Gå til innhold

Fikk støt av strømgjerdet


julia83

Anbefalte innlegg

I dag skulle jeg skreve over et strømgjerde og fikk støt, men hvordan er det mulig når jeg har på meg høye gummistøvler? Trodde de isolerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag skulle jeg skreve over et strømgjerde og fikk støt, men hvordan er det mulig når jeg har på meg høye gummistøvler? Trodde de isolerte?

Joda, gummistøvler isolerer. Men det kan jo ha vært et lite hull i dem, eller du kan ha hatt våte støvler og stått i vått gress, eller lignende..

Det er heller ikke sikkert at støvlene tar unna ALT. Du vil nok merke det litt om du tar på et gjerde uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Mann 42 er inne på, de isolerer deg ikke fullstendig. Viktig å huske på at den ene lederen fra strømgjerdeapparatet går gjennom jord (jord er den ene lederen i denne "sluttede kretsen"), så spenningen må være såpass høy at den likevel klarer å drive en brukande strømpuls til og med gjennom ull på en sau, mange hundre meter fra der apparatet er tilkoblet, og selv om jorda er relativt tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som fikk noen, hm, rare tanker i hodet?   :wow: 



Anonymous poster hash: 362f2...701
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor måtte du over strømgjerde egentlig? Fantes det ikke andre veier å gå? Eller kunne du ikke (bedt om å) slå av strømmen først?

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Er det bare jeg som fikk noen, hm, rare tanker i hodet?   :wow:

Anonymous poster hash: 362f2...701

 

Hvilke rare tanker da? At TS har rømt fra fangenskap?  :fnise:

Anonymous poster hash: 0a066...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor måtte du over strømgjerde egentlig? Fantes det ikke andre veier å gå? Eller kunne du ikke (bedt om å) slå av strømmen først?

 

Strømmen pleier ikke å stå på, jeg har gått der flere ganger. Det er forresten kort gress der jeg gikk over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slikt gjerde er på flere tusen volt.



Anonymous poster hash: 07614...41c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor måtte du over strømgjerde egentlig? Fantes det ikke andre veier å gå? Eller kunne du ikke (bedt om å) slå av strømmen først?

Dette var et skikkelig KG svar...  :rolleyes:

Anonymous poster hash: 4714b...dd2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du såle i gummistøvelen? Kanskje støvelen ikke isolerer om du har såle i den. Ikke vet jeg, er ikke elektriker.



Anonymous poster hash: 62f41...ea0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...