Gå til innhold

Når sykemelde seg, og hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 32. Er i 100% jobb og er storfornøyd med å ha kunnet det frem til nå!. 

 

Nå har jeg en jobb som er svært travel. Jeg er sliten og trøtt hele tiden. Sover ikke godt om nettene, så det gjenspeiler seg dagen etter da eg skal på jobb.

 

Sliter med å gå lange strekninger og i trapper. Jobben fremover før permisjon kommer til å bli mer travel når jeg ser hva som er planlagt. Blir jeg delvis sykemeldt vil det bare bli mer å gjøre når eg først er på jobb, så det prøver eg å unngå . 

 

Hvor sliten kan man bli før det kan være skadelig for babyen i magen. I dag har eg hatt litt smerter, men antar at det var luft i magen/knip. Hvor langt kan jeg tøye strikken. Og er trøtthet god nok grunn til å sykemelde seg?



Anonymous poster hash: 53f2d...a20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å svare generelt på. Ta det opp med jordmor/legen. Husk at du har rett på tilrettelegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og arbeidsgiver kan be om fritak fra arbeidsgiverperioden ved sykmelding, slik at de kan leie inn noen om du blir delvis sykemeldt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg har snakket med jordmor. Nevnte at det var travelt på jobb og at eg var sliten. Hun sa ikke noe på det. var redd for å spørre mer. Tenkte det sikkert var slik for de fleste. Vil ikke mase meg til en sykemelding heller. 



Anonymous poster hash: 53f2d...a20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og arbeidsgiver kan be om fritak fra arbeidsgiverperioden ved sykmelding, slik at de kan leie inn noen om du blir delvis sykemeldt også.

Vanskelig i min stilling å få noen inn som kan gjøre jobben min. 

Anonymous poster hash: 53f2d...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg har snakket med jordmor. Nevnte at det var travelt på jobb og at eg var sliten. Hun sa ikke noe på det. var redd for å spørre mer. Tenkte det sikkert var slik for de fleste. Vil ikke mase meg til en sykemelding heller.  Anonymous poster hash: 53f2d...a20

Jordmor kan uansett ikke sykmelde deg. Det må legen gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jordmor kan uansett ikke sykmelde deg. Det må legen gjøre.

Fult klar over det. Ville berre høre hva hun hadde å si om det.

Anonymous poster hash: 53f2d...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første var jeg sykemeldt helt eller delvis hele svangerskapet. Startet med kvalme, oppkast og ekstrem tretthet, avsluttet med bekkenløsning, ekstrem tretthet(hadde det egentlig slik hele veien) og 5 uker før fødselen startet nedpress som var ekstremt vondt.. Prøvde så godt jeg kunne å jobbe, men det var ikke lett..

 

Denne gangen ble jeg sykemeldt i dag faktisk, rett over 5 uker på vei på grunn av ekstrem tretthet og kvalm 24/7.. Hadde jeg ikke hatt barn fra før av kan det nok hende jeg hadde klart meg med en gradert sykemelding, for da kunne jeg hentet meg inn igjen etter jobb. Nå er det full rulle til jeg skal legge meg også.. Håper selvsagt at det gir seg, slik at jeg kan klare å jobbe. Viss ikke blir det 8 laaaaange måneder jeg har foran meg..

 

Jeg mener man skal presse seg litt, men jobben er ikke alt her i livet. Du må ta hensyn til deg selv og barnet i magen også. Til syvende og sist er det INGEN som står på målstreken og sier "Godt jobba".. Jeg er nok litt farget av min svigermor også, som 26 år etter at førstemann ble født, fremdeles sliter med bekkenløsning..

Endret av Orchideae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Vanskelig i min stilling å få noen inn som kan gjøre jobben min.

Anonymous poster hash: 53f2d...a20

Hvem sksl gjøre jobben din mens du er i perm da?

Ellers så syns jeg vanlig sliten ikke er noe sykemeldingsgrunn. Det er ikke farlig å være sliten når man er gravid.

Har du flere barn? Om ikke så får du passe på å slappe av på ettermiddag/kveld etter jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vanskelig i min stilling å få noen inn som kan gjøre jobben min. 

Anonymous poster hash: 53f2d...a20

 

Om du blir 100% sykmeldt må de jo finne noen som kan gjøre jobben din, eller kan arbeidsoppgavene dine vente til du er tilbake fra permisjon?

 

Arbeidsgiver har også plikt til å tilrettelegge så du kan jobbe lengst mulig i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, Du skal ha tilrettelegging, ikke sykemelding. Du og legen din går gjennom et skjema hvor dere blir enige om de begrensningene du kan jobbe under Kortere dager? Annenhver dag? Innlagte pauser? Osv.. Så er det opp til arbeidsgiver å innfri disse "kravene". Dersom arb. giver har strukket seg tålelig langt, og det ikke er mulig å tilrettelegge mer, da først blir det aktuelt med sykemelding. Det viktigste er å ha en god dialog. Forhåpentligvis er arbgiver et fornuftig menneske det går an å samarbeide med. Sykemelding innebærer faktisk at du er, tja, syk. Men det finnes hjelp å få, det er bare snakk om et annet skjema. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...