Gå til innhold

Ringe føden? - lite liv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går og i dag har jeg kjent lite liv. Jeg kan kjenne at han romsterer inni der av og til, men det er veldig svakt og ikke slik det pleier å være. Pleier å kjenne mye sparking hver kveld. Nå drakk jeg et glass cola og da merket jeg fort bevegelse, men det kjentes mer ut som bare hikking. Er så veldig usikker på om jeg skal kontakte føden. Dette står på nettsidene:

 

"Det er berre erfarne jordmødrer som svarar når du ringjer Innleggingstelefon for fødande. Ho vil høyre på det du fortel, gje deg råd og saman med deg planleggje kva som skal skje vidare.
Innleggingstelefonen er for akutte problemstillingar (tilsvarande Nødtelefon 113). 
Du kan dessverre ikkje bruke denne tenesta til rådgiving som ikkje hastar og kan vente til du tek kontakt med eigen lege, jordmor eller legevakt. Når vi vurderer det slik at problemstillinga kan bli løyst der, vil vi be deg om å ta kontakt med ein av desse. (...)
 
Er du usikker på om alt er bra med barnet?
Det er vanleg at barnet blir rolegare når fødselen nærmar seg. Plassen i livmora er liten og du kjenner spark og bevegelsar på ei anna måte enn tidlegare.
Men er du usikker på om barnet har det bra – fordi du ikkje kjenner dei vanlege sparka og bevegelsane, bør du ta kontakt med eigen lege eller jordmor. Om du ikkje får kontakt med dei – helg, natt, høgtid - ta direkte kontakt med Innleggingstelefonen for fødande."
 
 
Jeg vet det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite, men: nå kjenner jeg jo liv etter å ha drukket søtt, så er det "godt nok" eller kan jeg ringe?
Er 30 uker.


Anonymous poster hash: 117e9...f03
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring du,heller en gang for mye enn en gang for lite

Endret av Kårky
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er bare 30 uker så baby skal ha mer enn nok plass å bevege seg på. Selv mot slutten skal du kjenne godt med liv selv om det er supertrangt. Da skal du kjenne godt med bevegelse, åling, kraftige dult.

Det er føden som er ansvarlig for deg. Legevakten kan ikke gjøre noe i forhold til at du ikke kjenner nok liv. Du kjenner din baby og rutinene på bevegelse. Om du synes de er endret så ringer du føden og får snakke med en jordmor. Hun vil vurdere på du skal komme opp for sjekk.

Ring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle! :)

 

Jeg skjønte egentlig at jeg ikke trengte å spørre her, for jeg følte virkelig at jeg ville ringe. Så jeg ringte. Fikk beskjed om å komme inn. Fikk sparketest og ultralyd, og alt viste seg heldigvis å være helt som det skal være (baby lå litt over gjennomsnitt på størrelse da, men ellers var alt bra). Jeg fikk veldig god informasjon underveis og jeg følte absolutt ikke at jeg ringte unødvendig. Fikk beskjed om å ikke nøle med å ringe igjen om jeg følte lite liv igjen.

 

 



Anonymous poster hash: 117e9...f03
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...