Gå til innhold

Et par spørsmål til dere som jobber frivillig deltid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å gå ned i stilling. Har alltid jobbet 100%, og alltid lengtet til mindre prosent. Jeg jobber som veldig mange andre for å tjene til livets opphold, men trives ikke særlig med jobb, og trives alt for godt i hjemmet. Så nå vil jeg gjerne trappe med til 60-80%. Så får jeg bedre tid til husarbeid og barna og alt som har med hjemmet å gjøre.

Jeg lurer på om dere får noe kompensasjon fra mannen? Tenker spesielt på pensjon. Og det vil jo bli slik at mannen min tjener mye pg jeg som allerede tjener mye mindre enn han går enda mer ned i lønn. spør dere mannen om penger viss dere trenger? Hvordan fordeler dere utgifter?

Anonymous poster hash: eabcf...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reagerte litt der du spurte om andre får 'kompensasjon fra mannen'.

Jeg har aldri vært i den situasjonen hvor noen går ned i stilling.

Men jeg kan bare snakke for meg selv at jeg hadde ikke likt om damen min gikk ned i stilling pga hun ikke likte jobben sin, og kanskje håpet på å få kompensasjon fra meg pga av det.

Da måtte hun heller finne seg en ny jobb.

 

Jeg synes også det blir urettferdig om fordelingen av utgifter skal forandre seg pga du går ned i stilling. Mannen din burde ikke svi for at du går ned i stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan dere bli enige om. Dersom dere trenger mindre barnehage/sfo ved at du går ned i stilling, vil jo noen utgifter også gå ned. Det vil også være rimelig at du gjør mer husarbeid enn ham. Det kan opprettes privat pensjonsavtale med månedlig sparing som vil kompensere noe for ditt pensjonstap ved redusert stilling.

 

Jeg gikk litt redusert i noen år mens barna var små. Jobbet mellom 80-90 % i noen år. Dette av praktiske årsaker fordi min mann jobbet skift så han var borte annenhver uke, og minstejenta hadde best av kortere dager i barnehagen pga epilepsi (trigget flere anfall hvis hun ble veldig sliten). Vi var enige om dette, og jeg betalte litt mindre inn til vår felles regningskonto, samt at vi hadde egen pensjonssparing for meg disse årene for å kompensere i allefall litt av tapet mitt.

 

Enhver familie må finne ut hva som fungerer for dem. Snakk med mannen din om dette, og så kan dere gjøre beregninger som viser hvordan dere vil komme ut økonomisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går ned i stillingsprosent og ikke vil tape økonomisk, så er det ikke snakk om at du skal få noe kompensasjon av mannen din, men mer det at faste utgifter blir fordelt annerledes. På den måten kan du spare opp penger som fu kan trenge senere i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...