Gå til innhold

Religion hører ingensteds til i 2015.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Balian de Ibelin

Så utrolig respektløse dere er. Jeg blir faktisk flau av å lese svarene deres. La folk tro på det de vil om det ikke plager dere. Antar at de fleste her inne er voksne mennesker og har lært at man skal respektere andre sine syn.. Blir direkte dumt å sitte på dette viset. Skal jeg se ned på folk som synes blomkål er godt selv om jeg ikke gjør det? Sålenge du ikke har vondt av noens tro har du ingen rett til å si at det er dumt å tro på noe. Når det gjelder ekstreme religioner der handlinger og meninger går ut over andre på en feil måte er det noe annet, men jeg blir irritert når noen sier folk som tror på et liv etter døden er dumme. Skjerp dere!

 

Problemer et at de fleste mennesker dette gjelder både troende og ikke troende. Ikke tåler at andre har et annet syn en dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Balian de Ibelin

Jeg har ikke snakket om tvungen brenning. Bøker råtner og blir ødelagte, og mennesker kvitter seg med bøker frivillig. Selv brant jeg min egen bibel da jeg ikke ønsket å beholde den. Så selv om jeg hadde brent alle slike bøker som overrekkes meg betyr ikke det at jeg går over andres rekker og krever at de skal brennne bøkene sine. Men at menneskeheten nok hadde hatt godt av at mesteparten av bøkene hadde brent opp, det er jeg sikker på. For da måtte enhver ha funnet sin egen indre sannhet og ikke støttet sine meninger opp under strofer hentet fra en hvilken som helst bok.

Det er ikke uten grunn det er historier om fugl føniks. Noen ganger må ting gå til grunne for at noe nytt og forhåpentligvis bedre vil gro fram. Og hva er da bedre enn å bli kvitt bøker som ikke er til oppbygging av menneskets frie tanke?

 

 

quote-wherever-they-burn-books-they-will

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Hvilke fakta motbeviser Gud?

Anonymous poster hash: bdfbc...e5b

 

Det er ingen fakta som motbeviser Gud. Eller beviser Gud for den saks skyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig! Religion er roten til alt ondt!

 

 

According to the Encyclopedia of Wars (Phillips and Axelrod, Facts on File, December 2004) of the 1,763 major conflicts in recorded history, only 123 of them were classified as having been fought over religious differences. That’s just under 7 percent. The encyclopedia also explains that the number of people killed in these conflicts amounts to only 2 percent.

Religion is a powerful motivator, and thus is often invoked in wartime, but the real reasons most wars have been fought have nothing to do with it. Instead, they have to do with political control–either allowing certain political leaders to gain or remain in power (e.g., who is the rightful heir to the throne) or they have to do with gaining political control of resources (e.g., land, money, food supplies, transportation and trade routes) or they have to do with a particular leader’s ambitions (i.e., being remembered as a great man, or not being remembered as a weak man). When leaders aren’t being totally naked about those things, they dress them up with national pride or religion, but ultimately they are not at the root.

History simply does not support the hypothesis that religion is the major cause of conflict. The wars of the ancient world were rarely, if ever, based on religion. These wars were for territorial conquest, to control borders, secure trade routes, or respond to an internal challenge to political authority. In fact, the ancient conquerors, whether Egyptian, Babylonian, Persian, Greek, or Roman, openly welcomed the religious beliefs of those they conquered, and often added the new gods to their own pantheon.

Medieval and Renaissance wars were also typically about control and wealth as city-states vied for power, often with the support, but rarely instigation, of the Church. And the Mongol Asian rampage, which is thought to have killed nearly 30 million people, had no religious component whatsoever

Anonymous poster hash: 72685...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

 

Du brant en bibel? 

 

Hvem er det som brenner bøker? Samma om det er religionsbok eller ikke. 

 

Jeg sverger...Dere Dawkins sauer blir dummere for hvert sekund som går..

Anonymous poster hash: 3e4e6...41c

 

 

 

Idioter brenner bøker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt møl treffer ikke meg. Over hele kloden har folk blitt drept pga religioner og maktsyke mennesker. På høy tid at alle religiøse bøker og remedier brennes og glemmes!

Nøkkelbegrepet her er jo 'maktsyke mennesker'. Jeg er enig i at religion kan brukes som en unnskyldning for forferdelige ting som skjer, men hadde de ikke brukt religion hadde de brukt noe annet. Verden blir ikke automatisk perfekt hvis religion en dag blir borte. Problemet er maktbegjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Balian de Ibelin

Nøkkelbegrepet her er jo 'maktsyke mennesker'. Jeg er enig i at religion kan brukes som en unnskyldning for forferdelige ting som skjer, men hadde de ikke brukt religion hadde de brukt noe annet. Verden blir ikke automatisk perfekt hvis religion en dag blir borte. Problemet er maktbegjær.

 

Og det er dette mange ateister ikke ser ut til å forstå.

 

Selv er jeg ikke troende. Men jeg er ikke så naiv som mang andre ikke troende. At jeg tror at verden ville blitt et paradis om religion hadde forsvunet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lester

Du brant en bibel?

Hvem er det som brenner bøker? Samma om det er religionsbok eller ikke.

Jeg sverger...Dere Dawkins sauer blir dummere for hvert sekund som går..

Anonymous poster hash: 3e4e6...41c

Hahaha jeg gjør akkurat som jeg vil med mine bøker.

Dum sau kan du være sjæl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lester

Ca halvparten av alle muslimer risikerer å bli drept hvis de forlater islam. Ca halvparten av alle kristne, hinduer, jehovas vitner mm vet at de blir utfryst fra familie og venner hvis de forlater familie religionen. Så det er vel ikke et helt reelt tall å komme med....

Sant? Derfor er det bedre å fjerne religionene for da har ingen grunn til å legge psykisk press og vold på andre mennesker bare fordi de mener noe annet enn dem. At ikketroende muslimer og homofile muslimer trues med drap er helt horribelt i 2015!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er det bedre å fjerne religionene for da har ingen grunn til å legge psykisk press og vold på andre mennesker bare fordi de mener noe annet enn dem. 

 

Så hvordan har du tenkt å fjerne religionsfriheten og den frie tanke uten psykisk press eller bruk av vold? Les din egen setning nøye, så ser du jo at du selv vil gjøre nøyaktig det du beskylder de religiøse for. Eller tror du at folk slutter å tro i det øyeblikket du avgjør hva som er lov å tenke?

Anonymous poster hash: ef906...b1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lester

Hvor mange kristne mener du blir utfryst fra familie og venner om de forlater kristendommen?

Er jo omvendt din tulling, du blir utfryst fra andre i Norge om du er kristen. ( Streng kristen ).

Dette er jo bare ting du kommer på her.

Nei han har helt rett. Jeg kommer fra en religiøs familie, og bortsett fra jubileumsdager som runde fødselsdager er jeg en utfryst person. Bare fordi jeg ikke ville være med på den religiøse forestillingen om at kristne var de eneste rette folkeslaget og alle andre var fortapte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lester

Så hvordan har du tenkt å fjerne religionsfriheten og den frie tanke uten psykisk press eller bruk av vold? Les din egen setning nøye, så ser du jo at du selv vil gjøre nøyaktig det du beskylder de religiøse for. Eller tror du at folk slutter å tro i det øyeblikket du avgjør hva som er lov å tenke?

Anonymous poster hash: ef906...b1c

Du leser helt andre ting inn i det jeg skriver. Fjern bøkene så folk får en sjanse til å tenke selv uten at bøker presses oppi trynet på dem for å motbevise tankene deres.

Bøker kan være greit til et visst punkt, men så blir bøkene fengsel og ingen frihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

 

Så hvordan har du tenkt å fjerne religionsfriheten og den frie tanke uten psykisk press eller bruk av vold? Les din egen setning nøye, så ser du jo at du selv vil gjøre nøyaktig det du beskylder de religiøse for. Eller tror du at folk slutter å tro i det øyeblikket du avgjør hva som er lov å tenke?

Anonymous poster hash: ef906...b1c

 

 

Det er ofte slik

 

Mange ikke troende vil gjøre det samme mot troende som det troende har gjort mot dem.

 

Dette nekter de å innse.

 

Hadde vært mye enklere om folk rett og slett kunne ha sluttet og bry seg om en person var troende eller ateist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Balian de Ibelin

Du leser helt andre ting inn i det jeg skriver. Fjern bøkene så folk får en sjanse til å tenke selv uten at bøker presses oppi trynet på dem for å motbevise tankene deres.

Bøker kan være greit til et visst punkt, men så blir bøkene fengsel og ingen frihet.

 

Og fjerne bøker man ikke liker er like ille som å brenne dem.

 

Nei bøker skal fram også de bøker man ikke liker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lester

Nøkkelbegrepet her er jo 'maktsyke mennesker'. Jeg er enig i at religion kan brukes som en unnskyldning for forferdelige ting som skjer, men hadde de ikke brukt religion hadde de brukt noe annet. Verden blir ikke automatisk perfekt hvis religion en dag blir borte. Problemet er maktbegjær.

Problemet er mer sammensatt enn som så. Og det aller største problemet er at folk er redde. De frykter for sitt eget liv pga grepet religion har på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lester

Og fjerne bøker man ikke liker er like ille som å brenne dem.

Nei bøker skal fram også de bøker man ikke liker.

Gjør som du vil med dine bøker. De bøkene jeg eier og ikke liker, de brenner jeg med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lester

quote-wherever-they-burn-books-they-will

Er det ikke interessant at du ikke klarer å diskutere noe uten at du må dra fram noe et annet menneske skal ha sagt og i bokform?

Oh the irony..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Gjør som du vil med dine bøker. De bøkene jeg eier og ikke liker, de brenner jeg med god samvittighet.

 

Jeg har ikke sagt noe om hva du kan og ikke kan gjøre med bøkene dine. Jeg sa bare min mening om hva jeg synes om og brenne bøker.

 

Er det ikke interessant at du ikke klarer å diskutere noe uten at du må dra fram noe et annet menneske skal ha sagt og i bokform?

Oh the irony..

 

Jeg kan fint diskutere noe jeg også har gjort i denne tråden. Grunnen til at jeg brukte det sitatet av et annet menneske. Er fordi det er et passende sitat.

 

Jeg har skrevet 6 innlegg i denne tråden. Og 5 av dem er med mine egene ord

 

Intersant at du bare fokuserer på det ene innlegget hvor jeg brukte et sitat fra en annen person.

 

 

 

 

 

Men jeg merker meg jo at det ser ut som at du ikke tåler at mennesker har et annet syn på religion enn deg.

Endret av Balian de Ibelin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha jeg gjør akkurat som jeg vil med mine bøker.

Dum sau kan du være sjæl.

 

Vil du ha oppmerksomhet fordi du brant en bibel? 

 

Du kunne ha sagt du gjemte den vekk eller noe, men å brenne bøker da må du være en skikkelig Dawkins-sau.

Anonymous poster hash: 3e4e6...41c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lester

Vil du ha oppmerksomhet fordi du brant en bibel?

Du kunne ha sagt du gjemte den vekk eller noe, men å brenne bøker da må du være en skikkelig Dawkins-sau.

Anonymous poster hash: 3e4e6...41c

Vil du at jeg skal lyve bare fordi du ikke tåler å lese sannheten? Haha.

Jeg merker meg hvilke brukere som kaller andre for stygge ting her istedenfor å holde seg til saka ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...