Gå til innhold

Trenger råd for å komme meg videre!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en ung mann i 20 årene, og jeg er ikke ferdig på vgs (mangler et par fag for studie komp). Og jeg har vært arbeidsledig i et år, har søkt masse jobber uten hell. Presset og klager fra familien har blitt et psykisk problem for meg, jeg er privatiststudent og har meldt meg opp til i eksamen i fagene jeg mangler, men sliter med å lese uten noe undervisning/system fra lærere. Jeg ønsker å studere på høgskole når jeg har fått eksamene  på plass, og imens jeg leser vil jeg ha fulltidsjobb, hva ville dere gjort i min situasjon?



Anonymous poster hash: 4dad9...5cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Undersøk om den lokale videregående skolen har kveldsundervisning for voksne som vil ha generell studiekompetanse. Jeg deltok på slik undervisning i et fag da jeg slet med å lese selv i akkurat det faget. Vi var 2-3 i samme situasjon som meg som var med, foruten godt voksne mennesker med arbeidserfaring. Betalte ingenting. 



Anonymous poster hash: 877dd...960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er en ung mann i 20 årene, og jeg er ikke ferdig på vgs (mangler et par fag for studie komp). Og jeg har vært arbeidsledig i et år, har søkt masse jobber uten hell. Presset og klager fra familien har blitt et psykisk problem for meg, jeg er privatiststudent og har meldt meg opp til i eksamen i fagene jeg mangler, men sliter med å lese uten noe undervisning/system fra lærere. Jeg ønsker å studere på høgskole når jeg har fått eksamene  på plass, og imens jeg leser vil jeg ha fulltidsjobb, hva ville dere gjort i min situasjon?

Anonymous poster hash: 4dad9...5cf

 

Dersom du flytter hjemmefra så lenge du går vgs har du rett på barnebidrag fra foreldre. I tillegg stipend om du ikke har brukt opp ungdomsrett. Slik at du ikke i tillegg må jobbe så mye ved siden av, for det kan gå ut over karakterer. Det høres ut som du allerede sliter.

Er det fag fra vg3 du mangler, for da ville jeg rett og slett tatt et gratis vgs-år (selvom det er skipt å gå på skole med 18/19åringer).

20årene, betyr det 25 eller under? Er du over 25 har du rett på voksenopplæring. Er du under 25 kan du ta vgs og få stipend/barnebidrag alt ettersom om du har ungdomsrett eller ikke.

 

Uten ungdomrett kan du få 40k i stipend (dersom du bor borte).. i tillegg til 60k i lån, på 1 år.

Ville ikke sløst bort 30+tusen på sonans når man kan få det gratis.

Anonymous poster hash: 310dc...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulltidsjobb i tillegg til privatisteksamen vil si at du da jobber kanskje 200%. Så det sier seg selv at det blir vanskelig. Spørs hvor mange fag du må ta, men tar du 6 fag tilsvarer det 100% (eller mer) i følge sonans og lånekasse. Tar du 3 fag tilsvarer det 50%. 

Så du jobber jo da langt over 100%. Skjønner at det blir vanskelig.

 

Har selv vært privatiststudent og man må være ganske strukturert.

 

Jobber du 8-16 hver dag så sett av faste tider. F.eks spise middag og slappe av først, og kl 18 legge vekk alt av mobil, pc, slå av tv. Og les 1/2 kapittel hver dag. Nøye. Skriv notater/egen oppsummering, slik at du senere kan lese igjennom! Og les frem til kl 20/21. Lager du for mye arbeid er det lett å gi helt opp. 

 

Alt kommer ann på hvilke og hvor mange fag du har. Du kan jo ikke begynne høyskole før etter sommeren så du har jo da 1 år på deg. 2 fag til jul og 2 fag til sommer? Hvor mange fag er det snakk om?

 

 



Anonymous poster hash: 310dc...289
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fulltidsjobb i tillegg til privatisteksamen vil si at du da jobber kanskje 200%. Så det sier seg selv at det blir vanskelig. Spørs hvor mange fag du må ta, men tar du 6 fag tilsvarer det 100% (eller mer) i følge sonans og lånekasse. Tar du 3 fag tilsvarer det 50%. 

Så du jobber jo da langt over 100%. Skjønner at det blir vanskelig.

 

Har selv vært privatiststudent og man må være ganske strukturert.

 

Jobber du 8-16 hver dag så sett av faste tider. F.eks spise middag og slappe av først, og kl 18 legge vekk alt av mobil, pc, slå av tv. Og les 1/2 kapittel hver dag. Nøye. Skriv notater/egen oppsummering, slik at du senere kan lese igjennom! Og les frem til kl 20/21. Lager du for mye arbeid er det lett å gi helt opp. 

 

Alt kommer ann på hvilke og hvor mange fag du har. Du kan jo ikke begynne høyskole før etter sommeren så du har jo da 1 år på deg. 2 fag til jul og 2 fag til sommer? Hvor mange fag er det snakk om?

 

 

Anonymous poster hash: 310dc...289

 

Det er snakk om maks 3 fag, var oppmeldt denne våren, og strøk i et av de 3 fagene jeg har hatt, men jeg tror jeg består det ene, da blir det kun 2 fag.

Anonymous poster hash: 4dad9...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg deg ville jeg først fokusert på å få i boks de fagene du trenger fra vgs for å få fullført det. Ikke alle mestrer både studie og jobb. Jeg kjenner noen som har blitt sykemeldt av det. De tar på seg for mye rett og slett. Folk har ulike grenser for hvor mye ansvar man makter i hverdagen. 

 

Angående privatistfagene dine bør du summere opp hvor mange sidetall det er totalt som du har pensum i, og fordele disse utover antall arbeidsdager fremover. Det kommer jo mye an på hvor mye du behøver å lese før stoffet sitter hos deg, men jeg har alltid måtte lese fagstoff flere ganger for å "få det inn". Må rett og slett bare begynne et sted. 



Anonymous poster hash: b0815...fb7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...