Gå til innhold

Hvor anonym er man som AB?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det blir en annen diskusjon. Det er forskjell på hva som er teoretisk mulig i dataverdenen, og hva faktisk noen komptente brukere har vist at de klarer.

Anonymous poster hash: 72dfc...f93

Så hvorfor har ikke de her "kompetente" brukere svart den ene brukeren her som ga grønt lys for at de kunne avsløre i tråden hvem h#n var...........?

Hm..??

Anonymous poster hash: 6bcd8...4c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så hvorfor har ikke de her "kompetente" brukere svart den ene brukeren her som ga grønt lys for at de kunne avsløre i tråden hvem h#n var...........?

Hm..??

Det var faktisk jeg som skrev at jeg kunne være prøvekanin. ;) Og jeg vet ikke hvorfor de ikke har gjort det enda.

Anonymous poster hash: 72dfc...f93

AnonymBruker
Skrevet

Uansett - hvis noen har interesse av å "spore opp" brukere, vil jeg påstå at de har et meget alvorlig psykisk problem og ikke er personer man burde tenke så mye på. De gjør noe ulovlig og jeg skal ikke kalle dem verdiløse, bare gale og unormale. Hva så om GærneIvar vet hvilken bruker som skrev om at kjæresten slo opp? Hvem bryr seg. For alt GærneIvar vet, kan det være fiksjon, det er flere enn man tror som ikke skriver sant under AB.

Anonymous poster hash: 30590...a6a

Skrevet

Hei,

Det er jeg som har skrevet koden som utgjør dagens anonym-funksjon, etter at jeg tok over denne oppgaven fra en tidligere utvikler. Jeg føler meg sikker på at dagens tekniske implementasjon ikke har noen egenskaper ved seg som gjør den noe stort mer sårbar enn om man skulle skrevet fra en ekstra konto man evt. hadde fått lov til å lage av administratorene.

Gjentatte ganger har jeg vært gjennom PHP-koden som gjør et innlegg anonymt og saumfart HTML-koden som blir sendt til vanlige kontoer sine nettlesere, uten å finne noen referanser til den brukeren som egentlig skrev et anonymt innlegg. Selv ikke administratorer vil kunne få dette presentert i tråden (eller finne det gjennom HTML-koden), de må trykke på en lenke som tar dem til en egen side.

Dermed er det kun den autogenererte teksten (med tall og bokstaver) som gjenstår som en opplagt informasjonskilde, slik jeg ser det fra et teknisk ståsted. For å kunne finne frem til teksten som genererer dette må man være helt treffsikker og blant annet vite noe informasjon som kun er tilgjengelig for administratorer (ikke en gang brukeren som skrev det).

Vi fant som nevnt, etter et godt tips fra Petter, en feil i de tilfellene der et innlegg hadde vedlegg. Det er beklagelig, men det var mindre enn 0.2% av innleggene til Anonym Bruker som hadde vedlegg i seg. Dette var heller ikke noe man ville se med mindre man var oppmerksom på lenken til selve vedlegget og visste hva de ulike tallene henviste til. Jeg fikset dette for eksisterende og fikk på plass en midlertidig løsning for fremtidige innlegg samme kveld, neste dag ble det ordnet en permanent løsning for å flytte bildene ved publisering. 

Jeg håper at Petter eller andre vil ta kontakt og forklare hva de mener når de skriver at det fortsatt er sårbart.

Dessverre er det slik at det er vanskelig å være 100% sikker på noe, også dette. Særlig gjennom internett får man stadig høre om sider som får brukerinformasjon eksponert, folk som digitalt bryter seg inn i store anerkjente organisasjoner eller menneskeskreven kode som utgjør et sikkerhetshull som har store konsekvenser. I fjor ble det for eksempel kjent en svært alvorlig feil i systemet som mange bruker for å sende kryptert trafikk på internett, og som hadde blitt introdusert i mars 2012. 

Avslutningsvis vil jeg si at jeg mener det er ekstremt synd at det med å ville avsløre anonyme brukere er noe som enkelte ser ut til å bruke tid på. Hvis noen har skrevet noe under en anonym bruker synes jeg man skal ha respekt for det ønsket, uavhengig av om man forstår eller konkret klarer å tilegne seg informasjon om hvem det er eller ikke. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jøss for en diskusjon blant de uvitende.

Den eneste måten å være HELT sikker på å forbli anonym her, er å:

1: Opprette en bruker uten personlige opplysninger.

2. Kun bruke offentlige eller åpne nett når en poster. (Ip-adressen blir logget).

Da er du HELT sikker. Ellers ikke.

Anonymous poster hash: d7001...c79
AnonymBruker
Skrevet

Jøss for en diskusjon blant de uvitende.

Den eneste måten å være HELT sikker på å forbli anonym her, er å:

1: Opprette en bruker uten personlige opplysninger.

2. Kun bruke offentlige eller åpne nett når en poster. (Ip-adressen blir logget).

Da er du HELT sikker. Ellers ikke.

På offentlige og åpne nett kan andre se hvilke sider du går inn på, og evt hva du skriver. Dette er ikke hva jeg klassifiserer som sikker netvett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På offentlige og åpne nett kan andre se hvilke sider du går inn på, og evt hva du skriver. Dette er ikke hva jeg klassifiserer som sikker netvett.

Jeg sa: For å være sikker på å være anonym HER inne.

Les hva jeg skriver. Har ikke ytret et ord om "sikker nettvett"

Uansett om andre kan se hva jeg skriver på åpne nett, kan det ikke knyttes til meg som person. Da måtte de ha kjent meg ved ansikt, se hva jeg skrev akkurat der og da, visst at jeg var på det åpne nettet og i tillegg kunne knyttet brukeren min til meg som person.

Komplett umulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...