Gå til innhold

Angst for mat og amming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fullammer min 7 uker gamle baby og det går egentlig veldig bra. Men - vi sliter med at hun får mageknip og/eller luft i magen. Sugeteknikken er god og jeg passer på å rape henne både midt i og etter måltidet. Helsesøster foreslo at det kunne være pga noe jeg spiste, men etter å ha lest meg opp på temaet er jeg ikke noe klokere, jeg syns ikke det er noen tydelig sammenheng eller mønster i hva jeg spiser og når hun er urolig og ikke. Informasjonen der ute er ekstremt varierende, noen mener det ikke har noe å si hva mor spiser, hvor lang tid det tar før maten går over i melka varierer tydeligvis fra rett etterpå til et døgn etter, og så er det en uendelig liste med mat man bør unngå. Kort sagt har jeg null matglede lengre, jeg gruer meg til hvert måltid og påfølgende amming, og ikke minst er det dritkjipt å ikke kunne kose meg med god mat og den dårlige samvittigheten jeg får når jeg må gå rundt og bysse på en baby med vondt i magen hele kvelden. Går også ganske fort ned i vekt nå ettersom dette fører til at jeg sjelden spiser i det hele tatt :sukk:

 

Jeg vet at dette sikkert går over etterhvert og at det ikke er noen løsning på dette, men jeg spør likevel:

Når går dette over, dvs. når kan man stort sett spise mer av det man vil uten at baby påvirkes i stor grad?

Om jeg skal prøve å finne ut spesifikt hvilke matvarer hun reagerer på og ikke, hvordan går jeg frem? Begynner jeg med en hel dag med vann og knekkebrød uten pålegg og legger til en og en ting liksom? Og når kan jeg forvente en reaksjon om jeg spiser noe hun reagerer på?



Anonymous poster hash: 5673b...0ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å gi henne fennikelte? Det hjalp her, 2-3 ml før måltid. Hs mener det er helt i orden. Vet det ikke er svar på som ditt, bare et tips :) lykke til!

Anonymous poster hash: b7641...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det litt som deg, baby hadde kolikk og mye mageplager og jeg kuttet ut masse mat for å se om det hjalp. Tilslutt prøvde jeg med 100% melkefri diett (brukte havremelk, rismelk etc i stedet) og babyen ble bra bare etter 1 uke. Du kan jo prøve dette du og.

Det er lett å miste melken når du ikke spiser, så pass på dette. I tillegg vil melken bli mindre fet, slik at baby ikke legger så godt på seg av morsmelken! Pass på å få i deg kalorier!

Anonymous poster hash: 61d26...f3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minifom hjalp veldig her. Jeg merket ikke noe forskjell på hva jeg spiste/drakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjalp minifom litt. Jeg orket aldri begynne på den enorme oppgaven det er å kutte ut alt mulig, men jeg holdt meg unna løk, kål, erter o.l., i tillegg til at jeg minimerte inntaket av melk/melkeprodukter og brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...