klasse B og har ikke gjort noe av dette, kun tatt trafikalt grunnkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke min erfaring hos Statens Vegvesen.

Min søknad var gått ut, og jeg fikk ikke tatt teorien den dagen jeg kom.

En som stod ved siden av meg, hadde sperrefrist på førerkortet, hun fikk beskjed om å gå til politiet og ikke komme tilbake før sperretiden var ute og hun hadde fått papirer fra politiet på dette.

(Alle kunne høre alt av personlig info i skranken!)

Er dette lenge siden? Det var en stund at vandel måtte være godkjent før man tok teorien, men det har man gått bort i fra nå. Nå kan man ta teori uten vandelsgodkjenning uansett om det er vanlig søknad eller tilbakelevering etter inndragning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg får be ham spørre kjørelæreren da, om han har sendt inn en søknad.. Det stod at man må få bekreftelse på mottatt søknad før man kan ta teori. Han tenkte å ta den påmpnsdag/torsdag.... Trodde egentlig "hvem som helst" kunne ta teori, så lenge trafikalt grunnkurs var i boks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg får be ham spørre kjørelæreren da, om han har sendt inn en søknad.. Det stod at man må få bekreftelse på mottatt søknad før man kan ta teori. Han tenkte å ta den påmpnsdag/torsdag.... Trodde egentlig "hvem som helst" kunne ta teori, så lenge trafikalt grunnkurs var i boks?

Hvis det er klasse B, så kan man det. Trenger ikke trafikalt grunnkurs heller, for å ta teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er klasse B, så kan man det. Trenger ikke trafikalt grunnkurs heller, for å ta teori. Anonymous poster hash: 1c49a...a9f

Ok. Så er bare å dra inn og møte opp? Burde vel kanskje ringe kjøreskolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det har oppstått en misforståelse? Søke om førerkort må en før en kan ta teorien, men kanskje kjørelæreren mener at man ikke kan bestille oppkjøring før teorien er tatt?

Anonymous poster hash: 1b5cb...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så er bare å dra inn og møte opp? Burde vel kanskje ringe kjøreskolen

Kan bare møte opp, ja. Kjøreskolen trenger ikke å vite at du tar teori, men hvis du ønsker kan du si i fra. Når du består er det greit å gi beskjed til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det har oppstått en misforståelse? Søke om førerkort må en før en kan ta teorien, men kanskje kjørelæreren mener at man ikke kan bestille oppkjøring før teorien er tatt?Anonymous poster hash: 1b5cb...a33

Ja. Men nå har han kjørt bil med kjørelæreren i lange tider, mangler bare teorien før han kan få oppkjøring.

Men da må kjørelæreren ha søkt om førerkort tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan bare møte opp, ja. Kjøreskolen trenger ikke å vite at du tar teori, men hvis du ønsker kan du si i fra. Når du består er det greit å gi beskjed til de. Anonymous poster hash: 1c49a...a9f

Det er ikke meg da, men han må melde om bestått siden da bestiller de oppkjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men nå har han kjørt bil med kjørelæreren i lange tider, mangler bare teorien før han kan få oppkjøring.

Men da må kjørelæreren ha søkt om førerkort tidligere?Anonymous poster hash: 13ad8...70a

Det er ikke kjørelæreren som søker om førerkort. Det må man gjøre selv og gjøres enkelt på vegvesen.no

Klikk på førerkort og søk om førerkort og bruk f.eks bank-id ved identifisering.

Men kjørelæreren bestiller time til oppkjøring når tiden er inne for det.

Anonymous poster hash: f73b0...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...