Gå til innhold

Lønnsforskjell mellom ingeniør og sykepleier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

De er ganske viktige, men vi har et mye større behov for sykepleiere. Vi trenger mange, mange flere i tillegg til at vi ikke klarer oss uten. 

Så selvsagt trenger vi ingeniører, men ikke like mye som vi trenger sykepleiere. Sykepleiere er et grunnleggende behov uansett hvordan det går med oljegreiene. På det grunnlaget burde da sykepleiere tjene mye mer enn ingeniører

Anonymous poster hash: 45a0b...9b0

 

Man kan selvsagt mene mye forskjellig om dette, men en stor forskjell som man ikke kommer unna er at:

- Ingeniører genererer penger

- Sykepleiere koster penger

Endret av Charlie.
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Mange sykepleiere er privat ansatt. De tjener ikke særlig mye mer enn offentlig ansatte sykepleiere. 

Anonymous poster hash: 45a0b...9b0

 

Andelen privat ansatte sykepleiere er forsvinnende liten sammenliknet med andelen som er ansatt i kommuner og på offentlige sykehus. Konkurransen fra det private er derfor nærmest ikke-eksisterende, og blir dermed ikke lønnsdrivende. 

 

Dette i motsetning til ingeniøryrker. Her er andelen i privat næring langt høyere enn i offentlig forvaltning, selv om også det offentlige har et ganske stort antall ingeniører totalt sett. 

 

Å krangle om hvilket yrke som er viktigst av ingeniør og sykepleier blir for dumt. Samfunnet har behov for et stort antall høyt kompetente av begge deler. 

Anonymous poster hash: eb556...240

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De er ganske viktige, men vi har et mye større behov for sykepleiere. Vi trenger mange, mange flere i tillegg til at vi ikke klarer oss uten. 

Så selvsagt trenger vi ingeniører, men ikke like mye som vi trenger sykepleiere. Sykepleiere er et grunnleggende behov uansett hvordan det går med oljegreiene. På det grunnlaget burde da sykepleiere tjene mye mer enn ingeniører

Anonymous poster hash: 45a0b...9b0

 

 

Viktig i forhold til hva? I forhold til å tjene penger er ingeniører viktigere. I forhold til å ta vare på menneskers helse er sykepleiere mer viktige. Men - uten ingeniører vil det bli ganske vanskelig for sykepleiere å gjøre jobben sin. Ingeniører står bak mange av verktøyene sykepleiere trenger for å pleie mennesker. Eller skal sykepleierne bygge sykehuset selv?

 

Det er rett og slett helt idiotisk å sammenligne viktigheten av ingeniører og sykepleiere. Begge er veldig viktige, på ulike måter. Det moderne samfunnet trenger begge to. Steinaldersamfunnet greier seg uten begge. Uten olja trenger vi også ingeniører.

 

 

 

I stedet for å ta ting så personlig, så bør du kanskje også se på hvor mange skoleplasser det er for en sykepleier kontra en elektroingeniør eller noe. Her på høyskolen er det 150 studieplasser for sykepleiere. Ikke akkurat like mange for en elektroingeniør. :P

Anonymous poster hash: 45a0b...9b0

 

 

Og her peker du jo på hvorfor lønna er lavere for sykepleiere - det er flere av dem, så lønna presses ned. Hadde vi utdannet like mange ingeniører ville lønna falt drastisk for dem også. Hadde vi kuttet ned på antall studieplasser i sykepleie ville det blitt færre av dem, og lønna ville blitt presset opp. Men det ville jo vært en krise for kommuneøkonomien rundt omkring, fordi, som sagt av andre, genererer ikke sykepleiere inntekter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hvis du heller mener vi skal se på viktigheten av yrkene og hvor stort behov Norge har for flere ansatte, burde sykepleiere ha dobbelt så mye i lønn som ingeniører! 

Anonymous poster hash: 45a0b...9b0

 

Jeg har da ikke gitt uttrykk for at jeg mener dette. 

 

Anonymous poster hash: bccf9...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe poeng i å diskutere hvem som er viktigst, alle er viktige. Og jeg synes ikke det er urettferdig at den ene gruppen tjener mer enn den andre. Mannen min er ingeniør (3 år på høyskole), han tjener 850.000 i året. Jeg har en 6-årig profesjonsutdannelse fra universitet og tjener litt i overkant av 500.000. Det er ikke urettferdig. Det er tilbud og etterspørsel.

Endret av Mariehønen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

419.000 i begynnerlønn som sykepleier er vel ganske bra?

Husk at mange ingeniører tjener 0 kroner om de mister jobben pga nedgangstider i oljen. Kanskje må de tilogmed flytte til utlandet.

http://www.nrk.no/rogaland/50.000-i-forskjell-i-sykepleierlonn-1.11984794



Anonymous poster hash: 882a9...4e8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi sånn er livet.

Anonymous poster hash: 0e818...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hva mener dere om den enorme lønnsforskjellen mellom en sykepleier og en ingeniør med tanke på at begge har 3 års utdanning. Jeg kjøper det faktum st ingeniørstudiet er mye vanskeligere og mer etteraktet, men lønnsforskjellen burde vel være nærmere?

Mvh; En student

Anonymous poster hash: 8dcae...862

Det er ingen enorm forskjell. Ingeniører og sykepleiere går på samme tariff i det offentlige. At det er forskjell i lønningene på ingeniører og sykepleiere i kommune, kommer av den enkle grunn at det nesten ikke finnes ingeniører i kommunene som ikke er avdelingsledere, med både personal-, budsjett-, og fagansvar.

 

man kan aldri sammenlikne lønn i det private og det offentlige.

Anonymous poster hash: 266a6...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mange sykepleiere er privat ansatt. De tjener ikke særlig mye mer enn offentlig ansatte sykepleiere. 

Anonymous poster hash: 45a0b...9b0

 

Synd for dem at de ikke kan forhandlingens kunst.

 

Vi ingeniører i det private må forhandle frem egen lønn. Og du må ikke tro at arbeidsgiverne våre kaster tusenlappene etter oss - vi må rett og slett forhandle frem hver eneste lille krone selv. Finnes nemlig ingen tariff for ingeniører i det private.

Anonymous poster hash: 266a6...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hva mener dere om den enorme lønnsforskjellen mellom en sykepleier og en ingeniør med tanke på at begge har 3 års utdanning. Jeg kjøper det faktum st ingeniørstudiet er mye vanskeligere og mer etteraktet, men lønnsforskjellen burde vel være nærmere?

Mvh; En student

Anonymous poster hash: 8dcae...862

Hvis jeg følger logikken din, bør da en psykolog, lege eller prest tjene det dobbelte?

Anonymous poster hash: 78477...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

419.000 i begynnerlønn som sykepleier er vel ganske bra?

Husk at mange ingeniører tjener 0 kroner om de mister jobben pga nedgangstider i oljen. Kanskje må de tilogmed flytte til utlandet.

http://www.nrk.no/rogaland/50.000-i-forskjell-i-sykepleierlonn-1.11984794

Anonymous poster hash: 882a9...4e8

 

Hvor har du det i fra? Begynnerlønn i kommunene er 367000.  

 

Jeg synes en slik diskusjon er tåpelig. Kan man ikke begynne å diskutere andre stillinger da, hvorfor alltid ingeniør vs sykepleier. Er så lei av det.

Anonymous poster hash: ba873...e67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sammenligner vi epler og pærer igjen...

 

TS, du er sykepleierstudent, formoder jeg? Hvis ja, så bør du fortsette på studiet fordi det er noe du brenner for og interesserer deg for, og ikke fordi du mener at jobben din er så viktig at du burde få mer lønn. Da kommer du bare til å ende opp som en av de bitre sykepleierne her inne på forumet som klager støtt og stadig.

 

Viktighet har ingenting med lønnsnivå å gjøre: Hvis man følger logikken din så burde søppeltømmere ha millionlønn, og bartendere burde ikke få betalt i det hele tatt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg følger logikken din, bør da en psykolog, lege eller prest tjene det dobbelte?

Anonymous poster hash: 78477...b99

Egentlig ikke, men problemstillingen ble gitt for å få en liten diskusjon. Jeg har lest mange gode svar og forstår egentlig hvorfor sykepleier ikke tjener så mye, selv om dem gjør en viktig jobb

Anonymous poster hash: 8dcae...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå sammenligner vi epler og pærer igjen...

TS, du er sykepleierstudent, formoder jeg? Hvis ja, så bør du fortsette på studiet fordi det er noe du brenner for og interesserer deg for, og ikke fordi du mener at jobben din er så viktig at du burde få mer lønn. Da kommer du bare til å ende opp som en av de bitre sykepleierne her inne på forumet som klager støtt og stadig.

Viktighet har ingenting med lønnsnivå å gjøre: Hvis man følger logikken din så burde søppeltømmere ha millionlønn, og bartendere burde ikke få betalt i det hele tatt...

Jeg studerer fysmat, så nei. Jeg er ikke en sykepleierstudent. Jeg har egentlig ikke lagt merke til at dem klager, men hvorfor skulle søppeltømmer ha millionlønn i følge min logikk?

Anonymous poster hash: 8dcae...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer fysmat, så nei. Jeg er ikke en sykepleierstudent. Jeg har egentlig ikke lagt merke til at dem klager, men hvorfor skulle søppeltømmer ha millionlønn i følge min logikk?

Anonymous poster hash: 8dcae...862

 

Å få vekk søpla vår er en av de viktigste jobbene i et samfunn. Å være bartender er ikke en viktig jobb, siden å servere alkohol strengt tatt ikke er nødvendig. Ei heller er det nødvendig med skuespillere eller fotballspillere, men mange av dem har skyhøye lønninger likevel. 

 

Skjønner? Det er etterspørselen som bestemmer.

 

Sykepleiere utdannes på samlebånd over hele landet (og i andre land, for den saks skyld), og det er ikke noe problem for arbeidsgiverne å finne noen som er villig til å jobbe for den lønna de har satt. Hadde det vært sånn at søkermengden til studiet plutselig gikk drastisk ned fordi ingen hadde lyst til å bli sykepleiere, så ville etterspørselen gått opp og lønningene ville fulgt etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenom tema,men: er grådig lei av å høre syting til sykepleier om lønn. Min svigerinne er 23 år, helt nyutdannet sykepleier, kun arbeid mandag-fredag dagtid og har lønn på 480.000kr!! Det er virkelig godt betalt for 3 årig bachelorutdsnning med 0 års erfaring sammenlignet med mange andre yrker med tilsvarende utdsnningslengde.

Anonymous poster hash: b07c0...675

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt utenom tema,men: er grådig lei av å høre syting til sykepleier om lønn. Min svigerinne er 23 år, helt nyutdannet sykepleier, kun arbeid mandag-fredag dagtid og har lønn på 480.000kr!! Det er virkelig godt betalt for 3 årig bachelorutdsnning med 0 års erfaring sammenlignet med mange andre yrker med tilsvarende utdsnningslengde.

Anonymous poster hash: b07c0...675

 

Nettop!

Og hva med de andre som kan sidestilles med spl utdanningsmessig: Bioingeniører,radiografer,vernepleiere...De klager aldri på lønn,selv om de også må jobbe skift hvis de er ansatt på sykehus.Hvorfor det kun er spl som klager og hyler har jeg aldri skjønt.De har ingen grunn til å klage,og de har valgt yrket selv med alt det innebærer av tunge løft,skiftarbeid osv.

 

En annen ting er at de er overarbeidet på mange sykehus ja.Det er de absolutt.Men dette har de selv bidratt til gjennom å skvise ut hjelpepleierne.Har selv sett hvordan spl.studenter på skolen jeg gikk på snakket om at hjelpepleiere ikke var nødvendige mer.De fikk nok en annen innstilling når de kom ut i jobb og måtte ta rumpevasken og bleieskiftingen selv.

Anonymous poster hash: 28dcc...202

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skarpsynt;)

Viktig i forhold til hva? I forhold til å tjene penger er ingeniører viktigere. I forhold til å ta vare på menneskers helse er sykepleiere mer viktige. Men - uten ingeniører vil det bli ganske vanskelig for sykepleiere å gjøre jobben sin. Ingeniører står bak mange av verktøyene sykepleiere trenger for å pleie mennesker. Eller skal sykepleierne bygge sykehuset selv?

 

 

Men penger og helse henger sammen. For at ingeniører skal kunne jobbe trenger de også sykepleiere. Det finnes faktisk en del ingeniører som blir syke i løpet av livet og som skal bli friske. Det er vel ingen som mener at sykepleierne skal bygge sykehuset selv? Men uten sykepleiere i et sykehus så hjelper det ikke så mye med nettopp et sykehus. 

Endret av Skarpsynt;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hva mener dere om den enorme lønnsforskjellen mellom en sykepleier og en ingeniør med tanke på at begge har 3 års utdanning. Jeg kjøper det faktum st ingeniørstudiet er mye vanskeligere og mer etteraktet, men lønnsforskjellen burde vel være nærmere?

Mvh; En student

Anonymous poster hash: 8dcae...862

Det er mer risiko mtp markedet å jobbe som ingeniør. Går markedet dårlig så blir de nedbemmannet. Som sykepleier har man mer stabilitet med staten som arbeidsgiver og er skjermet for markedsvingninger. I staten har man også masse andre goder som regulert arbeidstid, fet pensjon, større jobbsikkerhet osv.

Anonymous poster hash: 48513...650

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du det fra at en helsefagarbeider må ha fem års praksis? Jobber på sykehjem i kommunen og her er det 2 års praksis for helsefagarbeider med gradert lønn. Sykpleiepraksis er uten lønn, og med flere skriftlige krav som skal gjennomføres i hver enkelt praksisperiode.

"KRAV TIL PRAKSIS

Før du kan avlegge selve fagprøven må du kunne dokumentere 5 års praksis.

Dersom du har fullført fellesfagene fra videregående skole: norsk - engelsk - matematikk - naturfag - samfunnsfag - kroppsøving og prosjekt til fordypning på VG1 og VG2 nivå, får du fratrekk i praksiskravet på 2 år."

Dette er sakset fra nett, jeg har (heldigvis?) ingen personlig erfaring med dette. Dersom praksiskravet i kommunen du jobber i har krav til 2 år er det kanskje et krav om et visst antall års ansettelse på forhånd, før kommunen sponser helsefagarbeiderutdannelsen på sine pleiemedarbeidere ? Dette er i alle fall ikke særlig uvanlig.

Og lønn under praksis er jo såpass lav at det er latterlig, så etter denne trådens (mangel på) logikk burde helsefagarbeidere lønnes høyere enn sykepleiere...

Anonymous poster hash: 31c56...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...