Gå til innhold

Kan andre enn fastlegen skrive ut a-preparater? (smertestillende)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes denne diskusjonen er ganske ensidig.

Alle resepter på A og B preperater blir sendt inn i et reseptregister.

Legenes utskriving av Aog B preperater blir holdt øye med. Skriver de for mye, så kan de i verste fall miste muligheten til å skrive denne typen resepter.

De ferreste leger skriver resept på A og B preperater "per korrespondanse" særlig ikke til pasienter de ikke kjenner.

Noen pasienter selger og videre denne typen medisiner, noe legene vet.

Å gå til et privat legekontor, hvor du ikke er kjent fra førmog så be om sterke smertestillende tabletter, fordi du ikke får hos fastlegen/vikaren som har hele din sykehistorie, vil neppe føre frem. Du vil nok bli gjenstand for spørsmål om hvorfor du ikke får hos ditt eget legekontor. Og hvorfor skal du få på et privat legekontor når de som kjenner deg og din sykehistorie ikke vil gi deg?

Å sende en bestilling, pr. Sms eller ringe når du alt har fått avslag ved en konsultasjon tror jeg heller ikke en ansvarsfull lege vil respondere positivt på. Snarere tvert i mot.

Forøvrig er her ikke så mye opplysninger om din sykehistorie at vi kan uttale oss konkret om hvorfor legen din har valgt å avslå. Din faste lege kan og ha skrevet melding om at du ikke skal ha smertestillende tabl. Sist gang du fikk, det vet vi heller ikke.

Anonymous poster hash: 22537...546

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring nevrologen og få resept derfra.



Anonymous poster hash: 33229...632
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En annen lege ved samme legekontor skal ikke overprøve fastlegens avgjørelse om å gi ut slike medisiner. Har fastlegen gitt de ut så skal legene som er igjen signere for medisinene, siden de ikke kjenner pasienten og må stole på at fastlegen vet hva han gjør. 

 

Om man kommer for første gang for å få de er det noe helt annet. 

 

 

 

Hvorfor bestiller du time for dette? Send sms om resept, digital bestilling. Det er vel kun en kort periode du trenger resept for nå når legen din er på ferie? Skriv det i sms'n da, at du trenger kun liten pakke sånn at du har frem til legen er tilbake på jobb. 

 

Hvis du har problemer med å få medisiner ved denne handlemåten så er det noe du ikke forteller oss. Alle legekontorer er vant til å ha fastlegepasienter som trenger resepter når lege er syk/på ferie. De har rutiner for dette, og andre leger signerer da ut preparater som fastlegen har gitt før. Nye preparater får man ikke uten time, og oftest ikke uten å treffe fastlegen.

Anonymous poster hash: 0c009...cbd

 

Ts her; Legen er ikke på ferie, men i permisjon - blir borte minst 3-4 mnd.. Han er erstattet av en ung dame som ser ut som hun er 15 år. Utrolig fersk og uerfaren. Hun mener jeg skal ta paracet "fordi det er det ortopedene ofte anbefaler.." Har også sendt beskjed kun på sms til legekontoret, fikk til svar at jeg måtte bestille ny legetime før eventuell ny resept kunne skrives. Hun følger IKKE den planen og tankegangen datlegen min gjorde. Og jeg har ikke "krav" på å bruke de andre legene på kontoret. Da må jeg bytte fastlege - og det vil jeg ikke - er veldig fornøyd med fastlegen som nå er i permisjon - men som er tilbake til høsten. Så problemet mitt nå er at jeg er tilknyttet en fastlegevikar som er helt blåst og har nada erfaring…….

Anonymous poster hash: e5901...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om utredning og behandling av årsaken til smertene. Det er vanedannende medisin og du har allerede brukt dem lenge i forhold til å utvikle avhengighet. Men du skal ikke ha så vondt så lenge, og bare få smertestillende. De må finne ut hva som er galt.

Neida. Jeg gikk på smertestillende i 3 måneder uten at det var noe problem for legene å skrive ut. Nå går jeg fortsatt på smertestillende (4 mnd siden skaden skjedde), men på en annen type, men som likevel er vanedannende til en hvis grad. Denne skal jeg gå på i alle fall til august, men det er vanlig å gå på den 1 år eller mer, og de fleste har ingen problemer med å slutte etter nedtrapping. 

Anonymous poster hash: 0f058...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ts her. Takk for gode svar. For det første: Jeg er grundig utredet av fastlegen (som nå er i permisjon), nevrolog, tatt MR og går til fysiobehandling. (Har forsøkt kiropraktiker, men da ble smertene verre).

Det er en nerveskade - og visstnok er det kun tid og tålmodighet som må til. Ingen annen behandling vil forbedre eller fremskynde dette.. Problemet mitt er at når jeg ikke er godt smertelindret er jeg helt handlingslammet - ligger bare og griner av smerter. Med nobligan merker jeg at muskulaturspenninger blir borte og jeg klarer enkle hverdagsaktiviteter. JA det er farlig over tid, og JA det er en viss tilvenningsfare - jeg vet det. Men jeg har aldri tidligere hatt behov for slike medisiner, er ikke ute etter "rus" - drikker feks svært sjelden alkohol (maks 2 ganger i halvåret). Problemet er at jeg føler meg så jævla mistenkeliggjort - at jeg liksom bare går til legen for å få tabletter.. Jeg trenger de for å klare å gjennomføre en "normal" hverdag  -dog med begrensninger. Uten smertelindringen er jeg helt nede..

Jeg tenker at her og nå MÅ jeg ha denne typen smertelindring, og så for man heller ta en EVENTUELL tilvenningsfare så snart smertene blir svakere  -altså med gradvis nedtrapping og seponering.

Jeg forstår at leger skal være restriktive, men de kan jo ikke være så restrektive at de ikke kan skrive ut dette i en fase med sterke smerter heller??

Og merkelig at det skal være så enorm forskjell på leger. De unge (og særlig damer) er mye "strengere" og tenker ikke pasientens beste - mens erfarne eldre leger ofte VET hva de driver med og tar kontrollen sammen med pasienten..

 

Anonymous poster hash: e5901...7ef

 

Snakk med legen om resept på gabapentin (neurontin).

Det fungerer mot nervesmerter. 

Anonymous poster hash: 0f058...9cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Snakk med legen om resept på gabapentin (neurontin).

Det fungerer mot nervesmerter. 

Anonymous poster hash: 0f058...9cc

 

 

Signerer denne. Der er vel også avhengighetsproblematikken mye mindre (om til stede i det hele tatt?). Veldig rart at du ikke får hjelp fra smerteklinikk eller spesialister her TS? Jeg tror jeg ville ha gått den veien, få hastetime hos vikarlegen din, og si at det er uutholdelig nå. Du må ha noe som hjelper, men viktigst av alt må du ha skikkelig hjelp! Det er annet enn ibux og opiater man kan få mot smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Signerer denne. Der er vel også avhengighetsproblematikken mye mindre (om til stede i det hele tatt?). Veldig rart at du ikke får hjelp fra smerteklinikk eller spesialister her TS? Jeg tror jeg ville ha gått den veien, få hastetime hos vikarlegen din, og si at det er uutholdelig nå. Du må ha noe som hjelper, men viktigst av alt må du ha skikkelig hjelp! Det er annet enn ibux og opiater man kan få mot smerter.

Det er fortsatt en sannsynlighet for avhengighet, og jeg går på det selv og må si jeg skjønner hvorfor. Jeg føler veldig det samme som jeg gjør når jeg går på vanlige smertestillende egentlig. Blir veldig sløv og svimmel, men for meg er det negativt fordi jeg elsker å være aktiv. Får dog vært mye mer aktiv med den smertelindringen jeg har nå. Sliter en del med konsentrasjon og hodepine pga medisinene. 

Men sannsynligheten for avhengighet er betydelig redusert og folk kan gå på medisinene i lange perioder. 

 

Jeg fikk medisinene mine hos kirurgen jeg går fast til, og vet ikke om fastlege kan skrive ut medisinene. Da må hun kanskje på sykehuset en tur ja :) 

Anonymous poster hash: 0f058...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neurontin eller lyrica vil være første valget til nervesmerter.Pinex forte tar ikke slike smerter.


Nevropatisk smerte er vondt. Jeg har nerveskade selv og bruker Neurontin for dette.I tillegg får jeg Palexia depotabletter for rygg og nakkesmerter (alt er diagnosert) og injeksjoner i rygg/nakke med marcain som bedøver litt. Nerverotblokader er også noe du burde kikke på.Dette skal forresten gjøres under fluroskop.

Burde få henvisning til nevrolog du og smerteklinikk..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ts her; Legen er ikke på ferie, men i permisjon - blir borte minst 3-4 mnd.. Han er erstattet av en ung dame som ser ut som hun er 15 år. Utrolig fersk og uerfaren. Hun mener jeg skal ta paracet "fordi det er det ortopedene ofte anbefaler.." Har også sendt beskjed kun på sms til legekontoret, fikk til svar at jeg måtte bestille ny legetime før eventuell ny resept kunne skrives. Hun følger IKKE den planen og tankegangen datlegen min gjorde. Og jeg har ikke "krav" på å bruke de andre legene på kontoret. Da må jeg bytte fastlege - og det vil jeg ikke - er veldig fornøyd med fastlegen som nå er i permisjon - men som er tilbake til høsten. Så problemet mitt nå er at jeg er tilknyttet en fastlegevikar som er helt blåst og har nada erfaring…….

Anonymous poster hash: e5901...7ef

 

 

Da skjønner jeg det er verre ja. Jeg ville bedt om en annen lege på samme legekontor, med skriftlig beskjed. Eller kontaktet et annet legekontor og prøvd der. Skjønner at situasjonen er fortvilende da. Har du en fast nevrolog du kan ringe forresten? Det kan hjelpe. 

 

Signerer denne. Der er vel også avhengighetsproblematikken mye mindre (om til stede i det hele tatt?). Veldig rart at du ikke får hjelp fra smerteklinikk eller spesialister her TS? Jeg tror jeg ville ha gått den veien, få hastetime hos vikarlegen din, og si at det er uutholdelig nå. Du må ha noe som hjelper, men viktigst av alt må du ha skikkelig hjelp! Det er annet enn ibux og opiater man kan få mot smerter.

 

Neurontin eller lyrica vil være første valget til nervesmerter.Pinex forte tar ikke slike smerter.

Nevropatisk smerte er vondt. Jeg har nerveskade selv og bruker Neurontin for dette.I tillegg får jeg Palexia depotabletter for rygg og nakkesmerter (alt er diagnosert) og injeksjoner i rygg/nakke med marcain som bedøver litt. Nerverotblokader er også noe du burde kikke på.Dette skal forresten gjøres under fluroskop.

Burde få henvisning til nevrolog du og smerteklinikk..

 

Ganske interessante innlegg. Jeg har mye nevropatiske smerter, det er vanvittig vondt. Har vært et år på tramadol (skikkelig vanskelig å gå av igjen, ble virkelig avhengig!), og jeg har brukt lyrica, neurontin, sarotex og smerteplaster. Neurontin fungerte absolutt best mot smertene, men jeg var oppe i 3200mg for å få ønsket effekt, med det resultatet at jeg sov ca 20 timer i døgnet. Helt uholdbart for å si det slik. Lyrica ble jeg dårlig av, så jeg håper jeg en dag finner antiepileptika jeg tåler godt uten å sove bort livet, for nå velger jeg heller smertene enn å sove. Er alenemor og det fungerer bedre å ha vondt enn å sove hele tiden da faktisk. 

 

Etter ti år med dette har jeg fortsatt ikke funnet en løsning, og veksler mellom betennelsesdempende og tramadol ved behov. Paracet 1gram x 3 daglig som fast base, og diverse annet oppå. 

Anonymous poster hash: 0c009...cbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Burde få henvisning til nevrolog du og smerteklinikk..

 

Jeg er ikke ts, men smerteklinikken jeg var på nektet meg tilbud siden jeg ikke ville gå fast til psykolog i tillegg. De trodde ikke på at jeg hadde akseptert smertene. Av alle ting... De har rare krav dessverre. 

Anonymous poster hash: 0c009...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...