Gå til innhold

Er jeg for gammel for medisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest O___o

Kjør på!

Mange "eldre studenter" på legestudiene.

Ikke helt uvanlig at tidligere sykepleiere senere tar legestudier.

 

Du vil være ferdig som voksen, men vil etter all sannsynligvis bli stående i jobb til du er godt over 60 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen fare! Du vil neppe være eldst på kullet ditt :) Ønsker du å studere medisin, og har resultater som gjør at du kommer inn, er det lite vits i å bruke mer tid på et annet studium. 

 

Jeg kjenner selv noen som var nesten 10 år eldre enn deg da vedkommende begynte på medisinstudiet, og heller ikke denne personen var den eldste i kullet.



Anonymous poster hash: 34e0f...0dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare! Du vil neppe være eldst på kullet ditt :) Ønsker du å studere medisin, og har resultater som gjør at du kommer inn, er det lite vits i å bruke mer tid på et annet studium.

Jeg kjenner selv noen som var nesten 10 år eldre enn deg da vedkommende begynte på medisinstudiet, og heller ikke denne personen var den eldste i kullet.

Anonymous poster hash: 34e0f...0dd

Men det dette ikke forteller noe om, er om gamlingene som begynte gjorde det bra, og var fornøyde med valget sitt, og om de fullførte.

Ellers også situasjon rundt familie og økonomi.

Anonymous poster hash: 27cdb...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å bruke ett år ekstra på å ta opp fag og heller gjøre det parallelt med sykepleien? Jeg er like gammel som deg og er nyutdannet sykepleier, men fant tidlig 1.året ut at jeg heller ville studere medisin. Har heldigvis alle realfagene fra før, men må forbedre 4-5 karakterer til for å komme inn på medisin neste år. Det positive med å være ferdig sykepleier er at jeg kan jobbe som nettopp sykepleier ved siden av studiene, og tjene deretter. Mens medisinstudentene på jobb har assistentstillinger.

Første året av sykepleien var helt forferdelig på mange måter. Jeg hatet sykehjemspraksis og alt som hørte med det semesteret. Men 2.året var kjempespennende, og 3. likeså. Tror det uansett vil være en god erfaring når jeg tar fatt på videre studier:)

Anonymous poster hash: 708ca...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hvertfall satset sterkt på å gå i Norge. Det er vanskelig å få jobb for tiden, og utenlandsstudentene stiller ofte bakerst i køen. Det man også må regne med er å jobbe veldig avsidesliggende de første årene. Så vil du bruke disse årene av livet ditt, først på videregående fag og et tungt studie og deretter sannsynligvis bo langt unna alle du kjenner i flere år etter det igjen. Har du lyst på familie og barn? Har du lyst til å være såpass "gammel" når du endelig begynner å tjene penger?

Og jeg tenker at dersom du syns sykepleie er totalt uinteressant, vil da medisin være kjempeinteressant?

Anonymous poster hash: 916ce...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hvertfall satset sterkt på å gå i Norge. Det er vanskelig å få jobb for tiden, og utenlandsstudentene stiller ofte bakerst i køen. Det man også må regne med er å jobbe veldig avsidesliggende de første årene. Så vil du bruke disse årene av livet ditt, først på videregående fag og et tungt studie og deretter sannsynligvis bo langt unna alle du kjenner i flere år etter det igjen. Har du lyst på familie og barn? Har du lyst til å være såpass "gammel" når du endelig begynner å tjene penger?

Og jeg tenker at dersom du syns sykepleie er totalt uinteressant, vil da medisin være kjempeinteressant?

Anonymous poster hash: 916ce...55b

Nei, det gjør de absolutt ikke. Det er omtrent like mange ferdigutdannede leger som har studert i Norge som i Øst-Europa som har kapret turnusplass ifølge rapporten for turnussøking. Det er likevel nesten dobbelt så mange ferdigutdannede leger som har studert i utlandet enn i Norge som søker turnusplass i Norge, og da er det åpenbart at det er et større antall utenlandsstudenter som står uten turnusplass. Det handler ikke om at studenter i Norge står foran utenlandssøkere i turnussøkingen. 

 

Sykepleie og medisin er to vidt forskjellige utdanninger. Man jobber gjerne i samme fagområdet, men det er komplett forskjellige arbeidsoppgaver. Selv studerer jeg medisin og kunne aldri ha tenkt meg å studere sykepleie. 

Anonymous poster hash: 7f875...4c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det dette ikke forteller noe om, er om gamlingene som begynte gjorde det bra, og var fornøyde med valget sitt, og om de fullførte.

Ellers også situasjon rundt familie og økonomi.

Anonymous poster hash: 27cdb...e69

Du har alltid de som ser negativt på enhver situasjon og som nesten bare ser begrensninger. Det er gjerne de samme personene som er dypt ulykkelig over valgene de har tatt når de runder 50. Også har du de som trives med de som gjør og som dermed ikke bryr seg så mye om småtteriene, som ordner seg uansett. Det er bare snakk om 6 år, det er faktisk ikke all verdens hvis man planlegger litt. Jeg kjenner selv til en som tok medisinstudiet rundt 40-årsalderen. Det gikk helt fint med full familie, og økonomien led ingen nød. Penger kan man tjene senere :) 

Anonymous poster hash: b53e8...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør de absolutt ikke. Det er omtrent like mange ferdigutdannede leger som har studert i Norge som i Øst-Europa som har kapret turnusplass ifølge rapporten for turnussøking. Det er likevel nesten dobbelt så mange ferdigutdannede leger som har studert i utlandet enn i Norge som søker turnusplass i Norge, og da er det åpenbart at det er et større antall utenlandsstudenter som står uten turnusplass. Det handler ikke om at studenter i Norge står foran utenlandssøkere i turnussøkingen.

Sykepleie og medisin er to vidt forskjellige utdanninger. Man jobber gjerne i samme fagområdet, men det er komplett forskjellige arbeidsoppgaver. Selv studerer jeg medisin og kunne aldri ha tenkt meg å studere sykepleie.

Anonymous poster hash: 7f875...4c9

Tja, dersom det er dobbelt så mange utenlandsstudenter burde de jo hatt flere av turnusplassene enn halvparten dersom de stilte likt?

Vi er veldig mange nye leger nå, og på de mest populære sykehusene og avdelingene er norsk utdannelse (pluss en del ekstra) et must. Er ikke noe vits i å starte en diskusjon om dette i denne tråden, men det er naivt å tro at man har like store muligheter etter endt utdanning når man har gått i Polen. Jeg kjenner maaange.

Så mitt råd til ts er å prøve å satse på Norge.

Jeg vet jo at sykepleie er anderledes, kunne ikke tenkt meg å jobbe som det jeg heller. Men å være førsteårselev der, og ikke finne temaene interessant i det hele tatt er for meg litt forunderlig dersom man ønsker å jobbe i helsevesenet. Og jeg lurer derfor på om lege egentlig er rett for ts.

Anonymous poster hash: 916ce...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting i veien for at du kan studere medisin hvis dette er noe du virkelig vil. Jeg ville likevel tatt en titt på det økonomiske. Du sier du er 28 år og har fullført 1. år sykepleie. Hva annet har du gjort siden videregående?  Hvordan er det med studielån? Har du brukt noe av det? Har du oppsparte midler fra jobb eller annet?

 

Hvis jeg var deg ville jeg gått i Norge eller latt være, kanskje mest på grunn av det massive studielånet man må ta opp. Jeg studerer selv i Trondheim og trives veldig godt. :)



Anonymous poster hash: 8f60c...848
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg for gammel til å bli jurist/advokat? Kommer til å være nærmere 30 når jeg er ferdig med master...

Anonymous poster hash: b4f05...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...