Gå til innhold

Kan de bare bytte vaktene mine uten å spørre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte i ny jobb i starten av mai. Går fremdeles med "under opplæring" skilt men har stengt butikken alene flere ganger (tatt oppgjøret og jobbet de siste 2-3 timene før stenging alene)

Jeg skal jobbe en torsdag om et par uker fra 09-15 og siden jeg da hadde fri til mandagen etterpå bestilte meg en langhelg utenlands med kjæresten med avreise på kvelden samme torsdag.

Men i går får jeg plutselig en melding av en medarbeider om at vakten min er endret til 15-22 i stedet. Jeg sa at det kunne jeg dessverre ikke fordi jeg må rekke et fly som går 20. Fikk til svar at "du er på opplæring så vi kan endre vaktene som det passer."

Hva skal jeg gjøre? Er det i det hele tatt lov å plutselig endre vaktene mine uten at jeg har noe å si? De sier jeg er under opplæring og at da kan de bare endre men har jobbet flere kveldsvakter alene og tatt oppgjøret uten noe veiledning.

Prøvde å ringe sjefen men hun har ikke tatt telefonen ennå. Vaktlisten var jo lagd flere uker i forveien.. Hva er vitsen med en vaktliste om de bare kan endre på den som de vil? Arg..

Og ja det var kanskje litt dumt å bestille reise på kvelden samme dag som jeg hadde jobb, men jeg trodde jo at vaktlisten var gjeldende..

Anonymous poster hash: ce2e5...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun kan ikke forandre uten å høre med deg først. Og når du har blitt satt opp tidlig for uker siden så er hun meget urimelig her. Syns du skal stå på krava dine! Selv om du er ny/opplæring har du også et liv utenom jobb.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall hadde jeg krevd at hun erstattet flybillettene mine og laget et helvete for henne hvis hun nektet. 



Anonymous poster hash: ca6bc...cc3
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell henne at dette skal du bli underrettet om FØR det skjer, uansett om det er opplæring eller ikke. Det nytter ikke å komme med noe sånt helt plutselig uten en ganske god grunn.

Du sender en mail til sjefen og opplyser om hva som har skjedd og at du ikke har fått noen sjanse til å fortelle om det passer eller ikke. Du skal ikke bøye deg for sånn skit selvom du er ny. Du får gjerne true med advokat,arbeidstilsynet eller lignende, spørs hvor langt du gidder å dra det:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplæring eller ikke - de kan ikke endre vaktene dine uten å spørre deg først. Skal du beordres på vakt på en fridag eller forskjøvet vakt så finnes det regler for det.

Videre er det ikke en medarbeider som skal endre vaktene, du skal ikke få beskjed om "du er på opplæring så vi kan endre vaktene som det passer" og du skal varsles av sjefen min. 14 dager før vaktendringer.

 

Dette høres svært useriøst ut! Nå tolker jeg bare, men den som ringte deg høres noe umoden og maktsyk ut.

 



Anonymous poster hash: 68333...1e2
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lalalala59

Dette er jo ikke greit. Hele grunnen til vaktlister er jo at det skal være forutsigbart. Ja, endringer kan skje, men da spør/informerer man om det i forkant, ikke bare forteller noen at det har blitt endringer i vaktlisten. Du er i din fulle rett til å ha et liv utenom jobb selv om du er under opplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt jeg vet kan de endre vaktlistene innen 2 uker før vakten er. Det er ihvertfall slik det praktiseres hos oss, med mindre man er tildelt faste vakter.

Har derimot aldri hørt noe om at dette skal ha en sammenhebg med å være under opplæring.

Ta en prat med sjefen din, og forklar situasjonen. Håper det ordner seg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at dette ikke er liv, kilde på dette?

Det er innenfor arbeidsgivers styringsrett og endre på arbeidstidene, så dette er lov.

Anonymous poster hash: dbeda...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at dette ikke er liv, kilde på dette?

Det er innenfor arbeidsgivers styringsrett og endre på arbeidstidene, så dette er lov.

Anonymous poster hash: dbeda...f1d

Jeg har ikke noen kilde, men på min tidligere arbeidsplass (kommunen) var det i alle fall slik at vaktlistene var spikret senest 6 uker før arbeidsdag, og endringer etter dette måtte avtales spesielt.

 

Jeg tror dette varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass, men at normal sunn fornuft tilsier at alle arbeidstakere har behov for forutsigbarhet, og muligheten til å planlegge frem i tid.

Anonymous poster hash: 83056...73e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at dette ikke er liv, kilde på dette?

Det er innenfor arbeidsgivers styringsrett og endre på arbeidstidene, så dette er lov.

Anonymous poster hash: dbeda...f1d

Det var ikke arbeidsgiver som endret vakten, men en medarbeider. Medarbeidere har ikke styringsrett.

Anonymous poster hash: 05260...524

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta dette videre og hvis det viser seg at det er sånn de opererer på arbeidsplassen din så kan du jo vurderer om du faktisk ønsker å jobbe på et slikt dritt-sted med dårlig miljø og folk som er sultne på makt. 



Anonymous poster hash: 45590...516
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får dobbelsjekke tariffavtalen. Aml §10-3 regulerer arbeidsplan og sier at denne skal være drøftet med tillitsvalgte senest to uker før iverksettelse og være lett tilgjengelig for arb. taker.

 

edit: M.a.o. kan man kreve at det skal være lagd vaktplan to uker før den i verksettes, med mindre tariffavtalen eller din arbeidsavtale sier noe annet.

Endret av Synne-Marie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Tusen takk for svar alle sammen! :) sjefen er visst på ferie denne uken, så denne medarbeideren er sjef i mellomtiden. Snakket med ei jeg jobber med og hun kunne ta vakten min hvis jeg måtte jobbe kveldstid så det ordner seg uansett :) men skal uansett ta det opp med sjefen og høre om det er vanlig praksis..

Takk igjen alle sammen!

Anonymous poster hash: ce2e5...f6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjefen din kan endre vaktene dine ja, men du må varsles MINST 14 dager i forveien. 



Anonymous poster hash: 02b22...5a0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke endre vaktene dine innenfor 14 dager uten godkjenning fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at dette ikke er liv, kilde på dette?

Det er innenfor arbeidsgivers styringsrett og endre på arbeidstidene, så dette er lov.

Anonymous poster hash: dbeda...f1d

 

Nei. Les litt om hva styringsrett faktisk er før du slenger rundt deg med feilaktige opplysninger.

Anonymous poster hash: 3e1f4...acf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her. Tusen takk for svar alle sammen! :) sjefen er visst på ferie denne uken, så denne medarbeideren er sjef i mellomtiden. Snakket med ei jeg jobber med og hun kunne ta vakten min hvis jeg måtte jobbe kveldstid så det ordner seg uansett :) men skal uansett ta det opp med sjefen og høre om det er vanlig praksis..

Takk igjen alle sammen!

Anonymous poster hash: ce2e5...f6f

 

Du skal ikke høre om det er vanlig praksis, du SKAL ha vakttidspunktene 14 dager før. Sånn er det bare.

 

Ikke finn deg i slikt og bytt arbeidssted om de bryter loven på denne måten. Jeg kan love deg at du ikke vil jobbe et slikt sted.

Anonymous poster hash: c3644...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig kan de ikke det! 

En av mine tidligere arbeidsgivere gjorde det. Og så sendte hun en sur sms når jeg skulle vært der og spurte om jeg hadde glemt at jeg skulle på jobb... Eeeeh, nei. Det er nemlig i morgen. I dag passer det ikke. 
Hadde ikke fått beskjed. Hun mente at det var opp til meg å komme innom å sjekke vaktlistene en gang i blandt :klaske: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig kan de ikke det! 

En av mine tidligere arbeidsgivere gjorde det. Og så sendte hun en sur sms når jeg skulle vært der og spurte om jeg hadde glemt at jeg skulle på jobb... Eeeeh, nei. Det er nemlig i morgen. I dag passer det ikke. 

Hadde ikke fått beskjed. Hun mente at det var opp til meg å komme innom å sjekke vaktlistene en gang i blandt :klaske:

Dra innom jobben din på fritiden din for å sjekke om sjefen har forandret på noe! Eh.... nei .Lurer dem på noe så kan de ringe  deg å spørre. Hva man gjør på fritiden er ikke  sjefens sin sak. Mange frekke sjefer ja :glare:

Endret av wintergirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at folk går på limpinnen til en medarbeider jeg da, så lenge det ikke er sjefen selv, så kan de ikke gjøre en skit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...