Gå til innhold

Kjæresten sliter med utdanning, hva slags råd kan jeg gi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, kjæresten min fullførte nå 1. året med ett snitt som trolig ligger rundt D/E. Dette er et studium på en dyr privatskole i hovedstaden, og det er ikke akkuratt et elitestudie hvor du er garantert jobb etterpå. Hun har vært veldig lite motivert dette året og har vel egentlig funnet ut at dette ikke er noe for hun.

Hun vil gjerne gjøre noe annet med aner ikke hva, har prøvd å foreslå bla lektor, fordi hun er veldig interissert i språk, men hun vil ikke være lærer. På toppen av det hele, har jo søknadsfristen gått ut, så hun må jo vente ett år. Hun sier faktisk at hun vil ta enda ett år på dette studiet også starte på noe annet etter det. Dette synes jeg er dumt, da det blir enda ett år med 100+k i studielån, og hvordan ser dette ut når hun skal søke jobb senere? Fullført to av tre år på en bachelor med dårlig snitt. Studerer hun noe helt annet så er det vel nesten best og ikke legge ved vitnemålet fra disse to årene. 

 

Hun har en ganske god deltidsjobb, men denne er bare engang i uken. Dette er ikke nok til å betale hybel her i Oslo, hun kan heller ikke flytte hjem. Hun er heller ikke motivert til å søke jobb, eneste hun er interissert i er kontorjobber, men det er vanskelig å få. Spesielt med karakterene hennes. Hva skal jeg gjøre? Dette tærer virkelig på forholdet vårt. Hun aner rett og slett ikke hva hun vil gjøre med livet sitt. Er skikkelig deprimert og mener hun har dårlig tid fordi hun tok et friår før hun startet å studere. 



Anonymous poster hash: e06e7...95d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, kjæresten min fullførte nå 1. året med ett snitt som trolig ligger rundt D/E. Dette er et studium på en dyr privatskole i hovedstaden, og det er ikke akkuratt et elitestudie hvor du er garantert jobb etterpå. Hun har vært veldig lite motivert dette året og har vel egentlig funnet ut at dette ikke er noe for hun.

Hun vil gjerne gjøre noe annet med aner ikke hva, har prøvd å foreslå bla lektor, fordi hun er veldig interissert i språk, men hun vil ikke være lærer. På toppen av det hele, har jo søknadsfristen gått ut, så hun må jo vente ett år. Hun sier faktisk at hun vil ta enda ett år på dette studiet også starte på noe annet etter det. Dette synes jeg er dumt, da det blir enda ett år med 100+k i studielån, og hvordan ser dette ut når hun skal søke jobb senere? Fullført to av tre år på en bachelor med dårlig snitt. Studerer hun noe helt annet så er det vel nesten best og ikke legge ved vitnemålet fra disse to årene.

Hun har en ganske god deltidsjobb, men denne er bare engang i uken. Dette er ikke nok til å betale hybel her i Oslo, hun kan heller ikke flytte hjem. Hun er heller ikke motivert til å søke jobb, eneste hun er interissert i er kontorjobber, men det er vanskelig å få. Spesielt med karakterene hennes. Hva skal jeg gjøre? Dette tærer virkelig på forholdet vårt. Hun aner rett og slett ikke hva hun vil gjøre med livet sitt. Er skikkelig deprimert og mener hun har dårlig tid fordi hun tok et friår før hun startet å studere.

Anonymous poster hash: e06e7...95d

Hva slags kontorjobber da?

Anonymous poster hash: fe727...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis studiet ikke interesser henne så ser jeg ikke helt hensikten med å fortsette. Hun må kanskje jobbe med noe som ikke er så himla gøy, men da finner hun kanskje ut hva hun vil?

Jeg gikk 1,5 år på et studie. Det var ikke for meg. Jobbet i noen år og fant til slutt ut hva jeg ville. Jeg har nå fullført første året (bachelor) og er 25 år. Det er mange som starter når de er rundt 25 år, så det er egentlig ikke noe stress at hun eventuelt venter litt..Jeg hadde prøvd å sagt det, at det er ikke poeng å studere for å studere (hun bruker jo opp av de årene hun har krav på støtte, kjipt hvis hun finner ut at hun skal ta et masterstudium) og at hun kanskje må akseptere en litt kjip jobb (en kjip jobb er bedre enn ingen jobb) og bruke tid på å finne ut hva hun vil gjøre. Det er helt okei å ikke vite hva man vil når man er rundt 20 år. Man skal tross alt jobbe hele livet, greit å finne det man faktisk liker og trives med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må nesten få lov å gjøre som hun vil. Ønsker hun å gå et år til med studielån, så får hun gjøre det. Men kun så lenge dette ikke går utover deg økonomisk (dersom det blir til at du må betale mer leie osv fordi hun ikke har mulighet til å jobbe o.l.). 
 

Men jeg er selvsagt enig i at det er dumt å gå et år ekstra på et studie som man ikke ønsker å fortsette på. Hadde det vært meg selv, så ville jeg heller skaffet meg en jobb det året, tenkt på hva jeg vil ta utdanning i og så søkt neste år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, lektor med et slikt snitt? For et dårlig forslag. 

Håper hun finner noe som passer henne bedre! 



Anonymous poster hash: 378d5...8be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, lektor med et slikt snitt? For et dårlig forslag.

Håper hun finner noe som passer henne bedre!

Anonymous poster hash: 378d5...8be

På bakgrunn av snittet hennes på et studie hun har null interesse for, trekker du denne slutningen?

Anonymous poster hash: 0787d...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...