Gå til innhold

Hvem har mest kunnskap av lege og sykepleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For å jobbe som fastlege med rett til trygderefusjon må man ha tre års veiledet tjeneste, samt en del kurs. leger med fastlegeavtale som ikke er spesialist i allmennmedisin er enten spesialist innen ett annet felt (f.eks geriatri eller indremedisin) eller de er undespesialisering til allmennmedisin. Regelverket for dette er for øvrig kraftig strammet inn fra i år. De fleste stopper ikke etter tre år med jobbing nei, en del av det å bli spesialist er nemlig å jobbe. X antall år innen for en type avdeling, x antall år innen en annen avdeling, veiledning, kurs, seminarer, arbeidsgrupper og bestemte prosedyrer i nok antall.

Det er mangel på spesialister fordi det er mangel på stillinger, ikke nødvendigvis folk med rett kompetanse til å fylle dem. Det var nylig en sak på bt.no om ett sykehus som utdanner fem geriatere annethvert år, men det er ikke relevante stillinger å ansette dem i. Slik er det for mange spesialister, mange steder. Det er også mangel på fastleger, ikke minst kvalifiserte fastleger. En spesialist i allmennmedisin er betydelig mer skikket en en gynekolog til å inneha en fastlegehjemmel, men mange kommuner må bare ansette dem de får tak i, selv om de som ansettes har dårlig norskkunnskap og liten eller ingen erfaring. Du må få inn i det uoppvakte hodet ditt

at spesialisering i allmennmedisin er like tidkrevende, lanvarig og vanskelig som spesialisering i anestesi, ortopedi eller revmatologi. Og så må du snart klare å forstå at allmennmedisin ikke er noe alle må gjennom og bli først før de kan bli noe annet, eller der folk strander slik du beskriver det. Spesialisering er på mer enn tre år uansett fagfelt, 5-6 er det vanlige + evt sidespesialisering. Og alle spesialiserer seg, men du har tydlig ikke forstått hva det vil si. Spesialisering mer mer enn seminarer.

Og grunnen til at folk rett fra skolebenken jobber på sykehjem er at de venter på turnus. Det er ikke turnusplasser til alle, uten turnus har de lisens og ikke autorisasjon, og det setter en del føringer på hva de kan gjøre av arbeid. Turnusforløpet følger en fastlagt plan (ett år spesialisthelstjeneste, ett halvt år disktrikt), så hvordan det kan bli overvekt av de som allerede er der slik du påstår, er et godt spørsmål. Ingen går i evigheter som turnuslege, det er ferdig på normert tid og ut døren for å gjøre plass til nestemann. Hva mener du med at slik er det ikke for de som spesialiserer seg som noe annet enn allmennmedisin? Uansett hvilken plan du har mtp spesialisering må du gjennom samme turnustjeneste, den fremdtidige anestestilegen og allmennmedisienren har samme turnustjeneste. Nok en gang virker det som om du tro allmennmedisin er steg en av flere, men det er altså feil.

Det er ingen det klikker for, det er flere her som forsøker å fortelle deg at du har feil oppfatning av ting, at du har forstått ting feil, men du nekter jo å endre syn. Du er ikke i stand til å innrømme at du har misforstått. Og det verste er at du mener å kunne dette fordi du jobber med det! Jeg er ikke lege, og kan dette helt tydlig bedre enn deg.Anonymous poster hash: d170c...6de

Nei,beklager, men jeg har ikke misforstått noe som helst:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hofmann

Kva er poenget med å samanlikne ein sjukepleiar med masse spesialisering, med ein almenlege utan nokon form for spesialisering? Om ein skal samanlikne, må ein gjere det på dei same kriteriane, ein spesialist med ein spesialist, og ein grunnutdanna med ein grunnutdanna. Ja, ein sjukepleiar som også har doktorgrad i astrofysikk er sikkert meir kunnskapsrik og utdanna enn ein vanleg almenlege, men det er også ein idiotisk samanlikning.

Ein lege kan meir enn ein sjukepleiar, det er ikkje nokon diskusjon ein gong. Hvis ikkje hadde ein heller ikkje trengt å tilleggje sjukepleiaren ein masse ekstrakvalifikasjonar for i det heile tatt å kunne føre noko som liknar på ein debatt.

Endret av Veslefrikk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er poenget med å samanlikne ein sjukepleiar med masse spesialisering, med ein almenlege utan nokon form for spesialisering?

Det forklarer jo TS i åpningsinnlegget.

TS lurer på hvem som kan mest om de har like lang utdanning. Medisinstudiet er  6 år mens sykepleierstudiet er 3 år.

Anonymous poster hash: d34a8...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

Det forklarer jo TS i åpningsinnlegget.

TS lurer på hvem som kan mest om de har like lang utdanning. Medisinstudiet er 6 år mens sykepleierstudiet er 3 år.

Anonymous poster hash: d34a8...4ab

Eg siktar til ein del av svara ho har fått.

Edit: Åh, sånn ja. Svaret er fortsatt det same. Dei tre åra på sjukepleie kan ikkje samanliknas med tre år på medisin, som inneheld eit mykkje større pensum.

Endret av Veslefrikk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg siktar til ein del av svara ho har fått.

Er vel bare bra at de svarer på spørsmålet til TS?

Anonymous poster hash: d34a8...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

Er vel bare bra at de svarer på spørsmålet til TS?

Anonymous poster hash: d34a8...4ab

Eg skjønte det no. Min feil. Men svaret er fortsatt det same: legen (som har vore igjennom eit mykkje større pensum på dei same åra). Endret av Veslefrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Som sykepleier så synes jeg det er et merkelig spørsmål. Selvfølgelig har legen mest kunnskap om medisin. 

I virkeligheten så konkurrerer vi ikke, det er bare på tv og på KG ;) Vi utfyller hverandre og er avhengig av hverandre. Vi gjør ikke det samme.

Anonymous poster hash: 777a6...245

 

 

Det uthevede der er det smarteste i hele tråden.

Anonymous poster hash: 23b50...2a1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor underholdende det kan være når en bråte mennesker, tilsynelatende helt uten helsefaglig utdanning skal ha så voldsomt sterke meninger om ulike helsefaglige profesjoner.

 

Det de aller fleste bommer på i denne tråden er at de tror medisin og sykepleie er ett og samme fag, men at sykepleie er en slags lightversjon. 

 

Medisin og sykepleie er to ulike fag og å sammenligne leger og sykepleiere direkte blir, som en av de få kloke personene her sa, som å sammenligne epler og pærer.

 

Hvorfor tror dere ellers helsevesenet har behov for begge yrkesgrupper? Dersom det hadde vært slik at leger har all den kunnskap sykepleiere har, og enda litt til, hvorfor skulle vi da ha bruk for sykepleiere?

 

 

Hvem tror du har mest kompetanse innenfor psykiatri? En psykiater eller en psykiatrisk sykepleier? 

 

Hvem tror du har mest kompetanse innenfor anestesiologi? En anestesilege eller en anestesisykepleier? 

 

Hvem tror du har mest kompetanse innenfor kardiologi? En kardiolog eller en sykepleier med videreutdanning i kardiologi? 

 

Det er irrelevant hvor mange år man har studert hvis det ikke er relevant til det område man arbeider med. At en anestesisykepleier som jobber med anestesiologi også er jordmor er helt irrelevant. De færreste sykepleiere har uansett 8 års videreutdanning i tillegg til de tre årene med studier. For en lege, derimot, er det helt vanlig å ha 6-8 ekstra år med spesialisering i tillegg til de seks årene med legestudier. 

 

En sykepleier kan aldri nå opp til det kompetansenivået som en lege besitter. Jeg mener ikke å fornærme sykepleiere her. Det er en kjempeviktig utdanning det også, og de utgjør svært viktige aktører, noen av de viktigste. Det er likevel en klar forskjell når det kommer til kompetanse som leger besitter og kompetanse som sykepleiere besitter. 



Anonymous poster hash: 37c09...f81

 

 

Igjen, du bommer totalt. 

 

 

Anestesiologi er legens fag, anestesisykepleie er sykepleierens fag.

Psykiatri er legens fag, psykiatrisk sykepleie er sykepleierens fag.

Kardiologi er legens fag, kardiologisk sykepleie er sykepleierens fag.

 

Ser du da at det blir helt feil å spørre hvilken av de to yrkesgruppene som har størst kompetanse innen eksempelvis kardiologi?

 

 

 

Har alle sammen nå skjønt at sykepleie og medisin er to forskjellige fag? Som helsevesenet har like stort behov for for å kunne utøve fullgod helsehjelp? Bra.

 

Jeg gjentar: TO FORSKJELLIGE FAG.

 



Anonymous poster hash: 784ba...620
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smilejenta

Blir som å sammenligne piloter og flyvertinner.

Anonymous poster hash: b4bf8...dd4

Hvordan får du det til at disse kan sammenlignes? En pilot gjør nada av arbeidet til en flyvertinne og omvendt, mens en lege og sykepleier nok kan ha mange felles arbeidstrekk?

Jeg selv som verken er sykepleier eller lege lærer mye om alle slags mulig sykdommer, og har eksamener i disse samt mye annet. Synes det er mer riktig å sammenligne slik AB over deg gjør, vektere og politi, enn piloter og flyvertinner. Spinn gal, du :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Igjen, du bommer totalt. 

 

 

Anestesiologi er legens fag, anestesisykepleie er sykepleierens fag.

Psykiatri er legens fag, psykiatrisk sykepleie er sykepleierens fag.

Kardiologi er legens fag, kardiologisk sykepleie er sykepleierens fag.

 

Ser du da at det blir helt feil å spørre hvilken av de to yrkesgruppene som har størst kompetanse innen eksempelvis kardiologi?

 

Har alle sammen nå skjønt at sykepleie og medisin er to forskjellige fag? Som helsevesenet har like stort behov for for å kunne utøve fullgod helsehjelp? Bra.

 

Jeg gjentar: TO FORSKJELLIGE FAG.

 

Anonymous poster hash: 784ba...620

 

Hva er poenget ditt? Anestesiologi, kardiologi og psykiatri (for eksempel) er jo fagområder. Man kan jobbe i psykiatrien både som utdannet lege, sykepleier og til og med som ufaglært. 

 

Her også:

 

"Kardiologisk sykepleie

 

Som kardiologisk sykepleier jobber du innenfor et spennende praksisfelt. Fagområdet kardiologi er spesialisert, i rask utvikling, har mange pasientgrupper og behovet for faglig oppdatering er stort."

 

(http://www.hioa.no/Studies/HF/Evu/kardiologisk-sykepleie)

 

 

Jeg er fullt klar over at sykepleier og lege er to helt forskjellige yrker. Jeg har absolutt ikke påstått noe annet, så jeg ser ikke hvorfor du gjentar det så mange ganger der du siterer mitt innlegg. De jobber likevel ofte i samme fagområdet, og her har legen helt klart størst kompetanse. Det er jo det TS spør om i hovedinnlegget. 

Anonymous poster hash: ab883...fb5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Utrolig hvor underholdende det kan være når en bråte mennesker, tilsynelatende helt uten helsefaglig utdanning skal ha så voldsomt sterke meninger om ulike helsefaglige profesjoner.

 

Det de aller fleste bommer på i denne tråden er at de tror medisin og sykepleie er ett og samme fag, men at sykepleie er en slags lightversjon. 

 

Medisin og sykepleie er to ulike fag og å sammenligne leger og sykepleiere direkte blir, som en av de få kloke personene her sa, som å sammenligne epler og pærer.

 

Hvorfor tror dere ellers helsevesenet har behov for begge yrkesgrupper? Dersom det hadde vært slik at leger har all den kunnskap sykepleiere har, og enda litt til, hvorfor skulle vi da ha bruk for sykepleiere?

Anonymous poster hash: 784ba...620

 

Nettopp fordi dette ikke er en del av legeyrket. Det har ikke noe med at legen ikke har kompetanse på dette området. Dersom legene skulle ha gjort alt det sykepleiere gjør hadde ikke legene hatt tid til det faktiske legearbeidet. I tillegg hadde det jo vært flust av leger før operasjon, under operasjon og etter operasjon. Dette er ikke nødvendig. Legene trenger bistand under operasjon for eksempel, men denne bistanden trenger ikke å kvalifisere til legekompetanse. Sykepleiere er veldig dyktige og gode i sitt arbeid, men det er ikke noe ekstraordinær kompetanse sykepleierne har som ikke legene har. Som en annen skriver er sykepleiere veldig viktige aktører og det er ikke meningen å trykke ned sykepleiere på noen måte, men kompetansenivået hos leger og sykepleiere er ganske ulikt. Dette kommer selvfølgelig av at arbeidsoppgavene er helt annerledes. 

 

Det blir litt det samme som å se på tannpleier og tannlege, samt dyrepleier og veterinær. Det er klare kompetanseforskjeller, nettopp fordi det ikke er nødvendig å ha så mye kompetanse i ett yrke som man trenger i et annet yrke, selv om man jobber innenfor det samme området. 

 

Det er ikke helt galt å sammenligne det med piloter og flyvertinner eller vektere og politi. Helt ulik kompetanse - som igjen kommer av hva slags arbeidsoppgaver det er innenfor hvert yrke. Som flyvertinne trenger man ikke like mye kompetanse som en pilot. Som vekter trenger man ikke like mye kompetanse som politi. Enkelt og greit. 

Anonymous poster hash: 1311f...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Forsvaret bruker de mest sykepleiere i felt. Sykepleiere kan også bli brukt med eller uten tolk for å samle inn etterretning gjennom å kommunisere med lokalbefolkningen.

 

Legespesialister jobber mest på sykehusene/feltsykehusene med det de er spesialistutdannet i. Det jobber sykepleiere der og, men det er legene som har det overordnede ansvaret.

 

De har med andre ord forskjellige oppgaver.

Endret av Personenmeg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva er poenget ditt? Anestesiologi, kardiologi og psykiatri (for eksempel) er jo fagområder. Man kan jobbe i psykiatrien både som utdannet lege, sykepleier og til og med som ufaglært. 

 

Her også:

 

"Kardiologisk sykepleie

 

Som kardiologisk sykepleier jobber du innenfor et spennende praksisfelt. Fagområdet kardiologi er spesialisert, i rask utvikling, har mange pasientgrupper og behovet for faglig oppdatering er stort."

 

(http://www.hioa.no/Studies/HF/Evu/kardiologisk-sykepleie)

 

 

Jeg er fullt klar over at sykepleier og lege er to helt forskjellige yrker. Jeg har absolutt ikke påstått noe annet, så jeg ser ikke hvorfor du gjentar det så mange ganger der du siterer mitt innlegg. De jobber likevel ofte i samme fagområdet, og her har legen helt klart størst kompetanse. Det er jo det TS spør om i hovedinnlegget. 

Anonymous poster hash: ab883...fb5

 

 

Jeg tror ikke du forstår hva jeg mener.

 

Samme fagområde ja - men det blir noe annet. Det er fortsatt ikke samme fag. Kardiologisk sykepleie er sykepleierens fag, mens kardiologi er legens fag (forutsatt at det er en kardiologisk sykepleier og en kardiolog vi snakker om).

 

S e l v f ø l g e l i g   er dette innenfor samme fagområde - de jobber jo med de samme pasientene!

 

 

 

Beklageligvis er den gjengse oppfatningen i samfunnet at sykepleie ikke er et selvstendig fag, kanskje ikke så rart når 90 % av "debattantene" i denne tråden later til å ha en slags Grey's Anatomy-forståelse av helsevesenet. 

Anonymous poster hash: 784ba...620

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa

Det spørs jo hva du mener de skal ha kunnskap om! Generelt sett vet de like lite, det er min erfaring. Men enkelte sykepleiere har kanskje et snev av sympati. Det er jo en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tror ikke du forstår hva jeg mener.

 

Samme fagområde ja - men det blir noe annet. Det er fortsatt ikke samme fag. Kardiologisk sykepleie er sykepleierens fag, mens kardiologi er legens fag (forutsatt at det er en kardiologisk sykepleier og en kardiolog vi snakker om).

 

S e l v f ø l g e l i g   er dette innenfor samme fagområde - de jobber jo med de samme pasientene!

 

 

 

Beklageligvis er den gjengse oppfatningen i samfunnet at sykepleie ikke er et selvstendig fag, kanskje ikke så rart når 90 % av "debattantene" i denne tråden later til å ha en slags Grey's Anatomy-forståelse av helsevesenet. 

Anonymous poster hash: 784ba...620

 

Ja, og legen har størst kompetanse innenfor det samme fagområde de jobber innenfor. 

Anonymous poster hash: ab883...fb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Ja, og legen har størst kompetanse innenfor det samme fagområde de jobber innenfor. 

Anonymous poster hash: ab883...fb5

 

 

Legen har størst kompetanse innenfor sin del av fagområdet, ja.

Anonymous poster hash: 784ba...620

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har stort sett like lite kunnskap begge to.



Anonymous poster hash: 9e9ab...7d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har kunnskap om forskjellige ting. Sykepleierne er mye mer "medmenneskelige" og mulig å snakke med om ting, mens legene ofte er litt rare og stresset synes jeg. Har operert to ganger. Første gangen var en planlagt operasjon, men jeg var utrolig redd for å ikke våkne igjen. Anestesisykepleierne snakket med meg og beroliget meg slik at jeg følte meg trygg. Den andre operasjonen var akutt, og da var jeg selvsagt veldig stresset og nervøs fordi jeg faktisk var i en situasjon der jeg kanskje måtte amputere kroppsdeler (pga så store skader at de kanskje ikke "overlevde") og der var det anestesisykepleierne som roet meg ned, og det var intensivsykepleieren som tok hånd om meg da jeg våknet med enorme smerter. Det var sykepleierne som passet på meg gjennom verdens verste natt, og strøk meg på pannen i timesvis, holdt hånden min, fulgte meg på do osv.

Sykepleierne har helt klart mye mer kunnskap og evne til å være der for pasientene enn legene, og de er begge absolutt like viktige. En sykepleier er ikke en mini-lege og en lege er ikke en slags sykepleier heller. Det er to forskjellige yrker og de har to forskjellige ansvarsområder.

Anonymous poster hash: c09e2...03f

Men det er jo det som er sykepleierens jobb. Legen har for mye å gjøre til å sitte å klappe på pannen gjennom natten. Det betyr ikke at en lege ikke har medmenneskelige evner, men man har forskjellige oppgaver på sykehuset. Legen har faktisk gjennomført operasjonen og lagt plan for deg videre. Sykepleierne har fulgt deg opp og tatt seg av redselen din. Begge deler er viktig, men hva som krever mest kunnskap og ferdigheter er vel ganske soleklart.

Anonymous poster hash: 257ea...5b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså en sykepleier med 20 års erfaring har nok mer kunnskap enn en lege som er assistentlege på første året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...