Gå til innhold

Hund som drar i båndet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 3 år gammel hund som drar veldig i båndet når den blir oppspilt. Noen tips til hvordan jeg kan lære den å gå fint i bånd?

Har prøvd å stoppe hver gang den drar og kalle den tilbake til foten min, men dette fungerer dårlig.. Hunden syter veldig når jeg kaller den tilbake, og det har ingen virkning :(

Anonymous poster hash: d35fc...c5d

Du kan også prøve dette: snu retning hver gang hunden drar. Da vil den ikke komme dit den vil. Dette kan ta litt tid, men til slutt innser hunden at det ikke nytter å dra for å komme dit den vil. I starten vil dere kanskje gå nesten i en sirkel fram og tilbake , men dr verdt ett forsøk

Anonymous poster hash: afdce...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunden vår på 5 år har jeg testa å snu og gå en annen vei og det virker så han tar poenget etter en stund. Stå i ro kan han gjøre i timesvis uten å slakke båndet, så syns dette funker best foreløpig. Valpen vår derimot er jo blitt tatt tidlig, så han snur med én gang jeg stopper opp når han drar, går som regel fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg ikke er så er det naiv lille venn :)

Selvfølgelig brukes den for å hindre noe. Man hindrer også noe ved å stoppe helt opp vist hunden drar. Det kan være ubehagelig og irriterende for hunden det også.

Å hunden vil ikke få noe mer bråstopp ved denne selen enn en vanlig sele.

Trykket på selen ligger over brystet til hunden.

Se videoen som ligger i linken, så vil du kunne se det selv.

Liker at du skriver: Som mange skriver... Når det er 7stk som har skrevet i denne tråden. Å det er 2 stk som har nevnt selen :fnise:

 

Jeg må bare få kommentere denne. Denne type sele som er festet foran på brystet tillater jeg ikke engang på mine kurs. Rett og slett fordi den er festet på en så dum måte at valper og unghunder ofte snubler over den og til og med ruller rundt fordi de blir dratt til siden og ikke stoppet ovenifra som med en sele festet på ryggen. Dessuten er det ikke vondt eller ubehagelig (annet enn irriterende i hodet) å bli stoppet med en sele som er festet på ryggen og som sitter ordentlig og riktig på hunden. Det er en stor forskjell.

Det er heller dessverre ikke utstyret som brukes som gjør at treningen blir vellykket. Uten utstyret - hva gjør man da? Da må man likevel trene på at hunden skal gå pent i bånd.

Dessverre er det mange som tjener penger på såkalte "quick fix" metoder. De fungerer sjeldent i lengden. Kan du fortelle litt om hvordan det gikk med din tante og venninne da de sluttet å bruke selen? Hundene gikk helt supert uten å bykse fremover lengre? Uten videre trening? Kunne vært interessant å høre om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få kommentere denne. Denne type sele som er festet foran på brystet tillater jeg ikke engang på mine kurs. Rett og slett fordi den er festet på en så dum måte at valper og unghunder ofte snubler over den og til og med ruller rundt fordi de blir dratt til siden og ikke stoppet ovenifra som med en sele festet på ryggen. Dessuten er det ikke vondt eller ubehagelig (annet enn irriterende i hodet) å bli stoppet med en sele som er festet på ryggen og som sitter ordentlig og riktig på hunden. Det er en stor forskjell.

Det er heller dessverre ikke utstyret som brukes som gjør at treningen blir vellykket. Uten utstyret - hva gjør man da? Da må man likevel trene på at hunden skal gå pent i bånd.

Dessverre er det mange som tjener penger på såkalte "quick fix" metoder. De fungerer sjeldent i lengden. Kan du fortelle litt om hvordan det gikk med din tante og venninne da de sluttet å bruke selen? Hundene gikk helt supert uten å bykse fremover lengre? Uten videre trening? Kunne vært interessant å høre om.

Hvordan i alle dager klarer hundene å snuble i båndet?! Det skal jo ikke henge ned på siden av hunden, og subbe i bakken. Har aldri opplevd at en hund snubler i båndet sitt. I sine egne bein ja, men ikke i båndet.

Å hva gjør du vist noen stiller opp på ditt kurs med en sånn sele?

Venninnen min bruker det ikke lenger. Sammen med kontakt trening, og snu trening er ikke hennes hannhund aggresiv mot andre hannhunder lenger. Men hun synes hun fikk bedre utbytte av kontakt treningen og snu treningen, da det var enklere å få kontakt med hunden da hun brukte den selen. Hun brukte kun selen noen uker.

Hos tante, så er det kun hun som fortsatt bruker selen på tur. Deres hund helt tussete da det kommer til alt som heter vann. Han fikk helt rullgardin da han oppdaget noe som helst vann, og satte av gårde som er gal.

De brukte selen i 3mnd, siden dette med å oppdage vann ikke er noe han gjør hver dag. Men han lærte fort at det ikke gikk at å løpe avgårde da han ikke fikk den samme trekk kraften som med vanlig sele.

Så nå har han ikke oppført seg som en tulling etter vann på rundt 2år, men tante fikk skulderen ut av ledd 2 ganger og brakk håndledde 1 gang. Så hun er fortsatt redd for at det skal hende igjen.

Siste gangen hun skadet seg, og brakk håndledde hadde vi latt hundene bade ved elven. Vi måtte opp en skråning for å komme oss videre på turen. Akkurat da vi hadde kommet oss opp fant han ut at han ville bade litt til. Så han kastet seg rundt, og satte nedover i full fart. Før tante rakk å reagere så lå hun midt i skråningen, med brukket håndledd, og var gul og blå over alt.

De fikk anbefalt selen på ett kurs de meldte seg på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager klarer hundene å snuble i båndet?! Det skal jo ikke henge ned på siden av hunden, og subbe i bakken. Har aldri opplevd at en hund snubler i båndet sitt. I sine egne bein ja, men ikke i båndet.

Å hva gjør du vist noen stiller opp på ditt kurs med en sånn sele?

Venninnen min bruker det ikke lenger. Sammen med kontakt trening, og snu trening er ikke hennes hannhund aggresiv mot andre hannhunder lenger. Men hun synes hun fikk bedre utbytte av kontakt treningen og snu treningen, da det var enklere å få kontakt med hunden da hun brukte den selen. Hun brukte kun selen noen uker.

Hos tante, så er det kun hun som fortsatt bruker selen på tur. Deres hund helt tussete da det kommer til alt som heter vann. Han fikk helt rullgardin da han oppdaget noe som helst vann, og satte av gårde som er gal.

De brukte selen i 3mnd, siden dette med å oppdage vann ikke er noe han gjør hver dag. Men han lærte fort at det ikke gikk at å løpe avgårde da han ikke fikk den samme trekk kraften som med vanlig sele.

Så nå har han ikke oppført seg som en tulling etter vann på rundt 2år, men tante fikk skulderen ut av ledd 2 ganger og brakk håndledde 1 gang. Så hun er fortsatt redd for at det skal hende igjen.

Siste gangen hun skadet seg, og brakk håndledde hadde vi latt hundene bade ved elven. Vi måtte opp en skråning for å komme oss videre på turen. Akkurat da vi hadde kommet oss opp fant han ut at han ville bade litt til. Så han kastet seg rundt, og satte nedover i full fart. Før tante rakk å reagere så lå hun midt i skråningen, med brukket håndledd, og var gul og blå over alt.

De fikk anbefalt selen på ett kurs de meldte seg på da.

 

Båndet henger veldig nært bakken når det er festet foran på brystet ja. Akkurat det er jo ikke så vanskelig å se. Spesielt på hunder som er lavere enn en labrodor for eksempel.

Om noen kommer på kurs med det så sier jeg at det er bedre om de tar med vanlig sele neste gang. Jeg har også seler med meg som folk kan prøve og se forskjellen på, og jeg har ikke hatt problemer med at folk ikke ser den forskjellen. I tillegg går jeg igjennom dette på teorien før vi har praktiske kurskvelder. Vanlig halsbånd er heller ikke anbefalt, og strupehalsbånd er regelrett forbudt på mine kurs.

 

Så vidt jeg forstår brukte da din venninne selen sammen med kontakt og gå pent i bånd trening. Og det er nettopp dette, disse type "hjelpemiddlene" gir mer en illusjon om at noe fungerer enn at det virkelig gjør det. Det må uansett trening til og denne kan man likegodt gjøre med bedre utstyr enn slike type seler som er laget for å forhindre ett eller annet.

Hva tanten din gjorde er ikke så lett å forstå siden det ikke står beskrevet annet enn at det tilsynelatende hjelp uten at hun trengte å gjøre noen annet enn å ha på denne selen. Noe jeg tror er umulig, siden skifte tilbake til normal sele da ville innebært at problemet dukket opp igjen så snart hunden finner ut at den kan dra igjen (uten annen trening).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndet henger veldig nært bakken når det er festet foran på brystet ja. Akkurat det er jo ikke så vanskelig å se. Spesielt på hunder som er lavere enn en labrodor for eksempel.

Om noen kommer på kurs med det så sier jeg at det er bedre om de tar med vanlig sele neste gang. Jeg har også seler med meg som folk kan prøve og se forskjellen på, og jeg har ikke hatt problemer med at folk ikke ser den forskjellen. I tillegg går jeg igjennom dette på teorien før vi har praktiske kurskvelder. Vanlig halsbånd er heller ikke anbefalt, og strupehalsbånd er regelrett forbudt på mine kurs.

 

Så vidt jeg forstår brukte da din venninne selen sammen med kontakt og gå pent i bånd trening. Og det er nettopp dette, disse type "hjelpemiddlene" gir mer en illusjon om at noe fungerer enn at det virkelig gjør det. Det må uansett trening til og denne kan man likegodt gjøre med bedre utstyr enn slike type seler som er laget for å forhindre ett eller annet.

Hva tanten din gjorde er ikke så lett å forstå siden det ikke står beskrevet annet enn at det tilsynelatende hjelp uten at hun trengte å gjøre noen annet enn å ha på denne selen. Noe jeg tror er umulig, siden skifte tilbake til normal sele da ville innebært at problemet dukket opp igjen så snart hunden finner ut at den kan dra igjen (uten annen trening).

På små hunder kan jeg nok se problem. Men da ser jeg også problemet med at eierne ikke følge med på hunden sin, men suser med alt annet. Noe det dessverre er mange som gjør.

Ser mye rart på tur kan man si.

Vanlig halsbånd og strupebånd forstår jeg godt at du ikke liker, og sistnevnte forbyr.

Venninnen min trente lenge med vanlig sele, men følte at hun ikke noe teken på det da han er en stor og sterk hund. Hun fikk ikke den kontrollen hun følte hun trengte. Hun trente på passerings trening med andre vi kjenner her, og med meg og min hund.

Da hun byttet sele følte hun at hun fikk mer kontroll med en gang, da han ikke fikk brukt styrken sin på samme måte. Å han var lettere å få med seg da hun snudde for å gå unna, og enklere å holde kontakt med da han ikke fikk snudd seg tilbake mot de andre hundene like lett.

Det gikk fra å være ett kav og slit, til å bli morro for de begge.

Fremgangen i treningen ble mye mye bedre, noe vi alle så fort. Å nå er han kjempe flink til passering av andre hannhunder.

Akkurat hvordan tante og de trente vet jeg ikke helt. Vet at de var på ett kurs, og fikk råd og tips der som de har hatt god nytte av.

De bor langt unna meg, så ser de ikke akurat ofte.

Men det lille jeg vet er at de har hatt god effekt av selen i treningen, og at tante kun bruker den fordi frykten for nye skader sitter igjen. Noe jeg godt forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tar mye lenger tid enn å gjøre det bare èn tur. Du kan gjerne ha to forskjellige seler - èn du tar på når du trener, og en du tar på når hunden får lov til bare å gå som den vil. Hvis du vil ha en pause fra trening og få kommet deg noen vei på tur også. 

 

Dette er et godt tips som jeg også har hatt suksess med I innlæringsfasen.

Sele som det er lov å trekke i på starten av turen, når hunden er mest ivrig.

Vanlig halsbånd og trening på vei tilbake når man er mer rolig.

 

 

Å snu og gå en annen vei og endre retning ofte for at hunden skal få mer fokus på deg er også nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...