Gå til innhold

Interesse fra andre ift ditt svangerskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle mine venninner har gått gjennom svangerskap uten å bli fornærmet eller grinete av at jeg ikke har vist særlig interesse for magen eller ungene deres annet enn et spørsmål nå og da om hvordan formen er når vi har møttes. Svangerskap, fødsler og unger er særdeles lite interessant for andre enn de som går gjennom det og deres familie.

Venninnene dine vil vel helst være sammen med DEG, ikke det ufødte barnet ditt??

Anonymous poster hash: ba1a3...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle mine venninner har gått gjennom svangerskap uten å bli fornærmet eller grinete av at jeg ikke har vist særlig interesse for magen eller ungene deres annet enn et spørsmål nå og da om hvordan formen er når vi har møttes. Svangerskap, fødsler og unger er særdeles lite interessant for andre enn de som går gjennom det og deres familie.

Venninnene dine vil vel helst være sammen med DEG, ikke det ufødte barnet ditt??

Anonymous poster hash: ba1a3...a7c

TS her. Hvis du har spurt litt om formen innimellom, har du jo vist interesse! Det er jo akkurat det jeg snakker om! Ikke at man skal snakke om svangerskap hele tida. Bare vise et minimum av interesse. Og ja, selvf er mitt svangerskap ikke så interessant for andre, og ja, selvf vil de være sammen med meg og ikke det ufødte barnet mitt. Men vet du hva? Å være sammen med meg betyr å vise interesse for den personen jeg er med det som skjer i livet mitt. Jeg vil også være sammen med mine venner, og ikke jobben deres, ferien deres, barna deres eller hva det nå skulle være. Men hvis vi aldri skulle vist noe interesse for hverandres liv, hadde det jo blitt litt stusselig...

Og jeg går selvfølgelig ikke rundt og surmuler pga dette, bare undrer meg litt.

Anonymous poster hash: 64070...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer ikke at noen viser interesse utenom mannen. Veldig kjekt at folk gjør det, men jeg blir ikke grinete av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har vært spørsmål når jeg har møtt familie/svigerfamilie. Har et par venninner som spør, men dette er nære venninner med barn selv. Jeg liker egentlig ikke å bli redusert til "magen" som en over her nevnte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres litt merkelig - jeg opplever i hvert fall at familie og nære venner spør om hvordan det går. Men også bekjente og kollegaer, alle er jo litt nysgjerrige er mitt inntrykk. Til og med fått gaver fra kollegaer jeg bare møter på jobb, helt siden svangerskapet ble kjent. Så føler virkelig man blir "sett" som gravid. Her var ikke graviditeten planlagt engang, så blir nesten litt mye innimellom. Men er jo egentlig bare koselig at de bryr seg da, er jo helt naturlig tenker jeg. Man lurer jo på hvordan det går med de man bryr seg om og omgås, om det så skulle gjelde ny kjæreste, skole/jobb, ny bolig, hobby eller ja... graviditet. :)

Jeg spør gjerne kollegaer om hvordan det går med hageprosjekt eller hundeoppdrettet deres liksom... selv om det ikke er interesser jeg egentlig deler. Synes likevel det er spennende/gøy å høre om noe de bruker tid på, og ser jo at de elsker å fortelle også. Man viser jo at man bryr seg ved å vise interesse, og det er jo alltid gøy å få en liten oppdatering fra livene til de rundt seg. Og når det skjer noe stort som å skulle ha barn, så blir det jo ganske automatisk litt fokus på det.

Til og med kjæresten min har fått masse babyting og gaver fra kompiser. Så til og med guttene retter jo fokus på det, selv om de kanskje gjør det på en litt annen måte. Uten at jeg vet nøyaktig hva de prater om. :P



Anonymous poster hash: 4c59e...8fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var mest irriterende at jeg ble redusert til 'gravid' og 'magen', alle skulle liksom snakke om det. Hadde satt pris på noen mer intellektuelt stimulerende samtaler også, men det ble på en måte bare gravidprat og barneprat uansett.

Samme her, både venninner, familie og bekjente snakker ikke om noe annet, føler meg redusert til babymagen. Men heller det enn TS sin situasjon, kan ikke være så hyggelig om folk gir helt blaffen!

Anonymous poster hash: b13cd...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan tenke meg at folk ikke spør hvis personen normalt sett skravler mye og uinteressant.



Anonymous poster hash: 66b22...242
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Takk for svar alle sammen. Trodde jeg skulle få mer kritikk, men ser ut som jeg ikke er helt urimelig i mine forventninger. Det handler som sagt ikke om at jeg ønsker å snakke kun om min mage altså. Jeg var nylig i en litt stor bursdag hvor det var en del mer perifere venner, og min mann kommenterte etterpå at han syntes jeg var litt rar som ikke sa noe om at jeg er gravid (det vises ikke så godt enda), men da hadde jeg ikke noe behov for å snakke om det. Det handler bare om at jeg synes det er naturlig at nære personer bare spør f.x "hvordan er formen?" eller andre helt enkle spm. Og når det gjelder at andre kanskje har prøvd å få barn lenge, så er jeg heeelt med på den. Vi var ufrivillig barnløse i maaaange år, og det at vi nå -i relativt høy alder- venter barn nr.3, føles som et mirakel! Vår bakgrunn gjør at jeg er litt ekstra obs på hvem jeg snakker med graviditeten om, og vi har f.eks et vennepar som har prøvd å få nr.2 i mange år, og da snakker jeg minst mulig om graviditeten med dem (...men de spør faktisk masse, selv om jeg antar at det koster dem en del). Og jeg må si at jeg også i årene som ufrivillig barnløs, klarte å hoste opp gratulasjoner og noe interesse for andres barn, selv om jeg mang en gang gikk hjem og gråt etterpå.

Anonymous poster hash: 64070...fda

Aha. Det vises ikke så godt enda. Da er det kanskje derfor folk ikke spør. Når du ikke har godt synlig kulemage er det lett å glemme at du er gravid, kanskje. Eller de tenker ikke så veldig på deg som gravid.

Jeg har født to barn, og og har aldri følt at folk ikke brydde seg. Men for meg holder det at de spør 'hvordan er formen'. Det meste annet opplever jeg som for nærgående.

Anonymous poster hash: fa5b5...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, både venninner, familie og bekjente snakker ikke om noe annet, føler meg redusert til babymagen. Men heller det enn TS sin situasjon, kan ikke være så hyggelig om folk gir helt blaffen!

Anonymous poster hash: b13cd...9a2

Ja, det er jo hyggelig at folk bare viser litt interesse, men jg ville heller ikke likt å bli redusert til bare "magen", på samme måte som jeg ikke vil bli bare redusert til yrket mitt, selv om det er hyggelig om folk soør im det går greit på jobb.

Anonymous poster hash: 64070...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS over, forresten.

Anonymous poster hash: 64070...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Det vises ikke så godt enda. Da er det kanskje derfor folk ikke spør. Når du ikke har godt synlig kulemage er det lett å glemme at du er gravid, kanskje. Eller de tenker ikke så veldig på deg som gravid.

Jeg har født to barn, og og har aldri følt at folk ikke brydde seg. Men for meg holder det at de spør 'hvordan er formen'. Det meste annet opplever jeg som for nærgående.

Anonymous poster hash: fa5b5...b3a

Ja, du har sikkert et poeng (med det at det ikke vises altså!). Glemmer det jo nesten selv innimellom 😄😄😄! TS

Anonymous poster hash: 64070...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er en blanding av at det er tredjemann og at det er altfor tidlig. Du får sikkert mer oppmerksomhet når du blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er en blanding av at det er tredjemann og at det er altfor tidlig. Du får sikkert mer oppmerksomhet når du blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...