AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #1 Skrevet 9. juni 2015 http://m.nettavisen.no/nyheter/barneskoleeleve-slo-en-ansatt-er-fortvilet-og-forbannet-over-maten-skolen-har-handtert-snnen-deres-pa/3422797682.html Hva synes dere? Jeg synes det er trist dersom familien opplever at barnet ikke har fått den hjelpen det fortjener, men å nå anmelde personen som ble slått til blods av barnet deres for vold virker jo helt søkt. Jobber selv i skolen og vet ikke hva jeg hadde gjort annerledes da vi som regel ikke forlater elever i en slik sinnstilstand pga. sikkerheten til de andre barna. Anonymous poster hash: 81c27...282
Example Skrevet 9. juni 2015 #2 Skrevet 9. juni 2015 Kjenner jeg blir lettere provosert av at de anmelder læreren som ble angrepet. Hva har det godt for seg da? Ansvarsfraskrivelse så det holder. I etterpåkloksskapens navn kan man sikkert si at noen ting kanskje kunne bli gjort annerledes, men hva skal man egentlig gjøre? En slik anmeldelse sier "det er din feil at du ble slått av vårt barn". Om det er holdningen i hjemmet, og at man prøver å fordele skyld på denne måten, så er det ikke kanskje ikke så rart at gutten oppfører seg sånn som han vil. 9
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #3 Skrevet 9. juni 2015 Jeg kjenner denne familien, og hele sannheten kommer ikke frem i en avisartikkel. Tro hva dere vil, men anmeldelsen mot læreren er ikke uten grunn. Anonymous poster hash: 3a456...126 4
Sannerlig Skrevet 9. juni 2015 #4 Skrevet 9. juni 2015 Denne ungen får tydeligvis gjøre som han vil, og aldri skal man kunne inngripe fra skolen side, skal man tro, etter anmeldelse av skoleassistenten. En ting er å ta hensyn og tilrettelegge for diagnosene, men historikken med vold fra denne gutten tilsier at han ikke skulle vert i et vanlig skolemiljø. Finnes spesialtilbud og skoler for slike barn. Som voksen, bare tenk dere fortsettelsen. 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #5 Skrevet 9. juni 2015 Skolen og lærerne har taushetsplikt så husk at her får vi servert en side av saken. Vi kan spekulere mye i hvorfor læreren gikk inn til eleven istedenfor å la han være i fred, men den grunnen vil vi aldri vite. Tipper det kommer mye dritt nå om hvor forferdelig læreren her er, men jeg synes heller synd på han/henne; anklaget for noe han/hun ikke kan gå i media og forsvare seg mot med sin versjon.Anonymous poster hash: 5fc68...44f 4
Example Skrevet 9. juni 2015 #6 Skrevet 9. juni 2015 Jeg kjenner denne familien, og hele sannheten kommer ikke frem i en avisartikkel. Tro hva dere vil, men anmeldelsen mot læreren er ikke uten grunn. Vel, de har fått presentert sin sak i media, noe den ansatte har liten mulighet til å forsvare seg på i media. Så føler i grunn denne saken er mer ensidig sett fra foreldrenes synspunkt. 8
Borgfrid Skrevet 26. april 2022 #7 Skrevet 26. april 2022 Det er en del udugelige ansatte derute med manglende kompetanse om tilstander som adhd og autisme, og som ødelegger barn og skaper farlige situasjoner, fordi de lar sin frustrasjon og sinne gå ut over barna og foreldrene. Skoleansatte som skjeller ut foreldre med anklager om manglende barneoppdragelse når det faktisk er et barn m diagnose som skriker om hjelp. Jeg ville ikke være så snar med å dømme foreldrene- ofte har de prøvd å be om hjelp i laaang tid før det smeller. 1
atropos Skrevet 26. april 2022 #8 Skrevet 26. april 2022 Nok et eksempel på et skolesystem som er ødeleggende for barn. Alle skal presses inn i samme båsen, ingen individuelle hensyn. Trist sak. 2
Prelunia Skrevet 26. april 2022 #9 Skrevet 26. april 2022 AnonymBruker skrev (På 10.6.2015 den 0.14): http://m.nettavisen.no/nyheter/barneskoleeleve-slo-en-ansatt-er-fortvilet-og-forbannet-over-maten-skolen-har-handtert-snnen-deres-pa/3422797682.html Hva synes dere? Jeg synes det er trist dersom familien opplever at barnet ikke har fått den hjelpen det fortjener, men å nå anmelde personen som ble slått til blods av barnet deres for vold virker jo helt søkt. Jobber selv i skolen og vet ikke hva jeg hadde gjort annerledes da vi som regel ikke forlater elever i en slik sinnstilstand pga. sikkerheten til de andre barna. Anonymous poster hash: 81c27...282 Jeg jobber også i skolen.. Har erfaring med slike elever. Når de er sinte så klarer jeg på en måte å lure de vekk fra de andre i f.eks et klasserom alene. Jeg setter meg da ned på en stol , for å virke mindre truende og sier ingenting. Jeg griper ikke inn dersom eleven kaster ting , sier stygge ting osv. Bare forholder meg helt rolig. Hovedfokus er å holde eleven adskilt fra andre. Når eleven har roet seg ned snakker vi sammen. Jeg hadde aldri oppsøkt eleven flere ganger slik det blir beskrevet i teksten. Jeg hadde heller aldri pushet så på. 2
Tatja Skrevet 26. april 2022 #10 Skrevet 26. april 2022 Example skrev (På 6/10/2015 den 0.27): Kjenner jeg blir lettere provosert av at de anmelder læreren som ble angrepet. Hva har det godt for seg da? Ansvarsfraskrivelse så det holder. I etterpåkloksskapens navn kan man sikkert si at noen ting kanskje kunne bli gjort annerledes, men hva skal man egentlig gjøre? En slik anmeldelse sier "det er din feil at du ble slått av vårt barn". Om det er holdningen i hjemmet, og at man prøver å fordele skyld på denne måten, så er det ikke kanskje ikke så rart at gutten oppfører seg sånn som han vil. Du virker å uttale deg på SYLTYNT grunnlag. Skolens ansatte skal håndere unger med utfordringer på en måte som IKKE eskalerer konflikten, lytte og se etter signaler på at barnet sliter med selvkontrollen, hjelpe det å roe seg. 1 2
Tatja Skrevet 26. april 2022 #11 Skrevet 26. april 2022 Prelunia skrev (1 time siden): Jeg jobber også i skolen.. Har erfaring med slike elever. Når de er sinte så klarer jeg på en måte å lure de vekk fra de andre i f.eks et klasserom alene. Jeg setter meg da ned på en stol , for å virke mindre truende og sier ingenting. Jeg griper ikke inn dersom eleven kaster ting , sier stygge ting osv. Bare forholder meg helt rolig. Hovedfokus er å holde eleven adskilt fra andre. Når eleven har roet seg ned snakker vi sammen. Jeg hadde aldri oppsøkt eleven flere ganger slik det blir beskrevet i teksten. Jeg hadde heller aldri pushet så på. Godt å høre! Sjeleglad lærere på skolen til min datter, tenker som deg! 1
Example Skrevet 26. april 2022 #12 Skrevet 26. april 2022 Tatja skrev (5 timer siden): Du virker å uttale deg på SYLTYNT grunnlag. Skolens ansatte skal håndere unger med utfordringer på en måte som IKKE eskalerer konflikten, lytte og se etter signaler på at barnet sliter med selvkontrollen, hjelpe det å roe seg. Dette var en veldig gammel tråd. Siden den gang har jeg selv blitt lærer. Å håndtere utagerende elever er en del av jobben. Samtidig kan vi ikke garantere for sannhetsgraden i en slik sak. Læreren og skolen er bundet av taushetsplikt. Det er komplekse utfordringer dette her. Elever kan utagere for mye, og noen ganger handler det om at man møter tydlige voksne på skolen, mens de hjemme ikke orker å "ta kampen". Det var sikkert unødvendig av læreren i den situasjonen, men vi vet lite om forspillet her. Vold mot lærere er et økende problem. Foreldre som opplever at barnet deres tyr til vold mot ansatte eller andre elever kan finne på å skylde på skolen, læreren eller den andre eleven istedenfor. Det har jeg sett flere eksempler på selv. Da er det kanskje ikke så rart at noen barn handler som de gjør, hvis enhver brudd på regler blir møtt med fullbyrdet støtte hjemmefra. 5
Koskos Skrevet 28. april 2022 #13 Skrevet 28. april 2022 Example skrev (På 26.4.2022 den 17.58): Dette var en veldig gammel tråd. Siden den gang har jeg selv blitt lærer. Å håndtere utagerende elever er en del av jobben. Samtidig kan vi ikke garantere for sannhetsgraden i en slik sak. Læreren og skolen er bundet av taushetsplikt. Det er komplekse utfordringer dette her. Elever kan utagere for mye, og noen ganger handler det om at man møter tydlige voksne på skolen, mens de hjemme ikke orker å "ta kampen". Det var sikkert unødvendig av læreren i den situasjonen, men vi vet lite om forspillet her. Vold mot lærere er et økende problem. Foreldre som opplever at barnet deres tyr til vold mot ansatte eller andre elever kan finne på å skylde på skolen, læreren eller den andre eleven istedenfor. Det har jeg sett flere eksempler på selv. Da er det kanskje ikke så rart at noen barn handler som de gjør, hvis enhver brudd på regler blir møtt med fullbyrdet støtte hjemmefra. De forstår ikke brudd på regler, det folk må forstå, de lærer på en helt annen måte.
Example Skrevet 28. april 2022 #14 Skrevet 28. april 2022 Koskos skrev (4 timer siden): De forstår ikke brudd på regler, det folk må forstå, de lærer på en helt annen måte. Jo, de aller fleste forstår regler. Mange utfordrer regler, eller ikke ønsker å følge dem, eventuelt glemmer regler, men de aller fleste skjønner at regler eksisterer. Å sette noen grenser må man gjøre. Skolens kanskje viktigste primæroppgave er å få mennesker til å fungere i samfunnet. Målene og veiene til målet vil variere, men noen grenser må settes. At dette er utfordrende, er det ingen tvil om. Særlig om dette ikke gjøres hjemme. Alt ved denne saken skriker nettopp dette. Et hjem som ikke setter grenser, gjør det til sin oppgave å bestemme hvordan skolen skal drive sin praksis og reagerer på denne måten når det går galt. Det betyr ikke at ikke lærere skal være pedagogiske. Alt for ofte velges nok siste motstands vei. Som lærer i ungdomsskolen ser jeg dette ofte. Elever som har vært utfordrende på barneskolen settes på eget rom eller følges tett av assistenter. Så kommer de til ungdomsskolen, som har langt mindre muligheter til å gjøre det, og må vende elever til overgangen. Ofte handler det nok om at lærere ikke orker å "ta kampen" mot foreldre, PPT (som formulerer rapporter som overhodet ikke tar hensyn til de faktiske ressursene i skolen) og elevene selv. Det er trist, fordi ingen egentlig vinner på dette. Det fører gjerne til mindre sosial læring, og skaper følgeproblemer videre i skoleløpet. Så en dag skjærer det seg når klassen har vikar og de voksne ikke kjenner til detaljerte spesialavtaler som dette. 3 1
Koskos Skrevet 29. april 2022 #15 Skrevet 29. april 2022 Example skrev (5 timer siden): Jo, de aller fleste forstår regler. Mange utfordrer regler, eller ikke ønsker å følge dem, eventuelt glemmer regler, men de aller fleste skjønner at regler eksisterer. Å sette noen grenser må man gjøre. Skolens kanskje viktigste primæroppgave er å få mennesker til å fungere i samfunnet. Målene og veiene til målet vil variere, men noen grenser må settes. At dette er utfordrende, er det ingen tvil om. Særlig om dette ikke gjøres hjemme. Alt ved denne saken skriker nettopp dette. Et hjem som ikke setter grenser, gjør det til sin oppgave å bestemme hvordan skolen skal drive sin praksis og reagerer på denne måten når det går galt. Det betyr ikke at ikke lærere skal være pedagogiske. Alt for ofte velges nok siste motstands vei. Som lærer i ungdomsskolen ser jeg dette ofte. Elever som har vært utfordrende på barneskolen settes på eget rom eller følges tett av assistenter. Så kommer de til ungdomsskolen, som har langt mindre muligheter til å gjøre det, og må vende elever til overgangen. Ofte handler det nok om at lærere ikke orker å "ta kampen" mot foreldre, PPT (som formulerer rapporter som overhodet ikke tar hensyn til de faktiske ressursene i skolen) og elevene selv. Det er trist, fordi ingen egentlig vinner på dette. Det fører gjerne til mindre sosial læring, og skaper følgeproblemer videre i skoleløpet. Så en dag skjærer det seg når klassen har vikar og de voksne ikke kjenner til detaljerte spesialavtaler som dette. Nei, alle med spekterforstyrrelser forstår ikke r egler automatisk, det må innlæres på annen måte. Ofte lager de egne system. Gutten det skrives om ble faktisk provosert av en voksen omsorgsperson,. Han har lært å gi beskjed når noen "klusser i systemet" og gir beskjed. Alt læreren hadde trengt å gjøre VAR Å LYTTE TIL GUTTEN. Det hadde roet seg og situasjonen aldri eskalert. 1
Example Skrevet 29. april 2022 #16 Skrevet 29. april 2022 Koskos skrev (1 time siden): Nei, alle med spekterforstyrrelser forstår ikke r egler automatisk, det må innlæres på annen måte. Ofte lager de egne system. Gutten det skrives om ble faktisk provosert av en voksen omsorgsperson,. Han har lært å gi beskjed når noen "klusser i systemet" og gir beskjed. Alt læreren hadde trengt å gjøre VAR Å LYTTE TIL GUTTEN. Det hadde roet seg og situasjonen aldri eskalert. At regler innbærer på en annen måte betyr ikke at man ikke nødvendigvis forstår regler. Igjen, det er mye man ikke vet her, og man vil heller ikke få vite. Å trekke konklusjoner basert på én side av saken, kan man nesten ikke gjøre. Vold mot ansatte i skolen er et økende problem. Selvfølgelig kan man gjøre mye for å forhindre det. Det forekommer svært sjeldent på den skolen jeg jobber på. Samtidig skal man være forsiktig med å si at "man burde gjøre sånn og sånn". Det er veldig situasjonsbestemt. Samtidig synes jeg at det er en aksept for grov vold dersom man gir hele skylden på de ansatte. Hva lærer barnet av det? At han kan reagere som han vil, dersom han ikke får viljen sin. Det fungerer ikke på lang sikt. Da er det bare et tidsspørsmål før det skjer igjen. 2
Koskos Skrevet 29. april 2022 #17 Skrevet 29. april 2022 Example skrev (12 timer siden): At regler innbærer på en annen måte betyr ikke at man ikke nødvendigvis forstår regler. Igjen, det er mye man ikke vet her, og man vil heller ikke få vite. Å trekke konklusjoner basert på én side av saken, kan man nesten ikke gjøre. Vold mot ansatte i skolen er et økende problem. Selvfølgelig kan man gjøre mye for å forhindre det. Det forekommer svært sjeldent på den skolen jeg jobber på. Samtidig skal man være forsiktig med å si at "man burde gjøre sånn og sånn". Det er veldig situasjonsbestemt. Samtidig synes jeg at det er en aksept for grov vold dersom man gir hele skylden på de ansatte. Hva lærer barnet av det? At han kan reagere som han vil, dersom han ikke får viljen sin. Det fungerer ikke på lang sikt. Da er det bare et tidsspørsmål før det skjer igjen. Nei, det er ikke en aksept for grov vold. Det er en forklaring på hvordan barn på spekteret fungerer&tiltak voksen kan ta for å FOREBYGGE VOLD. Det handler ikke om at han "kan reagere som han vil" han reagerer A typisk.
Example Skrevet 29. april 2022 #18 Skrevet 29. april 2022 Koskos skrev (1 time siden): Nei, det er ikke en aksept for grov vold. Det er en forklaring på hvordan barn på spekteret fungerer&tiltak voksen kan ta for å FOREBYGGE VOLD. Det handler ikke om at han "kan reagere som han vil" han reagerer A typisk. En lærer blir banket opp med en tapedispenser, og foreldre reagerer med å gå til media og politianmelde læreren, ja, da er det faktisk en aksept for vold. Det betyr ikke at alt ble håndtert på en god måte av lærerne, men skolene må faktisk sette noen linjer for hva som er akseptabelt og ikke. 2 1
Koskos Skrevet 29. april 2022 #19 Skrevet 29. april 2022 Example skrev (34 minutter siden): En lærer blir banket opp med en tapedispenser, og foreldre reagerer med å gå til media og politianmelde læreren, ja, da er det faktisk en aksept for vold. Det betyr ikke at alt ble håndtert på en god måte av lærerne, men skolene må faktisk sette noen linjer for hva som er akseptabelt og ikke. Det var også en FORKLARING, på forhånd har de lært gutten at han skal si stopp til vedkommende når han sliter med regulering, Det gjorde han- og ble ikke hørt. Jeg forsvarer ikke vold, jeg forsvarer atypisk adferd fordi det trengs mer forståelse for hvorfor de reagerer som de gjør. Forledrene forklarte det fint i innlegget, tenk hvis det var din sønn? Mer kunnskap når man tar det til media, de bør også få inn rette fagpersoner &ikke folk uten kunnskap. Det er forskjell på en voksen OG ET BARN i utvikling. Den voksnes ansvar. 1
Example Skrevet 30. april 2022 #20 Skrevet 30. april 2022 Koskos skrev (16 timer siden): Det var også en FORKLARING, på forhånd har de lært gutten at han skal si stopp til vedkommende når han sliter med regulering, Det gjorde han- og ble ikke hørt. Jeg forsvarer ikke vold, jeg forsvarer atypisk adferd fordi det trengs mer forståelse for hvorfor de reagerer som de gjør. Forledrene forklarte det fint i innlegget, tenk hvis det var din sønn? Mer kunnskap når man tar det til media, de bør også få inn rette fagpersoner &ikke folk uten kunnskap. Det er forskjell på en voksen OG ET BARN i utvikling. Den voksnes ansvar. I og med at foreldrene roser kontaktlæreren her så er det ganske åpenbart at det ikke er vedkommende som er involvert. At "skolen vet" betyr ikke at alle ansatte på en skole kjenner alle elever godt. Om det hadde vært min sønn? Om det hadde vært min sønn ville jeg ikke gått til media samt politianmeldt en lærer min sønn hadde gått til angrep på. Du forsvarer ikke vold, men atypisk atferd? Det er klart man skal forstå hvorfor, men her ser jeg kun aksept. De ansatte gjorde sånn og sånn, og da måtte det ende sånn. Hvordan i all verden skal man klare seg i samfunnet om det er reaksjonen? Det er ingen som sier det er lett, men man må rett og slett jobbe med å utvikle strategier for å unngå at det ender slik. Noe av det er å gjøre skolen til et trygt sted, men samtidig lære barna å håndtere ulike situasjoner man kommer opp i i livet. Det er ikke uvanlig å høre fra foreldre at "han gjør ikke sånn hjemme". Samtidig så er mange av elevene ærlige på at de nærmest manipulerer foreldrene hjemme. "Jeg gjør sånn og sånn, og da får jeg viljen min. Mamma orker ikke noe bråk." Det er forståelig det, men det er også en bjørnetjeneste. Barn i utvikling trenger klare og trygge rammer. Noen ganger skjer det dessverre ting som forstyrrer dette. Plutselig blir læreren deres sykemeldt og de får inn en vikar som ikke kjenner elevene eller avtalene på samme måte. De ansatte har kanskje fått pålegg av rektor om at "alle skal ut" i friminutt, og en lærer finner denne gutten på et grupperom. Det er selvfølgelig lov å bruke skjønn, men ikke alle er like flinke til det. Men det er klart. Å gå til media i en slik sak, hvor alle i lokalområdet sannsynligvis vet hvilken lærer det gjelder, er det beste. Politianmeld også. Det beste for sønnen er nok også å få brettet denne saken utover lokalavisen. Eventuelt få vist for alle "jeg er ikke en dårlig mor, det er skolen sin feil". 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå